Ziekte van Weil, wel of niet enten?

Moderators: Duhelo, Muiz, Essie73, Ods, MirandaT

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 13:03

Hier een ervaring vanuit de praktijk;
Ze komen met enige regelmaat hier binnen. Soms overleven ze het, vaak zat ook niet.

Het is erg vervelend voor het dier als ze ziek worden. Maar ziekte van Weil/Leptospirose is niet alleen gevaarlijk voor de hond, maar ook voor de mens. Het is een zoonose. Je brengt je eigen gezondheid ook in gevaar. Maar niet alleen die van jezelf maar ook mensen om je heen maar ook mensen die proberen jouw dier er weer bovenop te brengen.

L4 is inderdaad voor 4 veel voorkomende serogroepen en werkt 1 jaar. De enting is geen garantie dat de hond niet besmet kan raken met 1 van de andere serogroepen, maar ook geen garantie dat hij alsnog niet besmet kan raken met 1 van die 4 die in de enting zitten.
Maar het risico is aanzienlijk lager dan niet enten.

Ik zelf twijfel geen seconde of ik zou enten of niet. Die enting gaat er ieder jaar in. Ik wil niet dat mijn hond/mensen om mij heen of ik meer risico loopt dan nodig is. Het is maar 1 prikje.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 13:11

betadine schreef:
Ik raad het L4 af.
Waarom ?
1. De enting beschermd maar tegen enkele varianten. De hond kan dus nog steeds de ziekte oplopen.
2. Zelf nare ervaringen gehad met het vaccin. Mijn JR viel erdoor enorm terug in conditie. De puppy van buren/vrienden is erdoor overleden.

Ontzettend nare ervaring zo. Toch vraag ik mij vaak af, overlijden de honden waarvan men zegt overleden voor die en die vaccinatie oid nu werkelijk daar door of was er mogelijk in het lijf al veel mis wat dankzij de enting (oid) tot uiting komt en daardoor overlijden ze.

Bedoel bijv. Velen beweren dat door bravecto hun hond overleden is. Terwijl zelfs mijn hond met epilepsie totaal geen bijwerkingen had van bravecto (geef het de volledige roedel 1x per jaar)

truus1957

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 14:07

Kabayo schreef:
Hier worden ze niet geënt . Helemaal niet overigens ;)

Ik ben wel heel nieuwsgierig naar je motivatie. Ik zou het mezelf nooit vergeven als mijn hond doodziek zou worden of zou sterven aan een ziekte die te voorkomen was geweest met een simpele enting.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 14:10

truus1957 schreef:
Kabayo schreef:
Hier worden ze niet geënt . Helemaal niet overigens ;)

Ik ben wel heel nieuwsgierig naar je motivatie. Ik zou het mezelf nooit vergeven als mijn hond doodziek zou worden of zou sterven aan een ziekte die te voorkomen was geweest met een simpele enting.

Wellicht kan je je aanmelden bij het anti vaxxers topic. Staan genoeg redenen

vevina

Re: Ziekte van Weil, wel of niet enten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 14:19

Kabayo: wat is het voor moeite om gewoon een uitleg te kunnen geven? Je geeft een antwoord zonder verdere uitleg en vindt het dan in mijn ogen vreemd dat mensen om een uitleg vragen...
maar oké duidelijk in ieder geval dat je niet ent.

Wij enten hier voor alles. Hond is nog van geen enkele inenting ziek geworden. Heb haar graag beschermd tegen nare ziektes.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 14:29

Ik ent inmiddels helemaal niet meer honden zijn 9 en 11.
Die van 11 jaar werd echt dood ziek van de weil enting.
Elke avond na de enting kon ik naar de dierenarts met een hond die hele hoge koorts had en niets binnen hield en met regelmaat vreemde aanvallen had.
Ook was ze als pup geent tegen kennelhoest en dat kreeg ze toch maar doordat ze geent was deed de dierenarts er heel laks over en daardoor blijvende schade aan over gehouden aan haar bronchiën.

Edit straks met nieuwe pup kijk ik denk ik hoe alles loopt en hoe zij erop reageert.

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 14:32

vevina schreef:
Kabayo: wat is het voor moeite om gewoon een uitleg te kunnen geven? Je geeft een antwoord zonder verdere uitleg en vindt het dan in mijn ogen vreemd dat mensen om een uitleg vragen...

Wij enten hier voor alles. Hond is nog van geen enkele inenting ziek geworden. Heb haar graag beschermd tegen nare ziektes.

Vul niet in voor een ander... Ik voel gewoon de behoefte niet om mij te verantwoorden en doe dit dus ook niet :)
De vraag was hier of mensen tegen weil enten. Nee dus

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 14:53

Kabayo schreef:
vevina schreef:

Vul niet in voor een ander... Ik voel gewoon de behoefte niet om mij te verantwoorden en doe dit dus ook niet :)

Maar wat hebben mensen aan jouw antwoord als je dit helemaal niet beargumenteerd?

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 15:06

IK ent alleen tegen weil als ik weet dat ik naar NL gaat. Gelukkig komt het hier niet voor, mijn pup uit NL heeft hem nog wel gehad maar die zet ik dus niet meer opnieuw. In zweden weigeren ze te titteren dus heb weinig keus en ff naar NL rijden voor een titter behandeling is een beetje te veel van het goede :))

Kennelhoest zet ik wel omdat mijn honden het toch gehad hebben en zonder de enting was het zo veel slechter geweest, nu was het sneu maar wel te doen zeg maar.

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 16:30

Kabayo schreef:
vevina schreef:

Er werd ook niet gevraagd je verantwoorden, maar lees alleen een vraag hoe jij weet dat je honden beschermt zijn? Dat heet in het Nederlands interesse..

ღ Bo! ღ 16-05-05
ღ Sinelia! ღ 21-04-99 --- 27-03-13

truus1957

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 19:21

@ Kabayo

Ik vraag toch niet of je je wilt verantwoorden? Ik ben oprecht nieuwsgierig naar je motivatie om niet te enten. Dat zijn twee heel verschillende zaken. Uit mijn perspectief stel ik dat ik me geen raad zou weten als mijn hond ernstig ziek zou worden of erger omdat ik niet heb laten enten. Vraag me af hoe jij hiermee zou omgaan.
Heb het topic gevolgd van je zieke Rottie en dan merk ik hoe dol je op je hond bent en dat je dan niet weet waar je het zoeken moet van ellende omdat je hond zo ziek is. In dit geval kon je er helemaal niet aan doen, maar als je niet hebt laten enten en je hond krijgt Parvo of Weil oid, hoe voel je je dan?

Maar om on topic te blijven: ik ent, altijd, ook voor Weil. Wil mezelf nooit iets kunnen verwijten

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 19:29

Jonge hond DHP(3jaar geldig) en rabiës..en oudjes alleen nog rabiës aangezien dat verplicht is hier. Weil niet, kennelhoest ook niet.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 19:28

Ik ent voor Weil elk jaar in april/mei. Verder doen wij titerbepalingen en dan enten als het nodig is (tot nu toe nog niet). Kennelhoest ent ik niet, ze komen hier niet in kennel en drukbezochte hondenvelden. Rabiës als we naar het buitenland gaan met ze maar dat zijn we nog niet geweest dus die hebben ze ook niet.

'Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead.'
-The Doctor

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 19:35

Ik ent mijn honden ook niet, alleen eens per drie jaar de rabies omdat ze mee gaan naar het buitenland en dit daar verplicht is. Ook de weil ent ik niet omdat het inderdaad maar tegen 4 varianten beschermt en er veel meer zijn dan deze 4. :)

Joy & Fionn ! <3 [o]

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 22:27

Ik ga dit jaar voor het eerst niet meer enten voor Kennelhoest, 1e jaren gedaan ivm opvang en toch 4 keer doodziek geweest van Kennelhoest, dus neem die gok wel.. ze gaat niet meer naar de opvang inmiddels overigens..
Voor de rest ent ik alles. Ze is zo bang dat titteren ook niet werkt, heb ik 1 keer gedaan. Dikke stress.. en toen bleek dat ze geen stoffen had tegen parvo dus als nog enting erin en later nog Weill en Kennelhoest.. dus gewoon 1 cocktail erin en snel weer naar huis

ღ Bo! ღ 16-05-05
ღ Sinelia! ღ 21-04-99 --- 27-03-13

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:24

Sorry voor mijn berichten. Ik zit echt even heel slecht in mijn vel.

Ik denk dat het meer komt vanuit geloof? Ik kan er niet duidelijk antwoord op geven. Ik ent niet omdat het meeste rotzooi is of weinig getest wat het nu eigenlijk doet. Zo had je voor mensen de baarmoederhalskankerprik. Heb ik met opzet niet gehad. Gelukkig maar want er is nu aardig wat ellende mee. En met enten trigger je ook chronische ziektes zoals mijn hond dus Addison heeft (Ze is als pup gewoon geënt) ik titteer niet en weet inderdaad niet waarvoor ze beschermt is.

Ik had een 22 jarige pony met cushing die nooit medicijnen er tegen heeft gekregen. Ik hou niet zo van "alles in leven houden". Het is aan de natuur om te sterven als het tijd is. En niet aan de mens om er maar van alles in te drukken zodat ie nog 2 jaar mee kan. We hebben nu een 29 jarige op stal ook met cushing. Die krijgt wel medicatie. Ik zie echt geen verschil met of zonder... (pony van 22 is uiteindelijk overleden door een acute hersenbloeding)

Ik ent mijzelf overigens ook niet. Heb alleen 1 tetanus prik gehad laatst maar die werken volgens mij wel 5 a 10 jaar. Die had ik anders ook niet gedaan maar had een wond van een dier.

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:29

Ik snap op zich je keus wel, maar het heeft natuurlijk weinig met natuur te maken. Voor andere ziektes ga je ook behandelen (zoals de Addison) dus daar zit weinig verschil tussen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:34

Cayenne schreef:
Ik snap op zich je keus wel, maar het heeft natuurlijk weinig met natuur te maken. Voor andere ziektes ga je ook behandelen (zoals de Addison) dus daar zit weinig verschil tussen.

Ja dat is waar. Maar bedoel meer dat mijn pony al oud was. En niet 2.5 :P

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:54

Het vaccinatieschema vanaf pup(dus 6/9/12 weken en dan 1 jaar) is gewoon ruk. Geloof dat ze in zweden de pups al later enten.
T makkelijkste (als je daadwerkelijk zo min mogelijk maar wel nuttig wil vaccineren) is vanaf pup af aan titeren en dan pas vaccineren uiteraard alleen de cocktail.

Kennelhoest krijgen ze hier geen van allen, vind dat echt oprecht onzin.

En weil vind ik ook onzin. Maar dat is meer ivm de werkzame tijd en gewoon niet aan te tonen of de enting wel aanslaat. En dat is ook de reden dat we alleen ontvlooien als ik iets vind(net als tegen teken)
En ik ontworm ook niet standaard. Wel de eerste weken bij mn pups, maar wel vanaf minimaal 1kg. En dat doe ik tot 12 weken. Want heb een pup met wormen gehad (is nu al lang volwassen) en dat was geen pretje. En dat was omdat de fokker 1 ontworming niet gegeven had.
Mestonderzoeken ben ik dan weer geen fan van. Te vaak gezien dat ze alsnog vol wormen bleken te zitten.

SVI Beveiligingstechniek http://svibeveiligingstechniek.nl

Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://specialmuchi.nl/ - https://www.facebook.com/specialmuchi/

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:59

kiwiwitje schreef:
Het vaccinatieschema vanaf pup(dus 6/9/12 weken en dan 1 jaar) is gewoon ruk. Geloof dat ze in zweden de pups al later enten.
T makkelijkste (als je daadwerkelijk zo min mogelijk maar wel nuttig wil vaccineren) is vanaf pup af aan titeren en dan pas vaccineren uiteraard alleen de cocktail.

Kennelhoest krijgen ze hier geen van allen, vind dat echt oprecht onzin.

En weil vind ik ook onzin. Maar dat is meer ivm de werkzame tijd en gewoon niet aan te tonen of de enting wel aanslaat. En dat is ook de reden dat we alleen ontvlooien als ik iets vind(net als tegen teken)
En ik ontworm ook niet standaard. Wel de eerste weken bij mn pups, maar wel vanaf minimaal 1kg. En dat doe ik tot 12 weken. Want heb een pup met wormen gehad (is nu al lang volwassen) en dat was geen pretje. En dat was omdat de fokker 1 ontworming niet gegeven had.
Mestonderzoeken ben ik dan weer geen fan van. Te vaak gezien dat ze alsnog vol wormen bleken te zitten.

Ik deel 100% je mening

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:02

maaaikkee schreef:
Ik ent mijn honden ook niet, alleen eens per drie jaar de rabies omdat ze mee gaan naar het buitenland en dit daar verplicht is. Ook de weil ent ik niet omdat het inderdaad maar tegen 4 varianten beschermt en er veel meer zijn dan deze 4. :)

Ja maar dat is toch een beetje vreemd?
Op je paard doe je toch ook een cap op ookal beschermt die niet tegen alle vormen ernstig letsel :o?
Als ze er ziek van worden vind ik het dan weer wat anders.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:32

Ze kunnen het ook nog steeds krijgen en nog steeds overlijden aan Weil, ook al zijn ze geent.

Kennelhoest geef ik ook niet meer. Ondanks trainingen vroeger op grote clubs, waar honden ook dezelfde mouw vast hebben, hebben ze maar twee keer kennelhoest gehad. En dat was na de enting beide keren. Daarvoor nooit en daarna ook nooit meer. Ik vind een enting waar ze ziek van worden zoals bij de Weil en die niet volledig beschermt dus echt onzin. En nee, dat ze zo ziek worden is nooit doorgespeeld naar de leverancier, omdat de DA dat niet deed. Ik ken meer verhalen waar of de DA zei dat het niet door de enting kwam (maar wel toevallig steeds na die enting was) of waar het gewoon niet doorgegeven werd. Aantekening dat hond ziek werd na die enting in dossier en that's it.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-19 18:33

Kabayo schreef:
Sorry voor mijn berichten. Ik zit echt even heel slecht in mijn vel.

Ik denk dat het meer komt vanuit geloof? Ik kan er niet duidelijk antwoord op geven. Ik ent niet omdat het meeste rotzooi is of weinig getest wat het nu eigenlijk doet. Zo had je voor mensen de baarmoederhalskankerprik. Heb ik met opzet niet gehad. Gelukkig maar want er is nu aardig wat ellende mee. En met enten trigger je ook chronische ziektes zoals mijn hond dus Addison heeft (Ze is als pup gewoon geënt) ik titteer niet en weet inderdaad niet waarvoor ze beschermt is.

Ik had een 22 jarige pony met cushing die nooit medicijnen er tegen heeft gekregen. Ik hou niet zo van "alles in leven houden". Het is aan de natuur om te sterven als het tijd is. En niet aan de mens om er maar van alles in te drukken zodat ie nog 2 jaar mee kan. We hebben nu een 29 jarige op stal ook met cushing. Die krijgt wel medicatie. Ik zie echt geen verschil met of zonder... (pony van 22 is uiteindelijk overleden door een acute hersenbloeding)

Ik ent mijzelf overigens ook niet. Heb alleen 1 tetanus prik gehad laatst maar die werken volgens mij wel 5 a 10 jaar. Die had ik anders ook niet gedaan maar had een wond van een dier.

Dus stel, jij zou een kind krijgen, dan ent je die ook niet? Uit nieuwsgierigheid vraag ik dit.

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 18:44

Azmay schreef:
maaaikkee schreef:

Ja maar dat is toch een beetje vreemd?
Op je paard doe je toch ook een cap op ookal beschermt die niet tegen alle vormen ernstig letsel :o?
Als ze er ziek van worden vind ik het dan weer wat anders.

Ik denk persoonlijk dat dit een beetje appels met peren vergelijken is. Het dragen van een cap is weer een andere discussie dan het we of niet enten van een hond.

Inderdaad ooit een pup gehad die er ontzettend ziek van is geworden. Dierenarts ontkende overgins keihard dat het van de enting kwam. Gezonde hond mee en een enkel uur na de enting een flink zieke pup.

Joy & Fionn ! <3 [o]

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 19:27

Grote kans van niet inderdaad amanda. Maar wie zegt dat ik kinderen wil :+