magda_90 schreef:Je maakt het echt onnodig gecompliceerd. Je weet dat je achteraf 15 foto's krijgt, je weet in welke stijl je krijgt want je hebt neem ik aan van te voren dit besproken met de fotograaf en genoeg materiaal gezien. Als je toch iets heel anders had willen zien dan is dat erg jammer maar dat kan soms wel gebeuren en staat buiten deze discussie.
Volgens mij is dat precies waar we langs elkaar heen praten. Ik vind dat namelijk centraal aan deze discussie. Ik boek een shoot, zorg dat paard en ik er goed bij staan en kies een fotograaf waarvan ik fan ben, en moet uiteindelijk betalen voor 15 foto's die heel anders zijn dan ik had willen zien. Bij andere fotografen krijg ik al het ruwe materiaal, bewerkt de fotograaf wat hij leuk vond en mag ik vervolgens zelf kiezen welke foto's ik wil - en dan zou het zomaar kunnen zijn dat ik 8 van zijn portfoliofoto's neem en 7 andere.. Ik vind dat normaal.
Jouw voorbeeld van zelf er door ziekte niet goed uitzien en willens en wetens alsnog gefotografeerd willen waardoor de foto's tegenvallen vind ik juist weer compleet buiten de discussie: als ik een modderig paard aanlever kan ik toch ook niet boos worden op de fotograaf als hij op de foto's niet schoon is?