Wat te doen met deze ontsnapper...

Moderators: Duhelo, Essie73, Muiz, Ods, NadjaNadja, MirandaT

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Gloa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 20:01

Ik zie het probleem met 12 uur bench niet zo zolang dat niet aaneen gesloten zit. Ik heb oa 2 borders en die liggen ook minimaal 18 uur per dag te maffen. Of dat nu in een bench of mand is maakt toch niet uit?
Laatst bijgewerkt door Gloa op 18-10-19 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Gloa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 20:48

@KimD; mijn borders zitten niet in een bench. Die lopen altijd los in huis of op het erf. Ze hebben er wel hun puppy en puberperiode in gehad omdat we op die manier regelmaat en rust konden 'afdwingen' want dat doen ze niet uit zichzelf. In tegenstelling tot de teckelpup die we nu hebben moet je een werkhond leren om te rust te nemen.

Gloa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 21:32

KimD schreef:
Gloa schreef:
@KimD; mijn borders zitten niet in een bench. Die lopen altijd los in huis of op het erf. Ze hebben er wel hun puppy en puberperiode in gehad omdat we op die manier regelmaat en rust konden 'afdwingen' want dat doen ze niet uit zichzelf. In tegenstelling tot de teckelpup die we nu hebben moet je een werkhond leren om te rust te nemen.

De grootste bullshit die ik vandaag gelezen heb. :+ := Eerlijkheidshalve lees ik hem wel minstens drie keer per week, èn hoor ik hem geregeld van mensen die met hun 'probleemhond' komen aankloppen.

Echt, ik vraag me steeds af hoe het kan dat mensen nog steeds in de fabeltjes geloven.

Honden puberen niet, dat is een smoes voor eigenaren om het 'ongewenste' gedrag te verklaren, en een werkhond is ook een hond. Een Teckel kan net zo goed uit een werklijn komen, en dus een werkhond zijn.

Een hond hoef je niet te leren rust te nemen als je de juiste uitdaging bied. Ongeacht leeftijd of ras.

Wat is hier bullshit aan? Onder invloed van hormonen veranderd het gedrag (tijdelijk). Dat werkt bij alle zoogdieren zo.

Je kan een hond wel degelijk rust aanleren. Of eigenlijk is dat meer leren om prikkels te negeren. Denk je dat alle werkhonden continu aan het werk zijn van oudsher? Ik ben voor mijn opleiding veel in Wales geweest op het platteland. Op elk erf liggen wel meerdere borders compleet rustig aan de ketting. Die honden doen meestal 1 tot 2x in de week een klusje en verder niets. Geen neurotisch gedrag te bekennen. Maar er is dan ook niet veel te beleven. De gemiddelde hond in NL leeft in een wereld met veel meer prikkels of juist te geisoleerd van contact met de eigen roedel. Ik ga dus wel met je mee dat de husky waar dit topic over gaat teveel te verwerken krijgt en gebaat zal zijn bij meer rust en regelmaat.

Een teckel met een werkhond als een husky of border vergelijken gaat me een beetje ver.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie