Een binnenkat verzekeren, heeft het nut?

Moderators: MirandaT, Duhelo, Essie73, Muiz, Ods

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Magrathea

Een binnenkat verzekeren, heeft het nut?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-19 17:00

Hallo! Ik vroeg me af wie van jullie een verzekering heeft voor de kat. Mijne moet binnenkort onder het mes maar ik zie eigenlijk geen enkele verzekering waarmee ik enigszins goedkoper uit was geweest. Maar goed je ziet ook bedragen van boven de 1000 euro langskomen.... dan vraag ik me af, hoe realistisch is het dat ik daar ooit mee te maken krijg? Ze komen niet buiten, krijgen elk jaar netjes hun prikken en preventief consult en eten goed voer. Tot nu toe heeft een van hen een extra bezoek nodig gehad (blijkbaar heerste er een soort kattenbuikgriep en hij wilde niet meer eten :n ) en nu heeft de poes een tandje dat getrokken moet worden. Kosten 90 en 200 euro respectievelijk. Jaarlijks consult is 100 euro voor beiden. Ontvlooien en ontwormen wordt volgens mij ook nergens vergoed.

Dus eh... wat is wijsheid?

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-19 11:42

Avalanche81 schreef:
Ik heb wel een verzekering voor Simba. Er kan altijd wat gebeuren, waardoor je toch voor onvoorziene kosten komt te staan, en dat kan heel hoog oplopen :) En ik snap het maandelijks sparen, maar als hij morgen iets vreselijks heeft, heb ik niet ineens al dat geld bij elkaar, en ben ik toch heel gelukkig met een verzekering.

Alleen als ze morgen iets heeft maakt het niet uit dat ik vandaag een verzekering af heb gesloten want er zit eigenlijk altijd een wachttijd op :+ in die wachttijd wordt er dus niks vergoed.
Het lijkt erop dat eigenlijk alleen ernstige/acute problemen worden vergoed, maar die tandjes nu had ik amper wat van teruggekregen en dan alleen als ik tanden aanvullend had verzekerd. Vaccinaties zelfde verhaal.

Ik denk dat ik ga oppotten. Even een aparte spaarrekening voor openen denk ik, en als ik daar maandelijks 30-50 euro op zet ben ik al een heel eind.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-19 13:03

Marije_jiplover schreef:
Verzekeraars zitten er om winst te maken, niet om jou uit de problemen te houden.

Verzeker niet wat je zelf kunt dragen. En begin niet aan (huis)dieren als je twijfelt of je hun evt medische kosten wel kunt/wil betalen.

Ik heb mijn paarden niet eens verzekerd, maar een spaarpot achter de hand.

Ik wil graag baas blijven over mijn eigen dieren en hun behandeling.
Toestemming moeten vragen voor een behandeling, zie ik niet zitten.

Joh wat een aanname, ik zeg toch nergens dat ik het niet wil of kan betalen? Ik denk alleen dat net als bij de meeste mensen het geld me niet op de rug groeit dus ik vraag me af wat het meest kosteneffectief is (sparen of verzekeren). Da's toch niet zo raar?

Het zou bij mij echt meer afhangen van hoe groot de kans is van een goede afloop bij een behandeling dan het geld hoor. Metname mijn kater is echt als de dood voor de dierenarts en als ik elke week met hem daar langs zou moeten voor een chemokuur ofzo dan bezwijkt ie zeer waarschijnlijk eerder aan de stress dan aan de kanker :') dus ja. Het gaat echt niet alleen om geld.

Bedankt voor de ervaringen in elk geval!

[o]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-19 14:43

Jessix schreef:
Vanillia schreef:
Ik geloof sterk in ‘je moet verzekeren wat je niet kunt betalen’, dus ik heb geen verzekering omdat ik voldoende spaargeld heb om eventuele kosten te dekken.
Daarbij vind de kosten van een huisdierverzekering echt te hoog in verhouding tot de dekking.

Dit inderdaad. :j In mijn geval dus ook geen huisdierverzekeringen.
Ik heb wel eens grote bedragen moeten betalen, maar de meeste dieren zijn gewoon gezond oud geworden zonder al te veel kosten.

Dat het een binnenkat is maakt niet veel uit. Genoeg binnenkatten die medische kosten hebben. (gehad)

Nou ja de kans op ongelukken is toch wel een stuk kleiner zonder fietsers / verkeer / idioten die rare dingen aan je kat voeren etc. :=
En dat ze binnenhuis ergens af vallen zie ik niet snel gebeuren, zijn ze te lui voor :z

[o]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-19 16:32

Jessix schreef:
Magrathea schreef:
Nou ja de kans op ongelukken is toch wel een stuk kleiner zonder fietsers / verkeer / idioten die rare dingen aan je kat voeren etc. :=
En dat ze binnenhuis ergens af vallen zie ik niet snel gebeuren, zijn ze te lui voor :z

Maar er kan meer gebeuren dan een ongeluk. Genoeg binnenkatten die echt hoge medische kosten hebben hoor. Dat lees je hier in het topic al terug. Binnen houden is echt geen garantie dat je daardoor de dierenarts maar één keer per jaar nodig hebt. :)

Ja, maar dat is toch vooral bij de oudere katten heb ik het idee. Tegen de tijd dat die van mij oud zijn heb ik al een voldoende groot spaarpotje dat eventuele behandelingen daaruit kunnen. Of zoals poes, dat ik ze dan gewoon laat gaan, ik wil niet rekken zonder garantie dat het ook echt beter wordt :n (beter zijnde dat ze zelf nog met plezier door het leven gaan, geen ernstige functieverliezen enzo)(eigenlijk zolang je de levenslust nog bij ze ziet... ik hoop dat op tijd te merken, als dat verdwijnt, dan moet het gewoon klaar zijn).

Overigens woon ik op de begane grond haha dus van een balkon vallen gaat hier ook niet gebeuren :D

@Roodvos, zoals ik al eerder aangaf heb je volgens mij altijd een wachttijd bij verzekeringen. Dus als er over een maand iets gebeurt heb ik sowieso een probleem, ook als ik nu een verzekering afsluit.

Stel dat ik ze beiden verzeker, ook wat aanvullends want dat is handig, dan kost dat me 20 euro per kat per maand. De verzekeringen die ik heb bekeken hadden 6 maanden wachttijd, als ik 20x2x6 in plaats van naar de verzekering in een spaarrekening gooi heb ik al 240 euro gespaard. Bij een verzekering zou ik dan alsnog een ruim deel zelf moeten vergoeden, dus zo'n tandbehandeling kost me dan alsnog 40-50 euro, bovenop die premie, terwijl de eigenlijke kosten iets minder dan 200 euro zijn. Dan moet je heel veel 'geluk' hebben wil het gunstiger zijn om te verzekeren. Als ik 5 jaar spaar ipv verzeker is dat 12x5x2x€20=€2400, minus 5x100 voor jaarlijkse controle van beiden... Nou ja, je snapt het.

Overigens ben ik zelf niet de rijkste en bij echt dure behandelingen wordt dat (nu) wel problematisch, maar in dat geval heb ik gelukkig lieve vrienden die ook veel om mijn katten geven die zouden kunnen bijspringen :j (denk dan echt aan een situatie waar ik net mijn wasmachine en koelkast heb moeten vervangen en dan beide katten ineens wat duurs nodig hebben.. onwaarschijnlijk dus)

[o]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-19 17:06

Onali schreef:
Wachttijd van 6 maanden? Waarvoor?

Omdat ze niet willen dat je je kat aanmeldt, een consult laat doen (en laat uitkeren) en daarna weer opzegt denk ik

[o]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-19 07:40

Jessix schreef:
Alleen oudere binnen katten gaan wat mankeren?! :) Ik hoop het voor je! Sterker nog, ik hoop dat jouw kat nooit wat gaat mankeren.

Sorry maar de kans dat een oudere kat wat gaat mankeren is gewoon groter dan een 'jonge' kat (zeg tot het 10e levensjaar ofzo), da's toch niet zo'n rare veronderstelling :o
Heb flink wat katten gehad in mijn leven en buiten wat kleine dingetjes om nooit écht ziek geworden tot late leeftijd. (Kleine dingetjes vind ik dus deze gebitsbehandeling, heb ook als 18 jarige een keer de kat van mijn ouders naar de dierenarts moeten brengen omdat meneer had gevochten :') en die andere van mij had vorig jaar een buikvirusje te pakken waarvoor hij pilletjes heeft gehad)

[o]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-19 13:02

plantje01 schreef:
Maar hoeveel geld hebben jullie apart staan? Ik vind het altijd lastig in te schatten hoeveel je nou apart moet hebben staan

Op het moment niks (het potje is dus net weer leeg :+ ) maar ik wil voor de katten 400 euro apart hebben staan.
Daarmee verwacht ik demeeste kosten wel te kunnen dekken maar als het meer wordt kan ik altijd nog putten uit mijn andere noodpotje(s)

[o]

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie