Wat te doen met deze ontsnapper...

Moderators: Duhelo, Essie73, Muiz, Ods, NadjaNadja, MirandaT

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 19:12

Kabayo schreef:
Verveling lijkt mij onwaarschijnlijk. Er liggen bulten speeltjes , kauwspeeltjes en kauwbotten

Als die er gewoon liggen, kan een hond zich echt wel vervelen. Kauwbot kan die zich nog wel mee bezighouden, maar andere soorten speeltjes zijn alleen leuk als er mee gegooid wordt of in een trekspelletje ofzo. Daarnaast zijn Husky's echte werkhonden. Waar een andere hond genoeg heeft aan een lange wandeling doorheen hetzelfde parkje, heeft een Husky echt veel meer prikkels nodig om zijn energie kwijt te kunnen. Opgesloten benchtijd zou ik zoveel mogelijk proberen te beperken. Dat is voor een hond gewoon niet fijn. Mijn hond zit heel graag in de bench en ligt daar vaak met deurtje open in te slapen, maar van zodra het deurtje dichtgaat, zie je dat er iets verandert, ze is braaf maar meer op haar hoede en alert. Ze vindt het niet leuk.

Gini

Re: Wat te doen met deze ontsnapper...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 19:17

Persoonlijk denk ik dat zelfs 4 uur voor een jonge Husky een lachertje, misschien als die ouder is dat dat wel gaat. Maar daarvoor ken ik te weinig van het ras zelf, dus daar ga ik verder geen straffe uitspraken over doen.

Kan je haar niet tijdelijk bij iemand onderbrengen? Is puur uitstel natuurlijk, maar dan kan je de definitieve beslissing nemen wanneer je terug in een stabielere situatie zit.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 19:20

Lisitano schreef:
Ik vrees dat het dan toch een uiting van verlatingsangst is. Voor Husky's is dat helemaal niet vreemd en je hoeft niet meteen paniek te krijgen hoor. Het is alleen even ontdekken hoe het voor Fizzy comfortabeler is. Mijn Podenco heeft verlatingsangst en die voelt zich wel fijn in de slaapkamer. Dus nu ligt ze daar als wij weg zijn en is er niks aan de hand.
Ook heb ik het afgekapt dat ze ons in huis overal volgt.

Een oerhond is niet direct moeilijker vind ik, maar ik ben dan ook enkel oerhonden gewend dus misschien praat ik voor mijn beurt :D Het is een andere insteek. Als ik eigenaren van baasgerichte honden spreek merk ik gewoon heel veel verschil. Ook in hoe jij de hond benadert, maar zeker hoe de hond jou ziet. Een Husky is een heel zelfstandig ras. Ja, ze zijn dol op hun roedel maar ze hebben niet zoveel met commando's en al helemaal niet met dwang. Dat zie je dus heel vaak terug met de bench :+ Ja, ze hebben veel energie maar ik vind het persoonlijk echt een fabeltje dat alles goed komt met alleen beweging. Een werkhond betekent niet dat je een hond alleen maar aan het werk moet zetten. Je moet juist focussen op het verschil tussen werk en rust, mijn inziens dan :)
Thuis is rust, en ja, dat kun je alleen eisen als ze hun ei kwijt kunnen maar je moet ook niet teveel mee gaan in hun opgewonden stand. Er moet ook een uit-knop zijn.
In een roedel is rust ook heel belangrijk.

Als je een hond buiten bezig houdt en binnen ook nog eens allerlei spellen doet gaat die kop vol zitten. Vergis je niet in wat een hond buiten allemaal mee krijgt. Geuren, geluiden, bewegingen. Die kop moet ook rust hebben en de taak aan jou hem dat te leren :D

Mijn husky is ook deels Malamute dus dat is ook weer anders dan een volle husky. Husky's zijn nogal explosief in hun energie. Misschien herken je dat wel. Doseren kunnen ze van nature niet zo best. Zo lopen ze keurig met je mee en binnen een nanoseconde zitten ze in een enorm hoge drive.

Het is goed dat je gaat fietsen. Ik heb die aan- en uitknop daardoor best makkelijk aan kunnen leren. We knallen, tien minuten, en dan gaan we even zwemmen of snuffelen. Even rust en dan weer.
Je kunt hem ook de uitdaging bieden door het een duursport te maken. Dat klinkt heel heftig, maar gewoon 10 km naast de fiets draven is ook al prima. Hij leert dan zijn energie te verdelen en zal waarschijnlijk moe zijn aan het einde. Bovendien is het echt zijn aard om kilometers te maken en dat kunnen ze ook heel goed. Hij is nu ook oud genoeg om stukken mee te draven naast de fiets.
Geef dan thuis hem de opdracht te gaan liggen en laat hem echt slapen. Ik houd vaak in mijn hoofd: ik heb nu geen tijd voor jou. Er gaat dan dus ook een tijd geen aandacht naar de hond. Maar let op: wel pas nadat hij zijn ei kwijt is.
Het is bij dit soort honden wel belangrijk dat je het initiatief bij jou houdt. Aaien, spelen, voeren. Jij bepaalt waar en wanneer, niet je hond. Zo krijg je al meer duidelijkheid in de positie thuis en zal het je hond rust geven.

Ik doe vrijwel niks met regelmaat. Ik vind het belangrijk dat ik de enige ben die zegt waar en wanneer. Er is niets waar hij van uit mag gaan en er is dus ook niets waar hij bepaalt. Door die insteek heb ik een kalme hond die ik kan blijven verrassen en waardoor ik dus interessant blijf.
Een Husky doet niets als het niet nuttig is voor hen :D

Ik klink nu heel streng voor mijn honden maar zo ervaar ik het eigenlijk niet. Ik weet dat ze me zouden laten staan als ik ze zou dwingen of oneerlijk zou behandelen. Ik train positief en corrigeer alleen met stem of een keer een vinger in de bil als de aandacht te ver weg is. Die kleine dingen thuis en het sporten maakt dat ze heel goed meedraaien in ons huishouden.

Manu, mijn huskymix is 6,5 jaar oud. Hij is altijd al tevreden geweest met de hoeveelheid beweging en ik ben pas sinds een jaar gaan hardlopen met hem. Van hem hoeft dat niet eens zo nodig. Je moet ze gewoon bijhouden. Als je zelf al graag actief bent is dat prima te doen. Ik ga heus niet elke dag wandelen, fietsen of hardlopen en thuis spelletjes doen. Er zijn zelfs twee dagen per week dat ik totaal maar 1,5 uur met ze wandel. Dan heb ik geen zin :+

Podenco's zijn ook oerhonden :j Ik heb aan mijn husky een beter baasgerichte hond dan aan haar :)) Ze zien er heel verschillend uit en ze zijn anders qua jachtinstinct maar in karakter zie ik veel overeenkomsten. Het is een uitdaging als honden eigenaar. Zeker de eerste twee jaar, die vond ik zelfs bijzonder pittig. Het is best een strijd geweest met mezelf. Een relatiebreuk, een verhuizing, elke verslapping van mezelf pakte die hond aan als een kans mij als leider aan de kant te schuiven. Inmiddels zie ik de kleine voortekenen al en weet ik het hele riedeltje wat beter te herkennen.

Het wordt beter. Echt waar. Het is niet voor niets dat zoveel jonge poolhonden worden herplaatst, het is gewoon moeilijk. Maar doe je best voor die ingang, neem een goede cursus samen bijvoorbeeld. Ze zijn het dubbel en dwars waard.

Leuke post waar ik zelf nog iets uit opgestoken heb. Dank je wel. :)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie