Ziekte van Weil, wel of niet enten?

Moderators: Duhelo, Muiz, Essie73, Ods, MirandaT

Amandavd

Ziekte van Weil, wel of niet enten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-19 08:39

Hallo allemaal,

Het is weer zover, mijn hond is vorig jaar gevaccineerd en moet dit jaar weer. Voor de DHP gaan we titeren, de kennelhoest moet sowieso i.v.m. dagopvang en pension, maar dan blijft de ziekte van Weil over.
Ik hoor heel veel verschillende verhalen over deze enting en waarom wel of niet enten. Ik vraag mij dus ook af of ik mijn hond moet laten ineten. Zover ik gehoord heb beschermt de enting maar tegen 4 van de 250 stammen van deze ziekte en heeft de enting geregeld nare bijwerkingen.

Alhoewel mijn hond niet zwemt en zelden uit water buitenshuis drinkt, komt ze veel in bosgebieden met sloten en waters en is het een hond die graag aan dingen likt, zoals gras etc. en als ik niet op let gaat er soms wel een hapje gras in. De vraag is dus ook, hoe groot is de kans op besmetting?

Nu vroeg ik mij dus af wat doen de Bokkers? Enten jullie wel of niet?

dierenfan

Re: Ziekte van Weil, wel of niet enten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 08:55

Wij eisen weil ook als pension en dagopvang. Wij hebben ook crematorium en zie jaarlijks aantal overleden aan weil honden daar.

Overigens ratten enz lopen ook over gras en besmet gras eten dan krijgen ze het ook. Het is niet enkel in water zwemmen of daar uit drinken

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 08:57

Ik ent niet (meer). Ik heb een hond gehad die echt doodziek werd na de enting als pup. Later nog eens geprobeerd, want 'het kan niet aan de enting liggen', maar weer 2 hele zieke honden. Dus daarom en omdat het niet tegen alle stammen beschermd ent ik niet meer tegen Weil.

Wél heb ik in het dossier laten zetten dat ze er dus niet tegen geënt worden. Dan kan er sneller aan Weil gedacht worden als de symptomen overeen komen. Als ze wel geënt zijn, denken DA's er niet meer aan, terwijl het nog wel kan voorkomen. Mijn honden zwemmen, eten gras, drinken wel eens uit plassen en sloten, maar ik vind de enting in hun geval gevaarlijker.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 09:03

Wij enten wel tegen Weill. Onze stabij zwemt in alles, alle meertjes, sloten, plassen regenwater ect en drinkt ook op lange wandelingen soms uit plassen en likt aan gras. Gelukkig reageert ze niet op de enting...

ღ Bo! ღ 16-05-05
ღ Sinelia! ღ 21-04-99 --- 27-03-13

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 09:20

Ik ent absoluut wel!

Skip is een verschrikkelijke waterrat: uit elke plas moet gedronken worden, ligt als het kan direct in de sloot, water buiten is schijnbaar lekkerder dan vers kraanwater.

Als je niet ent en je hond krijgt weil, kan je jezelf wel voor je kop slaan!

Vergeet trouwens ook de rabiës enting niet!

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 09:22

Ik ent ook tegen Weil. Naast dat mijn honden graag uit elk poeltje drinken, en ze dus meer risico lopen, kan een hond die Weil heeft ook zijn eigenaar besmetten. Weil tast de nieren aan en aangezien ik maar 1 nier heb, moet ik zo weinig mogelijk risico's nemen.

Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 09:36

Enten beschermt niet 100% he? Ze kunnen alsnog Weil krijgen en het gevaar dan is dat het te laat ontdekt wordt, omdat de hond geent is en er dus niet aan gedacht wordt.
Als mijn honden het wel zouden krijgen ga ik mezelf echt niet voor mijn kop slaan. Ik zou ook nooit een pension oid kiezen waar kennelhoest en Weil verplicht zijn qua entingen. Beide entingen geef ik niet meer.

EDIT: Daarbij werkt de Weil enting geen heel jaar en lopen de meeste honden dus alsnog onbeschermd rond, tenzij je vaker zou enten. Of je kijkt wanneer het risico het grootst is en geeft de enting voor die periode. Dan moet je ook nog hopen dat hij één van de 4 stammen 'tegenkomt' en niet één van de vele anderen. Want dan heb je niks aan een enting, maar dan is het wel belangrijk dat jij en de DA herkennen dat het Weil is. Er overlijden ook honden die wel geent zijn, ook omdat de ziekte te laat herkend wordt en dus niet behandeld.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 09-10-19 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 09:42

Mijn ouwe hond van 10 enten we al jaren niet meer, die heeft wel genoeg antistoffen inmiddels na de eerste 6 jaar enten.
De andere is anderhalf en ent ik zeker wel, we hebben hier wel eens ratten in de tuin en ik ga geen onnodig risico nemen.

WesternWay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 09:49

Inderdaad de enting tegen Weil is maar een half jaar werkzaam.
De grote cocktail krijgt mijn hond eens in de 3 jaar. Elk jaar enten is alleen goed voor de DA naar mijn mening.

The difference between the good and the great;
the great can make others feel as if they also can be great
-Unknown

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-19 09:51

WesternWay schreef:
De grote cocktail krijgt mijn hond eens in de 3 jaar. Elk jaar enten is alleen goed voor de DA naar mijn mening.

De l2 is 6 maanden werkzaam maar ik begreep l4 wel een jaar.
Op de ziekten uit de grote cocktail gaan wij nu titeren.

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 09:54

Ik ent wel voor Weil. Alleen deze enting werkt maar 7 maand, dus ik ent hem altijd in het voorjaar. Omdat ze dan het voorjaar, de zomer en gedeeltelijk de herfst beschermd is.

Brasso (Kahal x Notaris) geb. 25-04-2008 / 10-05-14 B + 3 [o]

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 09:59

WesternWay schreef:

De grote cocktail (parvo, hepatitis en distemper) word in nederland volgens het advies al heel lang elke drie jaar gegeven ipv jaarlijks.

Ik ent wel tegen weil, overigens ooit van de vertegenwoordiger gehoord dat het niet tegen 4 maar tegen 6 stammen beschermd echter uit 4 verschillende families. En het vaccin is aangepast op de stammen die hier in nederland (het meest) voorkomen. Geeft natuurlijk geen 100% dekking maar daar is zeker over nagedacht. De l4 zou ook gewoon een dekking hebben van 1 jaar.

Azmay, heb je je oude hond ooit laten titreren? Anders is het een gevaarlijke uitspraak om te zeggen hij heeft wel genoeg afweerstoffen na 6 jaar vaccineren..

Maldu(v. Lyckangs Tempo X Sonja v. Jarbo) drachtig van Gjovik voor 3 mei 2020
Sitske van den Bosdries(v. Almglimt X Mitske van den Bosdries v. Lyckangs Tempo) drachtig van Lavi voor 30 mei 2020

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 10:01

XxDiandraxX schreef:
WesternWay schreef:

De grote cocktail (parvo, hepatitis en distemper) word in nederland volgens het advies al heel lang elke drie jaar gegeven ipv jaarlijks.

Ik ent wel tegen weil, overigens ooit van de vertegenwoordiger gehoord dat het niet tegen 4 maar tegen 6 stammen beschermd echter uit 4 verschillende families. En het vaccin is aangepast op de stammen die hier in nederland (het meest) voorkomen. Geeft natuurlijk geen 100% dekking maar daar is zeker over nagedacht. De l4 zou ook gewoon een dekking hebben van 1 jaar.

Azmay, heb je je oude hond ooit laten titreren? Anders is het een gevaarlijke uitspraak om te zeggen hij heeft wel genoeg afweerstoffen na 6 jaar vaccineren..

Weil kan je niet titeren dus dat is niet bijzonder nuttig.
Komt weinig in contact met andere honden verder oid dus ben er niet zo bang voor.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 10:03

Ik ging ervan uit dat je helemaal niet meer vaccineerd, dat weil niet te titreren is dat weet ik.

Maldu(v. Lyckangs Tempo X Sonja v. Jarbo) drachtig van Gjovik voor 3 mei 2020
Sitske van den Bosdries(v. Almglimt X Mitske van den Bosdries v. Lyckangs Tempo) drachtig van Lavi voor 30 mei 2020

safina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 10:04

Ratten zitten overal. In de stad, op het platteland, in de woonwijk, in stallen, op je uitlaatveldje... Vooral waar mensen verblijven, leven ratten graag. Want daar is voedsel. En daar bevinden zich dus ook hun uitwerpselen. En via die uitwerpselen vindt besmetting plaats.

En nu het klimaat maakt dat ze makkelijker overleven en ze buitenshuis niet meer met gif bestreden mogen worden, worden het er steeds meer.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 11:00

MyWishMax schreef:
Enten beschermt niet 100% he? Ze kunnen alsnog Weil krijgen en het gevaar dan is dat het te laat ontdekt wordt, omdat de hond geent is en er dus niet aan gedacht wordt.
Als mijn honden het wel zouden krijgen ga ik mezelf echt niet voor mijn kop slaan. Ik zou ook nooit een pension oid kiezen waar kennelhoest en Weil verplicht zijn qua entingen. Beide entingen geef ik niet meer.

EDIT: Daarbij werkt de Weil enting geen heel jaar en lopen de meeste honden dus alsnog onbeschermd rond, tenzij je vaker zou enten. Of je kijkt wanneer het risico het grootst is en geeft de enting voor die periode. Dan moet je ook nog hopen dat hij één van de 4 stammen 'tegenkomt' en niet één van de vele anderen. Want dan heb je niks aan een enting, maar dan is het wel belangrijk dat jij en de DA herkennen dat het Weil is. Er overlijden ook honden die wel geent zijn, ook omdat de ziekte te laat herkend wordt en dus niet behandeld.

De nieuwe enting dus de L4 werkt tegen de geënte varianten absoluut 1 jaar. De vroegere versie idd niet. Mijn dierenarts had vroeger wel eens geënte honden met weil besmetting maar nog 0x L4 geënte honden met weil besmetting

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 11:01

Weil en kennelhoest zijn idd niet te titeren. Worden best vaak fouten mee gemaakt door eigenaren wiens honden dus dan ook niet welkom zijn in het pension

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 11:04

Sastaic schreef:
Ik ent wel voor Weil. Alleen deze enting werkt maar 7 maand, dus ik ent hem altijd in het voorjaar. Omdat ze dan het voorjaar, de zomer en gedeeltelijk de herfst beschermd is.

En het is ook waarschijnlijker dat een hond in het voorjaar, zomer en begin herfst gaat badderen en niet in de winter... :brr:

Hallo allemaal, wat fijn dat er [o] [o] zijn...

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 11:05

Hier worden ze niet geënt . Helemaal niet overigens ;)

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 11:23

Wij worden vanuit de fokker echt afgeraden om hiervoor te enten. Idd omdat de enting maar beschermt tegen een heel klein heel van de stammen die er zijn én omdat indien ze toch geënt zijn en toch een soort krijgen is dit niet te zien in het bloed. Hier wordt er dus ook geen L4 geënt...

RIP Evita 02/04/1995 - 02/05/2017
Instagram - B&b in de Belgische Ardennen

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-19 11:53

Kabayo schreef:

Doe je wel titeren dan?

Ze is vanmorgen getiterd, ik krijg vanmiddag de uitslag. Ze heeft wel KC enting gehad vandaag.

Wat betreft L4, de dierenarts gaf aan dat als ik wilde enten, wacht dan tot het voorjaar. Dus ik twijfel er nog erg over.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 12:27

Amandavd schreef:
Kabayo schreef:

Doe je wel titeren dan?

Ze is vanmorgen getiterd, ik krijg vanmiddag de uitslag. Ze heeft wel KC enting gehad vandaag.

Wat betreft L4, de dierenarts gaf aan dat als ik wilde enten, wacht dan tot het voorjaar. Dus ik twijfel er nog erg over.

Nee

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 12:37

Zoolgangster schreef:
Sastaic schreef:

En het is ook waarschijnlijker dat een hond in het voorjaar, zomer en begin herfst gaat badderen en niet in de winter... :brr:

Dat was dus vroegere enting weil die geen volledig jaar bescherming gaf. Huidige wel

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-19 12:45

Kabayo schreef:
Amandavd schreef:

Doe je wel titeren dan?

Nee

Maar hoe weet je dan of je hond beschermd is tegen een aantal toch wel ernstige ziektes?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 12:58

Ik raad het L4 af.
Waarom ?
1. De enting beschermd maar tegen enkele varianten. De hond kan dus nog steeds de ziekte oplopen.
2. Zelf nare ervaringen gehad met het vaccin. Mijn JR viel erdoor enorm terug in conditie. De puppy van buren/vrienden is erdoor overleden.

uva uvam vivendo varia fit