Kitten met geknikte oorpunten

Moderators: Duhelo, Muiz, Essie73, Ods, MirandaT

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

ChelseaAyLee

Kitten met geknikte oorpunten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-19 00:43

Ik heb een tijd geleden een half wilde kitten gevonden, begin juli ongeveer. Zij is toen door de dierenarts geschat op ong 6 weken. Een van mijn katers is helemaal gek met haar, ze spelen samen en liggen vaak samen te slapen. Lizzy, zoals ik haar genoemd heb is dus een blijvertje. Ondertussen is ze gewoon mak, ontzettend mensgericht, gaat super met mijn andere dieren om en gewoon en vrolijk kitten. Ze heeft flinke oorpluimpjes en krijgt steeds langer haar, dus het vermoeden is dat ze wat langer harig gaat worden <3. Ze had eerst rechte oortjes, maar eerst ging van het rechteroortje de punt knikken, en later van het linkeroortje en die is zelfs nog wat meer geknikt. Heb al op internet gezocht, maar kwam alleen oorpunten tegen die naar binnen knikken, meestal door problemen met de oren, maar die van haar knikken juist naar buiten. Kan dit komen door dat ze aan het wisselen is of hebben sommige rassen dit ook? Of is er een soort afwijking aan het kraakbeen mogelijk?
Ik heb echt heel veel katten gehad, en in een asiel gewerkt maar heb dit nog nooit gezien zelf, dus hoop dat er hier iemand meer van weet.
Hierbij een paar foto's ervan, om het goed te zien moet je de juiste hoek fotograferen, maar ze zit niet heel veel stil, dus dat is wat lastig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog wat schattige foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Chelsea CEN Leersum 126 km volbracht! De eerste klasse 4 is een feit. Gelders Kampioen in de klasse 2
Mijn dames in the picture: [ITP] Mijn dames in de picture
Ay Lee in the picture: [SPR-ITP] Ay Lee voor het eerst op bokt

Sterre98

Re: Kitten met geknikte oorpunten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 00:45

Ik heb er geen verstand van, maar wat is ze super schattig <3

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 00:50

Wat een droppie.
Google eens op American Curl ;)
Daar zal je meer info vinden.
Is een ras zowel lang als korthaar met de oorpunt naar achter gekruld,
Dit is geen kraakbeen aandoening zoals de Fold.
De krul is er in verschillende gradaties.

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-19 01:07

Dankjulliewel! Ja ze is echt super schattig en lief. Ik had de american curl al gezien inderdaad, maar die hebben wel heel erg gekrulde oren, zo erg heeft ze het niet. En ik kan mij ook bijna niet voorstellen dat iemand die gewoon los laat lopen. Maar kan altijd ergens ontsnapt zijn natuurlijk. Ik neem aan dat de moeder een verwilderde of wilde kat van 1 van de omliggende boerderijen is van die waar mijn paarden staan. Maar dat weet ik niet zeker, Lizzy liep alleen en was duidelijk geen mensen gewend. Ze was erg mager met een wormenbuikje. Neem aan dat ze niet in een huis geboren is, ze schrok zich ook steeds een hoedje van normale huiselijke geluiden.

Chelsea CEN Leersum 126 km volbracht! De eerste klasse 4 is een feit. Gelders Kampioen in de klasse 2

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 01:10

Eigenlijk zie ik niet zoveel bijzonders aan de oortjes?
Maar het is wel een megaschattig katje zeg <3

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-19 12:46

Het is ook moeilijk op de foto te krijgen want je moet precies de goede hoek hebben en ze zit niet zo veel stil. Maar de oorpunten zij dus wat achterover geklapt zoals bij de american curl maar dan veel subtieler. Zijn er nog andere rassen die dit hebben?
Ze is inderdaad ook super schattig en ze heeft een zijdezachte vachtje en kan keihard snorren, heel hoog aaibaarheidsgehalte dus. Was ook snel duidelijk dat ze zou blijven, zo'n poepie kan je toch niet meer af staan <3

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 12:51

mooi katje hoor! die heeft veel geluk gehad om bij jou terecht te komen. geniet ervan. Ik zie niet zo veel geks aan de oortjes verder, gewoon cute :)

ZONDER BOEREN GEEN VOEDSEL!
STEUN ONZE BOEREN!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 13:03

Ze is wel superschattig hoor. Misschien een kruising met een american curl, voor een kwart of een achtste. Ooit hier thuis in de kittenopvang kruising siamezen gehad. Ze waren gewoon zwart/wit, en naarmate ze ouder werden ( ongeveer 10 weken oud) zag je steeds meer siamees. De bouw, hun zachte vacht, die markante koppies, hun geklets de hele dag en hun manier van doen. Maar gewoon ergens op straat geboren en gevonden. Dus wie weet, is die van jou ook een kruising met een drupje american curl.

Heb geen spijt van de dingen die je doet, maar van de dingen die je niet gedaan hebt.
It's easier to leave than to be left behind- R.E.M. -leaving New York
Irma, my star in heaven 23-05-1990 - 27-05-2019

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 13:28

Bij Main Coons wil het ook wel eens voorkomen als ze erg grote oren hebben.

Roos J (Heinse 354 x Piter 312),Nougy OX (Nougatin x Karnaval) & Gulonia (Biscayo x Wolfgang)

Roos J. B+11, L1 + 11, L2 +10, M1 +10 M2+10, Z1+11, Z2+2 :-)
Gulonia B+11, L1+10 :-)

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-19 13:37

Ah, de dierenarts zei dat ze er een beetje main coon in zag, dus dat zou best kunnen dan. Ze heeft ook behoorlijk grote oren inderdaad. Ben ieder geval blij dat het geen kraakbeenafwijking is en ga lekker verder van mijn schatje genieten.

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 14:39

Wat een schatje! Een van onze katten heeft het ook een beetje, maar die heeft ook flinke pluimpjes op zijn oren. Wat hebben jullie trouwens een schitterende krabpaal!

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-19 14:50

Dankjewel! Ik wilde graag een duurzame, en toen kwam ik deze tegen na enig zoeken. Was gelijk verliefd. Lizzy heeft heel kleine pluimpjes op haar oren, het wordt wel steeds meer. Wel flinke pluimen uit haar oren en pluis achter haar oren. Ben heel benieuwd hoe ze gaat worden.

Tica_81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 14:51

Ze is wel echt heel leuk om te zien!

Ik spreek drie talen. Nederlands, Engels en Sarcastisch.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 15:42

Haar vacht zal niet langer worden dan het nu is, ze is kortharig.
Die langere haren zie je wel vaker bij kortharigen, die langhaar dragen (waarvan dus één van de ouders een langharige is) . Er is inderdaad goed kans dat er een raskat ergens achter zit, iets gebogen oren zie je bij natuurrassen als de Maine Coons en Noorse Boskatten, maar ook wel eens bij de Turkse Angora en Siberen.

Persoonlijk verdenk ik haar er eerder van dat er iets van Turks bloed achter zit.

Fijn dat ze bij jou een goed thuis gekregen heeft.

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-19 16:18

Ah dat is jammer, het lijkt namelijk of de vacht steeds langer wordt. Maar halflang of kortharig, het maakt haar niet minder lief gelukkig. Er zal in een van de voorouders wel een raskat hebben gezeten inderdaad, helaas is er nooit meer achter te komen.
Vond alleen die omklappende oortjes wel apart, fijn om te weten dat het dus vaker voor komt en niets geks is.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 17:21

Fijn dat er meer duidelijkheid is al! Wat een schatje zeg en wat zijn ze lief samen <3
En wat een prachtige boompaal ook :oo

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 18:47

ChelseaAyLee schreef:
Ah dat is jammer, het lijkt namelijk of de vacht steeds langer wordt. Maar halflang of kortharig, het maakt haar niet minder lief gelukkig. Er zal in een van de voorouders wel een raskat hebben gezeten inderdaad, helaas is er nooit meer achter te komen.
Vond alleen die omklappende oortjes wel apart, fijn om te weten dat het dus vaker voor komt en niets geks is.

Het “jammere” is dat katten geboren worden met hun vachtlengte. Tegen de tijd dat ze 8-12 weken oud zijn, kun je echt duidelijk vaststellen of ze kort of langharig zijn. Het beste is dat te zien aan de staart, een langhaar kat heeft een pluimstaart, een korthaar kat niet. Die van jou heeft een korthaar staart.

In langhaar heb je wel verschillende variaties (ook wel eens halflanghaar genoemd), maar er zit niets tussen korthaar of langhaar in. Halflanghaar betekend nog steeds dat ze 2x het langhaar gen hebben, alleen hebben halflanghaar katten (officieel) geen ondervacht. Er zijn dus andere genen van invloed op precies hoe lang dat halflanghaar is.

Maar net als dat je bij effen katten af en toe toch iets van tabby (een streepjes patroon) in de vacht waar kunt nemen, zie je bij sommige kortharigen ook wat langere haren. In veel van die gevallen zijn de kortharigen dan “toevallig” wel drager van 1x het langhaar gen. Om zeker daarvan te zijn, zou je een nest met een langhaar kater moeten fokken, je krijgt dan (statistisch gezien) 50% langhaar kittens. Of genetisch laten testen, als je het echt zeker wil weten, dat kost met swab ongeveer $40.

Maar gewoon laten steriliseren is niets mis mee, gezellig als bankhanger!

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-19 19:58

Ze heeft wel wat langer staarthaar dan mijn kort haar katers, maar geen pluim nee. Langer dan dit wordt het dus niet begrijp ik, nou ja dat is ook prima. Ze was zo al een kadootje op zich. Fokken ermee wil ik zeker niet, er zijn al genoeg rasloze katten die een huisje zoeken en het is verder ook niet zo belangrijk. Vroeg me alleen af hoe het zat met de oorpunten, daar heb ik antwoord op gekregen.

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-19 22:50

Bij deze wilde ik melden dat de linkeroorpunt weer recht is. De rechter nog een klein beetje geknikt. Mijn vermoeden is dat het toch met wisselen te maken heeft, dat ze er gewoon jong bij is.
Ze heeft trouwens wel een nieuwe hobby, op het badmatje heen en weer getrokken worden :=

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 22:59

Corticosteroïden als oorzaak van geknikte oorschelpen bij de katOok langdurige toediening van corticosteroïden kan beiderzijds gevouwen oorpunten bij een kat veroorzaken.Oraal of per injectie toegediende corticosteroïden (bv prednison of dexamethason) en langdurig locaal toegediende oorzalf of oogdruppels met een corticosteroïd kunnen voor hangoortjes zorgen.Het gaat meestal niet meer weg, het doet geen pijn, de kat heeft er geen last van.

Weet niet of je hier iets van gebruikt hebt?

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-19 23:01

Nee nooit gebruikt, ze is pas een maand of 4. De oorpunten hingen ook niet maar klapten juist iets achterover.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie