[VRAAG] Betaalde opdrachten in de paardenfotografie

Moderators: MirandaT, Duhelo, Essie73, Muiz, Ods, NadjaNadja

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 22:20

magda_90 schreef:
Je maakt het echt onnodig gecompliceerd. Je weet dat je achteraf 15 foto's krijgt, je weet in welke stijl je krijgt want je hebt neem ik aan van te voren dit besproken met de fotograaf en genoeg materiaal gezien. Als je toch iets heel anders had willen zien dan is dat erg jammer maar dat kan soms wel gebeuren en staat buiten deze discussie.

Volgens mij is dat precies waar we langs elkaar heen praten. Ik vind dat namelijk centraal aan deze discussie. Ik boek een shoot, zorg dat paard en ik er goed bij staan en kies een fotograaf waarvan ik fan ben, en moet uiteindelijk betalen voor 15 foto's die heel anders zijn dan ik had willen zien. Bij andere fotografen krijg ik al het ruwe materiaal, bewerkt de fotograaf wat hij leuk vond en mag ik vervolgens zelf kiezen welke foto's ik wil - en dan zou het zomaar kunnen zijn dat ik 8 van zijn portfoliofoto's neem en 7 andere.. Ik vind dat normaal.

Jouw voorbeeld van zelf er door ziekte niet goed uitzien en willens en wetens alsnog gefotografeerd willen waardoor de foto's tegenvallen vind ik juist weer compleet buiten de discussie: als ik een modderig paard aanlever kan ik toch ook niet boos worden op de fotograaf als hij op de foto's niet schoon is?

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 22:21

Eerlijk gezegd verbaast deze discussie mij := Ik schrik zelfs van sommige argumenten en commentaren.
Gebeurt het echt dat je maar 15 foto's krijgt, waar je niet eens blij mee bent, xyzutu2?

Dan snap ik het wel, dat je 'alle' foto's wil zien ja. :j

Bij mij krijgen klanten álle (gelukte) foto's nabewerkt op klein formaat (dus bokt formaat etc). Dat zijn er gewoon echt heel wat (Gemiddeld sowieso 50+) :)
En ja, daar zitten dan veel 'bijna dezelfde' bij. Maar ik kan niet voor de klant kiezen of foto 1 met het oortje zo nou mooier is dan foto 2 met het oortje zo. De klant kent haar dier, die kan zien waar ze háár dier in herkent. Ik kan dat niet bepalen.

Daarbij is het dan afhankelijk van pakket of je alles op hoge resolutie erbij krijgt of er 5 van mag uitzoeken die je op hoge resolutie erbij krijgt. Maar dat gaat dus om afdrukformaat. Je krijgt sowieso alles op klein formaat. Dus je hebt alles, volledig nabewerkt, al gezien en ontvangen. Ik vind dat zelf een prettige vorm en ik merk dat mijn klanten dat ook vinden.

Maar zoveel mensen zoveel wensen. En alle fotografen kiezen hun eigen werkwijze, daar mag je dan als klant weer in selecteren. De een wenst dit, de ander wenst dat. Als het maar van te voren duidelijk is en je weet wat er afgesproken is toch :)

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 22:28

Limoen schreef:
Bij mij krijgen klanten álle (gelukte) foto's nabewerkt op klein formaat (dus bokt formaat etc). Dat zijn er gewoon echt heel wat (Gemiddeld sowieso 50+) :)
En ja, daar zitten dan veel 'bijna dezelfde' bij. Maar ik kan niet voor de klant kiezen of foto 1 met het oortje zo nou mooier is dan foto 2 met het oortje zo. De klant kent haar dier, die kan zien waar ze háár dier in herkent. Ik kan dat niet bepalen.

Dat is ook hoe ik met (niet-paarden)fotografen werk, en ik ging ervan uit dat dat bij alle fotografen normaal was omdat sportfotografen ook zo werken.
Ik heb alleen paardenshoots laten doen door fotografen die zo werken dus ik heb geen ervaring met paardenfotografen die maar 15 foto's opsturen en de rest zelf houden, maar in de 'mensenfotografiewereld' ben ik regelmatig tegengekomen dat de selectie van de fotograaf gewoon niet aansloot bij wat het bedrijf nodig had. Dus of de foto's waren gewoon niet leuk, of de persoon/het product stond het niet goed genoeg op, of de kleuren werkten niet bij de rest van de lay-out en noem maar op. Vandaar dat je dan vanzelf overgaat op fotografen die gewoon goed zijn in hun vak en ook alle geslaagde foto's onbewerkt durven te delen. Vervolgens gaf ik aan welke in wilde kopen en welke bewerking daar nog bij nodig was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 22:33

xyzutu2 schreef:
Limoen schreef:

Dat is ook hoe ik met (niet-paarden)fotografen werk, en ik ging ervan uit dat dat bij alle fotografen normaal was omdat sportfotografen ook zo werken.
Ik heb alleen paardenshoots laten doen door fotografen die zo werken dus ik heb geen ervaring met paardenfotografen die maar 15 foto's opsturen en de rest zelf houden, maar in de 'mensenfotografiewereld' ben ik regelmatig tegengekomen dat de selectie van de fotograaf gewoon niet aansloot bij wat het bedrijf nodig had. Dus of de foto's waren gewoon niet leuk, of de persoon/het product stond het niet goed genoeg op, of de kleuren werkten niet bij de rest van de lay-out en noem maar op. Vandaar dat je dan vanzelf overgaat op fotografen die gewoon goed zijn in hun vak en ook alle geslaagde foto's onbewerkt durven te delen. Vervolgens gaf ik aan welke in wilde kopen en welke bewerking daar nog bij nodig was.

Maar bij de mensenfotografie bedoel je denk commerciële fotografie. Fotografie die een product of dienst moet verkopen. Dan is het logisch dat het bedrijf kiest. Vaak zijn dergelijke foto's niet het visite kaartje van de fotograaf. Maar de foto word het visite kaartje van het bedrijf dat ze koopt. Dat is een hele andere insteek.

Als ik kijk naar de mensenfotografie waarbij het model centraal staat dan word er soms een hele dag gewerkt aan 1 foto. Dan ga je samen opzoek naar dat ene artistieke plaatje. Wat niet bedoeld is om een product mee te verkopen.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 22:40

Nini_roosje schreef:
Als ik kijk naar de mensenfotografie waarbij het model centraal staat dan word er soms een hele dag gewerkt aan 1 foto. Dan ga je samen opzoek naar dat ene artistieke plaatje. Wat niet bedoeld is om een product mee te verkopen.

Als je met samen op zoek naar dat ene artistieke plaatje bedoelt dat je samen door alle gelukte foto's op zoek gaat naar dat plaatje dan ben ik het met je eens. Ik zie niet in waarom dat bij al dan niet commerciele mensenfoto's wel kan en bij paardenfoto's niet?

Ik zie ook geen verschil tussen een commerciele klant of een particuliere klant. Ze betalen allebei, stoppen er evenveel energie in dus waarom hebben ze dan dezelfde plichten maar niet dezelfde rechten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 22:44

xyzutu2 schreef:
Nini_roosje schreef:

Als je met samen op zoek naar dat ene artistieke plaatje bedoelt dat je samen door alle gelukte foto's op zoek gaat naar dat plaatje dan ben ik het met je eens. Ik zie niet in waarom dat bij al dan niet commerciele mensenfoto's wel kan en bij paardenfoto's niet?

Ik zie ook geen verschil tussen een commerciele klant of een particuliere klant. Ze betalen allebei, stoppen er evenveel energie in dus waarom hebben ze dan dezelfde plichten maar niet dezelfde rechten?

Ik denk dat de definitie van "gelukte foto" erg vaag is. Voor jou is een foto misschien gelukt als het paard er compleet op staat zonder afgesneden neuzen/oren. Voor de fotograaf is een foto misschien pas gelukt als het de compositie interessant is om naar te kijken.

xyzutu2

Re: [VRAAG] Betaalde opdrachten in de paardenfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 22:45

Daarom is het ook gek als de fotograaf de enige is die mag bepalen wat gelukt of geslaagd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 22:50

xyzutu2 schreef:
Daarom is het ook gek als de fotograaf de enige is die mag bepalen wat gelukt of geslaagd is.

Ik denk echt dat je dit te zwart wit ziet.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 22:54

Dat mag natuurlijk jouw mening zijn.
Ik reageer op de openingspost: de TS vraagt waarom zij en haar collega's steeds minder betalende klanten krijgen. Zelf werkt ze volgens het systeem waarbij zij selecteert welke foto's de klant te zien krijgt, en gezien de populariteit van dat systeem binnen de paardenportretfotografie zullen haar collega's dat waarschijnlijk ook zo doen. Ik geef als professionele en particuliere klant aan dat ik wordt afgestoten door dat systeem en dat ik het normale fotografiesysteem waarbij fotograaf en klant samen uit de voorraad ruwe data mogen kiezen veel en veel liever heb en daar zelfs ook meer voor zou betalen.
De TS mag zelf bepalen wat ze met die ervaring wil doen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 22:59

Ik snap het probleem niet, je spreekt iets af met een fotograaf en je kiest toch iemand waarvan de stijl je aanspreekt.
Maar goed, dit topic gaat dan over fotografie, ik kan dmv jarenlange ervaring zeggen dat het in het taartenwereldje net zo gaat. Er is altijd wel iemand die een kennis/vriendin/familielid heeft die voor een prikkie een taart maakt op maat. Onder het mom van 'ik hoef er niet aan te verdienen/het is een hobby/ik kan nog niet zoveel vragen, en zolang dit gebeurt verwacht de consument een Ferrari voor de prijs van een Lada. En helaas zijn er altijd bedrijven die meegaan in zo goedkoop mogelijk waardoor niemand nog een normaal inkomen verdient. Ik doe er niet aan mee, wil je een taart van mij, op maat gemaakt, met het thema wat jij wilt, dan betaal je een normale prijs. En anders haal je maar een fabriekstaart van de Hema.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 23:03

xyzutu2 schreef:
Ik reageer op de openingspost: de TS vraagt waarom zij en haar collega's steeds minder betalende klanten krijgen. Zelf werkt ze volgens het systeem waarbij zij selecteert welke foto's de klant te zien krijgt, en gezien de populariteit van dat systeem binnen de paardenportretfotografie zullen haar collega's dat waarschijnlijk ook zo doen. Ik geef als professionele en particuliere klant aan dat ik wordt afgestoten door dat systeem en dat ik het normale fotografiesysteem waarbij fotograaf en klant samen uit de voorraad ruwe data mogen kiezen veel en veel liever heb en daar zelfs ook meer voor zou betalen.

Maar laten we het omdraaien. Er word een fotoreportage gemaakt van jou tijdens het rijden. Maar tijdens het rijden schrikt jou paard. Het paard komt steil omhoog en jij word uit balans gebracht. Je hangt aan de teugels en klemt je benen (met sporen) tegen de buik om te blijven zitten. Het paard spert zijn mond wijd open omdat je er aan hangt en de ogen kleuren wit van angst.

Jij vind dit een vreselijke foto want je goede naam word te grabbel gegooid. De fotograaf vind de foto fantastisch want hij straal emotie uit. Mag de fotograaf deze foto publiceren?

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 23:11

xyzutu2 schreef:

Maar de fotograaf heeft kennis van het vak

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 23:13

Nini_roosje schreef:
Maar laten we het omdraaien. Er word een fotoreportage gemaakt van jou tijdens het rijden. Maar tijdens het rijden schrikt jou paard. Het paard komt steil omhoog en jij word uit balans gebracht. Je hangt aan de teugels en klemt je benen (met sporen) tegen de buik om te blijven zitten. Het paard spert zijn mond wijd open omdat je er aan hangt en de ogen kleuren wit van angst.

Jij vind dit een vreselijke foto want je goede naam word te grabbel gegooid. De fotograaf vind de foto fantastisch want hij straal emotie uit. Mag de fotograaf deze foto publiceren?

Nu haal je er weer iets heel anders bij.
Als fotograaf weet je hopelijk toch dat er bij portretfotografie sprake is van portretrecht?
Of ga jij in dit voorbeeld uit van een fotograaf die niet weet wat het portretrecht is? Maar dat is dan toch een heel ander topic?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 23:20

xyzutu2 schreef:
Nini_roosje schreef:

Nu haal je er weer iets heel anders bij.
Als fotograaf weet je hopelijk toch dat er bij portretfotografie sprake is van portretrecht?
Of ga jij in dit voorbeeld uit van een fotograaf die niet weet wat het portretrecht is? Maar dat is dan toch een heel ander topic?

Nee we hadden het over of een foto wel of niet gelukt is. En hoe subjectief dat is. En dat jij het recht wil hebben een (in de ogen van de fotograaf) slechte foto te mogen kiezen.

En als je wil kunnen we het voorbeeld ook aanpassen naar een foto van alleen het paard . Waarbij jou paard erop staat als een lelijke kromme ezel. Terwijl jij het dier nog voor veel geld wilde verkopen een keer. Dieren hebben namelijk geen portretrecht.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 23:30

Nini_roosje schreef:
Nee we hadden het over of een foto wel of niet gelukt is. En hoe subjectief dat is. En dat jij het recht wil hebben een (in de ogen van de fotograaf) slechte foto te mogen kiezen.

Okee, dan was je voorbeeld inderdaad een beetje ongelukkig, want dat heeft niets te maken met of een fotograaf een slechte foto van jou mag publiceren. ;)

[/quote]
En als je wil kunnen we het voorbeeld ook aanpassen naar een foto van alleen het paard . Waarbij jou paard erop staat als een lelijke kromme ezel. Terwijl jij het dier nog voor veel geld wilde verkopen een keer. Dieren hebben namelijk geen portretrecht.[/quote]

In feite is dit nou precies het voorbeeld voor mijn kamp: ik wil een fotoshoot om mijn paard te verkopen en ik krijg alleen 15 foto's waar hij op staat als een kromme ezel omdat die meer emotie uitstralen. Natuurlijk wil ik dus de hele shoot zien, want ik wil verkoopfoto's waar hij goed op staat.
Dat de fotograaf vervolgens de kromme-ezel-foto's voor in zijn artistieke portfolio wil gebruiken is aan hem.
Dat is precies de balans: er zijn 400 foto's gemaakt. De fotograaf vindt 15 pure kunst, de klant vind 15 andere de beste foto's van zijn paard. Daarom mogen beide partijen hun selectie uitkiezen; het kan zijn dat de klant foto's kiest die de fotograaf niet zo artistiek vindt, en het kan zijn dat de fotograaf foto's op zijn site zet die de klant niet zo flatterend vindt.
Dat is eerlijk.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 23:31

Nini_roosje schreef:

Okee, dan was je voorbeeld inderdaad een beetje ongelukkig, want dat heeft niets te maken met je vraag of een fotograaf na een portretshoot een slechte foto van mij mag publiceren. ;)

Nini_roosje schreef:
En als je wil kunnen we het voorbeeld ook aanpassen naar een foto van alleen het paard . Waarbij jou paard erop staat als een lelijke kromme ezel. Terwijl jij het dier nog voor veel geld wilde verkopen een keer. Dieren hebben namelijk geen portretrecht.

In feite is dit nou precies het voorbeeld voor mijn kamp: ik wil een fotoshoot om mijn paard te verkopen en ik krijg alleen 15 foto's waar hij op staat als een kromme ezel omdat die meer emotie uitstralen. Natuurlijk wil ik dus de hele shoot zien, want ik wil verkoopfoto's waar hij goed op staat.
Dat de fotograaf vervolgens de kromme-ezel-foto's voor in zijn artistieke portfolio wil gebruiken is aan hem.

Dat is precies de balans: er zijn 400 foto's gemaakt. De fotograaf vindt 15 pure kunst, de klant vind 15 andere de beste foto's van zijn paard. Daarom mogen beide partijen hun selectie uitkiezen; het kan zijn dat de klant foto's kiest die de fotograaf niet zo artistiek vindt, en het kan zijn dat de fotograaf foto's op zijn site zet die de klant niet zo flatterend vindt.
Dat is eerlijk.

Marjo
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-19 23:33

xyzutu2 schreef:

Hoho, dat is mijn systeem helemaal niet :o

Ik werk namelijk met een persoonlijke pagina waarop de klant zelf het afgesproken aantal beelden mag uitkiezen en wanneer deze wilt dit extra kan bijbestellen.

De tijd dat ik zelf besloot ligt achter mij. Deze methode is tijdbesparend, werkt prettiger voor de klant en levert meer nabestellingen op. Win-win-win dus!

Deeks: Okay, so then why’s he carrying a .22? It’s a girl’s gun.
    Kensi: I’m a girl.
    Deeks: Well, you’re not a real girl. You’re like – you’re like Wonder Woman. And Wonder Woman wouldn’t carry a .22.
    Kensi: Compliment accepted.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 23:33

xTitanic schreef:
xyzutu2 schreef:

Maar de fotograaf heeft kennis van het vak

Waarom zou jouw klant geen kennis hebben van het vak? Zijn jouw klanten geen fotografen, kunstliefhebbers of zelfs kunstverzamelaars? Het is vast niet zo bedoeld, maar ik vind dit eerlijk gezegd wel heel erg denigrerend klinken.

Marjo
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-19 23:34

Nini_roosje schreef:
xyzutu2 schreef:

Ik zou een dergelijke foto nooit publiceren, zeker niet als de klant daar niet achter staat en al helemaal niet als dit een betalende klant is.

Deeks: Well, you’re not a real girl. You’re like – you’re like Wonder Woman. And Wonder Woman wouldn’t carry a .22.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 23:34

Marjoow schreef:

Ik werk namelijk met een persoonlijke pagina waarop de klant zelf het afgesproken aantal beelden mag uitkiezen en wanneer deze wilt dit extra kan bijbestellen.

De tijd dat ik zelf besloot ligt achter mij. Deze methode is tijdbesparend, werkt prettiger voor de klant en levert meer nabestellingen op. Win-win-win dus!

:o Dan heb ik te snel teruggelezen. :+
Wel gek dat jouw systeem door anderen juist als te duur en tijdrovend gezien wordt. Wat is dan het verschil, wat doe jij anders?

Marjo
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-19 23:39

xyzutu2 schreef:
Marjoow schreef:

Wel gek dat jouw systeem door anderen juist als te duur en tijdrovend gezien wordt. Wat is dan het verschil, wat doe jij anders?

Misschien is het tijdrovend omdat je moet wachten tot de klant een selectie heeft gemaakt?
Ik heb geen idee.

Ik merkte vooral dat ik extreem veel tijd kwijt was met het uitselecteren van de foto's. Deels lag dat destijds aan mijn computer maar ook omdat ik dat gewoon het minst leuke deel van de fotografie vind. Ik hoorde van andere fotografen dat zij de klant lieten kiezen en dit sprak mij aan. Zeker omdat ik zelf als klant ook wel graag zelf zou willen kiezen.

Weet je wat het namelijk ook is, jij ziet het paard op een momentopname. De klant ziet het paard dagelijks. Er kunnen dus dierbare foto's tussen zitten die de fotograaf niet zou selecteren. Van alle foto's die ik bv aan de muur heb hangen, is er niet 1 geposeerd en niet 1 het perfecte plaatje. Er zit emotie in. En dat vind ik het belangrijkste aan de fotografie. Alleen kun je als fotograaf nooit de beelden eruit pikken die voor de klant de meeste emotie uitbeelden.

Ik weet ook niet waarom het duurder zou zijn. Van alle shoots die ik met dit systeem heb gedaan, heeft het merendeel van de klanten extra bijbesteld. Zelfs van meetings krijg ik ineens nabestellingen terwijl ik dat voorheen nooit had.

Ik merk hierin dus zeker een positieve draai en begrijp niet goed hoe het dus tijdrovend of duur kan zijn voor anderen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 23:42

Marjoow schreef:
Nini_roosje schreef:

Ik zou een dergelijke foto nooit publiceren, zeker niet als de klant daar niet achter staat en al helemaal niet als dit een betalende klant is.

Natuurlijk doe je dat niet. Maar de klant xyzutu wil wel jou slechte foto's publiceren. Want ze wil keus uit alle gemaakte foto's en niet alleen uit de foto's die jij ok vind.

Citaat:

xyzutu jij zou het dus oke vinden als iemand afschuwelijke foto's van jou paard zou publiceren? }:0
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-03-19 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-19 23:43

Nini_roosje schreef:
Marjoow schreef:

Natuurlijk doe je dat niet. Maar de klant xyzutu wil wel jou slechte foto's publiceren. Want ze wil keus uit alle gemaakte foto's en niet alleen uit de foto's die jij ok vind.

Maar de foto's die ik niet gepubliceerd wil hebben, krijgt de klant niet te zien :+ .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 23:45

Marjoow schreef:
Nini_roosje schreef:

Maar de foto's die ik niet gepubliceerd wil hebben, krijgt de klant niet te zien :+ .

Maar dat is wel wat xyzutu wil zei wil alle foto's zien. En dat is precies de discussie hier.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 23:46

xyzutu2 schreef:
Marjoow schreef:

Er zijn veel meer fotografen die het zo doen.

Ik heb het gevoel dat de fotografen in dit topic dachten dat bepaalde mensen bedoelden dat ze wilden dat alle foto's geleverd zouden worden na een shoot. Dát zou inderdaad behoorlijk tijdrovend zijn, als je ze allemaal moet gaan bewerken.
Maar volgens mij wordt er gewoon bedoeld dat er gekozen mag worden uit de foto's die technisch (meer dan) acceptabel zijn.