Welke kat wil ik?

Moderators: Muiz, xingridx, NadjaNadja, Firelight, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Seni

Welke kat wil ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-20 11:51

Zoo. Waar te beginnen?

Hallo allemaal :P

Ik heb hier in huis 1 hond en 1 kat.
De hond is een 9 jaar oude border collie, niet opgegroeid met katten. Ik heb haar zelf bewust uitgekozen en veel mee ondernomen.

Daarnaast heb ik nu een ongeveer 13 jaar oude kater die nu zo’n 5 jaar hier woont.

Ik werk zelf op een dierenartsen praktijk en toen hij werd binnen gebracht als vondeling was ik opslag verliefd. Mijn vriend wilde eigenlijk nooit een kat maar De eigenaar is nooit gekomen en na netjes zijn zwerf tijd uit te hebben gezeten in het asiel is hij met mij mee naar huis gekomen. Ik geloof dat mijn vriend door had hoe verliefd ik was op dit kleine vierpotige beestje.
Inmiddels is hij bijna gekker op de kat dan ik ben. En we nemen al zijn gebreken (medisch) voor lief.

De kat liet op de praktijk al zien totaal niks van honden aan te trekken dus ik denk dat hij ermee op gegroeid is.
Omdat mijn hond niet is opgegroeid met katten vind ze ze wel spannend. Maar vrij snel waren de 2 prima vriendjes. Sporadisch liggen ze een keer bijna tegen elkaar, maar ze wonen in ieder geval prima met elkaar samen.
Maar als de hond ligt te knuffelen met ons en de kat komt eraan (spinnend en wel) dan vind ze dat gespin toch maar iets raars en gaat uiteindelijk ergens anders liggen tenzij ik voorkom dat de kat op/tegen haar aan gaat zitten dan wil ze ook prima blijven liggen.

Zo ik denk dat dit ongeveer genoeg introductie is.
Dan nu het lijstje waar ik denk dat een kat/kitten aan moet voldoen:
- liefst kortharig
- goed zijn met honden of vanuit het nest bekend zijn met honden
- ik heb een enorme zwak voor katten met blauwe ogen
- liefst een jonge kat zodat ik die kan (proberen haha) te trainen
- raskat is harstikke leuk, maar sluit een asiel of htk/Europese korthaar niet uit
- sowieso geen platsnuit

Als extra:
Ik maak graag foto’s; ik probeer (haha) de kat wat kunstjes te leren en maak graag fotos van mijn huisdieren. Neem de kat soms mee op wandeling. Houd niet van een kat die bij het meubilair hoort. Een kat mag lekker aanwezig zijn in huis.
Ik ben mij bewust dat de meeste raskatten met de nodige ziektes binnen het ras komen.

Welke katten ik leuk vind:
De Britse korthaar (mits gewoon met een goede snuit etc)
Bengaal
Ik neig meer naar de wittere/lichtere katten.
Maar wellicht heeft bokt nog veel meer ideeen voor wat bij mij zou passen.

Ik twijfel bijv. bij de bengaal omdat het een actieve kat is. Wat ik juist wil, maar wellicht te actief?
Ik wil zeker ter zijner tijd bij fokkers etc langsgaan om met verschillende rassen kennis te maken. (De meeste rassen ken ik als ze als zieke katten binnen komen op de praktijk en ik zie ze dus niet altijd in volle glorie)

Oh en belangrijk, de kat zal niet los buiten komen. In de tuin wel, of tijdens een wandeling. Maar niet zonder toezicht op straat met mogelijke gevolgen van dien. (Ik zie ze vaak zat binnen komen op de praktijk)

Het is geen kat die ik nu meteen wil. Komt hij nu op mijn pad is mooi, maar moet ik een jaar zoeken/wachten is dat net zo prima.

Mochten jullie nog vragen hebben hoor ik het graag! :D

Borisje

Re: Welke kat wil ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:12

Zou je bij een 13- jarige kat die medisch wat gebreken heeft nog wel een andere kat moeten zetten? Zo te lezen heeft hij het prima zo en komt hij niks tekort, dus ga je hem alleen maar veel stress en wellicht nog meer medische (en gedrags)issues aandoen als je er een kat bij neemt. De meeste katten die als enige kat leven zitten helemaal niet te wachten op een 'maatje'.
Ik zou je aanraden te wachten tot de andere kat overleden is, en dan eens verder kijken. ;)

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-20 12:22

De medische gebreken die hij heeft zijn een chronische galgangontsteking waar hij nooit last van heeft gehad maar in een vroeg stadium is ontdekt. Met medicatie is dit nu goed onder controle en zolang hij niet in een katten mandje moet maar gewoon in zijn tuigje mee naar de kliniek gaat iedere 6 weken is hij daar net zo blij als thuis. (zijn andere gebrek is asthma. Daarvoor had hij een inhaler maar door de medicatie voor de galgangontsteking wordt de asthma onderdrukt.)

Het is een kat waarvan menig mens zegt dat hij een chromosoompje mist of teveel heeft. Op de praktijk gaat zijn hartslag niet hoger dan 160 waar menig kat de 200 passeert. Het is ontzettend nuchtere kat.

Hij heeft het prima zo. Maar ik merk dat hij soms wel wat interactie wil met de hond, die dat liever niet wil.

Daarom denk ik dat hij het geen probleem zou vinden om er nog een kat bij te hebben (naast dat wij het leuk vinden natuurlijk). Hij is in zijn gedrag niet ouder dan dat hij was toen ik hem net haalde.

Maar ik onthoud je advies zeker. Ik ben benieuwd wat de rest van bokt denkt. Mocht het grotendeel hetzelfde denken dan wil ik er zeker nog eens kritisch naar kijken of ik een jongere kat ernaast moet willen zetten.
Je hoort ook vaak genoeg dat oudere dieren (hond/kat) opleeft van een jonger huisgenootje.

Daarnaast dacht ik misschien omdat hij zo ontzettend nuchter is dat hij misschien een goed voorbeeld kan zijn?

Maar nogmaals bedankt voor je input :D
Laatst bijgewerkt door Seni op 17-12-20 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Gloa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:31

Cornisch Rex <3

De hond die zichzelf uitlaat :+

Maar ik ben dan ook bevooroordeeld.

Afbeelding

Heerlijke zachte vacht, oosterse uitstraling en ze verharen niet.

Maar je moet er wel tegen kunnen want je zit, loopt of staat geen seconde alleen in huis.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-20 12:34

Hahah klinkt heerlijk!

Oosterse zijn ook erg leuk kwa uitstraling inderdaad!
Hoe is het met hun gebit? En ik gok hartproblemen die in het ras zit? Merk je daar bij jou 2 wat van?
Zijn ze een beetje leergierig zover dat kan bij een kat?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:35

Ik zou zelf gezien het feit dat kat en hond het wel best vinden zo er niet aan beginnen zolang je oude kat nog leeft. Je vergeeft het jezelf niet als de oude kat of de hond er moeite mee gaan hebben. En dan zit je mogelijk met drie gestreste dieren.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo, genoeg is genoeg.
Y; Dag oude man

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-20 12:41

Dankjewel voor je input Karuna :D

Bij het asiel waar ik destijds mijn kat heb opgehaald mag je 2 weken je gekozen huisdier “testen”, ik weet even het juiste woord er niet voor. Na die 2 weken nog eens 2 weken maar dan krijg je je geld niet meer terug.

Als het geen kitten is, is de grootste drukte er wellicht vanaf en als ik dan een maand het in ieder geval kan proberen wellicht is dan te zien of ze met 3/4 weken wel settelen en wennen aan elkaar?

Cayenne
Vlinderlicht en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:47

Gloa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:01

Seni schreef:
Hahah klinkt heerlijk!

Oosterse zijn ook erg leuk kwa uitstraling inderdaad!
Hoe is het met hun gebit? En ik gok hartproblemen die in het ras zit? Merk je daar bij jou 2 wat van?
Zijn ze een beetje leergierig zover dat kan bij een kat?

Zijn beide nog jong dus kan er nog niet veel van zeggen. Komen wel beide uit geteste ouders.

Zijn slim en uitgekookt :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:04

Ik zou ook zeker eens kijken naar de oosterse katten. Siamezen zijn wat doorgefokt, maar de thai, balinees, oosters langhaar, burmees bijvoorbeeld zijn wel interessant.
Ze zeggen wel eens dat het de honden onder de katten zijn :j

~~ Paarden zijn de spiegel van onze ziel ~~
Hoe komt het dan toch dat ik zo'n eigenwijs stuk vreten heb? :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:12

Als je per se een kat erbij wil, zou ik uiterlijk laten vallen. Het is al moeilijk genoeg om een goede match te vinden, denk ik.

Mijn BC was katten gewend, maar wilde ze toch wel graag stil liggend hebben ergens. Verder deed ze niet naar. Wij hadden nog een kleine hond erbij later en daar speelde ze wel mee.

Onze rooie toen kwam erbij omdat die niet samen ging met de andere katten bij zijn baasje. Dus altijd alleen gehouden. Ging goed met de honden.

Toen een jaar niks en kwam er weer een rooie gedumpte kat. Wisten er niks van, maar deed naar tegen onze hondjes ( Inmiddels andere honden, BC is 15 geworden )
Dat werd op den duur wel minder. Hij had hart en nier problemen. Hij nam vriendjes mee, dus zelf een kitten meegenomen, zwart, die niemand wilde.......
Dat ging allemaal niet vanzelf. Ze hadden ene haat-liefde verhouding, maar liefde werd wel steeds groter. Na verhuizing was het helemaal goed, samen in het nieuwe huis.

Toen de rooie overleed was de zwarte echt niet goed. Dof, sloom etc. Is onderzocht, maar mankeerde niks. Toen een herplaats poes gevonden. Maincoon zonder papieren. Had wat worm/darm problemen en is achtergebleven qua groei, doof etc, maar super super lief en best knap. Ondanks doofheid kan ze leuke dingen leren en ze doen het samen best goed.
Ze is er nu bijna een jaar en pas de laatste tijd zijn de katten echt gek met elkaar. Beiden kunnen wel erg goed met de hondjes.

Ik vond de maincoon nooit zo mooi of speciaal, maar we zijn nu wel erg gek van de maincoon.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:20

Mocht je toch richting een raskat willen gaan kan je ook nog goed naar een Abbesijn kijken. Trainbaar, aanwezig en over het algemeen prima gezond.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:21

Als je twijfelt tussen een raskat en een asielkat dan kan je misschien een katje uit het buitenland adopteren. Daar zitten vaak katten met ras achtige kenmerken tussen met regelmatig blauwe ogen. Misschien een soort van gulden middenweg? Dan red je toch een kattenleven en heb je een kat die je echt mooi vindt. Bovendien zijn het vaak mengelmoesjes en die zijn gemiddeld gezien vaak sterker dan echte raskatten (minder gezondheidsproblemen). Op deze website worden vaak hele mooie kittens en volwassen katten aangeboden. En je steunt meteen het straatdieren probleem daar (ze castreren en steriliseren veel dieren).

Website; https://asiel-dieren.nl/adoptie-katjes/

Op hun Facebook page (staat onder id tekst) vind je alle katten met foto’s.

Ik heb zelf nooit een dier bij hun geadopteerd dus wel even extra checken of ze al hun benodigde entingen krijgen (ik weet bijna zeker van wel, ze testen ook op kattenaids enz).

Succes met je zoektocht! Ik ben benieuwd.
Laatst bijgewerkt door Marloez op 17-12-20 13:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Illustratie & autonome kunst
http://instagram.com/leetah_art

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:25

Binnen elk ras zitten verschillende karakters, dus dat is best een risico als je daarop gaat selecteren.
Ik zou geen kitten nemen want die is mogelijk te druk voor je ouwetje, maar andersom wil het kitten misschien meer dan je ouwetje kan geven
Wil je er echt een kat bij, neem dan een vrolijke oudere, vanaf 7 jaar. Of neem 2 kittens.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-20 13:37

Dankjewel voor al jullie reacties!
Mijn bc drijft gelukkig helemaal niet op mijn kat. Maar ik zou er bij een volgende kat natuurlijk weer bij zijn om in goede banen te leiden.

Ik dacht aan een kitten omdat dat voor ons leuk is en ik nog niet eerder een kitten heb opgevoed. Maar wellicht is een volwassenere kat wel een verstandigere optie om in het stabiele huishouden te plaatsen.

Ben blij met al jullie input :D

Kruisingen en buitenlandse katjes zijn ook zeker opties!

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:16

Seni schreef:
Dankjewel voor je input Karuna :D

Bij het asiel waar ik destijds mijn kat heb opgehaald mag je 2 weken je gekozen huisdier “testen”, ik weet even het juiste woord er niet voor. Na die 2 weken nog eens 2 weken maar dan krijg je je geld niet meer terug.

Als het geen kitten is, is de grootste drukte er wellicht vanaf en als ik dan een maand het in ieder geval kan proberen wellicht is dan te zien of ze met 3/4 weken wel settelen en wennen aan elkaar?

Voor katten zou ik 2 (of zelfs 4) weken echt niet genoeg vinden om goed in te schatten of ze stress krijgen van elkaar eigenlijk :o De kat die geplaatst wordt is dan sowieso nog gestrest van een verhuizing, alle partijen krijgen niet heel veel tijd om het op te lossen. Ander ding: komt de huidige kat buiten? Denk er dan ook aan dat de nieuwe kat dat 6 weken niet mag, en dat dat ook extra stress kan opleveren voor je oude kat, als zijn routine verandert.

Ik zou sowieso geen kitten nemen. Niet alleen qua stabiliteit maar ook niet omdat als de oudere kat overlijdt de kitten dan een speelmaatje kwijt is.

Heb je er al eens aan gedacht om een asiel te mailen en je situatie voor te leggen? Vaak hebben zij goed inzicht in wat ze kunnen plaatsen en wat voor kat het beste bij jullie zou passen. Hier in de randstad is een wenperiode van 2 maanden best gebruikelijk en dan geef je misschien een diertje dat moeilijker plaatsbaar is nog een leuk plekje.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:22

Seni schreef:
Daarom denk ik dat hij het geen probleem zou vinden om e
Maar ik onthoud je advies zeker. Ik ben benieuwd wat de rest van bokt denkt. Mocht het grotendeel hetzelfde denken dan wil ik er zeker nog eens kritisch naar kijken of ik een jongere kat ernaast moet willen zetten.
Je hoort ook vaak genoeg dat oudere dieren (hond/kat) opleeft van een jonger huisgenootje.

Daarnaast dacht ik misschien omdat hij zo ontzettend nuchter is dat hij misschien een goed voorbeeld kan zijn?

Maar nogmaals bedankt voor je input :D

Ik werk in een asiel en zie dus erg vaak voorbij komen dat mensen met de beste bedoelingen een jong dier bij een ouder dier nemen, wat falikant fout gaat. Met agressieve, overstreste en onzindelijke dieren als gevolg. (en vaak het oude dier die dan de weg moet ruimen want het jongere dier was toch wel leuker, maar ik ga er even vanuit dat dat bij jou niet het geval is. :P )

De opleving klopt vaak, maar je moet jezelf afvragen of dat werkelijk blijdschap is of verstoring van de rust.
Als je denkt dat je kat wel gelukkig word van een vriendje, zou ik geen kitten nemen. Die zitten dan binnen 2 jaar in een hele andere levensfase en dat kan frustratie opleveren. Kijk dan naar een katje vanaf 6 jaar, die zijn vaak al wat rustiger en weten hoe het leven werkt.
En ga dan voor een herplaatser die bewezen sociaal is met katten en honden.

Overigens vind ik 2 weken proeftijd ook veel te kort, wij hanteren 4 maanden, die tijd heb je echt wel nodig voordat een dier zich op zijn gemak voelt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:25

Achter buitenlandse huisdieren uit zogenaamde asiels zitten nogal wat broodfok, waar de honden geen brood van lusten.

We don't see the world as it is;
we see the world as -we think- we are.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:27

Proefperiode leuk, maar dat betekent dat dat dier dan zomaar weer teruggebracht kan worden. Dat heeft echt wel consequenties voor het teruggebrachte dier. Angstiger of agressiever, moeilijker plaatsbaar. Als je een dier uit het asiel neemt doe je dat niet met het idee dat je hem weer terug kunt brengen.
Vind ik...

Cayenne
Vlinderlicht en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:30

2 weken is ook meestal veel te kort om te acclimatiseren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:48

Mara2000 schreef:
Proefperiode leuk, maar dat betekent dat dat dier dan zomaar weer teruggebracht kan worden. Dat heeft echt wel consequenties voor het teruggebrachte dier. Angstiger of agressiever, moeilijker plaatsbaar. Als je een dier uit het asiel neemt doe je dat niet met het idee dat je hem weer terug kunt brengen.
Vind ik...

Natuurlijk is dat niet goed,maar het alternatief,een dier levenslang op een ongeschikte plek te laten zitten is nog erger.Het moet een leuke match zijn voor beide partijen en dat is niet altijd op voorhand te voorspellen.Er zijn toch ook honden en katten die eerst in gastgezinnen zitten en vandaaruit verder geplaatst worden,dus ook niet meteen een blijvende plek hebben.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-20 15:06

Hmmm de meningen vliegen nogal uiteen.
Ik zou ook zeker niet gaan voor de 2 weken maar zeker voor de 4 weken. Maar zo te zien zijn er dus ook asiels die een langere periode hanteren.
2 weken vond ik zelf ook te kort.

Ik denk dat een kitten eigenlijk wel afvalt. Als ik zo jullie ervaringen etc hoor kan er beter idd een goed volwassen kat bij (of geen).

Nu verwacht ik vanuit mijn kat vrij zeker geen echte problemen. Hij gaat met regelmaat een dag ergens heen, verschillende situaties en overal is hij even relaxed. Ook als er andere katten zijn.

Maar ik hoor graag nog meer verhalen en ik wil sowieso niets overhaast beslissen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 16:50

Als ik eerlijk ben, hebben wij ons ook wel iets vergist.

Vroeger altijd kittens gehad en ging altijd goed, ook samen.

Toen we onze rooie hadden die wat verwildert was, maar dus katten mee naar binnen nam, dachten wij er goed aan te doen hem een eigen vriendje te geven. Dat werd een kitten die anders met zijn koppie onder water zou worden gehouden, omdat hij zwart was en niemand die wilde.

De rooie deed niet zo lief, maar accepteerde hem. Ze speelden pas toen de zwarte wat groter werd. Wel werd de zwarte vaak afgewezen. Ik kan het nooit 100% zeker weten of het zijn karakter is of daardoor, maar hij is wel iets afstandelijk. Heel lief, wil geaaid, kan spelen met de poes, maar slaapt bijv graag alleen.

De witte is er dus met 6 maanden voor hem gekomen na het overlijden van de rooie. We wilden per se geen kitten, maar wel iets jongs. Hij is pas 3.
2 weken wennen is echt kort. Die witte is heel brutaal en nuchter, dus trekt zich nergens wat van aan. Maar eigenlijk spelen ze pas de laatste periode echt veel en slapen heel sporadisch samen op 1 stoel.

Ze vechten nooit ofzo.

Ik denk dat bij matchen leeftijd/levensfase wel echt belangrijk is. Maar ook wat katten gewend zijn. Onze zwarte had dus de rooie, een aparte kat als voorbeeld.
Maar ik ken veel mensen die altijd meerdere katten hebben en alles veel makkelijker samen gaat. Zijn het toch beter gewend denk ik.

eempje41

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 17:22

Een Burmees! Heerlijke katten, hond onder de katten rassen!
Zelf heb ik altijd europese kortharen gehad tot Teddy op mijn pad kwam een burmeesje dus. Super makkelijk met honden, katten kinderen echt van alles. Ook goed te trainen en niet bang aangelegd.
Op het moment ben ik met Ted aan het oppassen op een huis met pony's. Hij vond het helemaal fantastisch en is gelijk aangepast. Officeel platsnuitig maar hebben hier vaak helemaal geen last van.
Kortom super leuk ras met active katten en hebben allemaal leuke kleurtjes!

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 17:44

eempje41 schreef:
Een Burmees! Heerlijke katten, hond onder de katten rassen!
Zelf heb ik altijd europese kortharen gehad tot Teddy op mijn pad kwam een burmeesje dus. Super makkelijk met honden, katten kinderen echt van alles. Ook goed te trainen en niet bang aangelegd.
Op het moment ben ik met Ted aan het oppassen op een huis met pony's. Hij vond het helemaal fantastisch en is gelijk aangepast. Officeel platsnuitig maar hebben hier vaak helemaal geen last van.
Kortom super leuk ras met active katten en hebben allemaal leuke kleurtjes!

https://www.dierenrecht.nl/raskatten/burmees

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie