Voer om kat aan te laten komen

Moderators: MirandaT, Essie73, Warboel, Ods, Duhelo, Muiz

Jester_

Voer om kat aan te laten komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-19 17:32

Hallo!

Ik heb een hele leuke lieve drakenstijn van bijna een jaar. Kater, 2 weken geleden gecastreerd, ontwormd ed.

Alleen hij blijft zo enorm smalletjes en dun. Hij krijgt royal canin kitten onbeperkt, waar hij goed van eet. Nu is zijn moeder ook maar 3,5 kg maar dat is hij ook terwijl ik eigg wel dacht dat hij een grote kater zou worden.

Hij is enoooorm actief, speels en wild dus verbrand ook veel natuurlijk. Iemand tips voor wat dikmakers? Ik wil liever niet teveel rommelen met natvoer omdat ze daar zo van gaan stinken over het algemeen..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Practice makes perfect, I'm still tryna learn it by heart
Fameli-melo -> Sportpredicaat project
Jillatre -> L2+5

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: Voer om kat aan te laten komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 17:34

Ik zou me geen zorgen maken, die kat ziet er prima uit!

Groetjes,
Pjotr en Junkie: Spikkels rule :P

SimoneeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 17:38

Vraagje uit interesse; waarom geen natvoer? Ik merk niks van stinken hoor :D.
Je moet dan wel kwalitatief natvoer nemen, en geen whiskas ofzo, maar ik vind het juist wel een fijne aanvulling. En erg goed vanwege het vochtgehalte.

Almo Nature bv, of wat goedkoper; Animonda Carny. Almo Nature is alleen niet per se een dikmaker want die bevat erg weinig vet.

Dat gezegd hebbende, lees de volgende link eens; https://www.diergeneeskundigcentrum.nl/ ... kat-te-dik

Aan de hand van zijn body condition score kun je het een en ander inschatten :). Maar ik zie ook niet direct iets om je druk over te maken hoor.

[o]
    "When I’m 80 years old and sitting in my rocking chair, I’ll be reading Harry Potter. And my family will say to me, “After all this time?” And I will say, “Always." ~ Alan Rickman
    "To blow it up? Boom?" "BOOM!"

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 17:59

Ik lees even mee. Ik wilde heel toevallig ook zo'n topic aanmaken, alhoewel het verhaal hier iets anders is.
Ben benieuwd naar tips om een wat oudere, maar kerngezonde, poes wat aan te laten komen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 18:07

Ik zie een perfect in conditie zijnde actieve kater, mooi beestje :)

Ik heb mijn geadopteerde main coon, die wel nier problemen had overigens, met onbeperkt kwalitatief goede brok en 1x per dag half zakje natvoer, speciaal voor nier patiënten, op gewicht gekregen.

Maar om dit mooie mannetje zou ik me niet zo snel zorgen maken als hij goed voer krijgt :) Je kunt bijvoorbeeld ook goed aan zijn vacht zien hoe zijn conditie is. Is die mooi glad en zacht en een beetje glanzend, niks aan de hand.

Wordt zijn vacht scruffy of dof, dan kun je je eens achter je oren gaan krabben. Je mag best zijn ribben kunnen voelen onder de huid, als dat allemaal soepel is, is het goed.

Te dikke kat is slechter dan iets aan de lichte kant.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-19 18:10

Nou hij heeft veeel haar dus het beeld vertekent iets. Hijs ook niet broodmager maar wat extra's kan die wel gebruiken vind ik.

Oh ja als ik die zakjes uit de supermarkt geef stinkt zijn ontlasting enorm. En water maak ik me niet druk om, hij is iets te gek op water :')

Jillatre -> L2+5

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 18:11

Een jaar oud en net gecastreerd? Ik zou me geen zorgen maken. Als de dierenarts hem te mager had gevonden, had ‘ie het wel gezegd bij de castratie.

Op vakantie met je paard?
Stichting Hippisch Toerisme Nederland helpt je aan alle benodigde informatie: http://www.hippisch-toerisme.nl/

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 18:12

Aangezien hij zo gek is op water, zijn de nierwaarden gecheckt bij zijn castratie?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-19 18:22

Ja daar heb ik wel aan gedacht, maar hij is gewoon heel gek op water, gaat mee onder de douche, klimt in de wc en houd van de plantenspuit :') dus of ie nou veel drinkt of gewoon een little geobsedeerd is door water geen idee. Hij is verder kerngezond en eet goed, braakt nooit oid

Afbeelding

Afbeelding

De dierenarts vind hem dus wel wat klein en mager.. Ze vonden hem eigg nog wat te klein maar hij bleef dagen weg van huis dus het moest echt gebeuren

Jillatre -> L2+5

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 18:24

Oh wauw, die in de wc :') _/-\o_

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 18:31

Jester_ schreef:
De dierenarts vind hem dus wel wat klein en mager.. Ze vonden hem eigg nog wat te klein maar hij bleef dagen weg van huis dus het moest echt gebeuren

Dat heb je in je openingspost niet vermeld :)
Heeft de da dan niets geadviseerd? Niet dat elke da alles weet van voeding, maar de meeste hebben wel het eea op voorraad om vlot of gemakkelijk aan te komen.
Meeste katers worden na de castratie vanzelf dikker, je zou het nig even aan kunnen kijken.

Op vakantie met je paard?
Stichting Hippisch Toerisme Nederland helpt je aan alle benodigde informatie: http://www.hippisch-toerisme.nl/

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 18:37

Dat laatste vooral! Hij is net geholpen, als je hem nu stevig gaat voeren wordt hij te dik. Ze groeien meestal juist na de castratie. Moet je straks weer aan dieetvoer omdat hij te dik is. Geef gewoon je huidige voer en kijk het een poosje aan.

Hulp bij trailerlaad problemen, kijk op http://www.horse-assist.nl
Ook paardentaxi! De enige in omgeving Vianen/Utrecht/Leerdam.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 18:45

Onze kater is niet te dun. Maar echt dol op de blikjes animonda carny. Daaraan zit zelf wel een sterke geur. Maar zijn ontlasting stinkt zeker niet meer dan als ie alleen brokjes eet.

Als je echt denkt dat het nodig is, zou je dat misschien kunnen proberen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 18:59

Ik zou het gewoon nog even aanzien. Na castratie gaan ze snel genoeg veranderen.

SimoneeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 18:59

Jester_ schreef:
Nou hij heeft veeel haar dus het beeld vertekent iets. Hijs ook niet broodmager maar wat extra's kan die wel gebruiken vind ik.

Oh ja als ik die zakjes uit de supermarkt geef stinkt zijn ontlasting enorm. En water maak ik me niet druk om, hij is iets te gek op water :')

Ja precies, supermarkt zakjes zijn wat dat betreft niks haha.
Maar is aan jou verder natuurlijk; maar mocht je hem eens willen verwennen zonder dat je zelf in de stank zit; almo nature oid :)

[o]
    "When I’m 80 years old and sitting in my rocking chair, I’ll be reading Harry Potter. And my family will say to me, “After all this time?” And I will say, “Always." ~ Alan Rickman

SuperAssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 19:07

Supermarkt zakjes ging mijn kat ook enórm van stinken. Echt niet te harden gewoon.

Ik ben eerst over gegaan op almo nature en ik rook het nog niet eens als hij net van de bak af kwam. Daarna gewisseld naar animonda carny, hier iets meer geur maar na 5 minuten vervlogen.
Daarbij vond hij het veel lekkerder en voelde ik me iets beter dat ik er wat minder rommel instopte :')

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 19:14

Die in de wc :')

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 19:31

Hier een bijna 2 jarige dame van 3 kg.
Woog lange tijd 2,5 kg en had geen grammetje over om zo maar te zeggen.
Overgestapt van RC indoor naar Purina one (ander voer lust ze niet, heb van alles geprobeerd) en nu dus eindelijk aangekomen en wat reserves.
Als kitten kreeg ze RC kitten.

Samen met haar heb ik een kater gehad (moeder Ragdoll), gecastreerd met 8 maanden, en woog toen al 4 kg.
Uiteindelijk woog hij 5,5 kilo en geen gram teveel vet of zo, was gewoon een hele grote kater.
Helaas had hij HCM en heeft
maar net 22 maanden oud mogen geworden.
Was ook erg gek op water, nooit iets laten zien dat hij ziek was of een ongemak had.

Hier zijn ze samen, even bewerkt, knippen en plakken, maar kan je het verschil zien in formaat.
Mia, de rode dame, hier bijna 3 kg en Sam, rood/witte kater, hier 5,5 kg.

Afbeelding

Verder vroeger een kater gehad uit een kleine moeder.
Ook deze heer bleef wat rank en slank.
Nooit ziek geweest.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-19 11:29

Daar ben ik weer even!

Hij is al een stuk dikker. Mijn kat kreeg er een handje van om weg te lopen en ook weg te blijven, zo zat ie in de primera te chillen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heb ik hen opgehaald in de moskee :Y)

Heeft ie een bezoekje gebracht aannde fabriek en ook issie op visite geweest bij mijn ex (die hij overigens nieteens kent)

Tijd voor huisarrest dus. Van al die bezoekjes werd ie echt nog magerder want het was allemaal vrij ver van me huis en thuis wassie te moe om te eten.

Na 3 weken thuis kreeg ie de smaak te pakken en eet hij heel goed. Hijs ook flink aangekomen. Is nu gewoon mooi op gewicht, maar hij eet onbeperkt en das toch wel 2x de aanbevolen hoeveelheid.

Wat is jullie ervaring, blijven ze dooreten en dus nu al wat gaan minderen of stoppen ze wel als ze genoeg hebben? Hij is nog zeker niet dik hoor, maar volgens mij nu ook volop aant groeien. Hij is nu een jaar

Oja hij heeft tussentijds wel zakjes en natvoer gekregen, want hij was echt mager, 1 en al bot. Daar ben ik al wel mee gestopt

Afbeelding

Jillatre -> L2+5

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 11:45

Há, een avonturier.
Misschien kun je met hem aan een lijntje gaan wandelen.
Er zijn meer mensen die dat doen (is ook een topic van).
[BB] Adventure cats on bokt?

Ik zou me geen zorgen maken nu. Het advies is 'maar' een advies. Niet alle katten zijn gelijk.
Als hij is uitgegroeid, met ca. 2.5 jaar kan het wel een aandachtspuntje worden.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 05-06-19 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 11:47

Wat een wereldreiziger _O-

Fijn dat ie nu goed op conditie is. Van struinen kunne ze inderdaad mager worden.

Elke minuut dat je je druk maakt om je verleden, gaat af van je toekomst.
Denk verkeerd als je dat wil. Maar denk in elk geval zelf.

http://ragdoll.uitdehaverkist.nl

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 11:57

Wat een portret is dat zeg ! _/-\o_ _O- _O- _O-

Van al dat weglopen worden ze idd mager.

Ik zou hem gewoon onbeperkt laten eten. Ze stoppen echt wel als ze genoeg hebben.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 12:19

Wat een geweldige kat!!
Ook lekker op stap al is dat niet altijd handig haha.

Wij hebben een katertje van 1 jaar die ook niet op gewicht blijft.
Hij krijgt elke avond versvlees van lotgering.overdag staan er gewoon brokjes. Dat zijn de Lidl brokken omdat hij anderen eerder weigerde te eten. Heb nog niet weer anderen geprobeerd.

Welk merk brokken is betaalbaar (en nee geen Lidl prijs maar ook geen 30 euro voor 2 kilo ofzo).
En is goed om een kat op gewicht te krijgen.
Volgende week hebben we controle bij de dierenarts dus hij wordt nog even na gekeken. Maar onze dieren arts adviseert vaak alleen maar pro plan en daar ben ik weer niet zo fan van.

Moeder van 3 prachtige kinderen en zwanger van ons 4e wereld wonder <3 40 weken en 4 dagen

SimoneeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 13:57

blokje schreef:
Wat een geweldige kat!!
Ook lekker op stap al is dat niet altijd handig haha.

Wij hebben een katertje van 1 jaar die ook niet op gewicht blijft.
Hij krijgt elke avond versvlees van lotgering.overdag staan er gewoon brokjes. Dat zijn de Lidl brokken omdat hij anderen eerder weigerde te eten. Heb nog niet weer anderen geprobeerd.

Welk merk brokken is betaalbaar (en nee geen Lidl prijs maar ook geen 30 euro voor 2 kilo ofzo).
En is goed om een kat op gewicht te krijgen.
Volgende week hebben we controle bij de dierenarts dus hij wordt nog even na gekeken. Maar onze dieren arts adviseert vaak alleen maar pro plan en daar ben ik weer niet zo fan van.

Misschien ander merk kvv ook proberen? Ik hoor zelf van lotgering wisselende verhalen. Misschien zet een ander merk meer aan?

Qua brokken; ik ben hier fan van Cat Lovers Gold, of Power of Nature :)

[o]

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-19 14:28

Mijne vind Purina one ook erg lekker en die staan volgens mij ook wel goed bekend.

Hij wil niet aan een lijntje haha! Maar nu na zijn huisarrest gaat het goed, hij komt nu braaf elke x thuis (nu al 1,5 week) dus we wachten dit even af

Jillatre -> L2+5