[VRAAG] Compactcamera's: kan je er nog wat mee?

Moderators: Duhelo, Essie73, Muiz, Ods, NadjaNadja, MirandaT

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

CnB

[VRAAG] Compactcamera's: kan je er nog wat mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-19 12:24

Een aantal jaren terug had ik er altijd wel eentje bij de hand, maar dit is op een bepaald moment verwaterd en intussen is er zoveel nieuws op de markt dat ik totaal niet meer weet waar te beginnen. In mijn tijd ( :+ ) had je compactcamera's en spiegelreflex-camera's. Tegenwoordig heb je ook systeemcamera's, de action camera's en smartphones die ook best wat kunnen. En misschien nog andere soorten. Waarbij ik mij dus afvraag: een compactcamera, is het nog wat? Of is het bij voorbaat al gedoemd?

Ik heb op een bepaald moment een Canon Powershot SX... gehad, deze vond ik erg leuk maar bleek niet zo goed om te kunnen met de omstandigheden bij de paarden. Misschien ook omdat ik er niet zo zorgvuldig mee omging (tussendoor snel in mijn jaszak duwen en dat soort dingen). Op een bepaald moment bleef de lens dus hangen, camera opgestuurd maar er zat zoveel vuil en stof in dat de fabrikant er niks mee wilde doen. Om die reden daarna een Canon Ixus gekocht, wat kleiner, minder zoom en wat beter bestand tegen ... Maar daarbij miste ik dan weer de mogelijkheden van de Powershot.

Moet eens kijken of ik nog ergens wat heb liggen wat werkt, maar intussen is natuurlijk zoveel meer keuze dat het misschien de moeite is om voor iets nieuws te gaan? Op dit moment heb ik enkel mijn mobiel en een GoPro. Deze laatste doet het best goed qua kwaliteit foto's, maar ik mis heel erg de mogelijkheid tot zoomen.

De camera zou vooral gebruikt worden bij de paarden, onder allerlei omstandigheden dus (want het is niet altijd een mooie, zonnige, zomerdag helaas). Binnenbak zou leuk zijn indien eens nodig, maar daar verwacht ik geen grote dingen van. Vooral handig in gebruik en niet teveel plaats innemen omdat ik haast altijd alleen ben. Heb hier een (oude) spiegelreflex liggen maar dat is gewoon niet fijn. Qua budget liefst zo goedkoop mogelijk, maar besef wel dat je voor kwaliteit betaald. Denk dat tot 250 euro wel kan, indien het echt de moeite is om wat meer uit te geven wil ik daar wel over nadenken, maar een camera van 500 euro gaat het niet worden...

Welke ervaring hebben jullie? Kan je er tegenwoordig nog wat mee? Is het een verbetering tegenover de GoPro? Of moet je al echt richting systeem/spiegelreflex om tegenwoordig nog wat leuks mee te kunnen doen? Ik ben er al een jaar of 7/8 uit dus heb echt geen idee :o

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!
Sinterklaas
Sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 13:39

Zit MallePiet nou echt op Ozosnel?
*-:) ESS Fotografie
Volg mijn fotografie op Instagram

8nnemiek

Re: [VRAAG] Compactcamera's: kan je er nog wat mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 21:42

Er bestaan genoeg compactcamera’s die hoge kwaliteit foto’s maken. Ik heb er zelf een die mooiere foto’s en films maakt dan mijn gopro.
Bij de betere compactcamera’s kun je bijna alles handmatig instellen.

Op zoek naar een (trouw)videograaf?: ABCreatief Videoproducties

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-19 15:29

Welk merk, model en prijscategorie moet ik dan in kijken?

Heb gezien dat Canon nog steeds Powershots maakt, daar kan je ook alles zelf instellen. Nu ben ik eentje tegengekomen voor een mooie prijs, maar daar lees ik dan weer bij dat de kwaliteit van de foto's tegenvalt in verhouding met wat ze van Canon gewend zijn.

Zelf heb ik nu nog een Olympus Tough (820), omdat deze water/schok/stofbestendig is. Had deze toen ik nog reed altijd aan mijn zadel hangen, best wel een handig ding. Heeft 12 MP en 5x zoom, evenveel MP als mijn GoPro maar heb toch het idee dat de laatste betere foto's maakt. Qua instellingen is er ook niet zoveel mogelijk ... Heb naar een nieuwe model gekeken maar daar lijkt niet heel veel vooruitgang in te zitten terwijl er wel een serieus prijskaartje aan hangt ...

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 15:34

Als camera voor erbij heb ik een canon powerhot sx 720 hs. Ben er erg blij mee en kwaliteit is prima. Even een paar voorbeeldfoto's met de boktupload.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

All good things are wild and free
Beautifull things don't ask for attention
The earth has music for those who listen

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-19 16:02

Dank je :) De Powershot-reeks trekt mij ook het meeste aan omdat ik daarvan eentje gehad heb die ik erg leuk vond, en je er volgens mij best veel mee kan. Maar tegelijk heb ik schrik dat ze te gevoelig zijn voor wat ik ermee wil/doe. Bij paarden is er al snel wat gebeurd (doe altijd alles alleen) en als ze nog steeds zo stof- en vuilgevoelig zijn ..

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie