Patella luxatie op jonge leeftijd?

Moderators: MirandaT, Duhelo, Essie73, Muiz, Ods, NadjaNadja

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 19:12

Ja, ik. Alleen de kat in kwestie is al een aantal jaar overleden. De mijne was er mee geboren. Aan 1 knie. Hij mocht niet geopereerd worden voor hij 8 maanden was. Tot die tijd hebben we hem laten behandelen met steroïde injecties. Zodra het kon is hij succesvol geopereerd en hij heeft er daarna nooit meer last van gehad en is zonder problemen oud geworden. Hij kon echt alles weer en je moest weten dat hij er aan geopereerd was anders zag je het niet. Overigens, ook met zijn PL4 deed hij echt alles en pijn had hij er niet aan.
Oefeningen zijn voor zover ik nu weet weinig zinvol. De benchrust hebben wij getraind van te voren. Ik had een kittenkooi geleend van de fokster en daar stond alles in. Het opvallende was ook dat mijn kat zich er compleet bij neerlegde dat hij daar min. 6 weken in zou zitten. Hij accepteerde het alsof hij wist dat het nodig was. Wel mochten we na een week of 4 hem loslaten in een kamer zonder spullen en onder toezicht want hij mocht onder geen beding springen.

Lughnassadh

Re: Patella luxatie op jonge leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 09:42

Wat Kiwitje schrijft klopt. Bij honden en katten is het hetzelfde. PL3 en 4 daar heb je geen foto voor nodig. Wel raad ik je aan om alsnog een foto te laten maken. Bij mijn kater was namelijk ook de heup afwijkend, HD, door zijn knie. Ook dat bezorgde hem geen hinder maar ik vond het wel fijn om te weten voor als hij ouder zou worden.
Of ze opereren voor hij uitgegroeid is durf ik je niet te zeggen. Degene die mijn kat gedaan heeft deed dat in elk geval niet.

Die benchrust is inderdaad echt een ding. Ook daarom zou ik wachten. Hij is nu nog erg jong en drukker dan dat hij wat ouder is. Wel zijn er kalmeringsmiddelen om hem rustig te houden maar of je dat 6 weken lang wilt, moet en kunt geven?

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 11:31

Heb je een filmpje van zijn lopen?

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 13:07

RaafSmits de clou is juist dat er niet gespeeld of wat dan ook mag worden. Een verdraaiing kan funest zijn.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 19:09

Lang genoeg. Ik zou toch even foto's laten maken gezien zijn loopje. Hij lijkt er geen hinder van te hebben dus dan zou ik eerst kijken of je het, als je kies voor een operatie, kunt rekken met injecties.

Ga je voor een operatie dan zou je misschien via Facebook, of misschien wel op bokt, kunnen kijken of iemand je een kittenkooi wil lenen. Deze zijn wat groter en praktischer dan een bench vind ik. Ga je voor een bench dan zou ik echt voor de grootste gaan.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie