Hond onzeker bij groep/drukke kinderen

Moderators: Duhelo, Muiz, Essie73, Ods, MirandaT

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 16:23

Ik zat te zoeken naar ervaringen met Reactieve honden en de BAT methode, omdat ik met mijn reactieve hond aan de slag wil.
In overweeg nu of de online training van Monique Bladder te volgen.
Of trainingen middels Sociale wandelingen voor reactieve honden, ook met een deskundige en middels de BAT methode.
Ik vroeg mij af of online de trainingen genoeg handvatten zullen bieden?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 19:50

Ik heb een zeer reactieve, slimme, leergierige herder. Ik vind de methode erg prettig en werkt bij hem goed. Enige waar het bij mij moeizaam gaat is als ik geen afstand kan nemen (door te smalle weg) maar dat is logisch want dan sla je natuurlijk een paar stappen over.

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 21:56

Nikass schreef:
Ik heb een zeer reactieve, slimme, leergierige herder. Ik vind de methode erg prettig en werkt bij hem goed. Enige waar het bij mij moeizaam gaat is als ik geen afstand kan nemen (door te smalle weg) maar dat is logisch want dan sla je natuurlijk een paar stappen over.

Heb jij het BAT via cursus of online gevolgd?
Onze hond is ook enorm leergierig, intelligent en reactief. niet bij alle honden. Hoe los jij dat op als je elkaar wel moet passeren? En is jouw hond enkel reactief op andere honden?

har166

Re: Hond onzeker bij groep/drukke kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 22:19

Met een hond langs een basisschool is vliegen op stroop hahaha. Dat is gelijk wel een hele intense situatie voor de hond.

Ik zie veel mensen opperen om met kinderen te oefenen maar ik zou daar echt niet zelf mee gaan knoeien. Voor hetzelfde geld gaat de hond van angst of schrik bijten en dat is niet de bedoeling. Neem een gedragstherapeute in de arm. Dat hebben kennissen van mij ook gedaan toen zij zwanger was want dat hondje reageerde heel naar op kinderen en dat is helemaal goedgekomen.

Ik heb twee honden, 1 van de 2 laat kinderen ' gelaten over zich heen komen ' hij vindt ze ook druk en onvoorspelbaar en gaat ze liever uit de weg. Ik zoek daarom met hem geen situaties op waarbij hij niet los kan weglopen als hij wil. De andere hond is idolaat van kinderen en wil er zoooo graag naartoe en aandacht krijgen. Hij is 6 kilo en ziet er aaibaar uit dus de aandacht krijgt hij dan altijd wel, haha. Maar mijn punt is dat het een karakterding is en dat je dat niet 1,2,3 kunt veranderen.

I can please only one person a day, today is not your day and tomorrow does not look good either.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 22:58

Mijn hond is ook onzeker bij onverwachte dingen....dus ook kinderen.
Gewoon veel blijven oefenen en geen druk opvoeren, van mij mag hij altijd weg en als kinderen willen aaien, mogen ze dat proberen maar altijd zo, dat hij de regie houdt, hoe dichtbij het komt, zonder helemaal uit de situatie te gaan, we gaan niet een half uur op een schoolplein staan maar lopen langs, ik maak een praatje met kinderen dat soort dingen.

En dan gaat het stapje voor stapje toch beter.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 23:00

denbine schreef:
Ik zat te zoeken naar ervaringen met Reactieve honden en de BAT methode, omdat ik met mijn reactieve hond aan de slag wil.
In overweeg nu of de online training van Monique Bladder te volgen.
Of trainingen middels Sociale wandelingen voor reactieve honden, ook met een deskundige en middels de BAT methode.
Ik vroeg mij af of online de trainingen genoeg handvatten zullen bieden?

Ik zou op zn minst 1 sessie doen met trainer.
Timing is super belangrijk hier. Als je verkeerd timed is er de kans dat je de hond juist meer reactief maakt omdat je de verkeerde reactie beloond.

Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
www.thecompletecanine.com.au

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 23:16

denbine schreef:
Nikass schreef:

Heb jij het BAT via cursus of online gevolgd?
Onze hond is ook enorm leergierig, intelligent en reactief. niet bij alle honden. Hoe los jij dat op als je elkaar wel moet passeren? En is jouw hond enkel reactief op andere honden?

Nee ik heb niet de cursus gevolgd, was dit wel van plan, maar na mailwisseling met Monique Bladder tot de conclusie gekomen dat ik bat al grotendeels toepas op basis van wat ik van Sam Turner heb geleerd.
Mijn herder heeft in een losloopgebied geen problemen met andere honden (dan loopt hij dus los). Aan de lijn een hond passeren vindt hij ingewikkeld; dwz, niet elke hond (teefjes sowieso niet) maar dat kan ik niet altijd van te voren zien.
Grootste probleem is erfhonden die tegen hun hek opspringen en tekeer gaan. Omdat ik daar wel langs móet (want in mijn straat) en niet voldoende afstand kan houden ivm sloot, kan ik de methode niet helemaal toepassen. Monique zegt dat ik daar ook niet teveel van mijn hond kan verwachten.
Heel eerlijk vind ik het behoorlijk asociaal dat mensen hun hond de godganse dag langs de weg tegen alles tekeer laten gaan. Maar goed, dat is een andere discussie, en dat wordt in de regio hier heel normaal gevonden. Voor mijn honden is het echter ontzettend bedreigend.

Soms moet ik een hond op een smal pad passeren. (Ik probeer altijd om te draaien of het pad af te gaan het bos/akker in, maar soms lukt dat niet). In dat geval parkeer ik hem zo gunstig mogelijk, liefst achter mij, zodat hij in elk geval niet naar het einde van de lijn kan duiken en mij niet omver kan trekken. Zijn uitvallen negeer ik dan verder, omdat hij er niks aan kan doen dan, maar zodra hij weer voor rede vatbaar is pak ik de training weer op door bijvoorbeeld brokjes strooien (spanning laten afvloeien).
Ik heb ook altijd nog een tweede hond bij me en mijn reu is ontzettend sterk, waardoor ik op zo'n moment niets anders kan dan een overlevingsstrategie toepassen. Ik baal er wel van als me dat gebeurd, maar het is niet anders.
Langs zo'n erfhond is nog erger omdat ik dan moet lopen.
Ik moet wel zeggen dat mijn hond goed langs vreemde erfhonden kan (met training) maar de honden in onze straat is heel moeilijk. Die heeft hij al vanaf pup altijd zo gezien. Ik heb in eerste instantie ook onderschat hoeveel stress hem dat als pup opleverde. Als ik het nu over zou doen zou ik daar nog zorgvuldiger mee omgaan.

Nagini dat is niet zo. Het uitvalgedrag van de hond is een reflex dat gestuurd wordt door een emotie. Dit kun je niet "verkeerd belonen"

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 06:03

Nikas dat ben ik dus niet met je eens.

Als jij de hond beloont met “afstand” op de onjuiste manier bevestig je juist gedrag ipv dat je de kritische afstand tot het probleem kleiner maakt.

Heb het meermaals gezien dat mensen met goede bedoelingen juist hun hond meer reactief hadden gemaakt ipv minder.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 08:22

Timing is wel erg belangrijk, dus ik zou dan ook een trainer zoeken die je daar op traint.
Zeker omdat het bij onzekerheid vaak onduidelijk is waar je voor beloont, als dit zich uitbreid die onzekerheid, weet je in ieder geval dat je niet op het juiste moment de juiste dingen doet.

En soms moet je ook juist iets totaal anders doen, zo had ik 1 van mijn honden kennelijk ooit beloont voor angst op vuurwerk, en dit kennelijk bevestigd.
Maar toen ik een keer in de zomer geen zin had om weer mijn trukendoos boven tafel te halen, na een flinke knal.
Heb ik hem naar zijn mand gestuurd.
Hierna was het afgelopen, alleen 1 jaar toen het heel erg was, was hij even bang, in die situatie, verder was het weer normaal.

Dat was een juiste interventie op het juiste moment.
Effect was 100%.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 08:24

Nagini schreef:
Nikas dat ben ik dus niet met je eens.

Als jij de hond beloont met “afstand” op de onjuiste manier bevestig je juist gedrag ipv dat je de kritische afstand tot het probleem kleiner maakt.

Heb het meermaals gezien dat mensen met goede bedoelingen juist hun hond meer reactief hadden gemaakt ipv minder.

Kun je een voorbeeld noemen? Want misschien begrijp ik je hier verkeerd.

Er is een verschil tussen bewust gedrag dat je kunt belonen of corrigeren en reflexmatig gedrag dat de hond niet kan sturen dus waarbij jou beloning of correctie niet zoveel effect heeft. Uitvallen aan de lijn naar andere honden is meestal reflexmatig, wat steeds versterkt wordt door het effect dat de andere hond op een gegeven moment weer verdwijnt.
Je kunt dan onder andere proberen de achterliggende emotie van de hond te veranderen bijvoorbeeld door brokjes te strooien. Dit zou je kunnen zien als beloning van het gedrag maar het is zorgen voor ontspanning (snuffelen), afleiding, en een positieve associatie.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 14:49

Ik reageer er morgen even op. Het is hier 11 uur savonds nu. :)

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 15:27

Ik vind dat je het behoorlijk goed doet met de hond. De hond laat in heel veel omstandigheden zien onzeker te zijn. Denk dat als je bewust gaat trainen dat de hond kinderen wel eens als vervelend kan gaan zien, juist omdat de baas zoveel aandacht voor kinderen heeft. Denk dat een cursus gaan doen een betere methode is om haar wat zekerder te laten worden. Dan gaat het met kinderen ook vanzelf nog wat beter.

[o]

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 22:21

@Nikass voor LAT:

Hond op critical distance of verder weg nog.
Hond kijkt naar trigger.
Jij klikt wanneer hond nog rustig is en hond kijkt naar jou. Krijgt beloning en soms meer afstand ook.

Als jij hier net te langzaam bent en de hond gromt, hangt in de riem, blaft wat dan ook beloon je dus precies het gedrag wat je niet wilt Hebben en leert de hond dus dat die blaf/grom/nekharen overeind/trekken aan riem/welk stresssignaal dan ook, is wat beloond werd.

Ik vind hetzelfde met BAT.
Als de hond reageert is de reactie “roep weg met treat”. Je moet er wel zeker van zijn dat je de juiste timing hebt daar zodat het niet beloon en dan weg wordt en hopen dat je een hond hebt die niet direct van stress stopt met eten.

Ook niet onbelangrijk dat je de hond waar je mee werkt (de extra hond) een stabiele hond is. Niet gewoon een random hond in t park.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 21:23

Ik kan je volgen, ik heb het zo ook altijd geleerd. (en ik heb daar ook nog wel vragen/twijfels over) tot dat ik met mijn destijds vijf maanden oude reactieve herder bij Sam Turner terecht kwam.
Mijn hond was alleen maar gefocust op de andere honden in zijn klasje en gromde, blafte, hing aan de lijn etc. -O-
Ik probeerde te clicken in een adempauze of als hij even naar mij keek (ik wist ff niet wat ik er mee aan moest)
Sam vertelde mij gewoon te clickeren terwijl mijn hond uitviel. Ik dacht ook >;) beloon ik dan niet het verkeerde gedrag?
Nee zei Sam, je biedt hem veiligheid.
En ik moet zeggen, na een paar minuten werd de frequentie en de heftigheid van het uitvallen minder en na nog een paar minuten ging mijn hond liggen, hield zijn mond en keek me afwachtend aan.
Ik weet niet of dit LAT of BAT is, ik weet daar denk ik nog te weinig van. Bij Sam heet het leefstijltraining.

Van Monique Bladder heb ik mbt BAT geleerd dat je niet verkeerd kan belonen omdat het niet om bewust gedrag gaat. (als het gaat om uitvallen naar andere honden)

Ik merk dat mijn reu, die heel fel kan zijn aan de riem, het heel goed oppakt.
Enige lastige is als ik onvoldoende afstand kan nemen. Daar loop ik wel tegen aan.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 08:11

Dat had ik nog niet eerder gehoord, wel dat als het clickeren bevestigd is, je eigenlijk als je een hond in de verte aan ziet komen en je hond nog rustig is, je clickert, iets lekkers geeft, dit prikkelt het gelukshormoon.

Met mijn hond moest ik dit wel heel langzaam opbouwen, anders ging hij het lekkers verdedigen maar door er een langzame opbouw in te doen, viel mijn hond van toen, niet meer uit naar andere honden als hij aan de lijn liep.

Maar wel een interessant gegeven want dan kun je het juist goed gaan inzetten bij onzekere honden.
Iets wat ik nu kan doen, met mijn hond die ik nu heb, die is onzeker en veiligheid kan ze best gebruiken.