Mijn kat heeft lymfklierkanker

Moderators: MirandaT, Duhelo, Essie73, Muiz, Ods

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:39

Sourire schreef:
Laatst vertelde een dierenarts (op tv? weet het niet meer zeker) dat hij zijn eigen dieren nooit een chemokuur aan zou doen. Vaak werkt het niet en de bijwerkingen zouden niet mild zijn. Ik verbaas mij er dan ook over dat jij schrijft dat het dier er geen last van zou hebben. Naast dat ik mij dat haast niet kan voorstellen ben ik heel benieuwd waar je die info op basseert. Dier zal niet snel laten merken dat hij last heeft. Heb je een bron? Puur interesse hoor.

Ik hoop natuurlijk dat het voor jullie goed komt!

Wat ook zelden vantevoren gezegd word bij een chemokuur (dat hoor je pas als de chemo in je dier zit) is dat je zo'n dier NIET mag aaien, knuffelen, kortom: niet aanraken, want het is puur gif, en van dat spul kun je zelf ( en de dierenarts die het toedient) ook kanker krijgen. En juist als je dier zo ziek is, wil je hem graag een extra aai geven... maar dat mag dus niet. Zo zeiden mensen die ik tegenkwam het later: "als we dat van tevoren geweten hadden, waren we er nóóit aan begonnen". :\

Verder is chemo tijdrekken, als het al werkt. Naar om te moeten schrijven, ik snap dat het niet iets is wat je wil horen. Probleem met lymfklierkanker is dat het wel een vorm van kanker is die (bij mensen en honden tenminste) goed kan reageren op chemo, wat dus inderdaad een dilemma kan geven maar ja, is het je dat waard... verder worden katten sowieso geen 80 jaar oud, en heeft je kat al een respectabele leeftijd, laat dat meewegen in je beslissing...

The best things in life are not things...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 21:49

[quote="Haloooww123"]Sjaakie krijgt chemo pilletjes die wij zelf geven met speciale handschoenen aan. Wij hebben gelukkig wel van tevoren te horen gekregen dat we goed op de hygiëne moeten letten. We hebben speciale handschoenen meegekregen om de kattenbak mee schoon te maken. Ook moeten we elke keer als we hem geaaid hebben onze handen wassen. Dit geldt tot twee dagen na de laatste pil. Dus vanaf vanavond is dit niet meer nodig. Als er bijvoorbeeld kleine kinderen zijn, of iemand is zwanger/wil zwanger worden geven ze geen chemo.

@Zoolgangster, natuurlijk is chemo tijdrekken, maar als hij zich nog een tijdje goed kan voelen hebben we dit ervoor over. Dit betekent voor ons dat hij zich gewoon zichzelf moet voelen. Ik vind 11jaar niet heel oud voor een kat, daar kunnen zeker nog een paar jaren bij.

@Pompadour, één ervaring betekent niet gelijk dat het voor elk dier geldt. Ik vind het heel erg voor je dat dit je is overkomen, maar dat betekent niet dat onze situaties hetzelfde zijn. Dat zeggen onze dierenartsen ook, ze behandelen de patiënt, niet de literatuur.

Jouw keuze natuurlijk, maar ik zie dat je meerdere katten hebt en kinderen...hoe voorkom je dat die in aanraking komen met de behandelde kat? Lijkt me niet leuk voor de kat om geïsoleerd te worden, maar is misschien wel verplicht, is handig om aan je dierenarts te vragen hoe je daarmee moet omgaan.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 15:19

Haloooww123 schreef:
Even dacht ik dat z'n laatste dagen aangebroken waren. Hij begon vorige week weer af te vallen en hij kreeg opeens diarree. We hebben overlegd met de internist van het MCD en hij zei dat we konden ontwormen(hadden we gevraagd) en eventueel de prednison weer naar 1 pil ipv 3/4. Gelukkig hadden we toevallig afgelopen woensdag een afspraak met onze eigen dierenarts met onze andere kat Snoopy. De dierenarts zei dat het ook wel eens zo zou kunnen zijn dat de giardia terug is gekomen. Giardia is namelijk heel moeilijk te bestrijden dus er was best een grote kans dat dit nog ergens in huis zat.

Vrijdagmiddag hebben we gelijk ontlasting ingeleverd en laten testen, we werden later op de dag terug gebeld dat het inderdaad giardia is... Dit betekent dat onze andere drie katten ook weer helemaal behandeld moeten worden en dat er heel veel schoongemaakt moet worden in huis. Het plan is nu voor alle katten: 5 dagen panacur, 10 dagen rust en dat 3x herhalen.

Ik ben echt zo "blij" dat het giardia is. Ik dacht echt dat het nu afgelopen was. De enige reden waarom ik nog twijfelde is omdat Sjaakie gewoon heel vrolijk bleef. Toen we de kanker ontdekten was hij behoorlijk depressief. We hebben ook besloten dat mocht hij laten zien dat hij niet meer vrolijk is, dat we hem gaan laten inslapen. We hebben al overlegd met de dierenarts en zij kan gelukkig aan huis komen. Hopelijk duurt het nog een hele tijd, maar het is fijn om dat afgesproken te hebben!

Zo dit is een heel verhaal geworden, maar ik moest het gewoon even kwijt. De afgelopen week is erg stressvol voor me geweest :

Nog even een foto van Sjaakje <3 :

[ [url=m/giDegV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het kan zijn dat de weerstand verminderd is, waardoor de giardia de kans kreeg op te spelen...
Vervelend dat dat gebeurt, hopelijk knapt hij snel op!

Zoolgangster

Re: Mijn kat heeft lymfklierkanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 21:46

Heel veel sterkte!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie