[VRAAG] Fotografie smartphone

Moderators: MirandaT, Duhelo, Essie73, Muiz, Ods, NadjaNadja

Janine1990

[VRAAG] Fotografie smartphone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-19 13:24

Ik hoop dat dit topic mag...

Ik heb recent een nieuwe smartphone gekocht (oké, de oude was echt kapot) met al voornaamste doel: Mooiere foto's kunnen maken.

Nu heb ik een best wel awesome camera (Huawei Mate 20 lite), maar kom ik er achter dat ik gewoon een slechte fotograaf ben. Ik zou zo graag mijn gewone huis- tuin- en keukenkiekjes er leuker uit willen laten zien. Maar hoe?
Ik ben niet lelijk, maar een goede selfie maken lukt me niet. Ik zie de juiste hoeken kennelijk niet?

Wie heeft er tips? Het gaat dus echt om simpele fotografie, maar gewoon het uitzoeken van de juiste hoeken is een ramp.

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Re: [VRAAG] Fotografie smartphone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 14:13

Heb je voorbeelden?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-19 14:19

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn twee voorbeeldjes van mijn nieuwe telefoon, waaruit blijkt dat ik het echt niet zie. In mijn ogen.
Ik zie wel vaker foto's met een rommelige achtergrond, maar die zijn nooit zo slecht als de mijne, althans, de rommel is niet storend.
Hier zie je een kat volledig uit verhouding. :+

Eéntje die wel goed is, so far...

Afbeelding

Maar ook hier zou ik graag kritiek op willen hebben. Echt puur compositie, kleur vind ik nog niet zo'n ramp, dit past de camera zelf aan en ik ben niet zo heel erg into professionele fotografie en een klein beetje aanpassen vind ik niet zo erg.
Ik zou het wel leuk vinden om foto's (als ik ze erg leuk vind) eens te kunnen laten afdrukken. Maar so far, vind ik ze nooit leuk :')

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 14:41

Als beste tip die ik je zelf kan geven, als je de kat in goede proporties wilt hebben:

Ga zo laag als je onderwerp, een kat is klein dus moet je in feite al op de grond gaan liggen en dan een foto maken.

Daarnaast is achtergrond toch wel een dingetje. Als je een goede scherpte-diepte hebt, dan valt het inderdaad minder op maar bij deze foto’s zie je het wel.

Als pluspuntje kan ik je wel meegeven dat ik ze best scherp vind +:)+

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 14:42

Tip: veel oefenen en zelf bedenken wat je wel/niet goed vind aan je foto's.
Verder ook veel werk van andere fotografen bekijken (bv op insta) en ook hier weer bedenken wáárom je die foto's leuk vind zodat je dat weer in je eigen foto's kan verwerken.

Daar leer je imo het meeste van, meer dan kritiek van anderen.
Immers moet je je foto's zelf leuk vinden, wat anderen ervan vinden doet er stiekem niet zoveel toe ;)

Janine1990 schreef:
Ik ben niet lelijk, maar een goede selfie maken lukt me niet. Ik zie de juiste hoeken kennelijk niet?

Als ik tegen dit soort specifieke vragen aanloop zoek ik tips op Youtube, kom je een heel eind mee!

"I'd rather regret the things I've done than regret the things I haven't done." Lucille Ball

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-19 17:29

Ylvy schreef:
Als beste tip die ik je zelf kan geven, als je de kat in goede proporties wilt hebben:

Ga zo laag als je onderwerp, een kat is klein dus moet je in feite al op de grond gaan liggen en dan een foto maken.

Daarnaast is achtergrond toch wel een dingetje. Als je een goede scherpte-diepte hebt, dan valt het inderdaad minder op maar bij deze foto’s zie je het wel.

Als pluspuntje kan ik je wel meegeven dat ik ze best scherp vind +:)+

Dit vind ik echt een super goede tip, het vergt nog wat opvoeding van mijn kat, dat wel :+ Die houdt op met alles als ze doorheeft dat er aandacht is... :+

Heel erg bedankt, maar kan je me ook vertellen hoe ik dit dan met een paard doe? Ik ben vrij groot (1.86m) en krijg paarden en/of het rijden ook vaak maar moeizaam op de foto.
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5D15A389

Deze is van mijn oude telefoon, maar je ziet heel duidelijk dat hij een absurd groot hoofd/hals heeft en opzichte van het zadel zeg maar...

Echt goede achtergrond zou mooier zijn, maar ik denk dat een betere compositie al een hoop goed kan maken, dan moet een klein beetje bewerking de rest maar doen :P

droomy schreef:
Tip: veel oefenen en zelf bedenken wat je wel/niet goed vind aan je foto's.
Verder ook veel werk van andere fotografen bekijken (bv op insta) en ook hier weer bedenken wáárom je die foto's leuk vind zodat je dat weer in je eigen foto's kan verwerken.

Daar leer je imo het meeste van, meer dan kritiek van anderen.
Immers moet je je foto's zelf leuk vinden, wat anderen ervan vinden doet er stiekem niet zoveel toe ;)

Janine1990 schreef:

Als ik tegen dit soort specifieke vragen aanloop zoek ik tips op Youtube, kom je een heel eind mee!

Ah ja, insta... ik volg veel te weinig omdat ik niet weet wat ik wil volgen. Vaak is het zo professioneel, daar kan ik niet zoveel mee. Heb je tips qua fotografen? Wel een erg leuke insteek!
En zoektermen voor youtube? :D Ik was al wel zover dat ik op Pinterest ben gaan kijken :P

Bellatrix
Correspondent Shadowhunter
Always & Forever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 17:36

Ik vind de foto van de Fries prima, zie niets uit verhouding ofzo hoor.

Fotoshoot boeken? http://www.marliestrapfotografie.weebly.com
Ik heb paaltjes en lint dus op eigen risico kan je paard los zonder tuig voor natuurlijke foto's!
Western bijrijdpaard gezocht! *KLIK*

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 17:40

Wat qua selfies vaak werkt is de camera wat hoger houden. Dan komt je gezicht ook wat beter uit.

Bubblewrap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 17:41

Ooit uit de penny geleerd: oefen met verschillende hoogtes. Ga eens vanaf de grond een paard fotograferen, eens op schofthoogte, eens op hoofdhoogte, eens van boven... (Ergens op staan) Gewoon vanalles proberen, en kijken wat je leuk vindt.
Qua achtergrond kijken wat er bij past. Vaak rustig, met niet teveel dezelfde kleuren als je onderwerp. (Zwart paard, en een zwarte/donkere schuur).

Foto van de fries vind ik mooi, achtergrond is wat rommelig (maar die heb je niet altijd in de hand. Maar paard staat er mooi op vind ik!)

Ook ik heb simpele foto's, maar hier ideetjes wat hoogte kan doen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voor elk probleem is er wel een goede chocola te vinden!

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 17:45

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-19 17:49

Oke, awkward, vlinders vind ik echt dooooooooooooodeng, ik kan niet eens kijken naar zo'n foto :o

De Fries heeft toch echt niet zo'n groot hoofd :o
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5CE7D57C
Deze foto vind ik beter in verhouding, ook niet bepaald sprekend natuurlijk...

Lau schreef:
Wat qua selfies vaak werkt is de camera wat hoger houden. Dan komt je gezicht ook wat beter uit.

Doe ik inderdaad ook, maar de juiste hoek vinden... Ben ik echt slecht in... Een hele debiele hoek kan ik dan weer wel wat mee:
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5CE4E7C5

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-19 17:50

Bubblewrap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 17:50

Oops. Net de verkeerde fotos geplaatst dus _O-

Voor elk probleem is er wel een goede chocola te vinden!

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 18:11

Ik zou vooral opzoek gaan naar rust in een beeld, zeker omdat je veel scherptediepte hebt met smartphone fotografie (hoewel de meeste smartphones portret modus hebben, maar daar vind ik persoonlijk niets aan).
Laat storende elementen achterwege, zorg dat de lijnen in evenwicht zijn en snijd eventueel bij op de hoeken (zoals die witte tafel hier)
Een smartphone is lekker klein en compact wat het makkelijk maakt om veel te experimenteren.

Afbeelding
bij de foto van de plant is die schaduw dan weer een dingetje en had ik bv niet in de bovenste tak gesneden (tenzij die nog veel langer was). Of gesneden in de tak en neit halverwege waarde blaadjes zijn. Voor mij gaat het om zulke details dus :+

Hier een paar foto's van mij die met iPhone SE zijn gemaakt

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vrij veel rommel in deze foto, maar hier heb ik gemaakt dat die pijplijn horizontaal loopt en die voet voor de paraplu er net op staat. Ook gemaakt dat ik niet heb gesneden op ongemakkelijke plaatsen
Afbeelding

Afbeelding

Sorry voor de spam _O-
Ik ben overduidelijk erg fan van smartphone fotografie. Geeft toch altijd zo die 'snapshot' feel
Ook de bewerking kan een foto enorm veel verbeteren. En hiervoor gebruik ik alleen instagram :)
VSCO is ook een goeie uiteraard
Laatst bijgewerkt door nenahdm op 08-03-19 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-19 18:20

Ooooh Titanic, wat een hoop mooie foto's!
Ik vind die spam niet erg, vooral het commentaar bij sommige foto's (mag wel bij meer foto's) vind ik erg interessant! Kan ik veel van leren! :D

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 18:30

Waarbij de kat weg van jou kijkt.. houd je gsm recht. Ga iets meer naar links en verstop dat witte dingetje achter de kat, de bank had er ook niet op hoeven staan (die is nu ook scheef). Had ook iets meer van bovenaf gefotografeerd zodat de kat volledig het gras als achtergrond heeft. Gebouw had er wel nog mogen opstaan maar dan recht uiteraard :P

Het is vooral een gevoel dat je moet creëren. Ik denk hier totaal niet bij na.. dus het is interessant voor mij om commentaar te geven :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 18:43

Smartphones hebben allemaal (gematigd) groothoeklenzen - meestal kleinbeeldequivalent 35 mm brandpuntsafstand. Daar kan je simpelweg geen portretfoto's mee maken zonder vertekening. Voor portretfotografie wil je liever 90 mm brandpuntsafstand.
Eigenschap van groothoek is ook dat je geen/nauwelijks scherptediepte hebt. Hoe hoger de brandpuntsafstand, hoe minder scherptediepte. Mensen die paarden fotograferen gebruiken dan ook graag een 200 mm telelens en gaan dan op 20 meter afstand staan.

Kortom, wat jij wilt kan eigenlijk niet met een telefoon. Je kunt er wél mooie landschappen mee fotograferen. Daar gebruik je groothoeklenzen voor.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 18:46

Je bedoelt juist veel scherptediepte ;)
Bokeh is weinig scherptediepte.
Ben er eigenlijk ook niet mee eens dat je geen portretten kan maken zonder vertekening. Het is niet simpel uiteraard. Vanaf 50mm is het wel te doen
Laatst bijgewerkt door nenahdm op 08-03-19 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-19 18:49

Ibbel schreef:
Smartphones hebben allemaal (gematigd) groothoeklenzen - meestal kleinbeeldequivalent 35 mm brandpuntsafstand. Daar kan je simpelweg geen portretfoto's mee maken zonder vertekening. Voor portretfotografie wil je liever 90 mm brandpuntsafstand.
Eigenschap van groothoek is ook dat je geen/nauwelijks scherptediepte hebt. Hoe hoger de brandpuntsafstand, hoe minder scherptediepte. Mensen die paarden fotograferen gebruiken dan ook graag een 200 mm telelens en gaan dan op 20 meter afstand staan.

Kortom, wat jij wilt kan eigenlijk niet met een telefoon. Je kunt er wél mooie landschappen mee fotograferen. Daar gebruik je groothoeklenzen voor.

Kijk, dat is ook altijd interessant om te weten.
Hoe zit dan dan met mijn dual camera, waarbij de tweede lens/camera er is om diepte te meten ofzo?
Citaat:
De Huawei Mate 20 Lite heeft een dubbele camera. Er is een primaire lens van 20 megapixel, met een diafragma van f/1.8. Die wordt ondersteund door een secundaire 2 megapixel-lens. Die verzamelt puur en alleen diepte-informatie. Daardoor kan de Mate 20 Lite je foto’s van een bokeh-effect voorzien, vergelijkbaar met de portretmodus op bijvoorbeeld de iPhone. De achtergrond wordt dan een beetje blurry gemaakt, waardoor de voorgrond er mooier uitspringt.

Kan je dit uitleggen in jip en janneke taal? Ben van mening dat als ik mijn telefoon begrijp, ik ook beter weet welke foto's in kan maken. :P

Probleem is echter, mooie landschappen kan ik dus ook niet maken _O-

xTitanic schreef:
Waarbij de kat weg van jou kijkt.. houd je gsm recht. Ga iets meer naar links en verstop dat witte dingetje achter de kat, de bank had er ook niet op hoeven staan (die is nu ook scheef). Had ook iets meer van bovenaf gefotografeerd zodat de kat volledig het gras als achtergrond heeft. Gebouw had er wel nog mogen opstaan maar dan recht uiteraard :P

Het is vooral een gevoel dat je moet creëren. Ik denk hier totaal niet bij na.. dus het is interessant voor mij om commentaar te geven :')

Oh damn... Zo leuk, ik vond dat 'best een leuke foto' en nu zie ik wat jij ziet en denk ik: OKE NOPE! :')
Maar écht, hier heb ik heel veel aan! Een volgende keer let ik waarschijnlijk veel beter op bij het maken van een foto.
Al moet ik zeggen, mijn kat is best een drama... Spring in het veld. Misschien moet ik die eerst met rust laten :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 18:52

Hier twee foto's van een tros bessen in de tuin. Eén met telefoon, één met 100 mm lens:

Telefoonfoto: achtergrond is veel scherper (storende blauwe ton zichtbaar), de tros is qua vorm vertekend:
Afbeelding

Foto met kleinbeeldcamera met 100 mm lens: achtergrond is wazig (de blauwe ton staat er nog steeds, en als je goed kijkt zie je íets wazigs blauws, maar je bent 'm kwijt), en de tros heeft ook een normale vorm en scherptediepte:
Afbeelding

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-19 18:55

Maar Ibbel, het is absoluut niet de bedoeling om dergelijke foto's te maken...

Zoals je uit de commentaren van Titanic al kan lezen ben ik voornamelijk een ramp met compositie. Ik ben niet iemand die met een camera op stap gaat, mijn creativiteit uit zich in andere dingen.
Maar ik zou graag leukere foto's met mijn telefoon kunnen maken. Ik kan nog niet eens een leuke foto van mijn neefje maken. Waar mijn zusje hier helemaal geen moeite mee heeft. Die weet alles en iedereen leuk op de foto te krijgen en heeft ook zeker geen SLR ofzo. Gewoon met haar telefoon.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 19:00

Maar je maakt het jezelf ontzettend moeilijk om met een lens met een brandpuntsafstand van 35 mm (kleinbeeld equivalent) portretfoto's te willen maken. Daar zit zoveel vertekening in dat je vrijwel niet kunt zien hoe je je compositie moet corrigeren. Juist als je daar weinig kijk op hebt/geen ervaring mee hebt.

Enige algemene wijsheden die ik je kan meegeven zijn: ga op dezelfde hoogte als je onderwerp zitten en kijk alleen naar de achtergrond. Dat onderwerp zit er wel. Die achtergrond is het belangrijkste.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-19 19:03

Ibbel schreef:
Maar je maakt het jezelf ontzettend moeilijk om met een lens met een brandpuntsafstand van 35 mm (kleinbeeld equivalent) portretfoto's te willen maken. Daar zit zoveel vertekening in dat je vrijwel niet kunt zien hoe je je compositie moet corrigeren. Juist als je daar weinig kijk op hebt/geen ervaring mee hebt.

Enige algemene wijsheden die ik je kan meegeven zijn: ga op dezelfde hoogte als je onderwerp zitten en kijk alleen naar de achtergrond. Dat onderwerp zit er wel. Die achtergrond is het belangrijkste.

Misschien maak ik het mezelf moeilijk... Maar een camera kopen en in de kast gooien is ook zonde natuurlijk ;) Titanic komt met prachtige voorbeelden.

Die tip vind ik wel heel erg leuk! Zo heb ik nog nooit naar het maken van een foto gekeken!

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 19:15

Wat mij op jouw foto's opvalt, is dat het ook een foto van je tuin had kunnen zijn waar je kat toevallig op staat. Probeer iets dichterbij je kat te komen zonder oortjes of pootjes of staartjes af te snijden door je compositie. Ik probeer vaak een foto te maken met 1 hand, en met de andere hand boven de camera een snoepje of speeltje houden. Dan kijkt de kat richting de camera en is het duidelijk dat het om de kat gaat omdat hij ook interactie heeft met de camera, en niet alleen de kijker met de foto.

Als je rechtopstaande dingen fotografeert (een zittende kat is bijvoorbeeld 'hoog') hou dan je telefoon rechtop. Stel je kat loopt of ligt languit, hou dan je telefoon overdwars.

Je kan proberen niet TE dichtbij te fotograferen, zodat je later je horizon recht kunt maken zonder belangrijke stukjes van je foto af te snijden.

Dan maak ik maar zin.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 19:17

De pest met smartphones is, hoe dichter bij je komt, hoe meer vertekening (vanwege die groothoeklens). Dus wil je je kat een beetje normaal in proporties hebben is dichterbij gaan zitten om achtergrond kwijt te raken juist weer niet aan te bevelen. Dan kan je veel beter gewoon ruimer uitsnijden. Dat kan een beetje telefoon tegenwoordig best hebben, pixels zat.