UBN nummer, hulp en advies gevraagd.

Moderators: Duhelo, Muiz, Essie73, Ods, MirandaT

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

newt

UBN nummer, hulp en advies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-19 08:52

Hallo allemaal.

Ik meen dat ik een UBN heb aangevraagd bij het RVO, echter weet ik niet zeker of ik het goed heb gedaan. Kan iemand mij misschien helpen?
Ik heb namelijk wel een account bij het RVO waar ik de registratie kan regelen. Dus ik denk dat ik het aanvragen van het nummer wel goed heb gedaan.
Ik heb echter nog steeds geen rekening ontvangen voor het UBN en vraag mij af of ik ook mijn perceel dien in te tekenen?
En hoe werkt het met het overschrijven van een schaap? Op ons naam.
Wij hebben nog geen schapen, maar voor ik wel enkele aanschaf wil ik wel graag zeker overkomen bij de verkoper ;)

Alvast bedankt!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!

Re: UBN nummer, hulp en advies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 09:19

Wat ik mij herinner kreeg ik de rekening ook pas later. Inloggen op mijn RVO met je digjd en daar staat alles in.
Je perceel hoef je niet in te tekenen.
Het is een ellendige bureaucratische bende ...
Wanneer je een schaap komt heb ke officieel een vervoersdocument nodig en een geregistreerde ontsmette trailer. Verkoper moet de schapen afmelden en jij meldt ze aan in je stallijst.
Veel sterkte ! Wij zijn vorig jaar verhuisd 2 km verderop dat was een enorm gedonder !

Beter twee paarden op stal dan een leeg halster.

Vakantie!!!!!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 10:05

Pfff rvo elke keer weer een drama

Wij hebben geiten en ook daarin af en aanmelden, vaak gedoe met inloggen omdat de site niet werkt sta je dan bij iemand om een geit aan te melden wil het weer niet :(

Kortste klap bij rvo is bellen :D

Naambordjes, portretten en meer
Geschilderd met aquarel, olieverf of gebrand met pyrografie
https://mjsartonwood.weebly.com/#

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 10:22

Ik kreeg ook geen bevestiging. Alleen bij inloggen zie je dus je nummer. De rekening krijg ik 1x per jaar in juli, dus dat kan nog even duren :-).

Intekenen heb ik nog nooit van gehoord. Eigenlijk was het aanvragen zo makkelijk dat ik me toen afvroeg of ik het goed gegaan had :-).

Een vervoersdocument is niet nodig, althans, bij ons nooit om gevraagd. Alleen oornummer en ubn oude eigenaar en verder niks. Wij hebben de schapen achterin een busje vervoerd en gewoon het nummerbord van die auto doorgegeven.

Er is ook een app waar je het ubn nummer kan opvragen, als je schapen gaat kopen. Zie https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... -ir-dieren

Als je het dan vergeet te vragen aan de oude eigenaar of die kan het nummer niet vinden, kun je het hier opzoeken.
Laatst bijgewerkt door beert op 28-09-19 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 10:24

Rekening is idd 1x per jaar. Dus dat kan kloppen dat je die nog niet had.
Als je inlogt bij rvo en daar staat een UBN, dan is het goed gegaan.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Sassy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 10:29

Vervoersdocument hoor je wel op te maken, dat je er tot nog toe geen controle op hebt gehad is een ander ding.
Vervoersdocument dient naast de oornummers, het UBN nummer van koper en verkoper op te staan, datum en tijd van vervoeren, ondertekend door beiden, plus het kenteken van de vervoerder.
Ik bewaar die hier toch maar in het geval je een controle van je beslag krijgt.

In Belgie moesten wij indertijd zelfs een getuigschrift vakbekwaamheid vervoerder bij hebben, ook voor particulieren, indien het transport over 80 km of meer was.
https://www.cbr.nl/nl/beroepsexamens/pl ... nsport.htm

Dat je een rekening veel later krijgt zou kunnen, dat was in Belgie ook zo, dat ze maar een keer per jaar afrekenen.

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!!

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 13:56

Maar het kenteken moest je ook al online invoeren na het vervoeren? Wij hebben een busje gehuurd en de lammeren achterin vervoerd in een bench.

Ik snap best de regelgeving, maar vind het voor hobbymatig vervoer wat overdreven allemaal. Onder de 65 km mag je dat ook allemaal zelf opschrijven. Maar boven de 65 km moet je ineens een bewijs van vakbekwaamheid hebben, terwijl iedereen honden en paarden ofzo gewoon mag vervoeren.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-19 07:47

Bedankt voor jullie reacties
Wat een gedoe om een paar schapen op mijn erf te krijgen.
Maar goed dat ik jullie nog om nadere informatie heb gevraagd. Het aanvragen ging mij dus ook zo gemakkelijk af dat ik dacht heb ik het wel goed gedaan?. Maar blijkbaar wel.
Ik zal mij nog even verdiepen in het vervoersdocument. Had niet gedacht dat er zoveel bij kwam kijken. Dacht dat de schapen qua nummer overgeschreven moesten worden op ons naam/UBN en dat ik ze de trailer in kon "drukken" en op naar huis ;). haha
Jullie hebben mij in ieder geval weer veel wijzer gemaakt. Ik zal mij er meer in verdiepen.
Bedankt!!

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 08:22

Als je de achterliggende gedachte begrijpt is het niet zó ingewikkeld ;) RVO (en NVWA) willen precies weten waar alle landbouwhuisdieren staan in het geval dat er een ziekte uitbreekt. Denk aan Q-koorts, mond en klauwzeer etc. Ieder dier dat de ziekte kan (over-)dragen moet dan geregistreerd zijn, want in zo’n situatie maakt het niet uit of je je schaapje hobbymatig of bedrijfsmatig houdt. Ze kunnen beide zorgen voor “een gevaar voor de volksgezondheid”.

Als je je er even in verdiept is het opmaken van het vervoersdocument niet zo ingewikkeld en anders kan de boer waar je de schaapjes van koopt je wel helpen. Wel goed bewaren voor het geval dat je controle krijgt! (En die kans is als particulier dan weer niet zo groot)

Stip, Youri :)

newt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-19 08:28

Ja ergens is het ook wel logisch hoor dat ze willen weten waar wat staat ivm ziekten ed. Ik had het alleen niet gedacht dat er voor het vervoer documentatie bij komt kijken. Hoe meer ik mij er in verdiep hoe meer ik denk dat de brug naar paarden kleiner zal worden. Zie het nog wel gebeuren dat ook zij binnenkort geregistreerd moeten worden ivm bv droes, rhino, west-Nijl enz.

Nogmaals bedankt voor de info.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 09:46

Dit linkje leid naar een download voor het vervoersdocument in word, die kan je gewoon uitprinten, invullen, en meenemen. :)

https://www.landgeit.nl/images/stories/ ... n_Word.doc

Aanmelden en afmelden is heel makkelijk. De vorige eigenaar zal ze op jouw UBN overschrijven, wanneer dat is verwerkt kan jij ze gewoon accepteren en staan ze in jouw stallijst. :)
Niet kopen van mensen zonder UBN, dan is het gezeur en gezanik voor jou.

Andersom (jij verkoopt/brengt ze naar ram) is net zo makkelijk, jij schrijft ze over naar het UBN van de koper, die accepteert ze, en tadaa, ze zijn uit jouw stallijst en in die van hen.

Dat moet officieel ook als je maar een paar uur ergens bent. Voor een keuring bijvoorbeeld moet je ze ook naar die locatie overschrijven, en dan krijg je ze daarna weer terug. Dan ga je het gemak met paarden heen en weer slepen toch wel waarderen. :P

Oh het spijt me spelleiding, ik zal voortaan beter opletten en nadenken over wat ik doe!

JUUUUUUUBEEEEEEEEEEEEEL!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 10:12

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 10:24

Ik snap het qua regelgeving ook wel, maar vind het hobbymatig vervoer toch anders dan bedrijfsmatig. Dat ze geregistreerd moeten zijn, snap ik goed vanwege ziektes. Maar voor vervoer en aan- en afmelden vind ik het bij hobbydieren te streng.

Zo hadden wij drie schapen gehaald en bij aankomst was er eentje zo over de zeik (omdat ze haar kudde miste) dat we die binnen een week teruggebracht hebben. Dat was voor haar de beste oplossing. En dus achterin een busje in een bench. Maar formeel gezien mag dat dus niet, omdat er ook iets is met de 21-dagen regeling (of was?).

Bij varkens maken ze wel meer onderscheid met hobbymatig en bedrijfsmatig.

Maar goed, daar gaat het niet zo om. Het is een gedoe om te regelen als je het voor het eerst uitzoekt. Al valt het dan ook eigenlijk wel weer mee. Onze schapen staan nu, oormerkjes netjes in en je krijgt 1x per jaar een factuur en dat was het.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 10:27

21-dagen geen aanvoer van dieren is voor buitenland ivm quarantaine op eigen terrein voor zo'n transport.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 14:14

Op Levende Have staat het er nog wel bij:
Citaat:
21-Dagen regeling
De 21-dagen regeling houdt in dat je dieren die je hebt aangevoerd, gedurende 21 dagen niet opnieuw mag vervoeren. Voor keuringen en tentoonstellingen geldt een uitzondering. Dieren die naar de keuring zijn geweest mogen binnen drie weken naar een andere keuring.

Zie ook: https://www.platform-ksg.nl/index.php/r ... 20regeling

Het is dus voor alle schapen van toepassing. Maar goed, voor TS niet zo heel belangrijk. Via bovenstaande link vind je ook alle informatie over vervoer, maar ik vind het alleen maar verwarrender worden wat er allemaal aan regelgeving is :D

newt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-19 14:34

beert schreef:
Op Levende Have staat het er nog wel bij:
Citaat:
21-Dagen regeling
De 21-dagen regeling houdt in dat je dieren die je hebt aangevoerd, gedurende 21 dagen niet opnieuw mag vervoeren. Voor keuringen en tentoonstellingen geldt een uitzondering. Dieren die naar de keuring zijn geweest mogen binnen drie weken naar een andere keuring.

Zie ook: https://www.platform-ksg.nl/index.php/r ... 20regeling

Het is dus voor alle schapen van toepassing. Maar goed, voor TS niet zo heel belangrijk. Via bovenstaande link vind je ook alle informatie over vervoer, maar ik vind het alleen maar verwarrender worden wat er allemaal aan regelgeving is :D

Levende Have site is inderdaad al erg behulpzaam geweest.
Bedankt Tamary en Julius_juut voor de links!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 15:25

Seven schreef:
Pfff rvo elke keer weer een drama

Wij hebben geiten en ook daarin af en aanmelden, vaak gedoe met inloggen omdat de site niet werkt sta je dan bij iemand om een geit aan te melden wil het weer niet :(

Kortste klap bij rvo is bellen :D

dat aan en afmelden hoeft helemaal niet direct ter plaatse, dat kan rustig een paar dagen later. Ik heb er nog nooit enig probleem mee gehad en moeilijk is het helemaal niet.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

KLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 15:27

Ik hou sinds een paar maanden geiten en dacht bij het aanvragen van een UBN-nummer ook dat ik het fout had gedaan omdat het wel erg simpel ging. Gelukkig was alles goed en bij het ophalen van de eerste geiten uitleg gehad van de verkoper over het vervoersbewijs. Dit vervoersbewijs moet je ook bewaren.
Alvast veel succes met de toekomstige schaapjes!

Stand up for what you believe in, even if you're standing alone

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie