[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: MirandaT, Duhelo, Essie73, Muiz, Ods

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:22

Wij hebben de Franse variant van de Border Collie: Pyreneese herders. Werklustig, maar niet zó extreem als Collies, er zijn ook lijnen die meer richting huishond gaan. Waaks, horen zichzelf graag, dus dat kan een probleem zijn in een apartement, maar prima te trainen. Niet zo nerveus als Collies, in principe wat eenkennig, maar dat is er aardig uitgefokt en kan ook goed getraind worden. Prima geschikt voor agility, schapendrijven, flyball, noem maar op.

Worden oud (16 jaar is geen uitzondering), zijn sober, max. gewicht is een kilo of 15/16, schofthoogte max. tegen de 50 cm. Ze zijn wel zeldzaam, dus je zult wel moeten wachten op een pup!

Foto's: zie mijn profiel.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 20:09

@Me_myself_I: jouw hond lijkt best op een Pyreneeër. Die zijn er nl ook in het gitzwart. En in "halflanghaaruitvoering" (face rase geheten). Of omgekeerd, Pyreneeërs lijken eigenlijk best wel op terriers, qua kop.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:03

@tantjeuh: ik stel nog een keer de Pyreneese Herder voor :D
Lyno Disney de la Vie d'Or heeft jarenlang in de top van de agility in Nederland meegedraaid, zijn zoon Jotter is z'n succesvolle opvolger (Disney is helaas afgelopen zomer op 14-jarige leeftijd overleden, ik heb hier z'n volle zus die wel nog leeft).

Dit is de website van de eigenaren van Disney (zij fokken nu ook zelf): http://www.mongentilami.com/
Verder is er in de Belgische Ardennen een grote foksters die heel regelmatig pups heeft, volgend jaar een pup moet geen probleem zijn, ondanks dat het een zeldzaam ras is. Kennel du Val du Vent Doré: http://www.valventdore.be/

Pyreneese herders zijn van het formaat van Borders, wel werklustig maar niet zulke enorme 'moet werken' honden als borders. Ze zijn super te trainen, maar kunnen ook rustig als vloerkleedje fungeren - zoals nu het slecht weer is, zijn die drie van mij (waaronder een 2 jarige en een 3-jarige) heel happy met een beetje rondhangen, af en toe een beetje binnenshuis stoeien en 2x per dag even mee naar de paarden (naast gewoon uitlaten).

Ibbel

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 15:39

Face rase heb ik geen eigen ervaring mee, wat ik ervan zie op shows is dat ze in ieder geval veel zeldzamer zijn dat de poil long. Naar mijn idee zijn ze net wat kleiner en compacter van bouw, maar ook nét nog wat rustiger dan de poil long.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 09:51

Volgens mij is Lassie nou wel heel erg beledigd hoor. Net dat beetje power missen. En al die geredde kindertjes dan? :P :D

Ben het wel met je eens Lysette dat een hond met veel drive echt iedere dag wat te doen moet hebben, anders gaat zo'n dier zelf wel iets bedenken. En dat kan wel eens iets zijn wat jij als baas minder grappig vindt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 10:02

Op 16 m2 zou ik geen grote hond zoals een Rottweiler nemen. Heel eerlijk gezegd, in jouw situatie zou ik helemaal geen hond nemen.

Een hond die 2 uur per dag lopen leuk vindt, gaat 2 x 4 uur alleen op 16 m2 niet waarderen, en omgekeerd.
Ik denk dat je te veel verschillende dingen wilt om op dit moment aan een hond te kunnen beginnen.

Als je dan per se toch een hond wilt, neem dan iig een middenmaat. Een Basenji bijvoorbeeld? Die kunnen niet blaffen, dus voldoen alvast aan je eerste eis.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:17

Tja, ik denk dat als je een betrouwbare hond wilt hebben die het verschil feilloos oppikt tussen vertrouwde klanten en gespuis, dat je er dan wél tijd in moet investeren. Anders heb je voor je het weet een hond die je klanten van het erf jaagt, of een allemansvriend waar je als waakhond niks aan hebt.

Als die waakfunctie niet interessant is, ga dan voor een beagle. Dé hond die bij voorkeur als proefdier wordt gebruikt omdat-ie zo vreselijk lief is, en zelfs bij de 100ste keer iets akeligs doen nog de verzorger niet bijt. (Wrang, ik weet het...)

En ik vermoed dat de beagle minder kapotgefokt is dan bv de golden retriever. Bovendien is een beagle een slagje kleiner, ik vind het wel een handzaam formaatje. En van origine gefokt als meutehond voor naast het paard, ook wel handig.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:40

Qua slimheid ben ik het wel met je eens, maar qua eigenwijsheid denk ik dat je ze verward met de bassethound. Zelden zulke eigenwijze honden gezien :D En echte buikschuivers :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:49

Ik heb er hier wel één rondlopen. We noemen haar dan ook het domme blondje :D Afgelopen week had ze zichzelf in de WC laten opsluiten, nota bene rond etenstijd. Maar denk je dat ze even blaft om aan te geven waar ze was? Welnee....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 09:19

En je woont op Kreta? Een hond met een dikke vacht lijkt me dan ook niet handig (Berner Sennen, IJslandse Hond, dat soort dus)

Zwaargebouwde honden als Rottweilers en Bordeaux Doggen lijken me ook snel last van de hitte te hebben.

Je gaat zelf in een appartement wonen, maar de hond blijft (altijd) buiten?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 13:08

Dan zou ik in ieder geval aan twee honden denken. Net als met paarden is één hond alleen (want niet in huis en dus géén onderdeel van de roedel) niet aan te bevelen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:39

Kom ik weer met m'n Pyreneese Herders aan :D
Als je een Briard leuk vindt, vind je een Pyreneeer ook leuk. Briards zijn echter zéér eenkennig, Pyreneeërs (mits van een goede fokker) veel minder. Ik heb er hier twee rondlopen die ook vreemden doodknuffelen als ze de kans krijgen. Een Braird zal dat niet snel doen.
Ze zjin ook net wat handzamer van formaat in vergelijking met Briards. Ze kunnen makkelijk een paard bijbenen, zijn geen jagers (wel herders), oersterk, sober, ADHD, maar toch goed te trainen... Ik vind het super honden.
Wat ook leuke honden zijn, zijn Picardische herders. Korthariger dan Pyreneeërs en Briards, maar het formaat van de Briard.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:56

Hovawart is wel heel groot, als je Westies gewend bent.
En ik vind ze eigenlijk wel erg veel weghebben van Golden retrievers, en retrievers vond je toch niets?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:05

Ja, die black and tan Hovawarts lijken meer op langharige Rottweilers. Op zich ook leuke honden ook, Hovawarts. Maar 50 cm? Eerder 60, als ik me de Hova's die ik gezien heb goed herinneren. Mijn grootste Pyri is 50 cm, maar dat komt toch niet in de buurt van een Hova.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:28

Die wheaten lijkt ook heel veel op de Pyri. Hier in de buurt hebben ze zo'n wheaten, kende het hele ras niet, maar vond 'm zó leuk.

Ga anders eens op een hondenshow kijken Sterre, daar zie je alle rassen in het echt, geeft toch een beter beeld dan foto's op internet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:55

Sterre schreef:
Toevallig zat ik daar vanmiddag ook al aan te denken Ibbel! Kijk ik net op google wanneer er dit jaar weer een grote tentoonstelling in Nürnberg wordt gehouden: 16/17 januari!
Over toeval gesproken :D !
Daar gaan we dus zeker heen :j ! Ik wil zeker de pyrenese berghond en die wheaten wel eens irl zien :) .

Niet de Pyreneese berghond, die zijn wit en 80 cm hoog. Pyreneese herder (Pyrenäenschäferhund, auf Deutsch :+ ) moet je hebben :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:06

Berghonden zijn ook leuk hoor. Maar een beetje groot en lomp :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:17

Yep, de kortharige (face rase) en de langharige (poil longue). Ik heb langharige...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 20:49

Bij de Pyri's is het eenkennige er aardig uitgefokt. Hangt wel van de fokker af, een Pyri uit de Pyreneeën is eenkenniger dan één die 3e generatie Nederlands of Belgisch gefokt is.
Mijn eerste twee (15 jaar geleden) waren ook niet makkelijk hoor, maar de jonkies die ik nu heb kwispelen en lebberen iedereen dood ipv dat ze grommen of zo.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:53

Die van mij zijn heel afwachtend naar andere honden.
Eigenlijk willen ze helemaal niks met andere rassen. Neem ze mee in een groepwandeling met een heule boel Pyri's en het is dolle pret. Echte Fransozen hè, zo chauvinistisch als de pest :D

Druk zijn ze wel, maar niet neurotisch. Meer gewoon (heel) veel energie, en altijd in voor een spelletje. Wij noemen ze de duracell konijnen: ze gaan maar door en door en door :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 07:03

Ik ken wel iemand die onderhoud aan verkeerslichten en regelinstallaties ed. doet, die heeft z'n hond altijd mee. Nu is dat buitenwerk, en de hond blijft dus vaak in de auto zitten kijken, of zit aan de lijn in het gras/berm. Ik kan me voorstellen dat niet in ieder gebouw waar je vriend liftonderhoud pleegt honden toegestaan zijn. Dus dat lijkt me wel iets om over na te denken. En ik weet niet of iedere werkgever er blij mee is. Ik kan me ook voorstellen dat er werkgevers zijn die zeggen: een hond leidt af van je werk, dat is gevaarlijk, en in ieder geval minder produktief.

Wijzelf werken beiden 4 dagen in de week, wij hebben 3 honden (één een hele dag alleen lijkt me niet fijn) die de hele dag in de - afgezette - tuin rond loslopen. Hond alleen thuis de hele dag zou ik niet doen, die drie bij ons thuis hebben de lol van hun leven en ons niet nodig omdat ze elkaar hebben.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:41

Eén antwoord op: geen hond nemen. 2,5 dag alleen is te veel.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:29

Als je een tuin had, zou ik zeggen, neem er twee, want dat kan imo prima. Heb er zelf 3, die zich overdag kostelijk amuseren als wij niet thuis zijn. Maar twee honden -alleen - binnen zou ik ook niet doen.

Net zoals je een paard niet in z'n eentje houdt, doe je dat met een hond die alleen moet zijn ook niet. Al is het nog zo kort, alleen zijn is voor een hond een drama. Een hond heeft een roedel nodig. Bij gebrek aan andere honden moet dat een mens zijn. Bij gebrek aan mensen moeten dat andere honden zijn. Simpel zat.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:19

Myra87 schreef:
Ben ik het niet mee eens, mijn hond is jaren alleen geweest, maar vind het heerlijk alleen thuis in de mand, vaak als er iemand thuis kwam lag ze nog op '1 oor' te snurken. Het is maar net wat ze gewend zijn. Hoeveel honden leven er wel niet op de wereld die een poosje alleen moeten zijn in huis en daar geen moeite mee hebben (en dan bedoel ik natuurlijk niet een hele werkdag)

Ik vind het altijd wel grappig om hier op bokt te lezen dat íedereen vindt dat een paard alleen echt niet kan, en de hele dag op stal ook niet. Maar een hond (net zo goed een kuddedier) kan wel regelmatig 3-4 uur alleen in huis zijn?

What's the difference? :o

Het feit dat er legio honden urenlang alleen zijn, legio paarden 24/7 binnen staan, en legio Shetten alleen op een postzegelveldje staan, maakt het nog niet 'goed' of zelfs maar aanvaardbaar.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:08

Tja, 't is maar waar je de grens legt...