Wat te doen met deze ontsnapper...

Moderators: Duhelo, Essie73, Muiz, Ods, NadjaNadja, MirandaT

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 20:15

Ik denk juist dat dit probleem zich bevind in overstimulatie en een gebrek aan goed ritme.

Persoonlijk zou ik al eens beginnen met een bench op maat te laten maken van aluminium of staal, dat is toch een andere kwaliteit dan die banketstaaf kwaliteit draadbenches van tegenwoordig, eerlijk is eerlijk, die zijn geen f*ck waard en daar komt zowat ieder hondenras met een beetje moeite uit.

Uit je verhaal maak ik op dat je nu alles tegelijk probeert, de hond heeft geen totaal geen idee wat er van hem verwacht wordt.

Overigens mogen die instructeurs wat een muilkorf aanraden ook wel hun papieren inleveren, die zijn geen hond waard. Die hebben niet begrepen wat goed gebruik is van de muilkorf...

Weet je, het is nog een erg jonge hond, 8 maanden is niks natuurlijk, want je kon hem pas met 15 weken halen en nu 8 maanden, dat betekend dat je de hond effectief 5 maanden in huis hebt vanaf half mei. Daarin kun je lang niet alles geprobeerd en getraind hebben. Een pup / jonge hond is nou eenmaal veel werk, zeker zulke sterke rassen! Wij hebben één van onze herplaatsers met een leeftijd van 5,5 maand gekregen, ik durf nu sinds een half jaar te zeggen dat ze volledig 'af' is en goed getraind.

Vijf maanden voelt misschien als een lange tijd, maar dat valt eigenlijk wel mee als je er goed over nadenkt.

Wat ik verwarrend vind in je verhaal is dat je het erover hebt dat je hem overal vandaan moet plukken en hij vanalles kan eten. Maar hoe komt hij buiten als hij binnen in de bench zit? Dat mis ik even in je verhaal.

Gloa schreef:
Ik zie het probleem met 12 uur bench niet zo zolang dat niet aaneen gesloten zit. Ik heb oa 2 borders en die liggen ook minimaal 18 uur per dag te maffen. Of dat nu in een bench of mand is maakt toch niet uit?

Ik wel, zeker bij borders, verschrikkelijk zeg. Je neemt toch geen honden om ze een halve dag in de bench te stoppen? Neem dan geen hond(en).

Wat een hondenleven! Volg jij ons al?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 20:39

Dus die drie honden zitten in huis, los, maar Fizzy zit alleen buiten in de schuur in de bench voor zo'n 12 uur per dag?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 20:45

Ah, oké.

Maar is er geen bijkeuken of stal waar je hem in kan opsluiten waar hij geen 'kwaad' kan doen?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 20:53

Gloa schreef:
@KimD; mijn borders zitten niet in een bench. Die lopen altijd los in huis of op het erf. Ze hebben er wel hun puppy en puberperiode in gehad omdat we op die manier regelmaat en rust konden 'afdwingen' want dat doen ze niet uit zichzelf. In tegenstelling tot de teckelpup die we nu hebben moet je een werkhond leren om te rust te nemen.

De grootste bullshit die ik vandaag gelezen heb. :+ := Eerlijkheidshalve lees ik hem wel minstens drie keer per week, èn hoor ik hem geregeld van mensen die met hun 'probleemhond' komen aankloppen.

Echt, ik vraag me steeds af hoe het kan dat mensen nog steeds in de fabeltjes geloven.

Honden puberen niet, dat is een smoes voor eigenaren om het 'ongewenste' gedrag te verklaren, en een werkhond is ook een hond. Een Teckel kan net zo goed uit een werklijn komen, en dus een werkhond zijn.

Een hond hoef je niet te leren rust te nemen als je de juiste uitdaging bied. Ongeacht leeftijd of ras.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 20:54

djoeka schreef:
Even op een rijtje:
De hond zit snachts in de bench in een schuur en jij werkt snachts toch?
Overdag zit hij gemiddeld ook 4 uur in de bench in de schuur. Jij slaapt overdag neem ik aan omdat je snachts werkt?
Zit de hond dan alleen in de schuur? want de anderen zijn buiten.
Ik denk dat hij een hoop hoort buiten, ook de andere honden en eruit wil, husky's moeten veel kunnen bewegen en zijn ei kwijt kunnen. Het is een jonge hond met een hoog energie level, die moet spelen en rennen.
Sommige kunnen daar heel vervelend van worden.

Wat is zijn schema.

Hoe komt hij er in vredesnaam uit? Dat is wel op te lossen met een slotje of een haak erop.

Die goedkope draadbenches komen alle honden uit met een beetje puzzelen. Die zijn echt niks waard en super makkelijk te buigen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 20:58

Ik denk dat je wel een schema moet gaan invoeren. Ik blijf bij een overstimulatie van de hond, hij heeft totaal geen idee wat de bedoeling is en wat er verwacht wordt.

Dus bijvoorbeeld, en echt, het is een voorbeeld!!

- 7 uur, voeren
- 8 uur, uurtje of anderhalf wandelen / ravotten
- Rust.
- 12 uur, voeren
- 13 uur, korte wandeling, half uurtje tot drie kwartier, een ontspannen wandeling.
- Rust (eventueel die vier uurtjes)
- 18 uur voeren
- 19 uur gewoon op het erf struinen en ravotten

Dan de nacht in de bench.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 21:22

En dagopvang? Als je je ouders er niet mee wilt opzadelen is dat wel nog een oplossing.

KimD

Re: Wat te doen met deze ontsnapper...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 21:45

Je verhaal is inderdaad erg warrig.

Hoe ziet een week van de hond eruit op dagniveau?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 07:35

Stoppen met werken is helemaal geen rare reactie. Soms moet het even, je hoeft geen ontslag te nemen, maar een paar werken vakantie kunnen de truc al doen. Dan kun je hem even 'resetten'.

Nogmaals, je hebt het hondje 5 maanden in NL, in die 5 maanden zijn ontzettend veel dingen gebeurt. Daar kun en mag je niks van verwachten! Je ouders wil je nergens mee opzadelen, en het klinkt alsof Fizzy ook niet echt welkom is in huis.

Vier uur wandelen met een hond van 8 maanden is not done, dat is ruim 24 km op een beetje tempo.

Ik ben absoluut niet tegen het wandelen en 'werken' met een jonge hond, wij beginnen ook met basis agility met 10 weken. Daar haal die jonge honden ontzettend veel voldoening en succes uit.

Er zijn zoveel dingen die je wél kunt doen, maar dan moet je mindset anders worden. Dit werkt niet, en werkt zelfs compleet averechts, want het hondje draait door in zijn koppie.

Ik blijf bij de overstimulatie, deze hond heeft ritme, rust en regelmaat nodig, net als een baby / jong kind. Vanuit daar kun je gaan uitbouwen naar een ander schema, en dan maakt het niet uit als dat schema eens varieert, als het maar in grote lijnen hetzelfde blijft! En nogmaals, een dagopvang kan je helpen in het behouden van enige regelmaat.

Ik vind het echt rot om te lezen hoe jij je voelt, maar nog rotter hoe de hond zich voelt. Die is gefrustreerd en weet niet meer wat te doen met zichzelf.

Het is jammer dat je zover weg woont, anders had hij hier een paar weken mogen wonen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie