Konijnen koppelen hulp gevraagd

Moderators: MirandaT, Duhelo, Essie73, Muiz, Ods

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

_KiMmi_

Konijnen koppelen hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 18:49

Hoop dat jullie mij kunnen helpen of tips kunnen geven. Ik heb dus een bestaand koppel konijnen (middel maat konijnen hangoor) een vrouwtje en een gecastereerd mannetje. Die heb ik nu 3jaar. Heb ze uit het asiel en toen werden ze geschat op 1.5jaar. Dus ze zouden nu zo ongeveer 4.5jaar moeten zijn. Ze wonen in een groot hok in de tuin. Buiten gedeelte is 1.5 bij 1 meter ongeveer en 3 verdiepingen. Onderste verdieping ligt zand. En in de schuur hebben ze een binnen gedeelte van 1.20 bij 1 en dan 2 verdiepingen. Overdag lopen ze vrij rond in de tuin. Deze is 4 bij 8 meter en helemaal bestraat. In de tuin staat ook van alles waar ze op en onder kunnen. En in de avond met het laatste honden uitlaat rondje gaan ze in hun hok. Konijnen doen het super goed en zijn tevreden.

En nu komt het....Nu heb ik sinds 1.5 week het konijn van iemand over genomen. Het gaat hier om een groot vrouwtjes konijn. (Denk zelf een franse hangoor). En ze zou ongeveer 2jaar zijn. Zij zat alleen in de schuur in een krap en vies hok. Bedoeling was om met haar te fokken. Maar is geen geboren moeder.( Dus onbruikbaar en was nu de bedoeling om haar te slachten.) Super lief konijn en was meteen verliefd op haar. Niet ideaal maar wilde haar graag meenemen. En haar een beter leven geven met meer ruimte en een vriend(en). Ik mocht haar van mijn man hebben, mits ze gewoon bij de andere in het hok kan.

Nu heb ik haar in de schuur zitten. En de tuin in 2e gedeeld door een hek. De konijnen kunnen door het hek contact met elkaar maken. Ook in de schuur kunnen ze door het hek contact maken. De eerste dag waren mijn konijnen enorm bang voor haar, maar toch ook nieuwsgierig. De volgende dag overwon de nieuwsgierigheid het. En hebben ze regelmatig contact met elkaar. Beide vrouwen lagen de eerste dag bij elkaar bij het hek. Het mannetjes konijn had weinig intresse en was vooral te vinden in zijn buitenren. Het nieuwe konijn is heel rustig. En ligt vaak ook tegen het hek aan. Na dag 1 reageerde mijn eigen konijnen wat fel op haar. Ook naar elkaar toe begonnen ze elkaar weg te jagen bij het nieuwe konijn vandaan. Vooral het vrouwtjes konijn krabbelde regelmatig door he hek tegen de kont van het nieuwe konijn aan. En het nieuwe konijn reageert daar weinig op. Zo ging het de eerste dagen. Nu paar dagen later is er weer rust bij mijn eigen konijnen. En zoeken ze af en toe contact met elkaar door het hek heen. Mijn eigen vrouwtje is iets wat gefrustreerd en zit regelmatig aan het hek te trekken. Ze wil graag door de hele tuin rennen en springen. Grote konijn is heel rustig en nieuwsgierig. Laat zich makkelijk aaien ook als ze vrij rond loopt in de tuin. En mijn zoontje is ook al gek met haar. En is druk met voeren. Af en toe schrikt ze nog wat van de honden. Maar zoekt ook contact met de honden.

Nu zou ik ze dus graag willen koppelen. Maar is dit verstandig en waar te beginnen? Is 3 konijnen bij elkaar wel te doen? En gaat vrouwtje, vrouwtje, mannetje goed? Ik weet dat je op neutraal terein moet koppelen. Nu weet ik alleen niet waar ik neutraal terrein moet vinden aangezien ze de hele tuin en schuur al tot hun beschikking hebben. En moet je ze steeds wat langer bij elkaar zetten of meteen gewoon bij elkaar en niet meer uit elkaar halen? En moeten ze juist heel veel ruimte hebben om weg van elkaar te kunnen of moet je de ruimte beperken zodat ze wel moeten? En moet je ze meteen samen zetten alle 3 tegelijk? Of om en om kennis laten maken?
Heb wat opties bedacht...
1. Tijdelijk box huren op stal. Weet alleen niet of dat te krap is. En kan ik ze dus ook niet goed in de gaten houden.
2. Binnen in huis. In de woonkamer, keuken en hal. (Denk alleen dat mijn man dan een wegtrekker krijgt. Die vind het nu al irritant dat de tuin en schuur door de helft is.) :(:)
3. Naar het asiel brengen en vragen of hun willen koppelen.

Ik wil het grote konijn niet kwijt. (Stiekem ook een droom die uitkomt een groot konijn) Vind het echt een heel lief konijn. Vooral ook omdat ze niks is gewend eigenlijk en toch zo lief is. En wil haar graag de ruimte, goede zorg en liefde geven. Mocht het niet lukken met koppelen. Dan maken we er een groot hok bij en krijgt ze een eigen vriendje en gaat de tuin door 2e. (Dit weet alleen mijn man nog niet :D haha) maar ze gaat niet meer weg. Dan word ze sowieso in het asiel gekoppeld met een gecastereerd mannetje. Of is het verstandiger om een rond aantal konijnen te koppelen. Dus 2 koppels zodat ze sowieso een vriendje hebben? En het idee is ook om in de schuur meer ruimte te geven. Denk niet dat het grote konijn naar de 2e verdieping kan. Dus beneden verdieping uitbreiden.

Hoop dat het lukt. En denk ook niet dat ik iets onmogelijks wil. Kom vaak op verschillende kinderboerderijen. En bij de meeste lopen er ook groepen konijnen. En dat lijkt ook allemaal goed te gaan. Of is 3 te weinig om een groep te vormen en is een grotere groep stabieler en meer slaagingskans? En waar moet ik op letten? Wat is duidelijke taal? Wat mogen ze wel doen. En welke signalen geven ze af voor het escaleert? En ik dus meteen moet handelen.

Conclusie....ik kan geen korte verhalen typen en heb een heleboel vragen :') haha alvast bedankt voor het lezen en de hulp.

dierenfan

Re: Konijnen koppelen hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:16

Heb altijd s ochtends op volledig neutraal terrein de nijnen gekoppeld. Soms 2 en 1 erbij soms 3, 4 of 5 en 1 of 2 erbij.

Simpel de middag er voor deed ik rond 17 uur alles qua voer weg halen op hooi na uiteraard. Dan s ochtends vroeg op neutraal terrein met schuilmogelijkheden die altijd 2 in/uit gangen hadden (bijv. Zet plank schuin tegen de muur). Deed door hele ruimte groenvoer en biks strooien. Zette een emmer met koud water en een bakje om water te gooien er in en vervolgens de nijnen allemaal de ruimte in en dan maar observeren. Te heftig gevecht? Water er over. Als het redelijk ging dan begon ik met de normale leef ruimte te poetsen en wat te veranderen zodat ze daar ook afleiding hadden. Heb overigens nooit de nijnen na koppelen terug uit elkaar gehaald. Meestal duurt het 2 a 3 weken eer er echt volledige harmonie is.
Ik had overigens wel enkel vlaamse reuzen, groot lotharingers en franse hangoren of kruisingen uit deze rassen. Deze zijn sowieso vrij gemoedelijk.

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:18

Wat leuk dat je een konijn hebt opgevangen en goed dat je je eerst wilt inlezen over het koppelen. Ik heb zelf 3 voedsters met 1 ram van 4 verschillende soorten rassen dus het kan zeker. Sorry dat dit een onwijs lang verhaal is geworden :')

Ik ben toen begonnen met de ram en 1 voedster half jaar later weer een voedster en toevallig een paar maand later nog een voedster erbij. Ik heb aardig wat kennis van konijnen en koppelen maar heb ook nog even wat rond gelezen op internet. Sites zoals de dierenbescherming adviseren te koppelen op neutraal terrein en dan eerst meerdere malen kennis te maken met een hek er tussen en soms van hok te ruilen. Echter mijn mening is als je konijnen elkaar laat kennismaken met een hek er tussen kunnen ze niet doen wat ze willen doen en worden ze meer gefrustreerd dan nodig is. Daarnaast als je ze elke dag 10 minuten laat kennismaken moeten ze elkaar elke dag opnieuw leren kennen.

Als ik ga koppelen doe ik dat in de normale ren aangezien mijn voedsters zich niet goed laten vangen wat ook extra stress opwekt. Ik maak mijn ren kleiner dan dat ie normaal is plaats ik iets in het midden waar ze niet in kunnen maar ze elkaar wel even niet kunnen zien. Ik gooi veel lekker voer neer want samen eten is heel sociaal bij konijnen.
Dan plaats ik de nieuwe voedster erbij, zelf sta ik dan met handdoeken in de buurt. Rijden en achter elkaar aan rennen is heel normaal, ze moeten de nieuwe rangorde gaan bepalen. Let vooral op dat ze niet uitgeput raken. Dat er haren rond vliegen kan ook geen kwaad maar let daarbij op dat er geen wonden ontstaan. Gaan ze echt vechten en bijten is het wel verstandig om in te grijpen.
Er is vooruitgang als ze niet meer continu achter elkaar aanrennen maar bijvoorbeeld alleen nog maar als ze te dicht bij elkaar in de buurt komen, dat kan een dag of twee duren en met meerdere dagen zal je zien dat ze gewoon van elkaar weg hupsen, elkaar negeren of zelfs gewoon al met elkaar gaan eten.

Ik wil er even bij zeggen dat ik het op deze manier doe en het bij mij goed gaat maar anderen hier uiteraard anders over kunnen denken.

Bij mij gaat het er inmiddels zo aan toe:
Afbeelding
Afbeelding
De Franse hangoor is de ram die zit sinds september samen met het bruintje, sinds maart zit het witje erbij en sinds een maand de grote Lotharinger <3

A horse is you best friend. you can tell them anything and no one else will ever know!♥

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:33

Onlangs heb ik mijn voedster en rammelaar gekoppeld

Freya was ongeveer een half jaar oud toen Mirai kwam, zij was 8 weken toen.
Ik heb ze enkele maanden naast elkaar gehad, apart van elkaar laten loslopen in de woonkamer.
Wel kwamen ze al regelmatig dan buurten bij elkaar en Freya waste Mirai door de tralies heen.
Zaterdag hebben we beide kooien open gezet en gaan met die banaan.
Freya begon gelijk Mirai te wassen. Ze hebben even gevlinderd, op elkaar gereden en ‘s avonds was de rangorde al bepaald tussen ze. Ik heb ze ook bewust niet meer uit elkaar gehaald al denk ik niet dat ik hiermee het 1 en ander verstoorde het klopte voor mijn gevoel niet.
Ondanks alle adviezen die je kan vinden op internet en in tegenstrijd zijn met hoe ik het heb aangepakt zou ik het de volgende keer weer precies zo aanpakken. Wel moet je dus enig geduld uitoefenen omdat het tijdrovender was. Daarnaaast moest Freya eerst gecastreerd worden.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:34

Afbeelding
Afbeelding

Ps let niet op de troep in de kooi... ik had hem net ‘s middags schoongemaakt dus was not amused

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:48

Er is op internet ontzettend veel te vinden over koppelen. Kijk vooral op bunnybunch daar vind je verschillende koppel manieren en ook welke aangeraden worden

Ik raad ook aan om meer voedsters dan rammen te hebben, rammen vechten toch sneller dan voedsters.
Indien je het niet vertrouwd kan je het altijd in een opvang laten doen, dat hebben wij hier thuis ook gedaan en toen hebben we van de tijd gebruik gemaakt om het verblijf aan te passen.
Hou er ook rekening mee dat een groot konijn meer ruimte nodig heeft dan een middel maat en oppervlaktes niet tellen bij de ruimte die ze je geeft.

_KiMmi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 07:57

Bedankt voor jullie reacties en het delen van jullie ervaringen.

Wat ik wil is dus niet onmogelijk. Maar vind het toch ook wel spannend. Heb gisteren ook even op het forum bij bunnybunch gelezen over koppelen. En vond het ook wat ontmoedigend :( voor mijn gevoel heb ik nu dus al een valse start gemaakt. Door de konijnen al kennis met elkaar te laten maken door het hek heen. En heb het idee dat de konijnen die ik al heb idd wat gefrustreerd zijn. Mede ook omdat het konijn dus al in hun territorium zit.(in hun tuin) en ze er niet bij kunnen. Heb het idee dat het nieuwe konijn heel graag contact wil en ook heel rustig is. Verwacht meer van mijn eigen konijnen. Maar hoop dat ze niet te fel zijn. Nu twijfel ik of ik het eerst zelf ga proberen hier in huis. In de gang en de keuken. Of dat ik toch contact zoek met het asiel waar mijn konijnen vandaan komen. En vragen of ze tegen een vergoeding daar gekoppeld kunnen worden. Maar dan twijfel ik ook weer over de stress dat dat dan weer met zich mee brengt. Dan moet ik ze natuurlijk ook vervoeren. En ben ook wel een beetje bang om mijn bestaande koppel. Dat die straks niks meer van elkaar moeten. Die zijn al heel leuk en lief samen. Maar dat ga je hoe dan ook verstoren natuurlijk. Had er toch makkelijker over gedacht en schrik nu een beetje van de consequenties die het eventueel met zich mee kan brengen. Maar als ik dan foto's zie van jullie groepje nijnen bij elkaar ziet dat er toch ook wel gezellig uit.

En heb er ook bij gelezen dat het dus helemaal niet goed is dat ik ze de hele dag los heb in de tuin en s avonds weer opsluit in hun hok. Dat dat dus beter of permanent los of vast moet zijn. Dat dat ook onrust meebrengt. Is me nooit opgevallen dat dat niet ok was. Weer wat geleerd dus...

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 08:07

Het is wel zo dat konijnen liever een vast verblijf hebben en verplaatsen stress geeft. Maar ik vind het in jou geval toch anders, dit is hun routine geworden met hun eigen geuren en hun eigen plek. Ik zou ze ook zeker niet gaan opsluiten dan zou ik altijd gaan voor meer los.

In een opvang koppelen geeft voor de konijnen stress maar mijn ervaring is wel dat ze daardoor meer op elkaar hangen dan als je het thuis doet. Is jou opvang gewend om groepen konijnen te koppelen?

En rustig aan, het kan allemaal nog goed komen hoor. Goed nadenken wat je wilt en een plan trekken. En altijd rekening houden met dat het ook niet kan gaan werken dan ben je minder teleurgesteld

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:28

In welke omgeving zit je? ik ben geen opvang maar wil eventueel wel helpen bij jou thuis dat scheelt vervoeren en dergelijke. Wat betreft het Snachts opsluiten, met het koppelen kan je dat beter niet doen maar zodra alles goed is (+- een maand) kan het wel weer, is misschien wel fijn voor de winter.

Mijn idee van het koppelen op neutraal terrein is dat het daar dan goed gaat maar ze uit eindelijk toch weer naar hun eigen terrein moeten wat de huidige konijnen herkennen en dan wellicht alsnog wat onrustiger worden vandaar dat ik zelf meteen voor het diepe kies door ze er volledig bij de zetten in eigen territorium.
Laatst bijgewerkt door Lisanne_M op 13-06-19 10:38, in het totaal 2 keer bewerkt

A horse is you best friend. you can tell them anything and no one else will ever know!♥

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:31

Zou een portable rennetje in je tuin zetten waar je ze samen laat kennis maken.
Afbeelding

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 13:29

Bij het koppelen in elk geval zorgrn voor een ruimte die niet te groot en niet te klein is, waar schuilmogelijkheden zijn met 2 openingen zodat konijnen zich nooit in het nauw gedreven voelen en altijd weg kunnen van elkaar. Koppelen is het beste inderdaad op de gang, maar dan moet je intussen het huidige verblijf eigenlijk heel goed schoon maken. Na een dag koppelen en je ziet dat ze niet meer veel jagen etc, terug zetten in schoon hok. Eerst zou ik hier een poos een ren om zetten en ze hier een week ofzo dag en nacht in laten zitten. Gaat dat goed, zou ik ze weer overdag los in de tuin en snachts in hok+ren. Ik zou ze niet met zijn drieen alleen 1 nachthok geven, want dat lijkt mij te krap en te weinig wegren mogelijkheden voor de konijnen.

Belangrijk is dus wel het huidige nachthok in ieder geval heel goed schoon maken dat alle (meeste) geuren eruit zijn. De tuin spoelt vanzelf wel redelijk geurschoon met regenval etc.

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar het overdag los en snachts vast is altijd beter dan alleen maar vast. En als het routine is geworden en je er voor zorgt dat ze ook snachts genoeg ruimte hebben om elkaar te ontlopen komt het echt goed hoor! :D

Omar ♥

_KiMmi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 23:34

Bedankt allemaal weer voor de tips en adviezen.

Of het asiel waar ik mijn konijnen vandaan heb ervaring heeft met groepskoppelingen heb ik geen idee van. Dat zou ik dan even moeten vragen. Ze hebben daar alleen wel alleen konijnen zitten die nog gekoppeld moeten worden. Of koppeltjes zitten. Dus weet ook niet of hun groepen konijnen wel wat vinden.

Ik zit in de omgeving tussen amsterdam en het gooi.

Ik heb eventueel een panelen ren. Heb er 2 die je ook aan elkaar kan vast zetten. Dan is het wel een aardige ren. Gebruik hem nu om de tuin in 2e te splitsen.

Misschien moet ik het opsluiten van de konijnen nog wat beter uitleggen. Sluit ze nooit alleen op in het nachthok. Ze hebben een nachthok in de schuur. Die is 1.20 bij een meter en dan 2 verdiepingen. Dan hebben ze een overdekte buitenren nog van 1.50 bij een meter en dan 3 verdiepingen hoog. Op de begaande grond heb ik een berg zand liggen. En daar heb ik altijd ook een doos in staan waar ze in kunnen en kapot kunnen knagen. En er liggen ook altijd takken om te knagen. 1e verdieping staat ook een doos waar ze in kunnen en een wilgenbrug. 2e verdieping heb ik een onderbak staan van een binnenkooi. Daar heb ik zaagsel in en daar ligt altijd een berg vers stro en hooi in. En gooi ik in de avond voor het hok dicht gaat groente en fruit in. En daar staat ook hun waterbak. En in de schuur in hun nachthok/binnenhok krijgen ze s avonds hun biks. En daar zitten ook 2 hooiruiven met verschillend hooi in. Dus als ik ze opsluit hebben ze nog steeds toegang naar hun overdekte buitenren. Van mij mogen ze dag en nacht vrij rond lopen in de tuin. Maar had zelf er een prettig idee bij dat ze dan veilig zitten. We hebben hier in de buurt aardig wat katten rond lopen. Meestal komen ze niet in onze tuin misschien ook door de honden. Maar sinds kort heeft de overbuurvrouw een jonge kat die erg nieuwsgierig is naar de konijnen. Heb hem nu een paar x uit de tuin gejaagd. Nu gelukkig een tijdje niet meer gezien. Dus vandaar het opsluiten ;) en soms hebben ze ook geen zin om te komen. En dan laat ik vaak ook gewoon het hok open, dat komt ook nog wel eens voor. Maar meestal komen ze wel eten. Dus s ochtends om 7uur gaat het hok open en s avonds rond half 12 gaat het hok weer dicht.

Had zelf wel al in mijn hoofd als het konijn erbij komt. Om het binnenhok/nachthok te vergroten. En denk ook niet dat het grote konijn naar de 1e verdieping kan in het binnenhok/nachthok. En er in de tuin nog een soort van los hok neer te zetten (dacht aan een hondenhok) om meerdere voer plaatsen te creëren en drinkplaatsen. Stro en hooi krijgen ze onbeperkt. En geef ze in de avond dan biks en groente en fruit. En vaak hebben ze ook takken tot hun beschikking. Wissel knaagstokken en knaagblokken af. In de tuin zelf staat een tuinset, een speelhuis met glijbaan een zandbak en een kleine trampoline. Ze kunnen elkaar dus ook wel aardig ontlopen en uit het zicht zijn van elkaar. En ze zitten overal op en onder en achter. Ze gebruiken echt de hele tuin. Maar het meest zijn ze toch te vinden in hun buitenren op de 2e verdieping. In de bak met stro en hooi. Wat aan het knabbelen en aan het soezen.

Graag zou ik de tuin wat aantrekkelijker willen maken voor de konijnen. Met misschien een gras strook. Een graaf heuvel lijkt me ook wel leuk. En wat planten en struiken waar ze lekker onder kunnen liggen. Maar weet niet of dat te doen is aangezien we ook nog jonge kinderen hebben die gebruik maken van de tuin. Konijnen zijn trouwens wel heel zindelijk. Ze doen helemaal niks in de tuin. Echt alleen in hun hok dus daar ben ik ook wel blij mee.

Sorry is weer een lang verhaal geworden. Hoop dat het een beetje duidelijk is geworden... :D

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 01:08

Jeetje dat klinkt als een super verblijf! En jk denk snachts ook zeker prima voor met zijn 3en hoor. Denk dat je niks hoeft aan tr passen als je maar zorgt dat de kooi helemaal gedesinfecteerd is na de koppeling

Omar ♥

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 08:41

Klinkt idd top

Voor maten kun je uitgaan dat een dwerg konijn 1 vierkante meter aan ruimte nodig heeft. Dit is zonder verdiepingen want qua ruimte om te rennen voegt dat niets toe.
Voor 3 konijnen en dan ook een grote zou ik zeker een oppervlakte van 4 vierkante meter aanraden, ookal zitten ze de hele dag in de tuin.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie