[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: MirandaT, Duhelo, Essie73, Muiz, Ods, NadjaNadja

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 13:20

RightOn schreef:
een staande jachthond want de lopende luisteren voor geen meter. :D

weet niet waar je op valt qua uiterlijk superrizzo maar ook de Nova Scotia Duck Tolling Retriever zal qua karakter goed bij jullie passen.

die staan voorzover ik weet niet echt bekend als de makkelijkste :+

Time flies like an arrow, but fruit flies like banana

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:59

als ik heel eerlijk ben vind ik mama erg slecht in haar vacht zitten en ook erg klein voor een drent en zou ik zeker nagaan of de ouders getest zijn op HD en anders het pupje laten zitten :o

Jade

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 23:18

tja.. ik vind dat hele uiteenlopende honden qua karakter.. naar mijn weten lopen karakters van de weimaraner nogal uiteen per stam, ik heb altijd begrepen dat vizsla en weimaraner zelfstandiger/eigenzinniger zijn dan de onderste drie jachthonden, die iets volgzamer zijn. van die drie is de labrador denk ik nog het braafst. friese stabij/labrador schelen ook nog aardig in maat met een drent/vizsla/weimaraner voorzover ik weet als je inderdaad op zoek bent naar iets groters; stabij heeft meer haar dan de overige jachthonden.
het hangt er dus nogal vanaf wat je precies zoekt in het karakter van je hond denk ik :)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 08:57

ben trouwens eigenlijk wel benieuwd hoe je aan je lijstje bent gekomen;
stabij en drentse patrijs worden vaak in 1 adem genoemd met de (kleine) munsterlander/heidewachtel; labrador wordt vaak samen met (golden) retriever bekeken, maar ook wetterhoun en epagneul francais lijken in je rijtje te passen, de duck tolling retriever is natuurlijk ook een optie als je van een beetje eigenwijs houdt :)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:57

Veulen84 schreef:
Saarloze wolfshond? Zijn geen makkelijke honden, maar als je er intensief mee bezig gaat zijn ze geweldig. Ze zijn alleen echt groot.

niet groter dan een herder toch?
ierse wolfshond, die zijn pas groot :D

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 22:11

Veulen84 schreef:
guanacotje schreef:
Ik vind op een site dat ze 60-75cm groot zijn. Dit is nu wel écht de maximum, maar voor mij is dat althans geen probleem ;)

Als je voor meer actief in bent dan zou een husky ook nog kunnen. Maar daar moet je wel echt veel mee doen, anders gaan ze zich echt vervelen. (Een hoop grote werkhonden hebben dat trouwens)

ik heb altijd begrepen dat niet alle husky's geschikt zijn om los mee te nemen, dat sommigen niet zo de neiging hebben om bij het roedel te blijven. misschien kan dit bevestigd/ontkracht worden?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:24

anneliesdj schreef:
Watvoor karakter vind je mooi?

Als je een hond wilt laten loslopen is een jachthond minder geschikt maar daarbij valt of staat het met een goede oplossing en jachthonden zijn over het algemeen niet moeilijk te trainen.

vind dat zo generaliserend, mijn jachthond drijft niet van zichzelf, maar is echt verreweg de meest eenvoudig op te voeden hond die ik in mijn leven ben tegengekomen, loopt graag voorop, maar checkt ook elke minuut of ik nog wel goed meekom, haalt mijn bejaarde jack op als die verdwaalt en kwam vanmiddag nog gezellig bij me in de bak liggen terwijl ik aan het rijden was.
heb haar van de week aan de eigenaresse van stal meegegeven voor een boswandeling, en die kwam helemaal onder de indruk terug hoe braaf dat hondje was. in de 3 jaar dat ik haar heb is ze 3x achter een gans/haas/hert aangerend dat ze niet onmiddelijk terug kwam toen ik riep, maar 'pas' na 2 minuten, alledrie in de pubertijd, waar ik ook amper iets van gemerkt heb.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 22:13

anneliesdj schreef:
Ik zie dat ik 'oplossing' heb geschreven waar ik opvoeding bedoel.

Maar hoezo is het generaliserend? Jachthonden hebben nu eenmaal een goede neus die ze moeilijk kunnen weerstaan en in het algemeen geld dat neus en oren niet tegelijk kunnen werken.
Misschien heb jij een uitzondering die de regel bevestigd of is je hond gewoon goed opgevoed?

Maar zoals ik zei; het valt of staat met opvoeding en een jager heeft niets aan een hond die niet wil/kan luisteren, bovendien zijn jachthonden meestal niet moeilijk te trainen.

in mijn ervaring verschilt het sterk per type jachthond; retrievers en honden die onder het geweer jagen zijn in mijn ervaring heel eenvoudig op te voeden, daar is mijn hondje echt geen uitzondering in, sterker nog, ik heb haar mede uitgezocht op het feit dat je op internet regelmatig tegenkomt dat dit geen honden zijn die zelfstandig op jacht gaan. opvoeding is mijns inziens voor elke hond nodig; hier zit en blijf leren ze niet uit zichzelf, ze is netjes opgevoed ja (hoewel ze een stuk beter zou kunnen luisteren als ik er energie in zou steken), maar als ik kijk naar de hoeveelheid tijd die ik er in steek haal ik echt maximal results.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 22:32

anneliesdj schreef:
Je hebt dus een retriever en je vind het vreemd dat ik zeg dat ze gehoorzaam te maken zijn omdat jouw hond goed luisterd? Ik volg je niet helemaal meer... :+

Niet iedereen vind het zo vanzelfsprekend dat een hond een 'basisopvoeding' krijgt, er zijn ook mensen die denken dat ze dat soort dingen vanzelf leren ;)

ik heb een staande hond eigenlijk, en ik vind het vreemd dat je zegt dat een jachthond minder geschikt is om los mee te nemen. mijns inziens is geen enkele hond geschikt om los mee te nemen als je helemaal geen opvoeding geeft, maar zijn bepaalde types jachthonden met een beetje opvoeding zeker niet minder geschikt en soms zelfs geschikter dan andere honden met een beetje opvoeding om los mee te nemen.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 22:49

anneliesdj schreef:
Daar heb je weer gelijk in maar zoals ik zei; als een jachthond wat ruikt heeft ie meestal spontaan watjes in zijn oren, sommige jachthonden zijn uitzonderingen.

Als je dat vergelijkt met de meeste herders; die lopen meestal de hele dag achter de baas aan zonder dat die daar iets voor hoeft te doen.

Dus ook zonder opvoeding heb je verschillen ;)
En met opvoeding kan het soms nog lastig zijn door die 'watjes' te komen als een jachthond ergens achteraan gaat.

en wat ik dus probeer te zeggen is dat de watjes per type jachthond verschilt, dat het niet een enkeling is die terugkomt als je een brul geeft.
daarnaast vergelijk je nu jachthonden met herders, als jij herders bij uitstek geschikt vindt om mee te nemen, dan kan ik me daar in verplaatsen (hoewel ik het een nadeel vind dat sommige drijvers ook andere paarden proberen te drijven), maar daarnaast zijn er stapels honden die ik absoluut niet mee zou willen nemen los naast het paard. bijvoorbeeld een husky of een onopgevoede appenzeller.
ik vind er een behoorlijk verschil zitten tussen het meenemen van een greyhound, die je niet alleen niet tegenhoudt, maar die ook binnen 3 seconden uit het zicht is, en een terrier, die in zijn eentje op stap gaat en na een halfuur terug komt (hoop je dan), en een staande hond of een retriever, die van nature in veel gevallen pointen in plaats van als een zotte idioot de bosjes in te scheuren, en een lopende hond, die inderdaad als doel heeft zijn neus aan de grond te houden en alles te volgen wat interessant ruikt, ongeacht wat de baas doet of zegt.

edit: overigens ging mijn jachthond 1 van de drie keren dat ze niet onmiddellijk terugkwam toen ik riep achter een herder aan die een haas op het spoor was ;)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 00:44

anneliesdj schreef:
Zoals ik zei zijn sommige jachthonden uitzonderingen, retrievers en pointers/staanders mogen dan ook échte jachthonden zijn, die gaan er idd niet snel vandoor. Overigens zien de meeste mensen mn retrievers niet als jachthonden dus heb ik die even niet meegenomen in mijn verhaal.

Overigens is een husky ook een échte jachthond, werkhond voorop maar dat werken bestond uit jagen en slede's trekken, greyhounds ed zijn jachthonden, terriers zijn jachthonden, allemaal voorbeelden die praktisch niet los kunnen lopen en die je zelf aanhaalt.

Maar goed, volgens mij bedoelen we uiteindelijk hetzelfde ;)

dat klopt, ik deed een poging verschillen binnen de categorie jachthond aan te duiden.
een husky (die ik als niet-jachthond voorbeeld gaf) is van oorsprong inderdaad werk en jachthond, maar staat niet in een typische jachthond groepen van de FCI ingedeeld die ik voor het gemak even heb aangehouden, tevens denk ik ook niet dat husky's in het grootste deel van europa nog echt als jachthond worden gefokt, iets met het klimaat en gebrek aan ijsberen..

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 10:56

ik woon zelf op 45m2 in mijn eentje met een heidewachteltje en een jack russeltje plus een tuin van ong. 20m2. met zijn tweeen op dezelfde ruimte wonen lijkt me vrij krap, een golden retriever zou ik in die situatie echt onprettig vol vinden, ik struikel in mijn eentje al regelmatig over de honden.
zou zelf dus naar een iets kleiner hondje zoeken :)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 09:13

Veulen84 schreef:
Tijdje terug heb ik hier gevraagd wat voor hond bij me past. Ik heb hem vandaag opgehaald. Het is een 1,5 jarige korthaar collie geworden.

heb even in je andere berichten gespiekt voor een foto, wat een knapperd <3 leuk hoor :D

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:28

HBVisser schreef:
Ach...niet willen luisteren?
Ik gaf haar destijds groot gelijk. Ik zou ook niet met mijn blote buik op een koude vloer willen liggen.
Ze luistert voor mij goed genoeg. Ik geef niet zo om het klakkeloos opvolgen van commando's.
Ik vind sociaal gedrag, vriendelijk tegen mens en dier en voor geen jachtinstinct veel belangrijker.
Lola is trouwens ook geen watje. Ze kan erg beschermend ten opzichte van mij en alles wat er in ons huis leeft zijn.
Maar.....ze is daarin wel heel goed te controleren.

leuk verhaal inderdaad, mijn hond doet overigens iets vergelijkbaars, die vond stoeptegels te hard om op te liggen, wou alleen op gras en zand af.
afgelopen winter zag er ook mooi uit, want als je zit zei en het had gesneeuwd ging ze soort van hurken tot je wegkeek :')

zitake: ben wel benieuwd naar jouw ervaringen met duitse staande, ik heb altijd te horen gekregen dat ze stronteigenwijs kunnen zijn en er ook niet voor terugdeinzen om in hun eentje achter een hert aan te gaan en het eerste kwartier niet meer terug te komen. vind het ontzettend leuke honden om te zien, maar heb mede om die reden gekozen voor een ander typje, dus ben wel benieuwd of de geruchten bevestigd danwel ontkend kunnen worden ;)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:26

zitake schreef:
Tot nu toe zijn mijn ervaringen super! Ik heb zelf altijd een dobermann gehad en die ook zelf getraind enzo, dusja had zelf iets van, als ik die kan kan ik de rest ;). De DS draadhaar is wat betreft aanleren, veel makkelijker. Hij luistert ook goed, dob was soms idd oostindisch doof. Wat betreft jacht instinct, hij is nu 7 maand, en af en toe gaat de lijn er even af (op rechte stukken, waar verder niks loopt). Hij heeft zelf het meeste interesse in vogels, vliegend wild, meer kent hij ook nog niet ;). Ik heb hem nu zodanig op appel dat hij er niet eindeloos vandoor gaat, heb hem ook geleerd er niet in een ruk vandoor te gaan, maar te gaan zitten als hij wat ziet. En dat lukt tot nu toe aardig, ik laat ze niet zo gauw los iig. Dus nu maar opbouwen. hij is op wandeling actief, heel actief, maar nog steeds stukken rustiger dan de dober. de dober had 1 doel, vooruit, de DS heeft meer iets van links rechts en wil alles ruiken. Verder is hij heel sociaal naar andere honden, katten (ook vreemde katten), huiskonijnen, kippen, paarden,... ik kwam met die vraag en twijfel bij de fokker, hij verzekerde dat ze heel goed leerden, heel goed luisteren en dat het een kwestie is van kordaat en streng zijn. En idd pup van 8 weken blafte stoer terug als ik nee zei toen iets niet mocht :), grommetje mocht er ook bij, en eigenwijs zijn ze, als je snel opgeeft, doe maar niet dan ;) geduld is een schone deugd bij dit ras. maar ze zijn geweldig, ik heb hem dan ook overal mee, ook op het werk en hij gaat ook echt volledig voor je. binnekort gaat hij op GG cursus en daarna gaan we naar de jachttraining.

ah dat is lastig vergelijken dan, ik heb die van mij vanaf pup los laten lopen en kreeg op een gegeven moment zelfs problemen aan de lijn, gewoon omdat ik te weinig oefende :o in ieder geval leuk om je ervaringen te horen :j

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:19

anneliesdj; had jij al een lab? mijn parson jack russell is door 2 berner sennens opgevoed en is altijd een uiterst kalm en rustig hondje geweest tenzij het om Haar Eigendom (balletje, mol, rat, kitten, cavia) gaat. Ze verdedigt haar vangst met haar leven en is niet te beroerd om paard hierbij op zijn nummer te zetten, speelt graag politieagentje als situaties uit de hand dreigen te lopen en vangt alles wat klein is en beweegt, is daarbij ook niet te beroerd om 2 uur naar een molshoop te staren tot er iets gebeurt. In huis ligt ze altijd rustig te slapen, bij voorkeur naast je voeten, of zo vlak erachter zodat je haar bijna vermoordt als je opstaat :+

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:42

anneliesdj schreef:
Ik heb een Duitse Dog :) die gaat van z'n leven geen ratten en muizen vangen :P

De terriers liggen voor de hand ja, maar die zijn allemaal toch vrij luidruchtig? Ik heb weinig ervaring met terriers, wellicht kan iemand mij wat aanraden wat niet zo irri keft (sorry Jade :D) en wat groter is?
Een paar uur voor een molshoop staren komt dan wel weer goed uit, muizen laten zich tenslotte niet zo makkelijk vangen. Maar zijn JR's wel goed met kinderen? Niet te druk?

probeerde dus te zeggen dat mijn jackje niet zo'n irri keffertje is, mede door de opvoeding ;) vind het zelf ook gruwelijk irritant, maar hoef me alleen te ergeren als ik te lang wacht met het balletje weggooien :+ deze is overigens niet goed met kinderen, maar is ook gepest door een buurjongetje en geplet door een buurmeisje, ken er genoeg die wel met kinderen overweg kunnen :) afijn, ik kan je niks anders aanraden, omdat ik liever uberhaupt niet heb dat ze jagen :+ dus daar heb ik me niet zo in verdiept, kan je alleen vertellen dat je een hoop kan bereiken met opvoeding, zeker als je al een rustige hond in huis hebt :)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:58

baretta schreef:
Wat dacht je van een Parson Russell terrier ?? Dat is de hoogbenige variant van de "gewone" Jack Russell.
Intelligente, leergierige honden, die voor iemand die zijn best er voor doet, goed op te voeden zijn. Wij hebben 2 reuen, zie profiel, kunnen geleerd worden om met het paard mee te lopen en zijn geod zelfstandig. De onze zijn beslist geen slopers en kunnen ook goed alleen thuis blijven, indien nodig.

Grtz.

ik heb er ook een, razendslim, maar dat leren heeft toch echt wel moeite gekost :') stronteigenwijs beestje zo nu en dan, wordt je een keer boos, doet ze net alsof ze mishandelt wordt, doet ze helemaal niks meer voor je, maar met alleen positief belonen kom je er ook niet :+

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:31

om het nou een pieperd te noemen vind ik ook weer wat ver gaan, het is best wel een hard hondje, maar ze weet gewoon wat ze wil, en sommige dingen die ik wil wil zij niet :+ :D heeft ook wel iets komisch hoor :D

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 08:39

anneliesdj schreef:
Luf_Midnight schreef:
@ anneliesdj
we willen graag een hond die we iets kunnen leren, maar die ook een middagje bos/strand gewoon lekker mee kan hobbelen zonder continue opdrachten te krijgen.
labrador hebben we thuis 2 van, vind ik leuke honden maar zou voor mezelf graag iets ''anders'' willen. kwa type hond is dat wel waar ik naar opzoek ben (bouw groote enz)
ik ben helemaal gek van een border collie/ aussie. maar weet niet of je die gelukkig houdt met 4/5 x per week werken en verder gewoon lekker veel wandelen.
vriend is helemaal gek van een bennesenne, maar weet niet of die ook makkelijk mee gaan op buitenrit enzo, omdat het toch wat grote hond is.

Berner Sennen geven veel werk aan vachtverzorging, zijn goed trainbaar maar hebben niet die will-to-please die een herder of border heeft, wel prima geschikt om mee te wandelen met buitenritten. Houd er wel rekening mee dat ze in de zomer sloom zijn vanwege de dikke vacht, wil je wel dit type/kleur maar moet hij in de zomer ook goed meekomen denk dat eens aan een Zwitserse of Appenzeller Sennenhond.

Een border collie zou kunnen als je echt 4/5x per week 2 uur goed werkt en de andere dag lange wandelingen maakt maar als je een paar dagen minder werkt je dat ook zult merken, ze willen echt bezig blijven.

Heb je al eens bij de jachthonden gekeken? Staanders, pointers ed?

ik denk dat bv mijn heidewachteltje wel aan jouw eisen voldoet, enorme will to please, wil graag werken, rent als een idioot rondjes buiten als ik niks zeg en vermaakt dan zichzelf, kijkt ongelukkig als ik een dag weinig tijd heb, maar gaat wel braaf liggen slapen. zit een beetje in dezelfde categorie als friese stabij, drentse patrijs etc, heb zelf voor deze gekozen en niet een andere omdat ze onder de man jagen en makkelijk te trainen zijn; klopt precies, ze jakkerde gisteren nog achter een konijn aan, konijn rende de weg over en hond stopte op commando met een sliding stop op het fietspad. konijn helaas wel overreden.

chiqa: een jack zijn interpretatie van wat fout is en wat niet is gewoon iets anders :+

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:02

Luf_Midnight schreef:
een parson russel terrier spreekt ons helemaal niet aan kwa type.. en eigenwijs is ook niet mijn ding.
bennersenne was is zelf al een beetje bang voor dat ie niet blij word als die de hele dag mee moet zeker zomer dag niet.
zoiets als een pointer moet ik eerlijk zeggen dat ik daar nog geen 1 tje van heb gezien die ik echt knap vind.
friese stabij of iets in die trant vind ik wel leuk maar vriend niet :+ makkelijk hoor.
hoe is een witte herder kwa werk en thuis?
en kwa werk met de bc, wat is er allemaal mogelijk (woon straks op texel dus schapen genoeg,, maar wat zijn nog meer dingen die je makkelijker ''zelf'' kan doen)

Citaat:
Stabyhoun also known as Frisian Pointer, Frisian Pointing Dog, Stabij or Beike.

ik weet niet precies wat jij als pointer definieert, maar pointen is wel degelijk een onderdeel van het werk waarvoor ook een stabij gefokt is :) ik denk persoonlijk dat je goed af bent met een jachthond die onder het geweer jaagt of een retriever, het gros daarvan zijn honden die lang mee kunnen en willen maar ook niet ontevreden zijn als het een dag niet kan. daarnaast denk ik dat je er verstandig aan doet om de eigenschappen van herders versus jachthonden eens naast elkaar te leggen, een herder en een jachthond, die je nu beide overweegt, liggen toch vrij ver uit elkaar qua karakter :)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:18

iorrr; mijn moeder is ook allergisch voor honden, wij hebben 2 berner sennens gehad en een jack russelltje, nu heb ik een heidewachteltje erbij (halflang) en mijn zus een kooikertje (lang). de ene berner sennen reageerde ze veel heftiger op dan de ander, net zoals dat ze voor het kooikertje allergischer is dan voor de heidewachtel; haarlengte was hier dus echt niet van belang. wat betreft allergien wordt er van een viszla ook gezegd dat deze relatief weinig allergische reacties veroorzaakt, in dat opzicht dus misschien wel de moeite waard om naar te kijken. naar mijn weten hebben ze tevens geen ondervacht waardoor ze het snel koud hebben met dit weer, als hij/zij overdag op stal rond moet rennen misschien een probleem. daarnaast gaat ook een viszla naar mijn weten zelfstandig op jacht als je niet oplet, ik weet niet hoe honkvast je honden moeten zijn? zou zeker informeren bij de rasvereniging (maar misschien is dat omdat ik het zelf ook een leuke hond vind O:) :D )

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:29

electronic fence is ook een mogelijkheid om naar te kijken bij een niet-honkvaste hond natuurlijk, maar als je er nog een uit moet zoeken is het natuurlijk wel zo makkelijk om in ieder geval na te gaan of het type hond van zichzelf al snel afdwaalt of niet. naar mijn weten gaan terriers ook nog al eens in hun eentje op stap. Die van mij loopt in haar eentje naar huis als ik haar meeneem naar stal en het duurt haar te lang := :+

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 14:25

elisedcl schreef:
zoals golden retriver?

jeetje, ik had al moeite me door je post bovenaan de pagina heen te worstelen, maar zelfs een zin van 3 woorden kan niet normaal geformuleerd worden, kan je daar niet iets beter op letten?
ontopic, mijn heidewachteltje rent ook niet zomaar weg, die nam ik ook altijd mee het bos in als ik ging rijden.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:10

kooikers zijn in mijn ervaring ook aardig actief, degene die ik ken is supersociaal, en ook op die manier opgevoed, maar wel een beetje een pestkop soms, vindt het leuk om andere honden uit te dagen, met name als ze aangelijnd zijn en niet achter haar aan kunnen. is er natuurlijk ook ingefokt, van oorsprong werden ze gebruikt om eenden te lokken en de fuik in te drijven. vind het persoonlijk geen makkelijk hondje, best sensibel en tegelijkertijd een behoorlijk eigen willetje. De toller van de buren is overgesocialiseerd (bestaat dat? schijnbaar :') ) ondanks het feit dat die mensen al jaaren honden hadden. met succes gecorrigeerd in martin gaus cursus, maar dus ook een portret.

overigens is deze zeer zeker wel gereserveerd, super enthousiast als baasje erbij is, maar de eerste 2 keer dat de uitlaatservice mevrouw in haar eentje binnenkwam kreeg ze haar dus echt niet te pakken :+