Kat hoest en miauwt schor

Moderators: Duhelo, Muiz, Essie73, Ods, MirandaT

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Renskewendel

Kat hoest en miauwt schor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-19 11:10

Hallo allemaal,

Sinds een dag of twee merkte ik dat mijn kat vreemd miauwde. In het begin kwam er helemaal geen geluid uit behalve een piepje, ondertussen miauwt ze weer maar enorm schor. Ook hoest ze veel.

Een paar jaar geleden had ze ook 'hoest-aanvallen' waarmee ik toen naar de dierenarts ben gegaan. Er werd me verteld dat ze een allergie had die elke lente terug zou komen en er ging antibiotica mee naar huis. Afgelopen lente heb ik er eigenlijk niks van gemerkt, maar opeens begint het hoesten nu.

Heb al iets gelezen over een kat die een tumor in zijn keel had en dat liet me wel even schrikken, maar wil ook niet voor elk hoestje naar de dierenarts toe. Zou ze gewoon verkouden zijn of denken jullie dat er meer achter zit?

Bedankt voor de reacties alvast :)

Pepperrr

Re: Kat hoest en miauwt schor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 11:29

Je kunt altijd de dierenarts even bellen. Liever naar de da stappen en dat er niks aan de hand is dan straks echt een doodzieke kat.

The secret of happiness, you see, is not found in seeking more, but in developing the capacity to enjoy less.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 14:02

1 van mijn poezen heeft dat ook gehad, bij haar bleken er 2 grassprieten in haar keel te zitten.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 15:50

Niet om je het zoveelste horrorverhaal voor te houden, maar ik zou in dit geval toch even laten beoordelen door een DA. Mijn Bliksekater heeft nooit echt een stoere katermiauw gehad en er kwam vooral geluid uit rond etenstijd :+ , maar opeens kon hij helemaal niet meer miauwen en had hij ook bij vlagen een naar hoestje. De DA heeft heel simpel even met een roesje in zijn keel gekeken, bewust een roesje, omdat dan de stembanden bij normaal functioneren blijven bewegen :+ . In geval van mijn Blik was het een combinatie van stembandverlamming en een zwelling op een van beide stembanden.

Wat de zwelling precies was, was op dat moment niet duidelijk, want er is niet gelijk een biopt genomen, daar waren geen afspraken over gemaakt vooraf. Geloof dat het hele onderzoek me nog geen 60 euro heeft gekost me biopt op kweek is het wel duurder natuurlijk.

Maar goed, in geval van Blik hiep een kuur antibiotica niet en 10 september heb ik 'm laten gaan, omdat hij ineens verslechterde. Hij had al vrij weinig 'ademruimte' in zijn luchtwegen, maar gedroeg zich daar nog helemaal niet naar, speelde, at goed, had zijn dwaze 5 minuten, ademde eigenlijk nog heel goed. Tot de zondag voor zijn inslapen, toen kwam ik thuis en waren zijn brokjes nog niet op, gaf hij ze ook terug op, haalde zichtbaar moeilijker adem. Uiteindelijk is de DA hem dinsdagmiddag thuis komen laten inslapen, zodat grote broer Stoffer ook afscheid kon nemen.

Een operatie kan wel bij verlamde stembanden, dan verleggen ze er een naar opzij, maar Blik was bijna 16 en icm de zwelling zou het zeker 1200 euro gaan kosten, ook nog eens niet bij de eigen kliniek kunnen en de vraag is of hij er echt beter van zou zijn geworden.

Aan de andere kant las ik van de week op de facebookpagina van mijn DA een vergelijkbaar verhaal waar er inderdaad grassprieten dwars bleken te zitten in de keel van betreffende kat. Beestje is daar onder narcose vanaf geholpen en doet het weer prima.

'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan ~ Pippi Langkous

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 15:57

Altijd even dierenarts bellen. Advies vragen kost niets.

Voor bijzondere (niet paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie