Puppy's samen laten spelen op de puppycursus?

Moderators: MirandaT, Duhelo, Essie73, Muiz, Ods

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 08:36

Wij hebben sporadisch een speelmomentje. Maar de pups gaan niet allemaal tegelijk los. Meestal 2 tegelijk, als het goed gaat, gaat de volgende erbij. Grote en kleine honden gescheiden (al speelt mijn Duitse herder met de kleintjes mee, omdat die een beetje bang is voor de grote pups). Angstige pup wordt vaak als eerste even losgelaten, met de andere pups nog aangelijnd om te kijken of deze spel initieert of niet. Zoja dan wordt er een andere rustige pup bij losgelaten, zo niet, dan is het na even rondwandelen terug aanlijnen. Grote pup die graag andere pups omver loopt gaat niet los bij onze cursus, maar mag voor de cursus soms even met de honden van het uur ervoor spelen (jonge honden ipv. pups), zodat hij ook enerzijds een keer mag spelen, en anderzijds ook leert dat hij niet altijd bovenop ligt in het spel.

Ik vind spel altijd heerlijk om te zien. Voor de pups leuk om even hun ei kwijt te raken, en voor de baasjes heel erg goed om gedragingen te herkennen, wat ook handig is als je zonder begeleiding met ze wandelt. Maar wel alleen als het voor alle partijen leuk is, en daar gaat het nog al eens mis met cursussen waar alle honden los worden gegooid en het zo is van: ooh leuk spel, red jezelf maar. Ik zie het spel wat ze bij ons op de cursus doen echt wel als een leermomentje, zowel voor de pup als voor de baasjes. Maar moet daarbij wel zeggen dat wij een super instructeur hebben met enorm veel verstand van hondengedrag, en dat 99% van de cursus niet direct draait om de pup op te voeden, maar vooral om het lezen van de pup en hoe we dit vervolgens kunnen gebruiken binnen de opvoeding.

TLove because He first loved Us
I John 4:19

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie