Wanneer laat je een hond inslapen?

Moderators: Ods, MirandaT, Duhelo, Essie73, Muiz

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

dees_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 16:32

Als jij denkt dat het tijd is..
Voor mij verschilt dat per hond. Mijn eerste herder is op een dag na 11 geworden, hij had spondylose maar met pijnstillers ging dat nog goed, daarna kreeg hij last van zijn alvleesklier, waarschijnlijk een tumor en hij had pijn. Zelfs een combi van pijnstillers werkten niet dus toen heb ik de keuze gemaakt.
Hij was qua gedrag gewoon oud, een opa, dus hij deed zelf al rustiger aan, toen die alvleesklier er bij kwam zag je dat hij op was, voor die tijd ging alles nog prima.

Mijn 2e herder is maar 8,5 geworden, hij had HD aan één heup met artrosevorming en spondylose. Het lastige met hem was dat hij als pup geen goede start gehad heeft waardoor hij veel gemist heeft en snel in paniek raakte van de simpelste dingen zoals zijn staart optillen of zijn rug bij langs gaan, en dat hij qua karakter ook geen hond was die zich snel over dingen heen kon zetten en zich als een oudere hond gedroeg.
Als ik zelf thuis aan zijn rug voelde of ik ergens een reactie van pijn kreeg stond hij al strak en als ik klaar was ging hij als een tornado door het huis, zoveel spanning gaf dat al, fysio was dus voor mij geen optie.
Zwemmen kon hij ook niet goed (herstellen ook niet als er iets mis ging) en hij is ooit eens tijdens het zwemmen in paniek geraakt omdat de grond ineens weg was, het heeft me 3 jaar gekost om hem op een vaste plek een rondje zonder mij te laten zwemmen, op andere plekken durfde hij nog steeds niet en schrok zich nog kapot als het te snel diep werd, een hondenzwembad viel dus ook al af..
Qua behandelingen hebben we gekozen voor injecties die zijn spieren moesten helpen en pijnstillers/ontstekingsremmers, verder niet meer los en kortere wandelingen. Dit is tot het eind eigenlijk een dilemma geweest want 5 minuten per keer aan de lijn wandelen trok hij geestelijk gezien niet, hij was nog jong in zijn hoofd en gewend om door het bos te banjeren, het was ook geen hond die zich dan overgaf dus de wandelingen maar weer iets langer gemaakt met een paar keer per week een stukje hardlopen er bij. Dit werkte wel tot de injecties niet meer hielpen en de dierenarts zei dat hij niet meer op zijn bed mocht liggen, niet meer mee mocht in de auto, terug moest naar 5 minuten per keer wandelen zonder hardlopen en hij desnoods buiten aan een touw in de tuin kon zodat hij toch buiten was. Hij viel ook om omdat zijn spieren het niet meer op konden vangen en toen heb ik de keuze gemaakt om niet alles nu nog te gaan verbieden en geen strijd met hem aan te gaan tot hij slecht genoeg was om te gaan. Hij kon niet niks doen, daar werd hij niet gelukkig van.. Ik heb toen op vrijdag gebeld voor een afspraak op dinsdag en in die tussentijd heb ik hem op de volle dosis pijnstillers gezet en zijn we weer lekker naar het bos gegaan en heeft hij nog kunnen zwemmen op zijn vaste plekje. Geestelijk gezien had ik weer de hond die ik had en genoot hij nog volop, lichamelijk gezien heb ik wel de bevestigingen gekregen dat ik niet langer moest wachten. Het schoot in zijn heup waardoor hij zwaar kreupel gewoon door denderde en hij is op dinsdag nog 2 keer omgevallen en zwalkte.. Geestelijk gezien was hij dus nog echt wel goed zolang we die dingen deden maar dat kon zijn lichaam niet meer aan, en zijn geest kon het dan weer niet aan om al die dingen niet meer te doen.
Ik heb me wel echt zwaar klote gevoeld in de aanloop naar de euthanasie maar ik ben wel heel blij dat ik het zo gedaan heb en dat hij tot het einde heeft kunnen genieten.

There is no such thing as a problem breed. However, there is no shortage of 'problem owners'.
~ Cesar Millan

dees_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 17:27

Petrichor schreef:
Ja ik vind het moeilijk hoor, vandaag speelde ze zelfs met de bal en leek het wel een jonge hond. Gisteren had ze moeite met lopen.

Haar favoriete bezigheden zijn eigenlijk altijd wel eten geweest en dat doet ze nog steeds. Tegen etenstijd loopt ze je nog steeds net zolang in de weg tot ze haar voer krijgt.

Op dagen zoals gisteren dan denk ik echt hm misschien ben je beter af als we je laten gaan, maar zoals vandaag denk ik weer hoe kan je een hond in deze goede toestand laten gaan?

Ik heb er vandaag heel goed over nagedacht maar ik denk dat haar toe stand op dit moment nog te goed is om haar te laten gaan. Dan voelt het voor mij alsof ik haar af laat maken omdat ze een last is, plast veel in huis etc. Maar eerlijk is eerlijk, ik denk niet dat het nog lang duurt.

Ik zou de link van Yipee idd eens openen en doorlezen. Dan eens na gaan denken over waarom je ergens denkt die beslissing te moeten nemen. Mij heeft het met de 2e hond in ieder geval wel geholpen.

There is no such thing as a problem breed. However, there is no shortage of 'problem owners'.
~ Cesar Millan

dees_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 08:51

Kuggur schreef:
Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat de keuze zó moeilijk is. Ik denk dat het probleem van vele mensen meer bij de eigen emotionele toestand ligt dan het belang van het dier in kwestie. Bijna zonder uitzondering in dergelijke topics is er een toestand van chronisch lijden aanwezig bij het dier waar het om draait. En dan zou de keuze helemáál niet moeilijk of lastig moeten zijn.
En dat staat los van de emotionele toestand van de eigenaar (hm, zou daar los van moeten staan), natuurlijk is het naar een dier te moeten laten gaan dat je jaren het gehad en waar je van houdt.

Het is moeilijk omdat je die beslissing maar één keer kan nemen en je dat op een "goed" moment wil doen.. Mijn ervaring is juist dat dierenartsen soms te lang door willen gaan. Met beide honden een discussie gehad, de eerste keer afgesproken dat we de extra pijnstillers zouden proberen en als die niet zouden werken de behandeling zouden stoppen, DA wilde eigenlijk sowieso behandelen, ik al niet meer.. Met de afspraak dat we dat nog zouden proberen kon hij zelf beter achter die euthanasie staan en ik ergens ook want het gaf wel aan dat hij het idd niet meer ging redden en een tumor waarschijnlijker was dan een ontsteking.
Met de 2e hond kreeg ik opties waarvan ik dacht dit wil ik niet en als we dit gaan doen is het een kwestie van hem in leven houden dus even nagedacht en de afspraak voor euthanasie bij een andere dierenarts in de praktijk gemaakt die het er overigens wel helemaal mee eens was. Die eerste dierenarts vond het een goed idee om hem aan een touw in de tuin te zetten zodat hij toch buiten was en niet gek kon doen.. Ik vond dat geen goed idee omdat hij zich waarschijnlijk binnen een minuut compleet vastgedraaid zou hebben en ik het sowieso niet eerlijk vond om hem buiten te zetten in zijn eentje terwijl de rest lekker binnen lag.
Dat je een hond die al jaren op zijn bed ligt en echt beweging nodig heeft om rust in zijn hoofd te houden niet alles kan verbieden ging er ook niet in want er zijn ook genoeg honden die de hele dag in een kennel zitten en gelukkig zijn dus hij moest zich maar aanpassen.. Gelukkig was de afspraak bij haar voor de foto's maar daardoor heb ik wel meer twijfels gekregen of ik die beslissing nu al wel mocht maken.
Ik ben dus nuchter genoeg om het eerlijk te willen houden en weet dat ik een dier niet voor mezelf in leven wil houden maar ik had vooral de laatste keer iemand tegenover me die dat niet was en door wilde gaan terwijl er dan eigenlijk gewoon geen kwaliteit van leven meer was geweest.

~ Cesar Millan

dees_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 15:31

Goede beslissing, heel veel sterkte.

~ Cesar Millan

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie