[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: MirandaT, Duhelo, Essie73, Muiz, Ods

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:55

Waarom gaat de voorkeur van je man net uit naar een border? Is het om het karakter? Om het uiterlijk? Om de mogelijkheden? Borders zijn fantastische honden, maar in eerste instantie zeker geen appartementshonden. Nu is het wel zo dat het vaak overtrokken wordt, en ik meerdere borders ken die gewoon goed meedraaien als huishond. Maar daar is een grote MAAR aan. Een border heeft mentale uitdagingen nodig. Persoonlijk zou ik zo bijvoorbeeld never of nooit flyball gaan doen met onze border. Waarom niet? Ze moeten er totaal niet bij nadenken, het is gewoon het lijntje lopen. Daarnaast zijn borders van nature uit erg zenuwachtig van karakter, flyball is een sport die daarop inwerkt en honden zo fel mogelijk 'opfokt' zodat ze die zenuwen bundelen en zo snel mogelijk zijn. Ik zie dat persoonlijk niet graag bij een border, een border moet (in mijn ogen) getraind worden op rust en controle, wil je er een goede huishond van maken. Dan, border heeft niet voldoende met een puppycursus en een vervolgcursus. Met een border moet je bezig blijven, en dus liefst ook zijn hele leven lang minstens wekelijks mee naar de hondenschool gaan voor zijn training. De borders die ik ken, die ideale huishonden zijn, draaien allemaal mee aan de top van de wedstrijdsport in gehoorzaamheid, en worden ook navenant getraint.
Ideaal voor een border is eigenlijk een combinatie tussen een mentale sport en een fysieke sport. Schapendrijven biedt die combinatie. Andere mooie mogelijkheid hierbij is de combinatie tussen gehoorzaamheid (G&G noemt dat bij jullie zeker?) of doggydance en canicross of agility. Die combinatie tussen denken en doen zou je eigenlijk idealiter moeten kunnen bieden.
Als je toch verder kijkt richting [***]: blijf ver weg van de werklijnen, maar ga in de richting van de showlijnen. Die zijn doorgaans al een pak relaxter en minder 'extreem' in hun werklust.

Misschien eens een idee om te gaan kijken in de richting van een Nova Scotia Duck Tolling Retriever? Is ook een ideale hond om mee in de hondensport te stappen, heeft qua uiterlijk wel wat weg van een border, maar is qua temperament toch een stuk rustiger dan een border.

Stap vooral weg van grote/zware rassen, die lopen zich kapot op die trappen. Kijk naar formaten die zich makkelijk laten dragen, als je geen hond wil die op zijn 8jaar volledig naar de vaantjes is. Formaat (en gewicht) van een border zou voor mij in deze situatie het max. zijn. Dat in combinatie in combinatie met een tuigje, zorgt ervoor dat het dragen makkelijk genoeg blijft.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 13:41

Hoewel ik vrij veel rassen wel ken, ga ik mijn vraag hier toch eventjes stellen, kwestie van ook eens andere richtingen uit te kijken.
Onze oudste border is een tijdje geleden op de mooie leeftijd van 13jaar overleden, waardoor onze jongste (welja, 7jaar) border nu alleen zit. Wij zijn thuis echt hondenmensen en de kans dat er een jonge hond bijkomt binnen dit en twee jaar (wachtlijsten bij fokkers kunnen soms lang zijn) is behoorlijk groot. Maar wat voor één? We hebben dus altijd twee borders gehad, waar we heel bewust voor gekozen hebben. Mijn vader is gediplomeerd lesgever op één van de betere hondenscholen van België en de twee borders zijn ook altijd uitgebracht op wedstrijd (GP2, gelijk met jullie G&G3), de jongste heeft er ook een deelname aan het Belgisch kampioenschap opzitten. Wij hebben een heel grote tuin waar de honden volledige dagen in kunnen spenderen, normaal zit er elke dag wel een wandeling bij en wordt er zeker twee keer per week intensief mee getraind. Honden gaan ook regelmatig overal mee naar toe (café, paardenwedstrijd, markt,..).
Onze jongste border is altijd heel goed geweest, maar net niet goed genoeg om met de top mee te draaien, hij is blijven hangen in de subtop. De ambities met een volgende hond om wel in die top mee te draaien zijn dus wel aanwezig.

Goed, voordat iedereen roept: neem terug een border. Mijn vader is degene die met de honden bezig is op gebied van trainig voor wedstrijden, ik ook deels maar ik zit nu op kamers en ik vermoed dat ik daarna geen jaren meer bij mijn ouders ga wonen. Mijn moeder is er dagdagelijks mee bezig, verzorging, wandelingen,... Nu is het zo dat mijn vader ondertussen 65 geworden is en met de leeftijd ook bijkomende kwaaltjes en fysieke problemen heeft gekregen. Tien jaar geleden was hij zelf veel actiever bezig met de honden (lange wandelingen ed) dan nu. Naar alle waarschijnlijkheid gaat dat ook gewoon nog verder afnemen met de leeftijd.... Je kan niet van een man van 70 verwachten dat hij even actief is dan toen ie 50 was.

Mijn vader haalde dus vorige week al subtiel aan dat er in een erg sterke combinatie van borders volgend jaar een nest verwacht wordt. Ik ben hier behoorlijk tegen in protest gegaan. Een border heeft meer nodig dan mijn vader die in de toekomst kan geven.

Dus, na het lange verhaal, het probleem: Het moet een hond zijn met de intelligentie en werklust om mee te kunnen draaien in de top van gehoorzaamheid, maar die even perfect als rustige huishond kan fungeren (zonder dat ie dagelijks 2uur moet wandelen of bezig zijn, zonder dat ie onozel wordt als er eens twee weken niet mee getraind wordt). Liefst ook niet groter dan een [***], middenformaat is mooi.
Ik had een duck tolling retriever in gedachte, maar volgens mijn vader zijn die even 'hyper' als een border, maar minder goed voor in de sport...

Iemand (onderbouwde) voorstellen?

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 10:40

Jade schreef:
ik ken een gezin met 4 of 5 border collies die ze met name hebben omdat ze de intelligentie en drive zo waarderen, deze mensen hebben daarvoor groenendalers gehad, die iets minder slim en ook minder gedreven zijn. daarbij is het natuurlijk wel een herder en ook niet eentje die happy is met alleen een rondje door het park. zijn ook wel groter dan een bc, maar misschien wegens karakter een overweging?

Bwa, tot zover ik de groenendaler ken, zijn die nog net dat tikkeltje zenuwachtiger dan borders en zijn ze niet echt 'evenwichtig' van karakter (mn aanleg tot angstgedrag, onvoorspelbaarheid). Voorkeur gaat toch uit naar een hond met een stabiel karakter (hoewel dit natuurlijk grotendeels met opvoeding te maken heeft, aanleg speelt er toch ook een belangrijke rol in).

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 15:19

@ibbel: Nog niet zo'n slecht voorstel! Had ik ook nog helemaal niet aan gedacht... Bij het zien van de foto's herken ik ze ook meteen, vroeger (voordat de border zo giga populair werd) zag je ze ook heel vaak meedraaien op de hondenschool. Weet jij misschien hoe het ras noemt dat gigantisch op de pyreneese herder lijkt, maar dan zwart is?? Die waren ook altijd erg sterk, met hun strikje vooraan in hun haren op de haren uit hun ogen te houden :+

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 15:22

tantjeuh schreef:
@ibbel: Nog niet zo'n slecht voorstel! Had ik ook nog helemaal niet aan gedacht... Bij het zien van de foto's herken ik ze ook meteen, vroeger (voordat de border zo giga populair werd) zag je ze ook heel vaak meedraaien op de hondenschool. Weet jij misschien hoe het ras noemt dat gigantisch op de pyreneese herder lijkt, maar dan zwart is?? Die waren ook altijd erg sterk, met hun strikje vooraan in hun haren op de haren uit hun ogen te houden :+

Oke, ik zie het al, ze zijn vaak ook gewoon zwart :Y)
Heb je trouwens ook ervaring met de face rase? Die spreekt me qua uiterlijk veel meer aan, hoe zijn die van karakter?

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:40

Aan labrador heb ik ook al gedacht, die draaien ook verdacht vaak goed mee in de wedstrijden (bij ons op de club zelfs eentje die top 5 van Belgie heeft gehaald met haar labrador). Enige probleem is de grootte, maat van een border (50cm) is echt de max. Labrador zit al makkelijk aan de 60cm. Zelfde probleem bij de Collie, te groot, en misschien de vrees dat ze net iets te min gaan zijn voor het werk.

Heeft er trouwens iemand ervaring met Kooikers in de gehoorzaamheid? Hoe draaien die mee?

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 16:22

Cryssie schreef:
tantjeuh schreef:
Zelfde probleem bij de Collie, te groot, en misschien de vrees dat ze net iets te min gaan zijn voor het werk.

Pardon iets te min voor het werk, dan ken jij de collie echt niet. Grootte kan ik begrijpen, maar dat echt niet!!!!!

Mijn excuses alvast als dit als een belediging overkomt. Ik spreek enkel vanuit de ervaring die ik heb, en dat ik dat ik weinig collies (in de hondenschool waar wij trainen, waar gemiddeld iets van een 300leden) zie doorstromen naar hogere klassen, terwijl het toch een ras is dat redelijk vaak start in de lagere klassen (en terwijl bv labradors wel doorstromen). Ik zeg hierbij niet dat een collie niet op te voeden is, of een moeilijke leerder is, of niet intelligent is of..... Enige punt is dat de hond geschikt moet zijn om op het hoogste niveau van gehoorzaamheid mee te draaien, en daar heb je net dat tikkeltje meer voor nodig. Onze border is ook te min voor dat werk, terwijl dat toch ook wel écht een oerslim beest is..
Ik ben nu net wat aan het zoeken naar de rassen die je niet zo standaard ziet voorbij komen, en dus ook niet standaard veel doorstromen, terwijl ze er wel de capaciteiten voor hebben. Kooikers zie je amper bij ons, net hetzelfde met de pyrenees...

Nog eentje, iemand ervaring met Welsh corgi's?

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 09:33

Lysette schreef:
Overigens vind ik wel dat als je een hond zoekt die ook 2 weken niks kan doen je niet moet zoeken naar een hond met super veel werklust. Dat matcht niet. Ze willen heel graag werken en dan moet je ze dat ook kunnen geven. Als dat niet gaat moet je idd voor een ander ras kiezen maar dan de eventuele prestatie-eis moet dan wel minder belangrijk worden.

Twee weken is wat overdreven, twee dagen zou al mooi zijn. Ik weet heel goed dat het een moeilijke match is, daarom dat ik nu ook al aan het zoeken ben. Het probleem dat hier thuis op tafel ligt is dat mijn vader terug een border (liefst dan nog één uit heel sterke werklijnen) wilt om de sport mee in te gaan (of zoals hij vorige week zei "als hier terug een hond komt, dan is het ofwel een Duits, ofwel een Mechelaar, ofwel een Border"), terwijl ik en mijn moeder daar absoluut tegenstander van zijn omdat er gewoon te weinig tijd in gestoken kan worden. Daarom ben ik (nu al) aan het rondkijken naar eventuele alternatieve rassen die aan beide eisen kunnen voldoen, anders ben ik er zeker van dat mijn vader (zelfs gerust achter onze rug) terug met een border afkomt. Want, zo zei hij ook vorige week "jullie kunnen mij m'n hobby niet afpakken".

Vandaar, het moeilijke vraagstuk. Als het aan mij (of mijn moeder) zou liggen, dan zou hier gewoon een rustig tof hondje komen, zonder enige werkambities. Als het aan vaderlief zou liggen, zou het een pure werkhond zijn. Probleem is dat hij niet ziet dat hij er niet genoeg tijd in steekt (en in de toekomst kan steken).

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 09:55

Voor guanacotje vind ik het érg raar dat hier husky's/ierse wolfshonden/askan malamute wordt aangeraden, als ze aangeeft dat ze er intensief mee de hondensport in wil :+. Tuurlijk, het zijn allemaal honden die op te voeden zijn en waar de basis zeker goed kan aangeleerd worden. Maar het zijn over het algemeen toch geen honden waar je in de (reguliere) hondensport hier echt ver mee zal geraken (tuurlijk, sledehonden-toestanden is dan weer iets anders... maar als we het hebben over gehoorzaamheid/flyball/agility/ipo).

guanacotje, je zegt intensief ermee te willen gaan bezig zijn... welke richting wil je uit? Het hangt er namelijk erg vanaf of je nu behendigheid/flyball wil gaan doen, of je wil gehoorzaamheid gaan doen, of je wil pakwerk/IPO gaan doen.... Of speuren, of schapendrijven, of..

Als ik denk: groot/kortharig/werker denk ik in de richting van een kortharige duitse herder?

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 10:04

estell__ schreef:
Ik vind een vrolijk en uitbundig karakter mooi. De hond moet los kunnen lopen, hij zal namelijk ook regelmatig meegaan naar de paarden en mee op bosrit.

Ik had daarnet in je andere topic al een reactie geplaats, maar dat topic was geloten voordat ik het kon posten. Mijn antwoord was daar allesinds dat ik persoonlijk niet voor die kruising zou gaan, net omwille van dat stuk jack dat erin zit. Kan het karakter deftig moeilijk maken.

Een [***] zou voor jou geen slechte keuze zijn denk ik. Vrolijk, uitbundig, leven ervoor om met hun baas mee te gaan en om te mogen werken voor hun baas. Persoonlijk zou ik wel durven stellen dat je, als je niet van plan bent om te gaan drijven, misschien best voor een border uit de showlijnen kan gaan ipv uit de werklijnen. Of allesinds toch niet puur uit werkljinen. Die uit de showlijnen zijn vaak kwa karakter toch wel wat relaxter dan die uit de werklijnen, en in de sport (op het drijven na dan misschien) doen ze vaak zelfs niet onder voor die van de werklijnen.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:03

baretta schreef:
Wat dacht je van een Parson Russell terrier ?? Dat is de hoogbenige variant van de "gewone" Jack Russell.
Intelligente, leergierige honden, die voor iemand die zijn best er voor doet, goed op te voeden zijn. Wij hebben 2 reuen, zie profiel, kunnen geleerd worden om met het paard mee te lopen en zijn geod zelfstandig. De onze zijn beslist geen slopers en kunnen ook goed alleen thuis blijven, indien nodig.
Grtz.

Terriers leergierig?? Mm.. ik geloof dat je dan een koppel uitzonderingen te pakken hebt. Meerendeel van de terriers is behoorlijk slim, maar ook stronteigenwijs en relatief moeilijk trainbaar.

Citaat:
Een [***] zou kunnen als je echt 4/5x per week 2 uur goed werkt en de andere dag lange wandelingen maakt maar als je een paar dagen minder werkt je dat ook zult merken, ze willen echt bezig blijven.

Die "hyperactiviteit" van borders wordt nog veel te vaak in het extreme getrokken. Als een border elke dag mee mag gaan werken, dan zal hij ook elke dag staan te springen om te mogen werken. Maar het is écht niet zo, dat een border die eens een dagje moet binnenblijven, onhandelbaar wordt hoor :+. Met onze border wordt bv 2x per week mee getraind (gehoorzaamheid), telkens een dik uur/1,5uur. Daarbuiten maken we 3/4 keer per week een wandeling (van een uurtje) en gaat hij een keer per week met mij mee hardlopen. Maar meneer kruipt met dagen dat het wat hard regent naar zijn zin, snel een hele dag in zijn mand hoor :). Als hij een paar weken niet kan gaan trainen, is dat ook maar zo. Zoveel verschil merk je niet aan hem. Uiteindelijk is hij al lang blij, als hij overal mee naartoe mag, zelfs als hij dan gewoon aan je voeten moet gaan liggen :Y) Zelfde eigenlijk met de meeste borders die er bij ons op de club meedraaien.... (en dat zijn er wel heel wat)
Als je er toch bang voor hebt, ga voor een border uit showlijnen, die zijn meestal mentaal een stuk rustiger dan die uit de werklijnen. Aussie zal hetzelfde verhaal zijn!

Berner zou ik in jullie situatie iets minder snel voor gaan. Ben bang dat daar iets te weinig 'pit' inzit om hele dagen mee te gaan, zeker inderdaad warme zomerdagen bv. Hij zal wel gaan als hij echt moet, maar de kans dat het niet met volledige goesting is, is relatief groot :).

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:31

Luf_Midnight schreef:
en kwa werk met de bc, wat is er allemaal mogelijk (woon straks op texel dus schapen genoeg,, maar wat zijn nog meer dingen die je makkelijker ''zelf'' kan doen)

Er is niets wat je makkelijk "zelf" kan doen vrees ik :+. Wél als je zelf al een hele portie ervaring hebt in die bepaalde tak van de hondensport, maar anders ga je toch begeleiding moeten hebben hoor. Ook voor het schapendrijven, zal je (zeker de eerste jaren) intensief begeleiding voor moeten hebben.
Maar andere goede 'border'sporten, zijn de sporten waarbij ze moeten nadenken. Persoonlijk vind ik om die reden agility al iets minder geschikt, en flyball (hoewel ze héél snel zijn) al helemaal niet geschikt (daar geldt het principe "hoe opgejaagder de hond, hoe sneller, hoe beter", en dat wil je eigenlijk net niet bereiken). Ik zou gaan voor iets in de trend van gehoorzaamheid of doggydance, daar zit de mentale uitdaging aan vast..

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 07:28

anneliesdj schreef:
tantjeuh schreef:
Die "hyperactiviteit" van borders wordt nog veel te vaak in het extreme getrokken. Als een border elke dag mee mag gaan werken, dan zal hij ook elke dag staan te springen om te mogen werken. Maar het is écht niet zo, dat een border die eens een dagje moet binnenblijven, onhandelbaar wordt hoor :+. Met onze border wordt bv 2x per week mee getraind (gehoorzaamheid), telkens een dik uur/1,5uur. Daarbuiten maken we 3/4 keer per week een wandeling (van een uurtje) en gaat hij een keer per week met mij mee hardlopen. Maar meneer kruipt met dagen dat het wat hard regent naar zijn zin, snel een hele dag in zijn mand hoor :). Als hij een paar weken niet kan gaan trainen, is dat ook maar zo. Zoveel verschil merk je niet aan hem. Uiteindelijk is hij al lang blij, als hij overal mee naartoe mag, zelfs als hij dan gewoon aan je voeten moet gaan liggen :Y) Zelfde eigenlijk met de meeste borders die er bij ons op de club meedraaien.... (en dat zijn er wel heel wat)
Als je er toch bang voor hebt, ga voor een border uit showlijnen, die zijn meestal mentaal een stuk rustiger dan die uit de werklijnen. Aussie zal hetzelfde verhaal zijn!

Tegelijk zitten er veel te vaak borders bij mensen die er niet voldoende tijd en aandacht aan kunnen/willen geven en dat worden vaak oncontroleerbare honden omdat ze hun eigen ding gaan doen. (er zijn meer rassen waarvoor dit geld maar dat is een andere discussie)
Borders zijn werkhonden pur-sang dus moet je ze niet nemen als je ze geen werk kunt bieden, daarnaast is meermalen per week een flinke wandeling om de energie kwijt te kunnen gewoon nodig.
Tuurlijk is het niet zo dat ze je huis afbreken als ze een dag binnen zijn maar het is wél zo dat wanneer jij gewend bent 4x per week 2 uur stevig te wandelen je hond niet blij is als je dat een week overslaat. De hoeveelheid beweging die je ze geeft is de hoeveelheid die ze gewend raken, dus wandel je 3x per week een uur dan zijn ze wellicht niet ontevreden maar 5x per week 2 uur zullen ze ook niet afslaan.
Daarnaast zijn het gewoon werkhonden met een enorme will-to-please die graag een taak krijgen, ik vind dat als je ze geen werk/training kunt bieden je er niet aan moet beginnen.

Absoluut, ik ben het volledig eens met het feit dat je geen border zou moeten nemen als je er niet mee aan het werk gaat. En als je van plan bent je border op een appartement te houden, dan is 5x per week 2uur trainen misschien wel nodig. Maar als je naar de context kijkt (die hier is: hond kan mee naar de boerderij, mee naar de koeien, mee op buitenritten), dan is die 5x 2uur in mijn ogen wel overdreven. Een border die bovenstaande mogelijkheden krijgt (hele dag mee met zijn baas!) zal zoiezo geen ongelukkige border zijn.
Verder, de enige border die ik ken die dat aantal trainingsuren bijna (!) haalt (op degene na die hun border echt voor hun job hebben), is ook meteen de best presterende hond in gehoorzaamheid van België (die in het hoogste programma in 5jaar tijd al meer dan 80 overwinningen op zijn naam heeft staan). Maar die zit dan ook voor de rest van zijn dagen buiten in een ren van 3x5....

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 17:38

Yamcha schreef:
Zo ken ik ze nu weer niet, wel wat afstandelijk naar vreemden en gericht op de baas, maar dat hebben alle herderachtige honden. Maar angstig..... nee, daar kan ik me nu weer niet in vinden.

Zelfs 'afstandelijk' herken ik niet echt in de borders die ik ken (hoewel het wel een algemeen gekend fenomeen is), degene die ik ken zijn echt 'mensenhonden'. Als ze maar aandacht krijgen van iemand, als er maar iemand is dat wil spelen of wil aaien, is het al lang in orde.

Het 'laag' lopen daarentegen heeft natuurlijk helemaal niets met angstig zijn te maken :). Dat ziet er misschien wel zo uit, maar dat is gewoon de natuurlijke drijfhouding die erin zit...

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:33

Loiz schreef:
2,5 uur lopen per dag met zn kleintje? Dat vind ik persoonlijk flink, mijn Duitse Dog loopt dat..

Hangt er vanaf wat voor een 'kleintje' je neemt natuurlijk... Een kooikertje is bijvoorbeeld ook een klein hondje, maar zal met 2,5uur wandelen hélemaal geen probleem hebben :)

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 08:00

beertje12 schreef:
info over wat voor hond wij zoeken:
hond moet lief zijn, geen schrikbarend uiterlijk(moet namelijk in een winkel kunnen liggen).
we willen het liefst een hond die gemiddeld wat ouder als 8 wordt.
sterk (geen hd of ed gevoelig).
we hebben een groot huis op loopafstad van duin en strand.
en de hond het liefst gemmideld/groot
ik hoop dat jullie wat leuks weten
we zijn zelf erg van van een australische sheperd dog

Misschien ook eens nadenken over wat jullie de hond kunnen bieden? Ga je er mee de sport in? Ga je dagelijks lange wandelingen maken? Wat is jullie 'bewegingsniveau' met de honden (laag-midden-hoog)? Een sheperd is geen benner, besef dat goed. Een sheperd zit op het activiteitsniveau van een border.
Daar wil ik niet mee zeggen dat een border zo'n extreme dingen vraagt (uuuuren wandelen, uuuuren trainen per dag,..), maar ze vragen wel meer dan een gemiddelde hond, én ze vragen op zijn minst wel een degelijk engagement in een sport (gehoorzaamheid/doggydance/agility).

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 09:32

Iorrr schreef:
Mischien heeft iemand ook plusssen en minnen van Vizsla's en/of Staffords. Dit zijn honden die mij qua karakater en uiterlijk aanspreken, maar ik heb deze rassen niet in mijn nabije omgeving, dus misschien heb ik hier een verkeerd beeld van.

Géén vizsla nemen als je geen hyperactieve hond wil. Wij hebben hier thuis altijd borders gehad (net zoals veel kennissen, vermits mijn vader in het wedstrijdwereldje zit), en serieus, in vergelijking met vizsla's zijn border collies rustige honden.
Staffords vind ik qua karakter heel fijne honden (in de zin dat ze veel liever, vriendelijker en vrolijker zijn dan het algemeen beeld dat je er van hebt), maar onderschat ze niet, heel rustige honden zijn ze ook wel niet te noemen..

Mag ik trouwens eens eventjes vragen waarom je man geen langharige hond in huis wil?? (Vooral omdat dit ZO een misverstand is qua huiselijk onderhoud.... vaak is een langharige hond in huis veel handiger dan een kortharige. Een langharige verliest haren in plukken, die je gewoon kan oprapen en in de vuilbak kan gooien. Een kortharige verliest overal kleine haartjes, die overal tussen en in kruipen...)

Met jullien wensen dacht ik aan een nova scotia duck tolling retriever, maar die is langharig... Die hebben wel die intelligentie en will to please om écht actief te zijn als je ermee wil gaan werken, maar eens er in huis van hen verwacht wordt dat ze rustig zijn, dan komt dat retrieverkarakter naar boven en zijn ze gewoon relaxed. In mijn ervaring: een stuk minder hyper dan stafford of vizsla, maar dat zijn dan natuurlijk misschien ook maar de gevallen die ik ken.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 18:48

Iris_10 schreef:
Ik probeer het nog een keertje.

Ik kwam dit topic tegen en dacht, laat ik eens kijken wat voor ras jullie bij onze situatie vinden passen. We zouden graag weer een middelgrote hond willen, met niet al te lange haren. Ook hebben we liever geen 'jacht- en vechthond'. Ik en mijn zus zitten nu nog op school en zijn van ongeveer 8 uur 's ochtends tot 4 uur in de middag weg (soms korter, maar zeker niet langer). Mijn ouders werken beide de hele dag, maar komen tussen de middag altijd thuis lunchen. De hond zal 's ochtends worden uitgelaten, tussen de middag, als mijn zus en ik thuis komen van school en in de avond nog een keer. Alle 4 de keren ongeveer een half uur tot een uur. In het weekend zijn we gewoon de hele dag thuis en als dit niet het geval is zal de hond meegaan. We wonen naast een bos en ook zou de hond mee kunnen naar mijn pony.

Weten jullie een geschikt ras?

Alvast bedankt, groetjes,
Iris

Waarvoor wil je een hond? Wil je een hond om mee te wandelen? Om in huis mee te knuffelen? Om een pepaalde hondensport mee te doen? Om mee te nemen naar de paarden? Om te waken? Moet hij met kinderen om kunnen? wil je liever een actieve of liever een rustige hond? Heb je ervaring met honden? .....
Met hetgeen jij voorstelt passen 100'en rassen :)

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:26

Neej schreef:
Als je valt voor de Welsh Springer dan zou je ook eventueel naar andere spanielrassen kunnen kijken, Engelse springers (wel het jachttype) bijvoorbeeld zijn ook erg leuk om te zien, maar kunnen in karakter wat feller dan de Welsh zijn.. Clumbers vind ik zelf hilarisch om te zien maar dat schijnen echt eigenwijze donders te zijn :P En natuurlijk de Engelse Cocker, die dan nog een maatje kleiner is dan de Welsh Springer :)

Valt het op dat ik een spanielfan ben hahaha :Y)

Voor zover ik springer spaniels ken (wel enkel welsh & Engels), zijn ze ook wel erg geschikt voor hetgeen ze wil.... Heel vriendelijke, aanhankelijke gezinshonden, met toch dat tikkeltje extra intellegentie en sportiviteit om mee op wandeling te gaan, mee te gaan fietsen,... en daarbij relatief makkelijk op te voeden zijn, zonder overactief te zijn in huis.

Tuurlijk blijven het wel jachthonden, maar het wil niet zeggen dat je hond net OMDAT het een jachthond is, altijd zal weglopen en nooit zal kunnen loslopen. Dat is (op uitzonderingen nagelaten -en dan denk ik eerder aan wolfhonden, waarbij het instinct nog veel sterker inzit) echt wel een kwestie van goede opvoeding, gehoorzaamheidstraining en consequentie. Bij ons op de hondenschool voldoende voorbeelden van jachthonden die perfect los lopen. Te vergelijken met onze border, die het nog niet in zijn hoofd zou krijgen om spontaan schapen bij elkaar beginnen te drijven, omdat hij gewoon nooit heeft mogen drijven en perfect onder appel staat...

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 07:56

palousa_boy schreef:
Maar dan het volgende, ik wil er wel veel mee gaan trainen, na de algemene gehoorzaamheids cursussen wil ik me bezig houden met jachttraining en speurwerk. Twijfel een beetje of dit ook met een ridgeback kan, of die ervoor te motiveren zijn. Het zijn tenslotte jachthonden maar met een soms wat lui karakter.
Ga volgende week even bij een fokker langs voor wat meer informatie.

Maar wat adviseren jullie?

Met dit in het achterhoofd, zou ik geen ridgeback nemen. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het écht fantastische honden, heb ook lang gedacht dat dit dé hond zou zijn die ik voor mezelf zou aanschaffen... maar na mezelf ingelezen te hebben, nee :).

Ridgebacks zijn inderdaad jachthonden (en waakhonden), maar je moet er eventjes bij bedenken voor wat voor een jacht ze gebruikt werden... het zijn nooit honden geweest die gehoorzaam onder het wakende oog van de baas achter vogeltjes jaagde. Het zijn honden die gekweekt zijn op hun zelfstandigheid om op leeuwen te jagen. Geeft al iets mee over hun zelfstandigheid, onafhankelijkheid, hardheid. Ridgebacks zijn geen ideale honden voor de sport. Niet omdat ze lui zijn, wel omdat ze die befaamde 'wil-to-please' absoluut niet hebben, ze te zelfstandig zijn en nogal wel eens een "foert-aan-baas"houding kunnen aannemen als ze ergens niet mee akkoord zijn.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:15

anneliesdj schreef:
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, het zijn idd erg zelfstandige honden maar met een goede training kun je ze echt wel gehoorzaam krijgen maar je moet je idd geen voorstelling maken van bv Drentse patrijs die heel geduldig staat te wachten op het commando van de baas.
Maar luie honden zijn het absoluut niet, waar wordt dat vandaan gehaald? Ridgebacks zijn juist honden die héél veel beweging nodig hebben, ze hebben een enorm uithoudingsvermogen en kunnen bijna onbeperkt doorgaan. Het zijn perfekte honden voor mensen die heel veel fietsen/joggen/skeeleren ed, bij een Ridgeback hoef je niet bang te zijn dat ze niet meekomen.
Als je hem zoveel beweging kunt bieden moet je er niet aan beginnen, een Ridgeback heeft echt niet voldoende aan 3 keer daags een half uurtje.

Als je graag jachttraining wilt doen, wat vind je van een Weimaraner?

Ik zie niet waar je het niet met me eens bent, want ik zeg eigenlijk niet zoveel anders dan jij. Ik zeg nergens dat ze niet gehoorzaam kunnen zijn, maar Palousa_boy geeft aan er wel echt mee in de (honden)sport te willen (gehoorzaamheid/jacht/speur), en daar zijn ze toch echt niet ideaal voor. Daarbij zeg ik ook helemaal niet dat het luie honden zijn, in tegendeel zelfs (Ik zeg dat ook dat het niet is omdat ze lui zijn dat ze niet ideaal zijn voor de sport, maar wel omwille van andere eigenschappen).

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 10:10

@Danibanani: Ik zou een dalmatier ook op karakter laten staan, vanwege hun eigenwijsheid, moeilijk te trainen,.. zeker als je de sport in wilt (cursussen allerlei) zou ik niet voor een dalmatier gaan. Als ik van jou was zou ik dan eerder inderdaad naar herders of retrievers gaan kijken. Als je niet heel serieus de sport in wil, zou ik zeker niet zover gaan om de stap te zetten richting border of mechelaar uit werklijnen bijvoorbeeld, die zullen misschien iets te heftig zijn. Maar ik denk bv wel aan duitse herder, golden retriever, nova scotia duck tolling retriever, border uit rustige showlijnen, pyreneese herder, ... Zijn allemaal wel fijne, levendige, enthousiaste en intelligente rassen (die ook willen werken).

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:53

Citaat:
Golden Retrievers vind ik niks, te zachtaardig en gemoedelijk. Die Nova Scotia retriever ziet er gaaf uit, maar die zal qua karakter vergelijkbaar zijn met de Golden Retriever, of niet?

essiesilly schreef:
ik vind een golden nou niet bepaald een erg actieve hond... meer een gezellige huis hond :P

Ik moet zeggen, ik had dat beeld van een golden ook, omdat ik alleen goldens kende die inderdaad als 'huishond' gehouden werden. Maar bij ons op de hondenschool zijn er een aantal die echt serieus getraind worden, en dat zijn écht heel fijne honden. Heel enthousiast, heel speels, heel grote will to please. Eentje van hen is een paar jaar geleden zelfs belgisch kampioen in programma I gehoorzaamheid geweest...

Een nova scotia is te vergelijken met een golden, als je het actieve type golden voor ogen houdt. Ze zijn over't algemeen een pak enthousiaster en speelser dan de gemiddelde golden, maar inderdaad ook zeker zachtaardig. Maar eventjes, just a question, wat is er voor jou mis aan zachtaardig en gemoedelijk? Wat wil je dan wel qua karakter?

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:54

Sancha schreef:
Een pup gaat niet hoor, als je zoveel weg bent. Ga dan voor een iets oudere herplaatser, die goed alleen kan blijven.

Als ze zien dat ze de pup krijgen in een periode dat ze bv vakantieperiode van school hebben (juli/augustus), of tijdens een periode dat ze geen lessen moeten volgen (hebben jullie lange examenperiodes zoals in Belgie? Dan ben je ook zes weken praktisch altijd thuis). Dat moet doenbaar zijn hoor :).

Ivm die derde verdieping: elk groot ras zal relatief veel sneller hd krijgen dan een klein ras, dat in combinatie dat een grote hond niet te dragen is die drie verdiepingen hoog, denk ik dat je toch voor een formaatje kleiner moet gaan. Wat wil je concreet met je hond gaan doen (ga je er enkel mee wandelen? Moet hij dienen als schoothond? Wil je er mee gaan trainen?), want daar hangt natuurlijk veel van af. Een klein 'oertype', dan denk ik aan bv een shiba inu? Heel makkelijk draagbaar, maar toch een klein stoer hondje. Naar mijn ervaring wel niet heel makkelijk opvoedbaar, maar hé, weinig 'oertypes' die dat wel zijn...

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie