Wat heeft mijn konijn? (Wat is er gebeurd)

Moderators: Duhelo, Muiz, Essie73, Ods, MirandaT

StillAngel

Re: Wat heeft mijn konijn? (Wat is er gebeurd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 22:24

Goed gehandeld Ts. Ik leef mee, hopelijk komt het diertje er bovenop.

Connie, oftewel in leuke buien: sponsje :D I will never forget you! Mijn lieve konijntje voor altijd in mijn hart..
01-09-2001
30-05-2010

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 22:40

Peterselie is het medicijn voor zieke konijnen

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 22:47

Zou haar in huis halen want ze heeft serieuse ondertemperatuur. Dit kan ook van shock zijn. Warmte, dwangvoer is nu het belangrijkst.

Op konijnen.nl kan je veel info over gas en verstopping vinden. Kan ook komen door haar in het maag darmstelsel wat een verstopping veroorzaakt met als gevolg gas. Een antgas middel van het kruitvat werkt vaak goed. Daarnaast bui kk. masseren om het gas weg te krijgen.

Heb hier veel ervaring mee. Op konijnen.nl staat hele fijne handvatten.
Echt warmte is heel belangrijk.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 23:01

Je kunt de critical care het beste aanlengen met een beetje dunne appelmoes: dan likt ze het waarschijnlijk zo uit het spuitje, hier doen ze dat althans wel!

Bubblewrap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 07:53

Hoe gaat het met de konijnen TS?

*momenteel bubbeltjesplastic aan het ploppen.*

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-19 09:09

Vanmorgen om 06.00 uur weer wezen kijken. Ze was onder de lamp en uit de handdoeken gegaan om in het hooi te gaan zitten.

Brokjes leken iets aangetast. Had nog wat aangemaakt dwang voer op een deksel gelegd en dat was op. Dus blijkbaar voelt ze zich al stuk beter. Temperatuur zat nu op 37,1 dus nog steeds niet heel warm. Ze protesteerde ook veel meer dan gisterenavond. Denk dat het dus wel goed gaat komen. :)

Nu meer hooi neergelegd zodat ze zich daar warm mee kan houden. Vind ze zichtbaar beter dan de handdoeken en lamp.

De beste kennis, is zelfkennis!

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 09:24

Fijn dat het beter lijkt te gaan!
Ik zou je wel met klem willen aanraden om haar warm te houden, ik heb door de jaren heen gemerkt dat dit 1 van de belangrijkste hulpmiddelen is om het konijn weer op de been te krijgen. Namelijk doordat de stofwisseling stil valt kan het dier zich niet meer warm houden. Liefst zou ik haar in huis zetten. Warme lamp is ideaal, handdoeken hoeven op zich niet meer, alleen in de acute fase. Als ze echt weer goed eet en poept kan je de lamp weghalen. Heeft ze al ontlasting gehad?

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-19 09:27

Ik kan haar moeilijk dwingen om onder de lamp te blijven zitten. Ze moet wel keus hebben. Het is rond de 18 graden binnen en ze staat tochtvrij.

Ontlasting vanmorgen niet gezien. Vriend is vandaag thuis dus die heeft nu de zorg. Ik zal hem zo eens vragen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 09:36

Kan soms wel even duren voor de ontlasting weer op gang komt. Heb je ook darmstimulerende middelen meegekregen?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 09:46

Ik volg ook mee, vraag me af wat het zou geweest zijn. Het is inderdaad zo dat konijnen erg snel stress hebben maar pijn vertonen ze vaak pas als het te laat is of nét voor het te laat is. Zodra ze stoppen met eten is het een race tegen de klok.
Hier hebben we binnenshuiskonijnen en die hebben het altijd wel lekker warm, maar zodra ze niet eten of stilletjes in een hoekje zitten is het richting DA. Twee weken geleden nog zo'n angstaanvalletje gehad, bleek dat konijnlief overtuigd was dat ze snel imaginaire kleintjes ging krijgen en dus melk aanmaakte. Een hardcore versie van schijnzwanger dus, en ze is er snel bovenop gekomen na wat pijnstillers voor de melk. :')

hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 09:52

Goed dat ze nog leeft maar besef je dat je er nog niet bent. Neem van mij aan ze heeft WARMTE nodig dus haal haar binnen en geef haar een kruik. Zelf weet ze niet dat ze warmte nodig heeft. Haar lichaamstemperatuur moet omhoog omdat anders het maag darm stelsel ook stil komt te liggen. Wees voorzichtig met suikers, iemand gaf de tip appelmoes maar daar kan de boel ook weer ontregeld van raken. Ze zou vanochtend toch wel wat gekeuteld moeten hebben.
Anders moet je op konijnen.nl lezen wat je aan een verstopping kan doen en anders terug naar de dierarts.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 22:43

janderegelaa schreef:
Een marter of een rat heeft niet van die grote tanden dus zal nooit een grote wond zijn. Maar waar bloed is daar is een wond en een konijn kan maar heel weinig bloed verliezen.

Wel eens het gebit van een marter gezien? Die rukken zo de kop van een kip eraf

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-19 08:47

Wat het geweest is zullen we denk ik niet meer achter komen. Verdenk de kat van de buren ook.

Lijkt vandaag slechter te gaan. Wel iets van ontlasting gezien, maar waar ze gisteren nog zelf gegeten heeft betwijfel ik of ze dat afgelopen nacht heeft gedaan.

Heb nu ook peterselie, blad van de paardebloem en een wortel in het hok gelegd. Maar daar heeft ze ook nog niet van gegeten.

Daarnaast blijft ze wat koud.

Safiy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 09:23

He wat vervelend :( het kan best even duren voordat ze zelf weer gaan eten. Ons konijntje deed er een dag of 2 over en eerder bij een cunicculi aanval zelfs langer. Dus goed doorgaan met dwangvoeren en warm houden. Misschien komt het dan nog goed... succes!

Eulandra Ta <3

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 09:39

Er is nu al meerdere keren de tip gegeven haar naar binnen te halen en te verplichten onder de lamp en op de kruik te zetten.

Een konijn weet niet dat ze warm moeten blijven....

Neem het advies alsjeblieft aan.

Voor een betaalbare fotoshoot --> PB
www.fotovanjo.nl (under construction)
www.facebook.com/fotovanjo

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-19 10:16

Jolliegirl schreef:
Er is nu al meerdere keren de tip gegeven haar naar binnen te halen en te verplichten onder de lamp en op de kruik te zetten.

Een konijn weet niet dat ze warm moeten blijven....

Neem het advies alsjeblieft aan.

Dat heb ik direct gedaan nadat ik terug was van de DA. Maar nogmaals, ik kan haar moeilijk vast binden.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 10:26

Misschien het hok kleiner maken zodat het konijn niet ergens anders jan gaan liggen of een 2de lamp zodat alles verwarmd is.

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 10:30

Wanneer mijn konijn onderkoeld was, heb ik haar in handdoeken gewikkeld en in een kattenmandje opgesloten. Dit mandje lekker binnen bij de verwarming gezet! Anders ging ze buiten gewoon op de koude stenen liggen!

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 10:55

Qua dwangvoeren... hier gaat meestal banaan er altijd heel goed in. Ik heb maanden een van mijn nijnen medicatie toe moeten dienen en dat mengde ik door een babypotje/fruithapje banaan. Ik hoefde na een tijdje de keukendeur maar open te doen en er zat een knorrend konijn klaar om zijn lepel uit te likken. Ook als ze niet eten en je spuit die banaan in hun mondje vinden ze het vaak zo lekker dat ze daarna zelf verder willen eten. Qua hoeveelheid wel beetje binnen de perken houden vanwege de suikers, maar kan eerste stap tot zelf eten zijn.
Ze moeten echt blijven eten en je moet ze warm houden. Heeft ze voldoende pijnstilling?

Overigens snap ik je twijfels met een ‘wild konijn’ en veel behandelen. Als ik mijn andere konijn maanden panacur had moeten geven had ik haar in laten slapen. Dan had ik haar of op moeten sluiten of iedere dag moeten vangen en dat kan voor een paar dagen of een week, maar niet voor zo lang.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-19 15:43

Ik heb voor 3-5 dagen pijnstillers meegekregen.

Heb haar vanmiddag in de zon gezet, het is buiten nu warmer dan binnen en ze is een stuk beter te pas. Denk ook wel dat ze het buiten mist, ze lagen altijd heerlijk onder de struiken in het zand. Ze heeft zelf weer wat gegeten.

Bubblewrap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 19:36

Goed bezig!

*momenteel bubbeltjesplastic aan het ploppen.*

hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 20:08

Ik vind het niet verstandig. Je konijn is ziek dan knapt hij ook niet op in de zon. Nog kans dat ze uidroogt ook. Laat hem eerst binnen warm worden met een kruik en zorg dat hij zelf weer gaat eten en drinken. Pas als ze weer een paar dagen stabiel is (is zelf eet en drinkt en keuteld) zou ik haar buiten zetten. Ze heeft nu zorg nodig anders zie ik het somber voor haar in.

Als je haar klein behuisd dan blijft ze wel warm met een warmtebron.

Ik geef geen advies meer want heb niet de indruk dat het aangenomen wordt.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 21:11

hoefijzers schreef:
Ik vind het niet verstandig. Je konijn is ziek dan knapt hij ook niet op in de zon. Nog kans dat ze uidroogt ook. Laat hem eerst binnen warm worden met een kruik en zorg dat hij zelf weer gaat eten en drinken. Pas als ze weer een paar dagen stabiel is (is zelf eet en drinkt en keuteld) zou ik haar buiten zetten. Ze heeft nu zorg nodig anders zie ik het somber voor haar in.

Je kunt e&a ook overdrijven. Dat konijn is niks gewend en moet dan in zn eentje klein opgesloten worden vlg jou. Dat geeft alleen maar stress voor het beest. Als TS aangeeft dat het dier zich buiten in de ruimte met gezelschap beter voelt, is dat toch alleen maar goed?

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

xPabloBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 21:35

pillow schreef:
hoefijzers schreef:

Je kunt e&a ook overdrijven. Dat konijn is niks gewend en moet dan in zn eentje klein opgesloten worden vlg jou. Dat geeft alleen maar stress voor het beest. Als TS aangeeft dat het dier zich buiten in de ruimte met gezelschap beter voelt, is dat toch alleen maar goed?

Idd, sluit ik me bij aan.

'When I'm prepared, I can be very spontaneous.'

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 10:51

Kijk inderdaad naar de reacties van het konijn.Als je haar buiten zet pas dan wel op dat ze niet opnieuw aangevallen wordt. Ts verdenkt de buurkat, dat zou gezien de verwonding best kunnen.