Wat te doen met deze ontsnapper...

Moderators: MirandaT, Duhelo, Essie73, Muiz, Ods, NadjaNadja

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 21:19

Heb het topic in grote lijnen gelezen. Het klinkt alsof dit misschien geen hond is voor jou. En herplaatsen kun je dan juist beter doen nu hij nog jong is. Maar wel naar een echte husky liefhebber en niet naar iemand die voor het leuke koppie valt. ;)

Ik heb meerdere husky's uitgelaten en zelf een kruising husky gehad. Deze honden hebben juist ontzettend veel vrijheid nodig. (Hoe kan je hond in hemelsnaam op dag 1 al in de bench zitten...!?) Hoe meer je ze vastbindt of opsluit, hoe erger het wordt. De honden die ik heb gekend liepen allen los. Twee ervan waren inderdaad wel eens weg (eentje liep er op de Albert Cuyp ;) ) Mijn eigen hond niet, maar die liep wel uren per dag, was zelden alleen thuis, en als dat zo was kon ze in het hele huis en in de tuin en was er ook nog een andere hond. Snachts sliep ze waar ze wou, inclusief de slaapkamer.
Deze honden horen in de roedel. Een ren op een erf is ook geen oplossing.
Niet alleen je hond heeft bakken met energie, je moet zelf ook een tomeloze energie hebben :D en... tolerant zijn. Wil je een hond die je een beetje naar je hand kan zetten neem dan geen husky. Mijn hond was even eigengereid als aanhankelijk <3

Maar deze honden waren stuk voor stuk relaxed in huis, omdat ze veel vrijheid kregen, binnen en buiten. Bij mijn eigen hond heeft dat wel even geduurd voordat ze relaxed was, want die kwam met een rugzakje uit het asiel.
Maar het is "gewoon" een kwestie van goed opruimen van alles wat echt niet stuk mag, slopen en stelen niet teveel aandacht geven, en zorgen dat ze hun ei kwijt kunnen buiten.

Het is geen schande als je daar de tijd en energie niet voor hebt, maar gun de hond dan een andere baas, die dat wel heeft. Ik hoop dat je een oplossing vindt, maar wat ik lees zoals het nu gaat vind ik echt wel zielig.

Duhelo -O- repressie gaat de hond niet gelukkiger maken.

NB: Husky's zijn ontzettend inventief. Ik gaf mijn hond juist dingen die ingewikkeld open te maken waren, maar het lukte haar altijd, zonder stuk maken. Ook wist ze altijd deuren en kastjes en verpakkingen open te maken. :+
Laatst bijgewerkt door Nikass op 18-10-19 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 21:26

Kabayo, jij zegt hoeveelheid beweging maakt niet uit, 1 of 4 uur, maar heb je dit serieus geprobeerd? Ik bedoel dagelijks, beginnen met een wandeling van 2,5 uur en dan smiddags nog een uur? Want zo deden wij dat (minimaal!) en de husky's liepen dat met acht maanden al met gemak. En het grootste deel los.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 21:41

Kabayo je zegt snachts in de bench en overdag soms ook nog een paar uurtjes. Dat heb ik toch goed gelezen?
Ik ben overigens benieuwd of je mijn vraag wil beantwoorden betreffende beweging?

Mijn honden hebben geen van allen een bench gehad in hun leven, en allemaal gingen ze slapen als ze moe waren hoor. :Z Lekker op de bank met kop op schoot of ergens in de kamer, net waar ze behoefte aan hadden.
Ik ben niet tegen een bench met een deurtje open, en eventueel voor een korte time out als dat nodig is, maar structureel in een kooi worden opgesloten, ik zie niet waarom dat goed zou zijn voor een hond.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 22:11

Kabayo schreef:
Nikass schreef:
Kabayo je zegt snachts in de bench en overdag soms ook nog een paar uurtjes. Dat heb ik toch goed gelezen?
Ik ben overigens benieuwd of je mijn vraag wil beantwoorden betreffende beweging?

Mijn honden hebben geen van allen een bench gehad in hun leven, en allemaal gingen ze slapen als ze moe waren hoor. :Z Lekker op de bank met kop op schoot of ergens in de kamer, net waar ze behoefte aan hadden.
Ik ben niet tegen een bench met een deurtje open, en eventueel voor een korte time out als dat nodig is, maar structureel in een kooi worden opgesloten, ik zie niet waarom dat goed zou zijn voor een hond.

Ik zie niet in wat er goed aan is als een hond alles opkauwt. Die gaat dan vroeg of laat dood

Welke vraag bedoel je?
Edit. Hier heb ik gewoon op gereageerd.

Zou je dat nog even willen quoten dan? Want ik zie het nergens staan.

Sorry Kabayo, als het aanvallend of onaardig overkomt. Ik zeg gewoon wat ik vind naar aanleiding van wat ik lees.
Je geeft aan dat je weet "hoe een husky werkt", maar ik mis basale kennis van honden gedrag. "hij weet dat hij fout zit" is zo'n ontzettende blijk van onkunde. Waarom moet hij steeds in de bench?? En staat die bench nou in huis of zelfs in de schuur?
In je OP zeg je dat los geen optie is en even later zeg je dat hij los op het erf loopt met andere honden, om vervolgens weer te zeggen dat dat niet kan omdat hij dan alles opeet...
Ik vind je heel chaotisch, en als je relatie met uit is en je niet lekker in je vel zit dan kun je daar niets aan doen, maar jouw hond kan er ook niks aan doen dat jij geen energie voor hem hebt. Hij is gewoon zoals hij is.
Je kunt hier honderd tips krijgen, maar ik denk dat je er vooral veel lol in moet hebben om je leven om je hond heen te organiseren. En die indruk krijg ik niet als je zegt dat het vooral triest voor jou is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 08:52

Wildgirl schreef:
@karmachansy, dan heb je de uitzondering en wellicht komt dit ook omdat jij je honden wel de juiste uitdaging en structuur kunt bieden.

De husky's waar ik mee heb gelopen en die ik zelf heb gehad leefden allemaal gewoon in huis, en zonder bench of kennel. Vind dat echt onzin.
De honden liepen niet voor de slee/kar, maar ik ben er wel voorstander van dat te doen. Ik heb met de mensen gepraat die dat wel doen en die honden gaan al jong voor de kar.

Wat ik elders wel heb opgemerkt: mensen nemen een husky en vernemen al van de fokker dat het hondje nooit los kan. En dus loopt pup vanaf zeven weken nooit los. Ik vind dat de je een hond dan ernstig te kort doet. Juist als ze zo jong zijn kunnen ze nog wel los.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 09:16

Nou precies dat Kinke, omdat hij sloopt is het dan. Mijn Harzer Fuchs (heel ander ras) was de beste sloper ever als "pup" (1e jaar). Die zette zijn tanden gewoon in de muren. Maar een bench heb ik nooit gebruikt.

Ga aub niet naar Anniek Winters -O- en een kennel, waar hij dan lekker in zijn eentje rond mag lopen? Of neemt ts er nog een husky bij? Dit zijn geen adviezen die de hond gaan helpen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 10:07

kimmie261 schreef:
Voorbeeld van een kennel zoals je die kan maken:
[ Afbeelding ]

Echt hoor, kennelpanelen zijn je beste vriend, je kan daar zoveel mee afzetten, in alle maten en vormen.. :)

Oh en als ze ergens uit kunnen klimmen/ springen, dan inderdaad de bovenkant dichtmaken ...

Als je dit echt goed dicht hebt en je kan de husky een maatje geven voor de nacht, denk ik dat het grootste probleem echt verholpen is..

We hadden toen voor de argentijnen buiten een kennel met dak...dan sluit je het ook aan de bovenkant af
[ Afbeelding ]

Maar dit is maar één deel van de oplossing? Een maatje erbij is natuurlijk sowieso een vereiste, maar er lopen daar blijkbaar meer honden rond dus misschien hebben die ook behoefte aan een kennel...?
Verder eens met Anna79.

Met een husky gaan zwemmen is geen goed advies...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 10:19

Nou sorry Amandavd er staan hier wel stommere opmerkingen. Je kunt de vraag ook anders lezen, want ik heb ook een sloper gehad en ik gebruik nooit een bench. Voor nu is het misschien handig om een kennel te gebruiken om het patroon te doorbreken, maar ik zie het eerlijk gezegd al gebeuren dat hond daar dan eindeloos zit opgesloten en dat er verder niets veranderd.
Ik denk dat ts het beste de hond kan herplaatsen. Er ontbreekt teveel kennis van hondengedrag in het algemeen, en energie om echt voor een werkhond te gaan. Dat los je niet op met een kennel.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 10:30

kimmie261 schreef:
Nikass, niet elke hond heeft behoefte aan een kennel , alhoewel ik zou willen dat elke hond een kennel zou krijgen ipv een draadkooitje , als je toch moet opsluiten dan maar in een ruimte waar een hond genoeg ruimte heeft , maar goed ik ben echt zwaar anti bench...

Toen ik mijn oude roedel nog had zaten alleen de argentijnen in een kennel, de rest liep gewoon los, maar altijd met zijn 2tjes in de kennel..

Persoonlijk vind ik husky's heel moeilijke honden, staan gewoon bekend om slopen en weglopen en andere dieren dood bijten, prima als je eraan begint, maar weet dat je el dan te maken hebt met dit gedrag.

Heel vroeger had ik een vriendin en die woonde naast haar schoonmoeder, die had een roedel husky's samen met een dochter, geloof iets van 22 honden.. 11 per tuin, maar allemaal in de goed afgezette tuin en leefde buiten in de roedel, en die deden ze inderdaad voor zo'n kar zetten en paar keer per week gingen ze 2 aan 2 naast de fiets een band trekken..Denk dat dat wel een beetje een husky leven is..

Dit vooral ja. En ja mee eens dat niet elke hond behoefte heeft aan een kennel, maar dan heeft ts er mogelijk een probleem bij, want de husky in zijn eentje in een kennel zetten lijkt mij geen optie.

Dogo's zijn wel heel andere honden imo. Husky's moeten naast die kennel voor de nacht overdag dan wel aan het werk.

Husky's zijn voor zover ik ze ken geen waterratten :n

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 18:54

Jammer dat je m laat castreren. Van "mooi uitgroeien" is imo dan geen sprake meer. Waarom ga je hem laten castreren?

Jouw honden zijn samen echt een prachtig duo. Die foto samen met de stok heb ik denk ik in een ander topic van je gezien, maar blijft genieten om naar te kijken <3

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 19:59

Kabayo schreef:
Toch wel apart dat er dan wel 2 rasbeschrijvingen zijn
https://www.startpunthonden.nl/hetras/178/keeshond
https://www.startpunthonden.nl/hetras/189/pomeranian
En verschillende omschrijvingen. Maar fijn. Het maakt mij verder ook niet veel uit haha

Nikas op internet staat dat je vanaf 8 maand kan castreren maar dat ze het aanraden vanaf anderhalf jaar ivm hormonen en uitgroeien. Hoe oud zou jij dan aanraden?

Dankje. Ik vind die foto ook echt leuk <3

Liefst castreer ik een reu helemaal niet, waarom zou je het willen?
Alleen als het om medische of uitzonderlijke redenen niet anders kan, en dan liever na het derde jaar, als de hond echt helemaal volwassen is.
Ik zie eigenlijk niet direct voordelen van castratie bij reuen: het risico dat andere reuen op ze gaan rijden, het risico op onzeker gedrag en vandaaruit mogelijk uitvallen aan de riem, fysiek niet helemaal ontwikkelen... Nee, jammer van je hond!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 20:13

SinneJ wat een onzin. Dus een hond met een prachtige stamboom hoeft niet gecastreerd, want die dekt dan niet de kruising van de buren? 8)7
Castreren is niet iets wat je zomaar moet doen, het heeft gevolgen voor de hond.
Deze hond ontsnapt uit de bench. Het is geen hond die alleen op straat zwerft.
Dus je slaat de plank nogal mis in deze.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 23-10-19 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 20:31

Het gaat over de hond van ts, ts vraagt naar welke leeftijd castreren. Dus er is niets off topic aan.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie