[VRAAG] Betaalde opdrachten in de paardenfotografie

Moderators: Duhelo, Essie73, Muiz, Ods, NadjaNadja, MirandaT

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 23:48

Nini_roosje schreef:
Maar dat is wel wat xyzutu wil zei wil alle foto's zien. En dat is precies de discussie hier.

Nee toch? Waarom zou iemand onscherpe en over/onderbelichte etc etc foto's willen zien? Die ga je toch niet kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 23:52

Niobe schreef:
Nini_roosje schreef:
Maar dat is wel wat xyzutu wil zei wil alle foto's zien. En dat is precies de discussie hier.

Nee toch? Waarom zou iemand onscherpe en over/onderbelichte etc etc foto's willen zien? Die ga je toch niet kiezen.

Citaat:
Bij andere fotografen krijg ik al het ruwe materiaal

Citaat:
Daarom is het ook gek als de fotograaf de enige is die mag bepalen wat gelukt of geslaagd is.

Om maar even snel twee quotes te nemen

Niobe

Re: [VRAAG] Betaalde opdrachten in de paardenfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 23:57

Ja oke, maar er is een verschil tussen technisch gelukt (dus belichting, scherpte etc) en onderwerpisch gelukt, dus of het onderwerp er "mooi" op staat.
Ik snap dat er fotografen zijn die op beide letten, maar de tweede daar oordeel ik niet echt over tijdens het selecteren van een betaalde shoot, want dat is inderdaad subjectief. Al filter ik wel hele erge onflatteuze foto's er uit, van die vervelende momentopnamen die kunnen gebeuren.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 00:08

Nini_roosje schreef:
Marjoow schreef:
Maar de foto's die ik niet gepubliceerd wil hebben, krijgt de klant niet te zien :+ .

Je moet mij geen woorden in de mond gaan leggen.
Zoals ik al verschillende keren schreef: ik wil alle volgens de fotograaf technisch geslaagde foto's zien. Ik verwacht dat als een fotograaf in twee uur 500 foto's schiet dat er 400 toch wel echt geslaagd zijn - anders is er echt iets mis met zijn kunde. Van mij mag de fotograaf absoluut de 100 lelijkste en mislukte foto's weggooien - zelfs de 200 lelijkste!. Maar uit alles wat wél geslaagd is maken we vervolgens allebei onze selectie: de fotograaf kiest misschien de kunstzinnige shots en ik juist de gezellige, wie weet.
Dat is iets anders dan dat een fotograaf 485 foto's weggooit en mij op mijn kosten mij alleen de 15 meest kunstzinnig verantwoorde laat zien.

Duidelijker kan ik het niet maken.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 08:09

Maar dat is toch precies wat bijna alle fotografen hier in het topic aangeven het zo te doen :?
Dat heb ik zelfs al meermalen gepost...

T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3
GA JIJ TROUWEN IN 2020?
http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: Bruiloften, Newborn, Cake-smash, Bohemian en workshops!

DeMolenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 08:55

Nee, want jullie zeggen ook dat als jullie een foto niet ok vinden jullie die ook niet geven. Terwijl wij die foto dan wel graag willen.

Hoe werk ik met de fotografen: Shoot wordt gedaan. Laptop is mee ter plaatsen of wij rijden achteraf naar het huis van de fotograaf. Sd kaart in de computer en ik kies welke ik wil. Dus ja, ik zie echt alle foto’s. Ik betaal voor de shoot en dan per foto. Dus jou geld en onkosten voor de shoot heb je sowieso al. Je steekt als fotograaf geen onnodige tijd in foto’s bewerken die de klant niet wil. Ik als klant heb keuze uit alle gemaakte foto’s.

Ik snap nog altijd niet wat daar nu als fotograaf zo erg aan is. Tenzij dat dan blijkt dat je eigenlijk totaal geen goede fotograaf bent en je enkel wat deftigs kunt tonen met zware nabewerking.

Marjo
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-19 09:23

DeMolenhoek schreef:
Nee, want jullie zeggen ook dat als jullie een foto niet ok vinden jullie die ook niet geven. Terwijl wij die foto dan wel graag willen.

Hoe werk ik met de fotografen: Shoot wordt gedaan. Laptop is mee ter plaatsen of wij rijden achteraf naar het huis van de fotograaf. Sd kaart in de computer en ik kies welke ik wil. Dus ja, ik zie echt alle foto’s. Ik betaal voor de shoot en dan per foto. Dus jou geld en onkosten voor de shoot heb je sowieso al. Je steekt als fotograaf geen onnodige tijd in foto’s bewerken die de klant niet wil. Ik als klant heb keuze uit alle gemaakte foto’s.

Ik snap nog altijd niet wat daar nu als fotograaf zo erg aan is. Tenzij dat dan blijkt dat je eigenlijk totaal geen goede fotograaf bent en je enkel wat deftigs kunt tonen met zware nabewerking.

Dit zou ik als fotograaf niet kiezen omdat ik geen discussie wil over foto's die ik niet gepubliceerd wil zien maar de klant wel.

Deeks: Okay, so then why’s he carrying a .22? It’s a girl’s gun.
    Kensi: I’m a girl.
    Deeks: Well, you’re not a real girl. You’re like – you’re like Wonder Woman. And Wonder Woman wouldn’t carry a .22.
    Kensi: Compliment accepted.

DeMolenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 09:37

Dat is wat ik niet snap. De klant of haar dier staan notabene zelf op de foto. Dan heeft ze toch ook recht op die foto? Ze betaald jullie voor een dienst en dan geef je die in mijn ogen niet volledig. Maar goed, dit is gewoon weer dezelfde discussie als gisteren. Ik ga hier verder niet op ingaan, maar ik denk dat het ondertussen al duidelijk is dat ik niet als enigste zo denk.

En ja er werken fotografen op die manier. Voor er weer wordt gezegd dat die niet te vinden zijn.

Marjo
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-19 09:50

DeMolenhoek schreef:
Dat is wat ik niet snap. De klant of haar dier staan notabene zelf op de foto. Dan heeft ze toch ook recht op die foto? Ze betaald jullie voor een dienst en dan geef je die in mijn ogen niet volledig. Maar goed, dit is gewoon weer dezelfde discussie als gisteren. Ik ga hier verder niet op ingaan, maar ik denk dat het ondertussen al duidelijk is dat ik niet als enigste zo denk.

En ja er werken fotografen op die manier. Voor er weer wordt gezegd dat die niet te vinden zijn.

Omdat elke foto reclame is voor de fotograaf. Als daar foto's bij zitten waar de fotograaf niet achter staat kan dit heel wat negatieve reclame opleveren en ervoor zorgen dat die fotograaf geen klant meer is.

Daarbij vind ik dat je als klant best vertrouwen mag hebben in de fotograaf dat die echt wel weet wat hij of zij uitkiest aan foto's. En dat ze dus uitselecteren op technische aspecten en wellicht de meest oncharmante foto's eruit halen.

Bij wedstrijden is dat dus bv ook heel belangrijk. Ben jij de fotograaf die de foto's online zet van paarden met monden open, waar net de spoor in de buik prikt of waar je net veel verzet ziet? Zet jij de foto online van die beroemde hengst die weigert bij een hindernis? Dan trekken veel mensen daar een conclusie uit. Zulke foto's willen de meesten van zichzelf niet online zien en dat zal dus heel wat negatieve reclame opleveren voor de desbetreffende fotograaf.

Zelf fotografeer ik dus ook veel evenementen en ook voor Bokt. Ik kies er bewust voor om foto's waarop bloed bij het paard te zien is, niet te plaatsen. Dan maar geen foto van die combinatie. Maar als je dat wel doet krijg je commentaar. En dan bestaat de kans dat je de volgende keer geen accreditatie ontvangt om op een evenement te fotograferen.

Deeks: Well, you’re not a real girl. You’re like – you’re like Wonder Woman. And Wonder Woman wouldn’t carry a .22.

Marjo
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-19 09:54

En over de dienst waar je als klant voor betaald, daar maak je van te voren afspraken over.
De dienst is de fotoshoot en het product zijn de foto's. Hoe die afgeleverd worden, verschilt per fotograaf. En daar maak je vooraf afspraken over.

Als jij van mij zou "eisen" dat ik samen met jou de foto's zou uitselecteren, weiger ik. Want dat kost wel heel veel extra tijd en geeft mij als fotograaf niet de vrijheid die ik nodig heb bij het selecteren etc.

Daarnaast, zoals eerder gezegd, wil ik niet de discussie over foto's die ik persoonlijk niet gepubliceerd wil hebben. Jij kan een onscherpe foto van jou en je paard prachtig vinden. Aan de buitenwereld zegt dat "joh, deze foto is niet eens scherp. Wat een slechte fotograaf!"

Snap je dat wel?

DeMolenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 10:11

Ik zeg toch nergens dat ik niet snap wat jullie bedoelen? Ik snap perfect wat je zegt. Ik snap alleen niet dat dat de norm is en vind dat niet kunnen. Dat snap jij toch ook? Dit is gewoon een nutteloze discussie hoor. Ik ga hier verder niet meer op in gaan.

Yalou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 10:41

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het tijdelijk stoppen van een onderneming? Kun je je bedrijf uitschrijven en over een aantal jaar weer herstarten (onder dezelfde naam)? Of kun je zo iets slapend houden zodat je tijdelijk geen in/uitkomsten hebt en dus niet hoeft op te geven?

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 11:02

Dan kan je je bedrijf gewoon ingeschreven houden bij de KvK, en ieder jaar een nul-aangifte doen bij de belastingdienst.
Als je je website ook uit de lucht haalt ben je denk ik je domeinnaam wel kwijt.

Op zoek naar een leuke tas? Kijk hier eens; https://www.heiltjeaartje.com/schoudertassen

Yalou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 11:28

Domeinnaam betaal je meestal los van hosting pakket toch? Dan zou ik domeinnaam kunnen aanhouden maar het hostingpakket kunnen stopzetten. Het gaat mij namelijk om de kosten daarvan. En kun je makkelijk zelf een nul aangifte doen? Of heb je daar dan alsnog een boekhouder voor nodig?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 11:30

Zoveel mensen, zoveel wensen, zoveel normen. Gelukkig zijn er zoveel verschillende soorten fotografen en klanten.

Gelukkig zijn er talloze mensen die de keuze begrijpen en waar ik gewoon mijn eigen riedeltje kan doen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 14:45

DeMolenhoek schreef:
Ik zeg toch nergens dat ik niet snap wat jullie bedoelen? Ik snap perfect wat je zegt. Ik snap alleen niet dat dat de norm is en vind dat niet kunnen. Dat snap jij toch ook? Dit is gewoon een nutteloze discussie hoor. Ik ga hier verder niet meer op in gaan.

Niet boos worden, maar ik moet even plagen. Je hebt al een aantal keer in reacties aangegeven dat je klaar mee bent, niet meer op ingaat etc.
Maar dat is best moeilijk geloof ik, want ik zie je steeds weer terug ;)

NadjaNadja
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 17:22

Enerzijds snap ik de fotografen die graag zelf de foto's willen kiezen, omdat het toch hun visitekaartje is. Anderzijds zijn ook je klanten je visitekaartje. Is een ontevreden klant, omdat de foto's niet zoals gewild zijn o.i.d., niet minstens zulke slechte reclame als een 'niet eerste keuze' foto van de fotograaf online? Is het zelf tevreden zijn over de afgeleverde beelden als fotograaf waardevoller dan positieve recensies van klanten?

Volg ons ook op instagram: @elfinadja! <3

Elfina ♥♥♥ B+13 L1+14 L2+10 M1+10 M2+2

Marjo
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-19 18:14

NadjaNadja schreef:
Enerzijds snap ik de fotografen die graag zelf de foto's willen kiezen, omdat het toch hun visitekaartje is. Anderzijds zijn ook je klanten je visitekaartje. Is een ontevreden klant, omdat de foto's niet zoals gewild zijn o.i.d., niet minstens zulke slechte reclame als een 'niet eerste keuze' foto van de fotograaf online? Is het zelf tevreden zijn over de afgeleverde beelden als fotograaf waardevoller dan positieve recensies van klanten?

Waarom is het of/of? Waarom kan het niet en/en zijn? Ik werk al heel lang via het systeem dat ik zelf eerst uitselecteer en vervolgens de klant de foto's die hij/zij wilt uitkiest. Ik ben zelf tevreden over de afgeleverde fotos, klant is blij met de fotos en ik heb positieve recensies van klanten :D

NadjaNadja
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 18:29

Marjoow schreef:
NadjaNadja schreef:

Waarom is het of/of? Waarom kan het niet en/en zijn? Ik werk al heel lang via het systeem dat ik zelf eerst uitselecteer en vervolgens de klant de foto's die hij/zij wilt uitkiest. Ik ben zelf tevreden over de afgeleverde fotos, klant is blij met de fotos en ik heb positieve recensies van klanten :D

Dat kan zeker hoor! Maar er zijn hier voor mijn gevoel veel fotografen die het niet op jouw manier doen, dus ik ben vooral benieuwd hoe zij daar tegenaan kijken.

Wat ik uit jouw berichten heb kunnen opmaken, heb jij juist een hele mooie manier van werken wat betreft het uitzoeken van foto's! :j

Volg ons ook op instagram: @elfinadja! <3

Elfina ♥♥♥ B+13 L1+14 L2+10 M1+10 M2+2

Mariett

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 18:34

NadjaNadja: Nou om eerlijk te zijn heb ik nog nooit iemand gehad die niet tevreden was :o Maar ik ben ook niet zo 'professioneel' denk ik en hou het liever wat persoonlijker. Als mensen niet helemaal tevreden zijn of nog een andere foto willen vind ik het echt geen probleem om wat over mijn 'fotolimiet' te gaan en nog wat meer foto's te bewerken die ze echt graag zouden zien.
Soms vind ik één knuffelfoto bijvoorbeeld al genoeg, terwijl mijn model die juist het meest bijzonder vond. Dat geeft hij/zij dan door en dan bewerk ik er nog een stuk of twee. Ik fotografeer natuurlijk altijd voor mijn portfolio (als mensen het niet erg vinden om in mijn portfolio te staan ten minste) maar ik vind het nog het allermooist om mensen een leuke ervaring mét leuke foto's te geven.

Edit: voor die extra foto's betalen mensen dan dus niet extra, aangezien het een inschattingsfoutje van mij was.

Check mijn facebookpagina! B Maarsingh fotografie

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 18:49

Mariett schreef:
NadjaNadja: Nou om eerlijk te zijn heb ik nog nooit iemand gehad die niet tevreden was :o Maar ik ben ook niet zo 'professioneel' denk ik en hou het liever wat persoonlijker. Als mensen niet helemaal tevreden zijn of nog een andere foto willen vind ik het echt geen probleem om wat over mijn 'fotolimiet' te gaan en nog wat meer foto's te bewerken die ze echt graag zouden zien.
Soms vind ik één knuffelfoto bijvoorbeeld al genoeg, terwijl mijn model die juist het meest bijzonder vond. Dat geeft hij/zij dan door en dan bewerk ik er nog een stuk of twee. Ik fotografeer natuurlijk altijd voor mijn portfolio (als mensen het niet erg vinden om in mijn portfolio te staan ten minste) maar ik vind het nog het allermooist om mensen een leuke ervaring mét leuke foto's te geven.

Edit: voor die extra foto's betalen mensen dan dus niet extra, aangezien het een inschattingsfoutje van mij was.

Dat dus. :)
Tot nu toe heb ik erg tevreden klanten met hoe ik het doe. Als ik zelf al niet kan kiezen dan krijgt de klant ook meer foto's dan afgesproken.

Er is ontzettend veel aanbod en ik vind niet dat ik het fout doe omdat mensen hier eisen alles te willen hebben. Vooraf is alles duidelijk doorgesproken en de klant weet precies wat die krijgt en via welke manier. Achteraf heb ik dan ook alleen maar tevreden klanten.

Mijn project "Paardenneusjes" is te zien via https://flic.kr/s/aHsmn4wpGo.

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 19:46

Marjoow schreef:
Ik werk namelijk met een persoonlijke pagina waarop de klant zelf het afgesproken aantal beelden mag uitkiezen en wanneer deze wilt dit extra kan bijbestellen.

De tijd dat ik zelf besloot ligt achter mij. Deze methode is tijdbesparend, werkt prettiger voor de klant en levert meer nabestellingen op. Win-win-win dus!

Maar laat je dan al je beelden zien en bewerk je die daarna na?
Dit vraag ik me vooral af omdat bij veel fotografen het nabewerken zorgt voor de kenmerkende romantische sfeer. Kunnen je klanten wel de potentie zien van een foto als je deze nabewerking nog niet is toegepast.

Nog steeds dyslecties
♪ No meandering. No more wondering. Everything is true

Marjo
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-19 20:20

8Eveline schreef:
Marjoow schreef:
Ik werk namelijk met een persoonlijke pagina waarop de klant zelf het afgesproken aantal beelden mag uitkiezen en wanneer deze wilt dit extra kan bijbestellen.

De tijd dat ik zelf besloot ligt achter mij. Deze methode is tijdbesparend, werkt prettiger voor de klant en levert meer nabestellingen op. Win-win-win dus!

Maar laat je dan al je beelden zien en bewerk je die daarna na?
Dit vraag ik me vooral af omdat bij veel fotografen het nabewerken zorgt voor de kenmerkende romantische sfeer. Kunnen je klanten wel de potentie zien van een foto als je deze nabewerking nog niet is toegepast.

Ik laat altijd een klein voorproefje zien, daarin zien de klanten al hoe de sfeer en nabewerking zal zijn :)