Moderators: Firelight, xingridx, Essie73, Muiz, NadjaNadja
Janine1990 schreef:Ik ben niet lelijk, maar een goede selfie maken lukt me niet. Ik zie de juiste hoeken kennelijk niet?
Ylvy schreef:Als beste tip die ik je zelf kan geven, als je de kat in goede proporties wilt hebben:
Ga zo laag als je onderwerp, een kat is klein dus moet je in feite al op de grond gaan liggen en dan een foto maken.
Daarnaast is achtergrond toch wel een dingetje. Als je een goede scherpte-diepte hebt, dan valt het inderdaad minder op maar bij deze foto’s zie je het wel.
Als pluspuntje kan ik je wel meegeven dat ik ze best scherp vind
droomy schreef:Tip: veel oefenen en zelf bedenken wat je wel/niet goed vind aan je foto's.
Verder ook veel werk van andere fotografen bekijken (bv op insta) en ook hier weer bedenken wáárom je die foto's leuk vind zodat je dat weer in je eigen foto's kan verwerken.
Daar leer je imo het meeste van, meer dan kritiek van anderen.
Immers moet je je foto's zelf leuk vinden, wat anderen ervan vinden doet er stiekem niet zoveel toeJanine1990 schreef:Ik ben niet lelijk, maar een goede selfie maken lukt me niet. Ik zie de juiste hoeken kennelijk niet?
Als ik tegen dit soort specifieke vragen aanloop zoek ik tips op Youtube, kom je een heel eind mee!
Lau schreef:Wat qua selfies vaak werkt is de camera wat hoger houden. Dan komt je gezicht ook wat beter uit.
xSwanHeart schreef:Misschien heb je wat aan het boek Snap!
Dat legt de basis van fotografie (met je smartphone) redelijk goed uit
https://www.bol.com/nl/p/snap/920000007 ... oductImage
Ibbel schreef:Smartphones hebben allemaal (gematigd) groothoeklenzen - meestal kleinbeeldequivalent 35 mm brandpuntsafstand. Daar kan je simpelweg geen portretfoto's mee maken zonder vertekening. Voor portretfotografie wil je liever 90 mm brandpuntsafstand.
Eigenschap van groothoek is ook dat je geen/nauwelijks scherptediepte hebt. Hoe hoger de brandpuntsafstand, hoe minder scherptediepte. Mensen die paarden fotograferen gebruiken dan ook graag een 200 mm telelens en gaan dan op 20 meter afstand staan.
Kortom, wat jij wilt kan eigenlijk niet met een telefoon. Je kunt er wél mooie landschappen mee fotograferen. Daar gebruik je groothoeklenzen voor.
Citaat:De Huawei Mate 20 Lite heeft een dubbele camera. Er is een primaire lens van 20 megapixel, met een diafragma van f/1.8. Die wordt ondersteund door een secundaire 2 megapixel-lens. Die verzamelt puur en alleen diepte-informatie. Daardoor kan de Mate 20 Lite je foto’s van een bokeh-effect voorzien, vergelijkbaar met de portretmodus op bijvoorbeeld de iPhone. De achtergrond wordt dan een beetje blurry gemaakt, waardoor de voorgrond er mooier uitspringt.
xTitanic schreef:Waarbij de kat weg van jou kijkt.. houd je gsm recht. Ga iets meer naar links en verstop dat witte dingetje achter de kat, de bank had er ook niet op hoeven staan (die is nu ook scheef). Had ook iets meer van bovenaf gefotografeerd zodat de kat volledig het gras als achtergrond heeft. Gebouw had er wel nog mogen opstaan maar dan recht uiteraard
Het is vooral een gevoel dat je moet creëren. Ik denk hier totaal niet bij na.. dus het is interessant voor mij om commentaar te geven
Ibbel schreef:Maar je maakt het jezelf ontzettend moeilijk om met een lens met een brandpuntsafstand van 35 mm (kleinbeeld equivalent) portretfoto's te willen maken. Daar zit zoveel vertekening in dat je vrijwel niet kunt zien hoe je je compositie moet corrigeren. Juist als je daar weinig kijk op hebt/geen ervaring mee hebt.
Enige algemene wijsheden die ik je kan meegeven zijn: ga op dezelfde hoogte als je onderwerp zitten en kijk alleen naar de achtergrond. Dat onderwerp zit er wel. Die achtergrond is het belangrijkste.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 bezoekers