Iemand info over Atlas Mountain Dog ( Aidi)

Moderators: Duhelo, Muiz, Essie73, Ods, MirandaT

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

soully

Iemand info over Atlas Mountain Dog ( Aidi)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-19 19:18

Hallo Bokkers,

Sinds een paar weken ben ik me aan het verdiepen in de Aidi, en kan over het karakter e.d. wel veel vinden, en foto's van de honden, maar ik kan helemaal nergens een fokker vinden.

Ik heb Nederlandse mensen benaderd die ze ooit gefokt hadden maar nu niet meer, zij vertelden mij dat er in Frankrijk nog fokkers zaten maar na een paar zoekacties in het Frans op Google kwam ik nog geen steek verder.

Daarna nog een vrouw uit Zweden benaderd en zij verwees mij naar een Zweedse fokker, maar helaas fokt ook zij niet meer en krijg ik verder ook geen contact met haar.

Nu mijn vraag, of er misschien mensen hier op Bokt zijn die misschien persoonlijke ervaringen hebben met deze honden of mensen kennen die deze honden hebben, zodat ik er misschien achter kom waar ze eventueel nog gefokt worden of dat ik toch echt naar Marokko moet gaan om er een op te halen :P

Ik hoop dat er iemand is die me iets wijzer kan maken :)

BarbaLala

Re: Iemand info over Atlas Mountain Dog ( Aidi)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 19:23

Tip; Ik denk dat je meer kans hebt om een dergelijk persoon op fb in een hondengroep te treffen dan op bokt gezien het specifieke ras. :)

soully

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-19 23:53

Ja, daar ben ik ook al een paar weken naar aan het kijken en een bericht gestuurd naar een facebook groep van dat ras maar geen reactie op gekregen, en verder niks te vinden dus ik dacht, ik probeer het hier ook even.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 00:22

ik heb voor je in de Zweedse/Noorse fokkers lijst gekeken en hier is er inderdaad geen 1 fokker :+ lastig hoor zijn erg zeldzaam hier schijnbaar!

edit dit zou de franse kennel club moeten zijn maar zie hem er niet tussen staan :( https://www.centrale-canine.fr/recherch ... phabetique

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 00:34

Wat heeft je interesse gewekt in juist dit ras?

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 07:22

Bij mij zou er een belletje gaan rinkelen als er meerdere fokkers mee ophouden en er geen fokkers meer van te vinden zijn. Kennelijk toch geen geweldige huishonden die ze makkelijk verkocht krijgen?
Dus zou voordat je naar Marokko gaat om ze te halen jezelf heel hard achter je oor krabben of dit ras naar Nederland halen het slimste is om te doen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 07:26

Je woont in Nederland?

Dat ras is niet gemaakt om hier als htk hond te leven.
Het is een wolvenvechter en een zeer, zeer grote beschermer van eigen huis en haard.
In het dichtbevolkte nederland ken ik weinig mensen die zo'n dier kunnen bieden wat het nodig heeft.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 07:30

Wendy_Komen schreef:
Bij mij zou er een belletje gaan rinkelen als er meerdere fokkers mee ophouden en er geen fokkers meer van te vinden zijn. Kennelijk toch geen geweldige huishonden die ze makkelijk verkocht krijgen?
Dus zou voordat je naar Marokko gaat om ze te halen jezelf heel hard achter je oor krabben of dit ras naar Nederland halen het slimste is om te doen.

Mijn gedachte... Er zijn zoveel andere fijne berghondenrassen...
Anderzijds: onbekend maakt onbemind natuurlijk... Misschien zit er gewoon nul 'marketing talent' achter het ras, dat kan natuurlijk! En misschien zoekt TS wel naar een niet-huishond omdat ze er een specifieke taak voor heeft?

Maar qua 'vergelijkbare rassen', zou ik misschien naar de Maremma, Kuvasz of Polski Owczarek Podhalansk kijken? Mogelijk iets makkelijker aan te komen en meer info over te vinden gezien de Europese oorsprong?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 07:39

Kuggur schreef:
Wat heeft je interesse gewekt in juist dit ras?

Daar ben ik ook wel benieuwd naar.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 07:48

Hoe kom je er bij dat het een wolvenvechter is Sunnda? Ik lees beschermer van vee,maar nergens tegen wolven.Het is blijkbaar een relatief kleine en lichte hond.In ieder geval kleiner als mijn Duitsers.
Wel blijkbaar erg aktief en je moet een zeer goede omheining hebben om ze thuis te houden ,samen met het feit dat het blijkbaar ook jagers zijn,zou het geen hond voor mij zijn.
maar qua uiterlijk vind ik het wel een leuke hond.
Ik vraag me wel af hoe pure bred het ras is ,wan ik lees dat ze in marokko vaak kruisen met de sloughi.
Maar ik ben ook wel benieuwd wat je aantrekt in dit ras ts?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:00

beatje schreef:
Hoe kom je er bij dat het een wolvenvechter is Sunnda? Ik lees beschermer van vee,maar nergens tegen wolven.Het is blijkbaar een relatief kleine en lichte hond.In ieder geval kleiner als mijn Duitsers.
Wel blijkbaar erg aktief en je moet een zeer goede omheining hebben om ze thuis te houden ,samen met het feit dat het blijkbaar ook jagers zijn,zou het geen hond voor mij zijn.
maar qua uiterlijk vind ik het wel een leuke hond.
Ik vraag me wel af hoe pure bred het ras is ,wan ik lees dat ze in marokko vaak kruisen met de sloughi.
Maar ik ben ook wel benieuwd wat je aantrekt in dit ras ts?

Hier staat dat.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Aidi

De vacht beschermd ze tegen het weer maar ook in gevechten met wolven.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:02

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people or a kerstman who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.

Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:06

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:07

Ahh ik heb alleen de engelse versies gelezen,daar staat het niet in,wel ook dat ze snel aan slaan.Ik vraag me ook af of een hond van 25 kg een roedel wolven aan kan dan ben je denk ik beter af met echte berghonden.
Maar qua uiterlijk snap ik wel dat je er op kan vallen,lijkt wat op een kruising aussie of zo

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:15

http://www.easypetmd.com/doginfo/aidi wat dan ook bijzonder is ,dat er hier staat dat het 1 van de gezondste honden is en ik net in een ander stuk zit te lezen dat ze 10 tot 12 jaar worden en ook kampen met elleboog en heupproblemen.
Zo zie je dat iedereen ook maar wat schrijft...Ben nu wel benieuwd naar de hond in het echt :-)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:19

@beatje; wat niet geregistreerd wordt qua ziektes, 'bestaat niet' zeg maar. Daar ben ik met andere rassen al achter gekomen. Vaak wordt niet alles doorgegeven wat er medisch niet goed gaat bij een ras. Bij labradors zijn er zó veel dat iedereen wel weet dat daar ED en HD voorkomt, maar bij veel 'kleine' rassen of 'rassen' waarbij stambomen niet goed bijgehouden worden, is het gewoon niet bekend dat er genetische defecten inzitten.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:29

Skippy01 schreef:
@beatje; wat niet geregistreerd wordt qua ziektes, 'bestaat niet' zeg maar. Daar ben ik met andere rassen al achter gekomen. Vaak wordt niet alles doorgegeven wat er medisch niet goed gaat bij een ras. Bij labradors zijn er zó veel dat iedereen wel weet dat daar ED en HD voorkomt, maar bij veel 'kleine' rassen of 'rassen' waarbij stambomen niet goed bijgehouden worden, is het gewoon niet bekend dat er genetische defecten inzitten.

Dat ben ik met je eens.Ik vind het ook een fabeltje dat kruisingen zo gezond zijn.Daar word de gezondheid idd niet van bij gehouden dus die kampen net zo goed met gezondheids problemen.En dan heb je nog rasgroepen die bep.problemen ontkennen maar waar ze op den duur toch niet onderuit kunnen.

soully

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-19 20:25

Ik zie veel vragen over mijn interesse in dit ras,
Ik ben al een hele tijd opzoek naar een hond en ik wilde eigenlijk eens een hond die niet zo standaard was.

Ik ben ontzettend veel onbekende rassen tegen gekomen, waaronder dus ook de Aïdi.

Vervolgens heb ik zo'n beetje heel internet afgezocht voor informatie over deze hond en dus ook de Nederlandse fokkers gecontact.

Deze mensen hebben mij verteld dat het ontzettend lieve en trouwe huishonden zijn maar dat ze wel veel beweging nodig hebben.
Ik ga uit van hun beschrijving van het ras aangezien ze het persoonlijk ervaren hebben (en nog want ze hebben er zelf nog 1) en omdat dit ook overeenkomt met wat ik op internet las.

De reden waarom ze niet meer fokken met dit ras is omdat het een vrij speciaal ras is in veel landen en het dus moeilijk is om aan een goede dekreu te komen en ze vervolgens te verkopen.

Hoe gezond het ras is weet ik uiteraard ook niet, Maar als ik internet en de fokkers moet geloven is het een gezond ras zonder veel gebreken, en daar ben ik uiteraard naar opzoek.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 05:52

Neem een kruising als je een bijzondere hond wil. Als je graag een gezonde hond koopt met bekende afkomst en uit geteste ouders kom gezellig erbij op de Facebook groep bewust kruisen (honden)
Ik krijg bij dagelijks de opmerking ohhhh wat is hij geweldig, wat voor ras is hij? Gewoon een erg leuke mix
Afbeelding

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie