Wond onder bek hamster

Moderators: Duhelo, Muiz, Essie73, Ods, MirandaT

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Castilja

Wond onder bek hamster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-19 22:08

Hoi!

Gisteravond zag ik ineens een flinke bult onder het bekje van mijn hamster. Inmiddels lijkt deze bebloed te zijn en het ziet er niet al te best uit. Ik heb geprobeerd foto's te maken maar dat is vrij lastig omdat meneer nogal snel beweegt, maar is er toevallig iemand die zegt 'hee dat herken ik dat is dat en dat'?
Ik ben morgen echt de hele dag onderweg dus kan dan niets doen maar het plan is om vrijdag de DA te bellen.
Verder is er qua gedrag echt helemaal niets veranderd, hij crosst nog vrolijk de kooi door.

Thanks!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bellatrix
Correspondent Shadowhunter
Always & Forever

Re: Wond onder bek hamster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 22:13

Dat ziet er niet goed uit. Tumor lijkt wel...zou naar de DA gaan en ik twijfel of je hem dan nog mee terug kan nemen.

:(:)

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-19 22:15

Jeetje.. Heb deze man nog geen twee maanden, vorige hamster echt 2,5 jaar bij me gehad. :(

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 22:15

Oeps.. inderdaad tumor of abces. Ik zou ook proberen langs een dierenarts te gaan.. sterkte en succes inderdaad!

15-03-2016 ^&+

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 22:16

Komt het niet door het knagen aan de tralies?

Alana. ♡

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-19 22:18

J0anieke schreef:
Komt het niet door het knagen aan de tralies?

Toen ik hem net had deed hij dat, maar ik heb allemaal karton in de kooi gelegd en vaatdoekjes tussen de tralies gehangen om daar aan te knagen en sindsdien knaagt hij niet meer aan de tralies! Lijkt me niet dat hij zich enorm open kan halen aan karton toch...?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 22:28

Nee, dit komt niet door karton

Alana. ♡

Telpeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 22:35

Om de onderkant van een kleine knager goed te kunnen kijken helpt het misschien als je iets interessants hoog boven hem beet houdt waar hij niet mee weg kan lopen, ik hou bijv. nog wel eens een stuk koek beet (en dan dat koekje beet blijven houden, zodat ze ongeveer rechtop in die houding blijven zitten om stukjes koek af te bijten en op te eten). Soms heb je dan net die paar seconden extra om te kunnen kijken of fotograferen.

Ik kan het op de foto niet zo goed zien en ik ben geen dierenarts, dat even voorop. Zie je ook een bult, of is het eerder een gapend gat? Ik zie namelijk wel rood, maar ik kan niet goed zien of dat bloed is of een geirriteerde huid. Als het een bult is dan heb je kans (afhankelijk van wat de oorzaak is) dat die nog open gaat barsten, daar komt dan prut en bloed uit. Dat ziet er naar uit, het diertje zal zich dan ook gaan wassen. Het stinkt ook.
Wat het precies was bij de mijne dat weet ik niet meer, is al even geleden. Ik dacht iets van een abces of ingegroeide haar (of haren) waardoor er een ontsteking vormt. Reden dat ik daaraan denk is omdat de plek overeen komt, dat je eerst niks zag en spontaan rood komt ook overeen, en dat het dier niet anders doet als normaal ook. Zelf kreeg ik het idee dat de fase waarin het nog een flinke rode bult is het vervelendst is, zodra hij gebarsten is staat de huid niet meer strak en is de pijn weg.

Ps, het kan zo ver ik weet al even daar zitten, maar zoiets zie je niet snel zo lang het diertje er geen last van heeft. Als het pijn doet gaan ze eraan zitten, het kan wezen dat het daarom nu pas rood en zichtbaar is geworden doordat de huid eromheen ook is gaan irriteren.

Als het is wat ik denk dat het is dan kan je er volgens mijn dierenarts ook niet zoveel aan laten doen, met zo'n kleintje is het bijna geen doen om bijvoorbeeld wondjes schoon te maken of het te behandelen. Ik zou voor de zekerheid zelf wel langs een dierenarts gaan, al is het om ergere dingen uit te sluiten, of voor tips. Bij mijn dieren die dit kregen werd dit ook een terugkerend ding, om de zoveel weken/maanden kregen ze wel ergens een nieuw plekje. Zou er ook rekening mee houden dat dit diertje wellicht ook geen hoge leeftijd zal halen.

"The difference between fiction and reality? Fiction has to make sense." - Tom Clancy [o]

merijn06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 22:36

Lijkt sprekend op een abses dat mijn ratje ook heeft gehad. Wij dachten dat het een tumor was, tot het opeens opensprong :o

Saartje, Pip & Liz♡
Het regent Z̥ͦO̥ͦN̥ͦN̥ͦE̥ͦS̥ͦT̥ͦR̥ͦḀͦL̥ͦE̥ͦN̥ͦ

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-19 22:43

Dank voor de uitgebreide reactie!!! Ja ik liep ook al een beetje te tikken en te schudden boven hem, maar hij duikt daar eerder van naar beneden :')
Ik zag gisteren overduidelijk een bult maar het lijkt nu eerder op een gapend gat.
Aanstaande vrijdag heb ik een afspraak bij de dierenarts. Hij is echt nog prima actief en scharrelt de kooi door dus wie weet is het inderdaad iets wat over gaat en later weer tevoorschijn komt, maar ik wil zeker weten dat hij geen last/pijn heeft voordat ik rustig kan slapen zeg maar. :+

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 22:49

Goed dat je in ieder geval langs de dierenarts gaat.

Er staat me iets van bij dat ik dit al eens eerder heb gezien en na even zoeken kwam ik inderdaad het desbetreffende topic op het hamsterforum tegen. De foto's doen het (in ieder geval bij mij) niet meer, maar van wat ik me herinner zag het er exact hetzelfde uit als bij jouw hamster en ook precies dezelfde plek.
In het topic kun je lezen welke behandeling het beestje toen heeft gehad.
Topic: https://forum.dehamster.nl/viewtopic.php?f=7&t=108165

Therapist: And what do we do when we are sad?
Me: Buy the pony.
Therapist: *sprays me with a water bottle*

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-19 22:54

Goeie!! De foto's doen het bij mij inderdaad ook niet, maar ik zie (lees) inderdaad wel wat overeenkomsten. Schrik alleen wel een beetje van wat die vrouw allemaal heeft gedaan (deppen en smeren, ik heb al die spullen niet eens in huis). Maak me momenteel een beetje zorgen over de bodembedekking, heb het idee dat dat makkelijk in die wond terecht komt. Maar ik heb de oude kooi niet hier in mijn studentenhuisje. Ik weet niet wat ik moet doen. ;( Voelt een beetje onhandig en machteloos. Hij ligt nu in z'n slaaphokje en moet zelf eigenlijk ook gaan slapen in verband met een vroege wekker, zal zo snel mogelijk even een update geven. In ieder geval thanks voor de reacties. :)

Telpeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 22:56

Enige waar je nu eventueel naar zou kunnen kijken is dat de wond zo schoon mogelijk kan blijven, als er vieze plekken in de kooi zijn dan zou ik die nog even schoon maken. Liever infecties voorkomen dan genezen want het is wel open nu. Hij zal het zelf schoon willen maken (en houden), hij kan er met zijn bekje niet bij dus zal zijn voorpootjes gebruiken, dan is het prettig als hij daarmee niet eerst door de urine banjert en dergelijke :D

Als je echt het idee hebt dat de bodembedekker voor nu niet goed is, dan is een oude handdoek of theedoek misschien een optie?

"The difference between fiction and reality? Fiction has to make sense." - Tom Clancy [o]

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 22:57

Wat voor bodembedekking heb je dan?
Je zou hem in een transportbox of een plastic box (wel afdekken) met keukenpapier kunnen doen, maar dat is wel heel veel stress, dus dan zou ik het inderdaad goed in de gaten houden tot het dierenartsbezoek.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-19 22:59

Ja dat ga ik nog even doen! Kooi is alleen meer dan een meter lang dus zal dan wel paar oude theedoeken moeten vinden, maar ik verzin er wel even wat op. :') Dankjewel!
En ja ik heb twee verschillende soorten, ik mix gewoon zaagsel met Tumble Fresh. Maak me zorgen over dat zaagsel.

Edit: Nog even opnieuw proberen te bekijken, lijkt nu toch eerder op een korst. Geirriteerde huid. Schrok me iets minder de pleuris dan eerst. Heb zijn chinchillazaad even ververst en zet zometeen een bakje water neer in de hoop dat hij denkt 'goh laat ik dit even ontsmetten met wat water'. :+

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-19 15:23

Kom net terug van de dierenarts; bleek inderdaad een abces te zijn. Hij heeft antibiotica gehad en ik heb nieuwe bodembedekking gehaald zodat die wond zo schoon mogelijk kan blijven. Had houtvezel met Tumble Fresh, nu een soort harde korrels zolang de wond nog niet is genezen. Ik ga de kooi nog even langs om te kijken of ik scherpe randen (van trappetjes, speelgoed of iets dergelijks) kan weghalen en dan heb ik alles gedaan wat kon. :) Nu hopen dat de wond goed dicht groeit!

Telpeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 16:21

Hopelijk is hij snel weer de oude, hij krijgt zo te horen alle zorg!

Hoe is het nu met hem, krijg je de medicatie erin? Dat was hier nog wel eens een dingetje :+

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-19 16:24

De medicatie is door de dierenarts ingebracht! Het is een langwerkend antibioticum dus ik hoef hem gelukkig niet zelf te prikken. Dat was never nooit gelukt. Meneer krijste in de handen van die dierenarts alles bij elkaar, die heeft hem stevig beet moeten houden omdat 'ie zich enorm sterk maakte :+ Ben toch wel benieuwd of ik hem minder schrikachtig kan krijgen, hij moet er echt niets van hebben als je hem optilt. Maar goed. Eerst maar eens beter worden :D Heb wat pinda's om te pellen in de kooi gegooid, als een soort troost :')

Telpeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 16:53

Agossie arm ding met het krijsen! Maar dat gaat vast wel weer goed komen, jou zal hij weer gaan vertrouwen! Goede kans dat hij voor nu heel erg geschrokken is en zich de rest van de dag niet meer laat zien, het zal hem veel energie hebben gekost. Morgen weer een nieuwe dag!

Fijn dat je deze antibiotica hebt gekregen, dit scheelt je Veel gedoe. Ik krijg vaak een variant mee die ik dan dagelijks in het bekje moet zien te krijgen, wat ze uiteraard heel vies vinden :roll: maar dat heb je gelukkig niet!

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-19 20:22

Hij heeft zich vandaag inderdaad nog niet laten zien, maar we hebben natuurlijk ook hardhandig inbreuk gemaakt op zijn slaapritme. :') Oei ik ben inderdaad blij dat ik zelf niets meer hoef te doen, dat was echt niet goed gegaan namelijk. Jouw hamster is wel handtam dus? Makkelijk te pakken te krijgen? Heb je daar veel in moeten investeren of ging dat vrij vanzelf?
As we speak hoor ik wat gerommel in de kooi, ga even kijken hoe het met meneer gaat. <<)

Telpeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 13:51

Geen hamsters hier, wel af en toe eentje gehad als vakantieoppas maar ik heb mijn hart verloren aan gerbils. Zelfde formaat knaagdier als een grote hamster ongeveer, en bepaalde dingen komen redelijk overeen.

Heb je misschien al eens gekeken naar clickertraining? Mijne worden daar erg enthousiast van :) Bijvoorbeeld door het uitspreken van hun naam, en dan meteen een geluidje maken en een snoepje er in als ze op hun naam reageren, hoe klein de reactie ook maar is. Bijvoorbeeld zodra ze opkijken, of nog maar een oortje bewegen. Zodra ze een beetje door hebben dat zij invloed hebben op het kunnen krijgen van een snoepje heb je meestal meteen de aandacht zodra je ze roept, en komen ze enthousiast naar je toe. Mijn clicker geluidje is een kus geluidje dat zachtjes met mijn mond maak (geluid van een echte clicker is vaak erg luid, en daar schrikken ze hier thuis van).

Maar dat met de clickermethode heb ik eens gedaan met een niet tamme logeer hamster. Mijn ervaring met die ene hamster is dat hij die clickertraining heel erg leuk vond, ik gaf hem de keuze om zelf dingen te bepalen. Wil je mee op mijn hand? Nee? Oke is goed, dan vraag ik het over 10 mins nog een keer. Oh vind je mijn hand nu interessant genoeg om aan te snuffelen, snoepje er in! Wow ga je nou op mijn hand zitten? Hier heb je een hele berg snoepjes!
Dat had hij heeeel snel door, hij wist niet hoe snel hij zijn bed uit moest komen als hij mijn stem hoorde :+ oppakken was ook geen probleem meer. Hij was zo cute <3

Ps, ze verzamelen natuurlijk hun voer, in wangzakken en in het hok. Vaak geef ik een klein bergje snoep als ze iets heeeel goed hebben gedaan, dat wordt erg gewaardeerd, en dat doen ze dan ergens verstoppen. Als ze later een keer het hok uit zijn dan pak ik een flink deel van hun verzamelde snoep weer uit het hok, daar merkten ze nooit wat van.

Het is weer een beetje een lange post geworden oeps :D

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-19 18:53

Wat leuk die clickertraining! Dan ben ik ook echt met 'm bezig, zal eens op onderzoek uit gaan of ik daar wat mee kan als 'ie helemaal genezen is.
En jij kiest uiteindelijk voor gerbils als ik het goed lees, waarom precies? Zijn ze actiever, leuker....?

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 20:26

Fijn dat het beestje behandeld is! Beterschap.

Ik heb ook ooit clickertraining gedaan met mijn eerste hamster een paar jaar terug. Ik gebruikte de klik van een balpen als clicker.

Telpeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 20:53

Gerbils zijn ook overdag actief, het zijn geen nachtdieren. Het zijn woestijndiertjes, drinken daardoor niet veel en plassen ook niet veel, daardoor blijft het hok ook lang schoon, daar is weinig onderhoud aan. Dat waren voor mijn ouders denk ik de redenen waarom ik ze mocht hebben :D 20 jaar later vind ik ze nog steeds net zo leuk :)

Het is wel anders dan hamsters, ze waarderen het niet om geknuffeld te worden en ze kunnen niet stilzitten. Het zijn stuiterballetjes die veel liever hun eigen ding doen. Rennen, springen, knagen graven en rondstuiteren :D

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie