kleurgeteste honden

Moderators: MirandaT, Duhelo, Muiz, Essie73, Ods

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Sar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 15:30

Interessant topic! :D
Ik zit eraan te denken om te testen maar aangezien de Saarloos maar 3 echte kleurslagen heeft weet ik niet of het nuttig is. Wit komt bijna nooit voor en de wildkleur valt onder Wolfsgrauw. Natuurlijk zit er onderling in de kleur wel veel verschil... En belichting doet ook veel natuurlijk. Op de ene foto is hij bruiner dan op de ander.
Mauno zijn moeder is Wolfsgrauw en zijn vader Bosbruin. Kan ik daarmee aannemen dat hij van beide drager is? :)
Weet niet precies hoe het allemaal werkt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 20:17

Er is iets misgegaan met mijn reactie :oo
Laatst bijgewerkt door Sar op 27-11-17 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Sar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 20:18

Aah okay! Weer wat geleerd. Bedankt voor je heldere uitleg. :D
Ik ben wel benieuwd naar het wit. De test zal dus hoe dan ook gedaan worden. Mocht hij goed uitgroeien zal hij ook voor de fok ingezet worden dus dan is dat al helemaal interessant om te weten denk ik. Prachtige honden heb je trouwens Van! :j

Sar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 21:24

Van schreef:
Sar schreef:
Aah okay! Weer wat geleerd. Bedankt voor je heldere uitleg. :D
Ik ben wel benieuwd naar het wit. De test zal dus hoe dan ook gedaan worden. Mocht hij goed uitgroeien zal hij ook voor de fok ingezet worden dus dan is dat al helemaal interessant om te weten denk ik. Prachtige honden heb je trouwens Van! :j
In dat geval kan ik je aanraden om een combi test als Embrak of MyDogDNA te doen. Dan word je hond naast kleur ook getest op een heel aantal ziektes en genetische diversiteit(bij Embark zit ook nog een rassentest waarbij ze ook het aandeel wolf best accuraat aan kunnen tonen)

MyDogDNA is alleen voor rashonden toch? Dat is toch een hele database of haal ik het nu door de war met wat anders? Embark wilde ik inderdaad doen, maar de Saarloos is een ras waar op getest word dus zal er bij Mauno geen aandeel wolf naar voren komen, tenzij ik ze er voor mail. :(
Bij de Tamaskan met Saar in de lijnen komt het echter wel naar voren ipv Saar als apart percentage. Heel apart!

Sar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 22:45

Van schreef:
Zoe_97 schreef:
Hey. Dankje voor de heldere uitleg. Die 2% komt van anadune, een border collie database. Zo vas als ik terug kan gaan ,1867 geloof ik, in zijn stamboom zit er amper eered in. De ouders en alle generaties ervoor zijn niet op kleur getest. De kans een eered drager te hebben kwam door het amper voorkomen op 2%.
Verbaasd over tri komt om dezelfde reden, geen enkele tri hond ie bespeuren in zijn lijn leek wel, maar blijkbaar dus allemaal dominant zwart.
Ah op die manier. Daarom is het bij recessieve kleuren vaak niet te zeggen of ze het wel of niet dragen ookal lijkt het niet in de lijnen te zitten het kan vele generaties mee gegeven worden zonder dat je het ooit ziet

Sar schreef:
MyDogDNA is alleen voor rashonden toch? Dat is toch een hele database of haal ik het nu door de war met wat anders? Embark wilde ik inderdaad doen, maar de Saarloos is een ras waar op getest word dus zal er bij Mauno geen aandeel wolf naar voren komen, tenzij ik ze er voor mail. :(
Bij de Tamaskan met Saar in de lijnen komt het echter wel naar voren ipv Saar als apart percentage. Heel apart!
Nee hoor MyDogDNA is hetzelfde principe als Embark. Alleen Embark is uitgebreider, test bijvoorbeeld ook op DM en MDR1 wat bij MyDogDNA niet zo is.
O ik wist niet dat de Saar een testbaar ras is bij Embark, ik dacht inderdaad van niet omdat het er bij de Tammies niet uitkomt. Dat is wel jammer dan.

Ja dat is dus omdat de Saar in mixhonden niet naar voren komt. De DH en Wolf worden dan weer gescheiden. Heel apart. Maar wellicht dat ik het toch ga doen en ze van te voren mail of ze het uit kunnen pluizen. De gezondheidstesten weet ik van idd. DM is Mauno al op getest en vrij van bevonden. Maargoed de overige testen zullen voor de fok denk ik toch via de DA meoten. Desalniettemin wel leerzaam en interessant! Dat van MyDogDNA wist ik niet. :)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie