kleurgeteste honden

Moderators: MirandaT, Duhelo, Essie73, Muiz, Ods

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 18:54

Zoe_97 schreef:
Best wel een verassende uitslag, gezien hij 2% kans had ee-red te dragen en hij toch drager is. ook blijkt hij tricolour te zijn ipv gewoon bruin, maar door het dominante zwart wat hij is zijn de aftekeningen verborgen.
?
Hoe kom je aan die 2%? Als 1 of beide ouders e drager dan is de kans 50%, draagt geen van de ouders e dan is de kans 0%.
Ik snap ook niet waarom je verbaast bent dat hij onder zijn zwarte jasje tri is. Alle honden dragen iets op de A locus en bij de Border Collie is tri het meest voorkomend. Alleen hebben veel borders het KB gen waardoor ze gewoon zwart zijn(of in jouw geval bruin).

Zoe_97 schreef:
hihi, een witte herder is inderdaad standaard wit :') zijn er daar genen die meespelen op vlak van vachtlengte die honden kunnen dragen? of ik lang bijvoorbeeld altijd dominant over kort en komt kort enkel uit kort x kort of ne tomgekeerd?
(sorry, vindt het erg interessant)
Kort is dominant en lang recessief. Een korthaar kan dus langhaar dragen, uit kort x kort kan dus langhaar komen als ze het beide dragen. Uit lang x lang komt altijd lang.

Zoe_97 schreef:
oh wat vreemd dat het witte aftekeningne niet verbergt, maar bruine (tricolour en sable bijvoorbeeld) wel
KB(dominant zwart) zorgt ervoor dat er geen roodpigment aangemaakt word. Waardoor de haren dus alleen maar zwartpigment hebben. ee(recessief rood) doet het tegenovergestelde honden die ee zijn hebben alleen roodpigment in de haren.
Witte aftekeningen ontstaan doordat zwart en rood pigment allebei ontbreken op die plekken vandaar dat je die in principe altijd ziet.

Sar schreef:
Interessant topic! :D
Ik zit eraan te denken om te testen maar aangezien de Saarloos maar 3 echte kleurslagen heeft weet ik niet of het nuttig is. Wit komt bijna nooit voor en de wildkleur valt onder Wolfsgrauw. Natuurlijk zit er onderling in de kleur wel veel verschil... En belichting doet ook veel natuurlijk. Op de ene foto is hij bruiner dan op de ander.
Mauno zijn moeder is Wolfsgrauw en zijn vader Bosbruin. Kan ik daarmee aannemen dat hij van beide drager is? :)
Weet niet precies hoe het allemaal werkt

De Saarloos zou in principe altijd aw/aw ky/ky moeten zijn. Aw staat voor wolfsgrauw.
Daarnaast kunnen ze ook bruin zijn. Bruin ligt op de B locus, het ene ras noemt dit bruin, de ander lever, choco of rood maar bij de Saarloos noemen ze het bosbruin. Bruin is recessief aangezien jouw reu een bruine ouder heeft draagt hij inderdaad bruin.
Zonder te testen kun je dus al zeggen dat hij aw/aw B/b E/? ky/ky is.
Waarom het vraagteken bij E/? omdat ondanks wit zeldzaam is en de kans groot is dat hij het niet draagt het wel in het ras zit dus enige manier om zeker te weten dat hij het wel of niet heeft is testen.

The one who falls and gets up is much stronger than the one who never fell.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 19:02

Hier 2 geteste honden

Mijn reu is aw/aw B/B E/E ky/ky
oftewel wolfsgrauw
Afbeelding

Mijn teef(dochter van mijn reu) aw/a B/B E/E KB/ky S/sp L/l
Zij zou dus zwart moeten zijn maar echt zwart is ze niet. Haar kleur word seal genoemd hoe seal ontstaat is nog niet bekend maar er moet in ieder geval 1x dominant zwart aanwezig zijn om het te krijgen.
Afbeelding

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 19:26

Sar schreef:
Aah okay! Weer wat geleerd. Bedankt voor je heldere uitleg. :D
Ik ben wel benieuwd naar het wit. De test zal dus hoe dan ook gedaan worden. Mocht hij goed uitgroeien zal hij ook voor de fok ingezet worden dus dan is dat al helemaal interessant om te weten denk ik. Prachtige honden heb je trouwens Van! :j
In dat geval kan ik je aanraden om een combi test als Embrak of MyDogDNA te doen. Dan word je hond naast kleur ook getest op een heel aantal ziektes en genetische diversiteit(bij Embark zit ook nog een rassentest waarbij ze ook het aandeel wolf best accuraat aan kunnen tonen)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 21:27

Zoe_97 schreef:
Hey. Dankje voor de heldere uitleg. Die 2% komt van anadune, een border collie database. Zo vas als ik terug kan gaan ,1867 geloof ik, in zijn stamboom zit er amper eered in. De ouders en alle generaties ervoor zijn niet op kleur getest. De kans een eered drager te hebben kwam door het amper voorkomen op 2%.
Verbaasd over tri komt om dezelfde reden, geen enkele tri hond ie bespeuren in zijn lijn leek wel, maar blijkbaar dus allemaal dominant zwart.
Ah op die manier. Daarom is het bij recessieve kleuren vaak niet te zeggen of ze het wel of niet dragen ookal lijkt het niet in de lijnen te zitten het kan vele generaties mee gegeven worden zonder dat je het ooit ziet

Sar schreef:
MyDogDNA is alleen voor rashonden toch? Dat is toch een hele database of haal ik het nu door de war met wat anders? Embark wilde ik inderdaad doen, maar de Saarloos is een ras waar op getest word dus zal er bij Mauno geen aandeel wolf naar voren komen, tenzij ik ze er voor mail. :(
Bij de Tamaskan met Saar in de lijnen komt het echter wel naar voren ipv Saar als apart percentage. Heel apart!
Nee hoor MyDogDNA is hetzelfde principe als Embark. Alleen Embark is uitgebreider, test bijvoorbeeld ook op DM en MDR1 wat bij MyDogDNA niet zo is.
O ik wist niet dat de Saar een testbaar ras is bij Embark, ik dacht inderdaad van niet omdat het er bij de Tammies niet uitkomt. Dat is wel jammer dan.

Van

Re: kleurgeteste honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 21:29

Weimaraners zijn dominant zwart met inderdaad sowieso blauw maar kunnen ook bruin zijn
dus ze komen voor in blauw en in lilac. Dat verklaard ook waarom sommige meer grijs zijn en anderen meer beige

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 21:32

die is lilac :j

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 21:37

die is zo te zien wolfsgrauw :)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 17:33

kiwiwitje schreef:
Wat jammer dat er niks meer in het topic gepost is. :(

Ik was eigenlijk wel benieuwd of er ook brindle kleurige honden getest zijn? Volgens mij is het testen van die kleur best een lastig ding.
Er is nog geen test voor brindle. Soms komt het als KB terug en soms als ky niks over te zeggen dus. In de meeste gevallen is het wel te zien of een hond brindle is of niet.

@Nachocheese, je bruine hondje is inderdaad b/b en black&tan dus at/at of at/a
dilute staat voor blauw verdunning dat is de D locus. D is niet blauw en d is blauw. Een hond die bruin(b/b) en blauw(d/d) tegelijk is is lilac.
Maar zo op de foto's te zien is je hondje alleen bruin.
De witte ondervacht zie je vaker bij tan honden. Waardoor dat ontstaat is niet duidelijk. Er zijn een hoop genen nog onbekend.

met brindle point word een hond bedoeld die black&tan is en daarbij dus ook brindle. Brindle toont niet op zwart en dus zie je het alleen op de plekken waar de tan points zitten.
Honden die geheel brindle zijn zijn sable(Ay) op de A locus. Zoals jouw teef kiwiwitje.
Brindle honden kunnen zo donker zijn dat ze bijna zwart lijken. Wat het verschil in tinten veroorzaakt is niet bekend en dus ook niet te testen

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 20:50

die van Tigress zou als at/at moeten testen en K locus is gokken. Hij is sowieso kbr/?
dominant zwart kan niet dus als er KB uitkomt dan test zijn brindle als KB

Fawn is geen wetenschappelijke term. Het ene ras bedoeld daar sable mee en het andere ras iets heel anders. Zelfde als bijvoorbeeld isabel bij paarden soms voor palomino gebruikt word maar ook wel voor wildkleur.

Zoe_97 schreef:
Iemand trouwens een idee wat de kleurkansen worden bij een white-Black tri border collie (sowieso E/e en a/a. Sowieso geen dominant zwart. Mogelijk dilute en B carrier maar kleine kan. (Doordat ze tricolour is en uit een eered en een zwarte komt minuscule kans op fantom merle dus laten we die vergeten. )) en een eered border collie (sowieso e/e, kleine kans op B/b maar b/b, waarschijnlijk a/a (door eered toont dit niet) en land op D/d).
Sowieso kans op eered, en Black tri. Maar als ik het goed begrijp. Ook kleine kans op blauw en blauw tri. Is er ook kans op effe zwart? Of doordat zei tri is en hij carrier niet?
Een tri is niet a/a. a is recessief zwart.
Blauw kun je alleen krijgen als beide ouders minstens drager zijn dat zul je moeten testen.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 21:22

Nee sommige brindles testen gewoon als KB dus volgens het lab zou de hond dan dominant zwart moeten zijn.

Wat betreft sable. Je hebt net als bij de brindles hele lichte en hele donkere en alles daar tussenin. De benaming fawn word vaak gebruikt voor de hele lichte. Ik gebruik zelf liever de termen clear sable, tipped sable en shaded sable. Dit vind ik namelijk veel duidelijker. Bij een clear sable is zo goed als al het zwart uit de vacht, tipped sables hebben her en der donkere haar punten en shaded sables hebben duidelijk overal donkere haar punten. Maar allemaal zijn ze dus Ay

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 11:37

petitparis, bruin ligt op de B locus. Dus B is niet bruin, b is bruin. En bruin is inderdaad recessief.
Recessief rood komt ook voor bij dalmaten. Lemon noemen ze dat geloof ik.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 11:50

Heb even voor je gekeken in de MyDogDNA database. Er staan maar 3 dalmaten in
2 zwarte en een bruine, de bruine draagt recessief rood(e). De zwarten hebben beide zwart masker(EM)
at/at B/B EM/E KB/KB
at/at B/B EM/E KB/KB
at/at b/b E/e KB/KB

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 12:08

Dat het een fout is weet ik maar het zit er wel in
zoals het lijkt zijn dalmaten in basis black/tan(at/at) op de A locus en dominant zwart(KB/KB) op de K locus

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 18:04

KimD schreef:
Dana is een.... *trommelgeroffel*
Mozaïek merle! (m/[Ma+]/Mh) *\o/*
Dus toch. Interessant :)

xmcw schreef:
Ik ben eigenlijk erg benieuwd naar zo'n test! Mijn hond is namelijk "oranje". Ben erg benieuwd waar het vandaan komt aangezien hij een stafford x mechelse herder is

Oranje kan veel zijn. Gezien de rassen gok ik een sable maar een foto zal helpen :D

LoeOrange schreef:
Ik ga binnenkort ook een test doen. Ik heb een Silver Lab waarvan de kleur in de zon echt zilverachtig lijkt. Maar buiten de zon ook wat bruiner of grijzer lijkt te zijn. Zelf snap ik nog niet zo veel van de kleurcodes/kleurbenamingen maar het lijkt mij interessant hier meer over te weten te komen.
Kunnen jullie dan op basis van een kleurcode/kleurbenaming, ook nagaan welke kleurkansen de nakomelingen zouden hebben? :)
Met silver word bij de labradors over het algemeen lilac bedoeld. Dat is bruin+blauw verdunning vandaar dat ze ook wat bruinig zijn. Blauw(dus zwart+blauw verdunning) word charcoal genoemd.
Als je de kleurcodes van beide ouders hebt kan je de kleuren makkelijk voorspellen. Bij de labardor kan je ook al heel veel zonder de codes.
_classic schreef:
Wat een interessant topic! Wellicht dat ik ooit ook een kleurtest bij onze hond wil doen, ik ben erg benieuwd wat voor kleur zij is :)
Als het de hond in je profiel betreft, die is in ieder geval recessief rood/geel(e/e)

KarmaChansy schreef:
Toevallig staan ze er weer op vandaag

https://www.blocket.se/skaraborg/Unik_C ... ?ca=15&w=2

weet iemand hoe ze deze kleuren dan krijgen toevallig?
Dat is blauw verdunning op geel

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 12:10

Waar Azmay het over heeft is het greying gen dat werkt inderdaad ongeveer zo als schimmel bij paarden. Het heeft alleen effect op een ruwharige vacht.

Heeft niks met blauw te maken

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 12:39

Het greying gen heeft alleen effect op ruwhaar wat een husky niet heeft.

Dat lichter worden zie je veel bij Poolhonden vooral als ze zwart tan zijn zoals die van jouw. Waar dit door veroorzaakt word is niet bekend. Al word vaak aan (husky)domino gedacht maar dit is nog niet te testen

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 07:18

Als je een rassentest will Moet je embark doen die is veruit de beste op dat gebied.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 08:47

Embark van mijn teef
https://my.embarkvet.com/dog/roek

Haar moeder is een groenendaeler en haar vader malamute/husky/tsw
klopt dus, haar zusje is ook getest en bij haar klopt hij ook :j

Ze is nu ook getest op blauw. Haar vader blijkt blauw te dragen, hij is er niet op getest maar een aantal van zijn nakomelingen bleken het te dragen. Helaas draagt mijn dame het niet, al is het ook geen toegestane kleur maar blauwe pups had me wel leuk geleken :D

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 08:29

Nee er zijn er meer en nog een hoop wat nog onbekend is
dit is een leuke site om wat te leren http://www.doggenetics.co.uk/

Em locus is er overigens niet, Em ligt op de E locus
Die van Zoe is dus EmE
Jammer dat ze geen rood draagt Zoe

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 08:51

ja die laboratoria doen wel vaker vreemde dingen :Y)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 09:13

Saddle tan is het zadel patroon wat je bijvoorbeeld veel bij duitse herders ziet.
Dat het alleen op at(blacktan) toont is niet waar trouwens

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie