Wat heeft mijn konijn? (Wat is er gebeurd)

Moderators: Duhelo, Muiz, Essie73, Ods, MirandaT

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 16:18

Ik vind de plek ook behoorlijk vies? Dus viezer hoeft niet. Dat roze stijve punkkapsel komt niet van wat opgedroogd kwijl.

Op de foto heeft ze een sneue lichaamshouding, reken maar dat die zich naar voelt. Verder ga je niks aan een konijn als prooidier zien, het eet en hupst gewoon, tenzij het al dood aan het gaan is.
Dus gedrag zegt nu niets over de ernst.

Ik zou hiermee naar de dierenarts gaan, beter beetje stress dan doodgaan aan iets wat verholpen had kunnen worden.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 16:19

Een marter of een rat heeft niet van die grote tanden dus zal nooit een grote wond zijn. Maar waar bloed is daar is een wond en een konijn kan maar heel weinig bloed verliezen.

http://www.hplt.nl Curing with the power of light!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 16:21

Konijnen zijn prooidieren die heel weinig laten zien wanneer ze iets mankeren omdat ze zichzelf dan kwetsbaar opstellen voor roofdieren. Wanneer ze dus laten zien dat er iets is, is er wel degelijk iets aan de hand en ben je vaak al te laat.
Je geeft aan dat het konijn zich anders gedraagt, er is te zien dat er iets anders is dan normaal, ik zou toch op zijn minst een konijnkundige dierenarts bellen met je verhaal en om advies vragen. Kost je konijn geen stress en kost ook niets...
Ik begrijp overigens ergens je overweging wbt stress wel met merendeel kruising wilde konijnen hier, maar dat vind ik eerlijk gezegd geen excuus voor het onthouden van medische zorg. Ze kunnen wel wat hebben.

Dit is niet normaal in ieder geval en kan van alles zijn.

suusje26

Re: Wat heeft mijn konijn? (Wat is er gebeurd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-19 16:31

Bedankt voor het meedenken. Nogmaals ik ben niet een persoon dat medische zorg zal onthouden. Omdat merendeel toch aangeeft ga langs de DA heb ik de DA gebeld en ik kan over 15 min. terecht.

De beste kennis, is zelfkennis!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 16:36

Goed TS! Ben benieuwd naar wat hij er van denkt..

I could stay awake just to hear you breathing
Watch you smile while you are sleeping
While you're far away and dreaming

Bubblewrap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 16:44

Goed bezig TS!

Hier eens met een halfwilde kat naar de DA geweest. Beestje heeft het, incl nachtje hotel, overleefd. Compleet ander dier dan een konijn, maar ik verwacht dat een DA wel weet wat te doen ;)

*momenteel bubbeltjesplastic aan het ploppen.*

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 16:54

Bubblewrap schreef:
Goed bezig TS!

Hier eens met een halfwilde kat naar de DA geweest. Beestje heeft het, incl nachtje hotel, overleefd. Compleet ander dier dan een konijn, maar ik verwacht dat een DA wel weet wat te doen ;)

Bij een half wilde kat zou ik vooral voor mijn eigen leven vrezen :=

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 17:03

Ik ben ook benieuwd wat hij heeft.Ik snap dat je ertegen opziet je konijn stress aan te doen,het zijn ook nogal stresskikkers ja!Maar in dit geval denk ik dat er niets anders opzit want het lijkt of hij bloed in zijn nek heeft en zit er treurig bij.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 17:08

Je hebt al een afspraak bij de DA lees ik. Ik had vroeger ook konijnen en inderdaad om hen stress te besparen liet ik de DA meestal thuis komen.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-19 17:12

Zitten nog steeds in de wachtkamer. Assistente geeft aan dat ze gelukkig niet in shock is, dat is een positief beeld. Ze kan er verder weinig over zeggen. Zijn aantal spoedgevallen begreep ik dus nog even geduld...

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 17:12

Ik zou toch ook aan jeuk door mijten denken. Ik ben benieuwd wat er uit komt!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 17:18

goed dat je gaat!

Konijnen laten meestal pas iets zien als ze al bijna dood zijn helaas... Ik hoop dat je nog op tijd bent, maar zoniet word het dier iig een lijdensweg bespaart moet je maar denken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 17:21

Cayenne schreef:
Ik zou toch ook aan jeuk door mijten denken. Ik ben benieuwd wat er uit komt!

Zou je bij mijten geen zwarte puntjes moeten zien? En ts gaf niet aan dat ze het konijn heeft zien krabben.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 17:21

Sterkte TS. :(:)

Trots op mijn paardjes: Orange, Leo, Azalea en Amber.

Safiy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 17:31

Succes TS! Ik ben benieuwd wat de dierenarts zegt. Ik vind het top dat je toch naar de dierenarts bent gegaan. Ik weet uit ervaring dat konijnen qua ziekte gewoon echt ‘fragiele’ beestjes zijn... laten niet snel wat merken dus als je wat ziet is er vaak wel wat aan de hand. Ik ben benieuwd

Eulandra Ta <3

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 18:38

Goed dat je gegaan bent!
Hopelijk valt het mee.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-19 18:43

We zijn inmiddels weer thuis met konijn.

Lees hier verschillende ervaringen, en mijn eigen ervaringen zijn ook wisselend over tonen/zichtbaar zijn van pijn signalen. De DA gaf aan dat konijnen juist helemaal niet tegen pijn kunnen en dus al snel ziek lijken.

Daarom gaf de DA ook aan dat het echt 50/50% kans op herstel of niet zal zijn.

Ze heeft geen erge verwondingen, 3 kleine puntjes vlakbij de oren. Maar de vraag is of er intern niets aan de hand is. Dat is lastig beoordelen. Wel vond ze de maag/darmen vrij leeg en dat kon ook een reden zijn dat ze wat zielig toonde. Nu pijnstillers, vocht (grappig dat je dat bij konijnen zo onder de huid kan spuiten, weer wat geleerd) en spul om haar maag/darmstelsel op gang te helpen gekregen. Daarnaast moet ik dwang voeden. Als er morgen geen verbetering zichtbaar is dan is er intern toch wat mis en wordt ze alsnog ingeslapen.

Dat dwang voeden is nog wel een dingetje, net met veel moeite er 10 cc gegeven, en de overige 30 liggen verspreid. Lijkt wel of ze dat toch nog beetje aan het oppikken is.

Wordt vervolgd. Merk wel dat ze nu een stuk tammer is, hoop niet van de stress...

Zo ligt de patiënt er bij.

Afbeelding

Op aanraden van de DA met kruiken en handdoeken om haar warm te houden. Heb ook nog een warmtelamp voor kuikens... zou dat te warm zijn? Moest proberen om haar rond de 38graden te houden. Ze zat op 36,4.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 18:45

Oh dat is misschien best een goed idee!

Hoe dacht hij dat het komen kon?

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 18:47

Lengte tanden is ook bekeken neem ik aan? Warmtelamp kan er wel boven maar dan wat hoger hangen.Kooi met een plaid aan de buitenkant afdekken zodat ze donker en rustig zit is ook aan te bevelen. Top dat je probeert om haar er bovenop te krijgen maar kijk niet raar op dat ze morgenvroeg dood in het hok ligt , ze kunnen vaak maar weinig hebben.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 18:52

Ik heb veel ervaring met konijnen en ziekte. Warmte is superbelangrijk! Ik gebruik altijd een warmte lamp, even in de gaten houden hoe ze aanvoelt. Verder maak ik altijd hooithee door een pluk hooi in warm water te weken. Verder werkt het bij mijn konijnen altijd erg goed om konijnenbladeren (blad van de paardebloem) te geven. Dit is bij die van mij het enige dat ze willen eten als ze zich niet lekker voelen. Sterkte, hopelijk vecht ze zich erdoor! Mijn ervaring is trouwens ook dat een konijn maar een pijntje hoeft te hebben om er de brui aan te geven.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-19 18:54

bigone schreef:
Lengte tanden is ook bekeken neem ik aan? Warmtelamp kan er wel boven maar dan wat hoger hangen.Kooi met een plaid aan de buitenkant afdekken zodat ze donker en rustig zit is ook aan te bevelen. Top dat je probeert om haar er bovenop te krijgen maar kijk niet raar op dat ze morgenvroeg dood in het hok ligt , ze kunnen vaak maar weinig hebben.

Ja ze is verder gezond verklaard. Oren van binnen bekeken, de achterkant, de pootjes, etc. Alleen haar hoofd blijft de vraag of er wat mis mee is.

Afdekken is nog een goede. Ze zit nu in de garage, redelijk donker, rustig en op temperatuur te houden.

IMJ schreef:
Oh dat is misschien best een goed idee!

Hoe dacht hij dat het komen kon?

Misschien toch het andere konijn. Of ze dacht dat ze ergens onder vast is komen te zitten, aan prikkeldraad o.i.d. (Roof)vogel is het hoogstwaarschijnlijk niet, dan zag je ook meer schade in de vacht.

Ander konijn heb ik weten op te sluiten in het nachthok. Morgen maar even kijken of al het gaas nog wel heel is. Prikkeldraad o.i.d hebben wij niet dus dat kan het niet geweest zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 19:02

Beterschap!

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 20:11

Wat goed dat je gegaan bent! Ik duim voor je!

Zweverink jij bent een topper!!!:D

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 22:03

Gelukkig lijkt het mee te vallen, hopelijk intern ook weinig aan de hand. Duimen draaien!

Hoe komt dat hele gebied daar nou zo hard opgedroogd en roze?

Safiy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 22:05

Goed dat je geweest bent. Ik heb van t weekend ook weer zitten dwangvoeren. Het darmstelsel is zo gevoelig! Wat bij ons konijntje vaak helpt: kruiden... peterselie of wortelloof is het enige wat hij wilde eten. Dus misschien heb je daar nog wat aan? En Olvarit wortel hapje wil wel eens helpen als dwangvoer... succes!! Zet m op...

Eulandra Ta <3