[VRAAG] Social media & fotogebruik zonder toestemming - erv.

Moderators: Duhelo, Essie73, Muiz, Ods, NadjaNadja, MirandaT

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

JewEmm

[VRAAG] Social media & fotogebruik zonder toestemming - erv.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-19 18:30

In een wereld waar social media niet weg te denken is, zit een fotograaf toch soms in een lastig parket.

Ik had gehoopt nooit een topic met zo'n titel te hoeven openen, maar het is me nu 2 keer binnen 24 uur overkomen dat mensen zonder mijn toestemming foto's door derden geüpload zijn. Verschillende foto's, verschillende platforms. Mijn vraag aan jullie is vooral: hoe gaan jullie hier mee om?

Normaal gezien ben ik een hobbymatige fotograaf, maar ik fotografeer ook voor evenementen en concerten. Mijn foto's hebben nagenoeg altijd een logo erop. Dit zou er verder niet per se iets toe hoeven doen, maar het is wat achtergrond info.

De situatie gisteren.
Ik kom thuis na een lange dag, ben moe, zet mijn laptop aan en voordat ik nog even aan het werk wil check ik facebook. Daar zie ik dat een bekende hengst vroegtijdig ingeslapen is. De eigenaar van de hengst heeft een foto gedeeld, waarbij het logo afgesneden is. Vorig jaar heb ik die foto gemaakt tijdens een keuring waar ik voor fotografeerde, en hij heeft daarna ook gevraagd of hij de foto mocht gebruiken. Ik heb hem mijn voorwaarden doorgestuurd (deze foto met logo is voor persoonlijk-online gebruik te gebruiken, niet doorgeven aan anderen en niet editen. Logo moet altijd zichtbaar zijn). Het is natuurlijk een ontzettende *** situatie voor hem, dat hij zijn hengst in heeft moeten slapen, en ik wil hem best later wel een bericht sturen, maar tot mijn verbazing zie ik dat iemand die ik totaal niet ken, diezelfde foto heeft geüpload, zonder logo. Ik heb haar een bericht gestuurd met de vraag hoe ze aan die foto komt. Van de hengsthouder dus. Uiteindelijk in overleg met 2 anderen direct een bericht naar beiden gestuurd. Ik voelde me een ongelooflijk lompe doos, omdat het natuurlijk op zo'n naar moment is. Maar met resultaat: hij heeft de foto verwijderd (niet per se mijn intentie), zij heeft de foto vervangen door één met mijn logo (met mijn toestemming).

En dan vandaag... Gisteren was de klimaatmars in Brussel. Daar heb ik voor mezelf foto's genomen. Ik had er 4 met logo in een tweet geplaatst. Super leuke reacties, voor mijn doen veel likes, en veel retweets. Jeej! Maar tot mijn verbazing zie ik vandaag dat iemand enkel mijn foto's (afsgeschermd) op zijn account gepost heeft met een nogal cynische opmerking erbij. De enige manier hoe dat kan gebeurd zijn is als die persoon mijn foto's gedownload heeft en zelf geupload. Met retweeten krijg ik een melding en komt mijn naam en bericht er gewoon bij te staan. Op zich zou ik er geen punt van maken (mijn logo staat er gewoon op), maar het is troll account (als ik de term troll goed begrijp) die mijn foto's dus gebruikt om nogal lacherig te doen over de klimaatmars en emancipatie. Daar kan ik vooral niet tegen... Ik kan geen persoonlijk bericht naar hem sturen. Enkel openbaar reageren. Ik kan de tweet niet aanmelden als "copyright infringement", maar ik zou wel die procedure kunnen starten, maar als ik de procedure op Twitter lees, is het gewoon een hoop gezeik. Met mogelijke kosten. Die tijd en het geld heb ik op dit moment niet. Nu heeft die tweet maar 1 like, dus ik laat het maar zitten, maar uit principe vind ik dat hij ze er af moet halen.

Met dit soort dingen vraag ik me serieus af of ik überhaupt nog foto's online wil zetten. Ik kan er ook niet bij hoe mensen bedenken zomaar foto's te gebruiken.

Hebben jullie ervaring met dit soort dingen? Hoe gaan jullie er mee om?
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 28-01-19 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel gezet

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 18:40

Heel herkenbaar, je kunt er weinig tegen doen ben ik bang.

sommige zijn zich echt van geen kwaad bewust hoor maar de meeste weten donders goed hoe het allemaal werkt.

Logo afgesneden, foto in mega slechte kwaliteit uploaden (lekker reclame materiaal voor toekomstige klanten) foto's idd zelf editen.

Zodra ik dat zie toch maar weer een bericht sturen met ze te wijzen op de voorwaarden en de foto te verwijderen of aan te passen met naamsvermelding etc.

Nu heb ik 3 sponsor ruiters welk reclame voor mij maken en dus ook veel mijn foto's delen, altijd netjes met naamsvermelding en logo maar nu komt het andere, veel volgers en veel jonge meiden die volgen, vervolgens een fan account aanmaken en de foto's op de lelijkste manier zonder toestemming bewerken.

ik wordt er ondertussen echt onwijs moe van dat ik die accounts steeds berichten moet sturen met of ze de huidige foto willen verwijderen en alleen de originele foto's mogen delen.

mocht je ingeschreven staan bij de kvk kun je er een boete opleggen als mensen je bericht niet naleven

PW Photographs
Voor meer informatie, zie mijn website - http://www.pw-photographs.nl

The_Cat

Re: [VRAAG] Social media & fotogebruik zonder toestemming - erv.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 09:31

Gebeurt inderdaad meer en meer lees ik ook. Er wordt zelfs al op verschillende media gezegd dat je als fotograaf ondertussen al beter geen grotere formaten online zet, omdat er zelfs bepaalde sites zijn die zo beginnen zoeken naar foto's en ze dan gaan aanbieden als wallpapers etc.

Die trollaccount is inderdaad lastig om tegen te beginnen, maar misschien kan je alsnog proberen het op te lossen via twitter? Misschien ook via twitter een iets lagere resolutie foto gebruiken? Dat is misschien niet meteen de fijnste reclame voor jezelf, maar als ze dan je foto stelen of beginnen te misbruiken, is het wel 'leuker' dat ze niet meteen op pad zijn met een goeie kwaliteitfoto

To ride a horse is to ride the sky.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 10:22

Bekend probleem!
Wij sturen ze meestal een bericht of ze ofwel de foto willen verwijderen, ofwel voor het gebruik willen betalen.

All that is gold does not glitter,
Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither,
Deep roots are not reached by frost.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie