Zuid Afrika

Moderators: MirandaT, Duhelo, Essie73, Muiz, Ods

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-13 12:11

Marit schreef:
We moeten allemaal opletten wat handbagage betreft, de regels zijn aangescherpt.. Je mag echt maar één artikel per persoon mee nu..

Ik zit nu in de problemen want ik heb een grote cameratas die propvol zit. Maar hoe moet ik nou nog boekjes/eten/drinken/info meenemen? Ik wilde mijn schoudertas daarvoor meenemen maar dat mag nu dus echt niet meer. Vorig jaar nog wel.

Dat is al jaren zo..... maar bedoel je dat ze dit nu ook echt handhaven??
Misschien je andere spullen bij medereiziger erin doen??

Ik ga denk ik al m'n fotozooi niet meeslepen. Vind het zo onhandig :o

manzano

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-13 12:34

Oh das wel apart.......... mijn zwager zit veel in Afrika voor z'n werk en die raadde Mastercard aan :s

Nou ja, ik heb al jaren een mastercard en ga het niet voor een vakantie veranderen haha.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-13 12:41

Hmmm lees idd dat Visa ook veel wordt geaccepteerd. Ben ik dus verkeerd voorgelicht toen ik voor de keuze stond.

Grappig systeem die 3V-card. Kende ik niet. Voor een vakantie idd handig!!

Bij Emirates mogen we 30kg meenemen zag ik...... dat is wel fijn!!
Moet nog even goed bekijken wat ik wil als koffer ed. Gelukkig heb ik nog even :D

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-13 12:56

Toch vaag he dat de regels overal zo verschillen. Ik vlieg al jaren met zo'n mini deo-spray en naar stuks handbagage werd niet gekeken ook al stond er in de voorschriften dat je er maar 1 mee mocht :s :s

Gevaar is dat je er zelf makkelijker van wordt en je op een gegeven moment een maatschappij treft die zich wel aan de eigen voorschriften houdt := :=

Ik vind het overigens wel goed hoor. Ik heb me soms groen geergerd aan mensen met 2 hutkoffers vol "hand"bagage, terwijl ik daar braaf met mijn ene tas zat.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-13 14:07

Vind je dat niet super onpraktisch om de hele reis mee te slepen??
Ik heb geen idee wat mijn fototas weegt..... ik denk ook zoiets.... maar daar kan ik toch niet echt lekker mee lopen langere tijd.

Met gewone vakanties neem ik altijd alleen de body zonder grip mee en een Tamron 18-250 zodat ik niet veel mee hoef te nemen :=

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-13 14:42

Ja als dat je hoofddoel is dan is het inderdaad anders......

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-13 14:43

Ik heb ook een zeer goede tas. Dat is het niet....
Maar mijn tas met inhoud is ruim 5000,- waard. Die laat ik dus NERGENS achter. Dat doe ik in NL al niet..... dus ik vind dat met wandeltochten echt wel onpraktisch.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-13 14:50

Ik hoop gewoon dat ik de Canon 100-400 nergens voor een mooie prijs tegen kom (hou de adv wel in de gaten).... dan kom ik niet in de verleiding :') :))

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-13 15:34

Staan daar ook al je foto's op van Amerika?? Linkje?? :D
Wat had je toen bij je voor spullen?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-13 16:14

Leuk, ga ff kijken Marit!!

Wij nemen helemaal geen binnenlandse vlucht trouwens. Zat eerst wel in de planning, maar toch eruit gehaald.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-13 16:16

Hmmm....... ik ga thuis ff kijken. Hier doen de foto's het niet (goed).... ligt aan computer hier, niet aan jouw site.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-13 13:04

Femek2902 schreef:
Wow, jullie verhalen klinken echt leuk!!
Ik ga in september/oktober (datum is nog niet precies bekend) naar Pretoria voor een uitwisseling van school :) Ik ben echt heel benieuwd!! Ik blijf daar dan 3 weken bij een gastgezin, het gezin van mijn gastzusje die naar Nederland is geweest bij mij thuis :) Volgens mij worden er veel uitjes georganiseerd door de school en ook door mijn gastgezin, dus ik ben benieuwd waar ik allemaal terecht kom!

Oh dat klinkt ook wel super gaaf zeg!!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-13 06:12

Gisterenavond hebben we de laatste accommodatie geboekt. Dus als het goed is zijn we "onder de pannen" ;)

Vind het stiekem wel jammer dat het klaar is hahaha.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-13 08:01

Je kan toch ook een deel meenemen eventueel??

Ik overweeg om de SLR mee te nemen met alleen de 18-250 lens. Geen toplens, maar wel makkelijk mee te nemen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-13 08:17

Ja wij hebben voor vakanties die lens aangeschaft. Was ook nog 500 euro ofzo. Maar wel groot bereik, dus scheelt slepen. Zonder grip past hij dan in zo'n "snuittas", dus die kan je ook makkelijk meenemen (en evt. ín een gewone rugtas doen als je die meeneemt voor andere spullen).

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-13 10:10

In ZA zelf betalen ze met Randen, niet met Dollars. Geen idee welke valuta de andere landen hebben, maar dat kan je makkelijk opzoeken natuurlijk.

Wij pinnen lokaal gewoon her en der. Maar we komen tussendoor in allerlei plaatsen, bijna dagelijks. Ik denk dat je even je reisschema moet bekijken hoe vaak je daar gelegenheid voor hebt. Dat kan ook met je gewone pinpas. Hoeft niet met Visa.
Je moet wel zorgen dat je activeert dat hij ook buiten europa werkzaam is.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-13 10:10

horseyfries schreef:
Waarom vind je visa aanschaffen zo'n onzin? Je kunt wss op je gewone bankkaart visa laten zetten, en er ook een debetcard van maken (zodat je geen krediet opbouwt). Dat is niks anders dan een gewone bankkaart maar wel met extra betalingsgemak waarvan je in de toekomst ook nog eens gebruik kan maken.

Klopt, heb ik ook met m'n mastercard. Hij kost alleen wel periodiek extra natuurlijk.... dus als je hem verder nooit gebruikt.......
Maar iemand hier poste laatst ook een soort "prepaid-versie".

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-13 10:14

Je kan op de rekening van je creditcard ook geld storten........ dan is het dus een "tegoedkaart".
Mijne is gekoppeld aan m'n bankrekening en eens per maand boeken ze dan het openstaande bedrag van m'n lopende rekening af. Ik kan dus ook niet oneindig met m'n kaart wapperen zeg maar.

Je hebt ook losstaande creditcards en dan moet je zelf zorgen dat je het geld weer aanvult en als je dat niet doet blijf je gewoon rente betalen tot je de schuld aflost.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-13 10:24

Phylos schreef:
Mm zo'n tegoedkaart klinkt wel handig.

Het is wel een gewone creditcard hoor, maar volgens mij kan je je limiet aanpassen en bijv. op nul zetten........ Sowieso kan je er altijd geld opzetten.
Ik heb wel eens dat ik bestellingen retour stuur en dan maakt het bedrijf ook je betaling terug over naar je creditcard rekening. Die staat dan in de plus.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-13 10:44

Ik betaal over mijn creditcard geen rente....... maar dat is dus omdat hij gekoppeld is aan mijn lopende bankrekening.
Ik kan in een maand geloof ik max 2000,- opnemen zonder dat er een tegoed is. Maar aan het einde van de maand wordt het automatisch afgelost vanaf mijn lopende rekening.
Als dat niet kan (bijv. omdat lopende rekening te weinig tegoed heeft) dan ga je wel rente betalen. Maar kan dus een maand rente-vrij krediet gebruiken.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-13 11:26

horseyfries schreef:
Dan gebruik je het dus als debetcard ;)

Nee, want er staat geen tegoed op........ ik mag gewoon gratis rood staan van de bank.
Bij een debetcard moet het geld op je rekening staan. Bij mij uiteindelijk ook wel, maar pas einde van de maand. Kan best zijn dat ik daarvoor eerst salaris moet ontvangen :')

EDIT: maar we dwalen wel erg offtopic nu. Ik zou even informeren bij je bank naar de opties!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-13 09:41

Schuur_ schreef:
Net even geinformeerd bij mijn bank(en) en de papa natuurlijk en je hebt gelijk Manzano, Visa is inderdaad de beste optie. zeker omdat het bij mij zonder jaarlijkse kosten wordt aangeboden

Iemand anders zei Visa, maar idd via je bank is gewoon handig en (afhankelijk van je betaalpakket) vaak zonder extra kosten. Als je zelf je limiet ed goed instelt loop je ook geen risico's op torenhoge schulden en ellende met rentes. Dat is vaak een onterechte angst van mensen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-13 12:11

Klopt! Geldt ook voor MC.
En ik vind het gewoon makkelijker dan betalen met Ideal. Moet je weer zo'n apparaatje bij de hand hebben enzo voor controlenummers etc.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-13 16:06

Marit schreef:
WHIEE nog 4 dagen :):)

Jaaaass bijna!!!! :):)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-13 09:44

Ahhhh..... jaloers!!!! :D