Poes veel te vroeg bevallen, 1 kitten leeft nog

Moderators: Duhelo, Muiz, Essie73, Ods, MirandaT

x_tico

Poes veel te vroeg bevallen, 1 kitten leeft nog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-19 15:43

Vandaag is mijn (stal)kat plotseling en veel te vroeg bevallen van kittens. Mijn hondje vond ze in het hooi. De moederkat liep er van weg. Ze waren nog nat, en ijskoud. Een was helaas overleden na meerdere pogingen om hem te laden ademen.. de eerste die ik vond leeft nog, en de laatste heeft het helaas ook niet gered. Nu zit ik hier dus met een heel jonge kitten, van 58 gram. (Normaal rond de 100 bij geboorte)
Ik heb kittenmelk, kitten biest wordt nu gehaald. Dierenarts zegt warm houden en melk geven. De moeder wil er niks van weten.. ze ligt nu op een kruik, in fleecedekens en met een warmtelamp. Natuurlijk hoop ik dat dit frommeltje het haalt en zal ik er alles voor doen. Maar ze is nog zo klein.

Wie heeft tips? Wat moet ik doen? Ik probeer de moederkat na te doen door haar veel te aaien. Op wat voor manier kan ik haar het best stimuleren om te plassen/poepen? Als ik haar aai piept ze, maakt ze geluidjes. Ook lijkt ze wel zuigreflex te hebben.

Asiel is trouwens gebeld voor evt pleegmoeder.. maar nog niks van gehoord..

Wie duimt er mee?

Afbeelding

Lex&Max's Ferrari | Prix St. Georges
Lex&Max's Select | Inter I
Billy Jean | Z2

DeMolenhoek

Re: Poes veel te vroeg bevallen, 1 kitten leeft nog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 15:55

Een likbeweging met jou vinger langs de anus is de beste manier om de behoefte te stimuleren. Indien je een hond hebt willen die soms ook wel de taak op hun nemen. Veel succes met het verzorgen van de kitten. Wat je met moeder moet doen om zo dingen te voorkomen in de toekomst weet je wel denk ik.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 15:56

Is er geen kittenopvang in je buurt? Zij hebben hier ervaring mee en kunnen de kitten ofwel overnemen ofwel jou 'coachen'.
Ik duim voor dat dropje !

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 15:57

Oei, nog echt een prematuurtje... Goed dat je een dierenarts hebt gebeld en zijn/haar raad opvolgt!

Als de mama ze alleen laat, vrees ik alleen dat ze haar kitten heeft opgegeven omdat ze te jong is.
Kan je bij jou in de regio niet op zoek naar een asiel die geregeld beroep doen op pleeggezinnen bij opvang van jonge kittens. Daar zijn alvast heel veel mensen met ervaring waar je eventueel contact mee kan opnemen voor advies. Met een beetje geluk hebben zij ook jonge kittens in huis en kunnen ze misschien samen opgroeien. Sneu dat ze zo alleen is.

Ik duim alvast super hard dat dit kleintje het haalt!

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-19 16:00

DeMolenhoek schreef:
Een likbeweging met jou vinger langs de anus is de beste manier om de behoefte te stimuleren. Indien je een hond hebt willen die soms ook wel de taak op hun nemen. Veel succes met het verzorgen van de kitten. Wat je met moeder moet doen om zo dingen te voorkomen in de toekomst weet je wel denk ik.

De poes was bij de dierenarts voor sterilisatie vorige week, toen ze er achter kwamen dat ze dus vol zat.

Billy Jean | Z2

Joan73

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 16:01

Niet alleen anus stimuleren, maar ook buikje en daarmee darmpjes. En inderdaad... kittenopvang zoeken en vragen. Zij zijn ervaren en kunnen je het beste helpen/adviseren. Heel veel succes en geluk!

Today is the tomorrow you worried about yesterday and all is well!

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 16:02

Als je redelijk Engels spreekt zou ik op YouTube eens bij Kitten Lady kijken. Ze heeft heel veel filmpjes met allerlei tips voor kittens zonder moeder!

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-19 16:09

Heel erg bedankt voor de tips! Mijn hondje heeft net gelikt en ik laat hem dit meerdere keren per dag doen. Hij is er zo lief voor.

Ik heb inmiddels een oproepje op Facebook voor een pleeg moeder. En ga ook op YouTube kijken!

Billy Jean | Z2

DeMolenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 16:09

x_tico schreef:
DeMolenhoek schreef:

De poes was bij de dierenarts voor sterilisatie vorige week, toen ze er achter kwamen dat ze dus vol zat.

Kan goed zijn, maar persoonlijk had ik ze dan wel onder toezicht gezet tot de bevalling. Elk dier dat zwanger is hoort onder toezicht te bevallen zodat je direct kun ingrijpen in gevallen zoals dit.

Kun je eventueel een soort couveuse maken? Bijvoorbeeld een oude hamsterkooi? (Zo een plastieke wel te verstaan) Daar blijven ze beter warm in, omdat ze ook beschut zijn tegen tocht etc,
Laatst bijgewerkt door DeMolenhoek op 25-09-19 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 16:15

Het is zooo intensief en dan nog een prematuurtje, dat ik dit kleintje naar de opvang zou brengen.

Is moederpoes tam? Anders met mams en baby naar de DA.... ideaal zou zijn dat zij natuurlijk voor haar jong gaat zorgen...

PimxBotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 16:16

OOO wat lief dat je je om het kitten bezorgd, ik hoop dat het een succes wordt.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 16:20

Aagh wat een prematuurtje. <3
Ik denk dat je tot nu toe gedaan hebt wat je kan, hopelijk vind je een pleegmama en komt alles goed.

I'm a space-bound rocketship and your heart's the moon. And I'm aimin' right at you. <3

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 16:27

Opvang/pleegmoeder zoeken..

Wekenlang elke 2 uur dag en nacht melk geven gaat je echt opbreken.

Hoop dat het kleintje het red en er niet teveel onderontwikkeld is.

Jammer dat je haar niet eerder hebt laten helpen. Had dit alles kunnen voorkomen (+trauma voor mamakat)

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 16:39

Ik weet niet waar je zit, maar je kunt het beste een kittenopvang bellen. Ook dierenartsen weten weinig van de periode tussen 0 (of te vroeg geboren) en 8 weken. Wij hebben opgevangen voor een stichting en we hebben daar speciaal training in gehad. Diezelfde training werd aan dierenartsen gegeven.

Voor de ontlasting moet je de buik (zachtjes) masseren en de anus stimuleren. Masseren is in feite gewoon eroverheen wrijven zonder druk bij zo'n ukkie. Warm houden. Iedere twee uur voeden, tenzij het kitten onderkoeld is. Voeden terwijl ze onderkoeld zijn kan dodelijk zijn. En de hoeveelheden die vermeld staan op kittenmelk, zijn hoeveelheden die gelden voor gezonde, oudere/zwaardere kittens. Daar kun je echt niet vanuit gaan bij zo'n kitten.

En kijk uit met je hond. Het is een goedbedoeld advies, maar een hondentong zit barstensvol bacteriën die een kat niet eigen is. Vooral zo'n ukkie kan dat niet aan.

Ik zou je echt adviseren een kittenopvang te bellen. Ik kan wel even informeren of er iets bij je in de buurt zit als ik weet welke regio.

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 16:41

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 17:06

Daar ga je een dagtaak aan krijgen, elke 2 uur voeden de eerste paar weken.
Je kunt met een watje van het buikje naar de anus toe aaien om zo het kitten te stimuleren om te plassen/poepen. Voordat je de fles geeft eerst dit doen en dan pas het flesje. Lekker warm houden is ook heel belangrijk.
In welke regio zit je? In Hoorn zit een hele goede kittenopvang.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 17:13

Kijk eens naar de miracle nipple en nooit voeden als het kitten koud voelt!! Opwarmen kan ook in je décolleté

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 17:34

Top dat je dit kleintje alle kansen wil geven !

Geen idee waar je woont, maar misschien Zwerfkat in Nood even bellen ?
Zij hebben hier heel veel ervaring mee en misschien nog wel een zogende moederpoes die het kleine mupske wil adopteren.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 17:36

Ga ts ook nog even een schuldgevoel aanpraten met dit had voorkomen kunnen worden. Dit soort zaken bij katten voorkom je niet , meestal regelt de natuur het zelf. Waarschijnlijk is er iets met de kittens aan de hand en zal dit kleintje het ook niet overleven, sneu en misschien lukt het maar ts had absoluut een vroeggeboorte niet kunnen voorkomen.

DeMolenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 17:52

Nee, dat kon ze zeker niet. Maar wel de kat extra monitoren, eventueel in huis halen etc zodat de signalen van een bevalling waren opgepikt, ipv ze koud te vinden.

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-19 18:01

De kat woont gewoon in huis. Maar komt ook buiten. Ik noem haar stalkat omdat ze liever op stal leeft dan binnen. Maar ze komt binnen eten etc. Ze was ook pas rond de 6 weken zwanger schatte de dierenarts.

Ik ben met alle tips bezig. Heel erg lief! De kleine leeft nog. Ze ligt nu in een couveuse.

Billy Jean | Z2

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 18:01

Dan nog, ik heb het meegemaakt. Binnenkat, gezond en zwanger en ook zonder enig voorteken bevallen. Die jonkies hebben het ook niet gered terwijl het bijna onder mijn ogen gebeurde. En het was zeker niet ons eerste nest en ook kittens met flesvoeding grootbrengen had geen geheimen voor ons. En heel eerlijk, soms moet je niet alles willen redden, ze worden niet zonder reden veel te vroeg geboren, zijn al zgn sprokkelkatten, die zijn vaak al kleiner en helaas minder gezond dan voorjaarskatten.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 18:10

Ik kan je helaas geen verdere tips geven. Alhoewel, je bent al super bezig en hebt goede en ervaren hulp voor als je het nodig hebt. Ik zou dus zeggen, ga vooral zo door. Ik ga duimen dat de kleine het red en een mooie grote sterke tijger mag worden <3

Like nu snel de Facebok pagina

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-19 18:17

Dankjewel voor de lieve reacties. Het is indd de natuur, hier kan niemand iets aan doen. Ook al keek ik er de hele dag naar.

Billy Jean | Z2

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-19 18:31

Helaas.. ze heeft het niet gered :(
Vind het echt onwijs oliebol..

Billy Jean | Z2