Wat te doen met deze ontsnapper...

Moderators: MirandaT, Duhelo, Essie73, Muiz, Ods, NadjaNadja

Humpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 06:43

Kabayo schreef:
Humpiedumpie schreef:
Een husky is een hond die nog vrij dicht bij de natuur staan met oerinstinct. Die kunnen echt niet in een bench zoals je al wel gemerkt hebt.
Als ik naar de paarden ga kom ik langs een huis in het bos met een heeele grote omheinde tuin met daarin twee huskys die loslopen en niet kunnen ontsnappen. 24/7 een eigen groot stuk bos.. Dat is eigenlijk wat ze nodig hebben. Juist omdat het geen “normale” huishond of erfhond is..
Hij is nog jong en misschien gaat het hele erge er nog af. Maar deze hond is gelukkiger buiten ben ik bang.. en dan niet opgesloten..

Maar... Ik wil dit best doen... Maar... wat als iemand hem mee neemt? Daar ben ik echt heel bang voor

Erm Zorgen dat niemand hem kan meenemen? Afgesloten gaaswerk van 2,20 til je niet zonaar een hond overheen..

Mlies

Re: Wat te doen met deze ontsnapper...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 06:44

Nouja… Als die fokker/hondenschoolinstructeurs je adviseren om een hond vast te binden in een bench wordt het misschien tijd om andere adviseurs in te schakelen want dat is echt te idioot voor woorden. |o

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 06:44

Kabayo, als je een plek vind waar je een ren neer kan zetten is dat een oplossing hoor, wel een ruime een waar ze hun ei kwijt kunnen.
Het zijn gewoon heel energieke zelfstandige honden.
Let wel op met het los laten lopen, veel Husky's kunnen op volwassen leeftijd niet goed meer los zonder toezicht.
Die van mij gingen. Ook prima los maar bij volwassen worden gingen ze toch aan de wandel.
En honden krijgen echt veel beweging bij mij, heb een uitlaatservice, en daarnaast train ik veel met ze.
Maar het zijn gewoon erg zelfstandige dieren die het prima zonder hun baas kunnen.
Wees daarop berekend want als ze een kudde schapen tegen komen twijfelen ze er niet over om daar eens wat jaag en slachtwerk uit te voeren.

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 06:45

Ik heb het idee dat je het pup zijn en husky zijn vooral veel te theoretisch benaderd.
Ja, het is een pup en ja het is een husky, maar net als bij mensen zit er onderling nog heel veel verschil tussen behoeftes.
Ik vind ook dat je in bijna al je topics heel hard en geirriteerd uit de hoek komt (nu snap ik dat je momenteel niet lekker in je vel zit, maar daarvoor deed je dat ook al wanneer tips en adviezen je niet bevielen). Haal eens diep adem en bedenk je dat mensen vooral proberen te helpen.

Ik denk dat in dit geval herplaatsing wel degelijk een optie kan zijn. Dit is echt geen overkomelijk probleem waar niemand iets mee kan. Iemand met verstand van dit ras en die zelf ook al husky's heeft, kan dit gedrag echt wel in goede banen leiden.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-19 06:46

Mlies schreef:
Nouja… Als die fokker/hondenschoolinstructeurs je adviseren om een hond vast te binden in een bench wordt het misschien tijd om andere adviseurs in te schakelen want dat is echt te idioot voor woorden. |o

Dat was 1 van de 20 mensen...

Humpiedumpie jaa is een optie. Denk dat ik een groot ren ga halen

My dear... If pretty is all you have , ugly is all you are

Humpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 06:46

Kabayo schreef:
StonedRomy schreef:

Naar wie zou die moeten dan -O- Wie zou er zo'n vervreter vrijwillig in huis willen hebben := dan kom je snel uit bij iemand die er geld voor vraagt. En dat heb ik even niet extra.. helaas :( verder ben ik het met je eens hoor!

Nee niet in een huis dus |o .

Humpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 06:47

Kabayo schreef:
Mlies schreef:

Dat was 1 van de 20 mensen...

Humpiedumpie jaa is een optie. Denk dat ik een groot ren ga halen

Een grote ren is niet voldoende. Een halve hectare bos lijkt me meer in de richting komen..

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 06:48

Echt gewoon doen. En bij voorkeur direct huskyproof maken (net erboven. Zorgen dat hij niet kan uitgraven. Musketon op het deurtje dat hij niet kan openen. Desnoods stroomdraadje aan de binnenkant dat hij er niet aan gaat knagen. Hoe groter de kennel hoe beter. En geef hem dan elke dag een voederbal,een gevulde kong en een paar kartondozen dat hij mag slopen.
Ik zou bij voorkeur wel een andere hond erbij/ernaast doen.

Een halve hectare bos lijkt me overdreven. Dat kan je bij een echte ontsnapper nooit goed omheinen. Is financieel ook meestal niet haalbaar,? En het gaat ovet een viertal uurtjes per dag dat hij erin moet. Als hond ernaast voldoende aandacht en uitdaging krijgt zal een ruime kennel prima voldoen.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 06:49

De mijne hadden ook wel een flink stuk straat en gras om in te struinen, maar waren Wel gewoon binnen als we thuis waren, en ze waren dan ook echt heerlijk relaxt.
Voor mij en m'n honden de beste oplossing ever.
In de tijd dat ik ze nog binnen had en ze sloopten heb ik overigens nooit over gedacht om ze weg te doen, dan maar kapotte spullen.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 06:51

Tinkermuts schreef:
De mijne hadden ook wel een flink stuk straat en gras om in te struinen, maar waren Wel gewoon binnen als we thuis waren, en ze waren dan ook echt heerlijk relaxt.
Voor mij en m'n honden de beste oplossing ever.
In de tijd dat ik ze nog binnen had en ze sloopten heb ik overigens nooit over gedacht om ze weg te doen, dan maar kapotte spullen.

Die kapotte spullen zijn niks. Wat als ze stroomkabels kapot bijten? Je kast openbreken en chemisch spul opeten? Je voordeur openbreken en ontsnappen?
Soms moet je id veiligheid van je hond handlen.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 06:51

Ik had betongaas van twee meter hoog met schuine kap tegen het erover klimmen, tegels langs het gaas en gaas ingegraven voor eronder door graven.

DeMolenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 06:53

Kabayo schreef:
DeMolenhoek schreef:
Wat snap jij niet aan dat wat jij doet blijkbaar niet goed is en jij het ras niet weet te handelen. Ja het is een pup. Een pup van 8 maand die op die leeftijd al moet meelopen met de slee. Niet trekken, maar wel meelopen en dat zijn serieuze tochten.

Als jij er 1 vind die dat doet in NL hoor ik het graag ;) Ik word moe van de vooroordelen als je niet eens weet wat ik weet....

Ik blijf mij niet verantwoorden. Ik heb al meerdere keren aangegeven dat ik dagelijks contact hen met de Fokker hondenschool instructeurs en meerdere husky eigenaren. Kennis genoeg! En zelfs die weten het niet meer!

Hahahahahaha, deze vind ik echt wel de beste van heel de ochtend. Want hoe je met een ras hoort om te gaan stopt bij de landsgrenzen? Veel succes ermee TS.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 06:55

Ze hebben nog nooit m'n deur die op slot zat open gebroken, en chemische troep staat bij mij niet zo dat ze erbij konden.
Ik had m'n halve huisraad in de badkamer, en de stoelen en vloerbedekking warrn schijnbaar belangrijker dan de kabels die denk ik minder leuk zijn om te slopen.
Dus nee, ik heb er nooit over gedacht om ze daarvoor weg te doen, en ik heb echt veel meegemaakt met m'n drietal dus weet uit ervaring wel beetje waar ik het over heb, maar dus wel naar zsm Oplossing gezocht en dat was verhuizen naar een plek waar een grote ren kon komen.
Die zijn we als eerste gaan realiseren en toen pas aan huis begonnen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-19 07:04

Jammer dat je zo doet de molenhoek. Voel mij al klote genoeg ;)

Ik heb alle tips in mij opgenomen en wil jullie bedanken . Ik merk nu dat meerdere tips herhaald worden. Dat hoeft ook niet haha. Ik zal nadenken en dingen proberen. Voor nu laat ik het even rusten. Heb je nog een vraag pb mij dan even :)

Dankje allemaal!

My dear... If pretty is all you have , ugly is all you are

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 07:07

Tinkermuts schreef:
Ze hebben nog nooit m'n deur die op slot zat open gebroken, en chemische troep staat bij mij niet zo dat ze erbij konden.
Ik had m'n halve huisraad in de badkamer, en de stoelen en vloerbedekking warrn schijnbaar belangrijker dan de kabels die denk ik minder leuk zijn om te slopen.
Dus nee, ik heb er nooit over gedacht om ze daarvoor weg te doen, en ik heb echt veel meegemaakt met m'n drietal dus weet uit ervaring wel beetje waar ik het over heb, maar dus wel naar zsm Oplossing gezocht en dat was verhuizen naar een plek waar een grote ren kon komen.
Die zijn we als eerste gaan realiseren en toen pas aan huis begonnen.

Ik had het niet over het wegdoen hoor ;).
Wel meer naar mensen die vinden dat een hond in een kennel of ren blijkbaar ook not done is.

Ik heb trouwens een hond die wel deuren sloopte om uit te breken. Of een ganse sofa (waar ook nagels en nietjes inzitten) vakkundig stripte. Of een kattenluik eruit sloopte en eronder door kroop om dan halverwege vast te zitten (idem als onder de kennelpanelen). Los over 2.20 springt, Etc...

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 07:19

Zo dat zijn wel erg lage opmerkingen, ik ben het ook niet altijd weeensns met TS maar om dan dit soort dingen te gaan zeggen vind ik echt not done hoor.

Leg dat aub naast je neer kabayo, zonde van je energie.

Duhelo, ja ze doen rare dingen, ik kan er een boek over schrijven, ik leer er ook van hoor, ik weet nu ook hoeveel versnipperde stukjes schuim uit een bank en een matras kunnen komen en hoe vol je huis dan lijkt.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 07:20

Druppeltje, doe even normaal zeg, waarom deze zaken erbij halen en zulke opmerkingen maken, kan je dat niet gewoon via pb doen??

Verder lees ik een aantal berichten van mensen, die zelf met vragen komen en overduidelijk niet goed gelezen hebben.
Ik heb zelf al vele jaren honden en ook huskeys/Alaskan malamutes en/of kruisingen daarvan.
Mijn persoonlijke ervaring met de echte sloopkogel is, dat je er in veel gevallen, echt weinig tot niks aan kunt doen, zeker niet als je er zo mee omgaat als TS.
Mijn huidige hond is nog veel erger dan de hond van TS, die vreet als ie zin heeft, de trappers van je fiets, scooterzadel, knauwt een baksteen uit de muur. Puur en alleen 'omdat het kan'.. Dat gaat maanden goed, en zo is het weer drie keer in de week raak bij wijze van. Voor hem hebben we ook een ren, waar hij in zit, als we zelf geen toezicht kunnen houden.
Ik denk TS dat als ik lees hoe jij er in staat, en wat je allemaal doet voor je hond, dat een flinke ren, de oplossing gaat zijn, en dat hoeft, zoals hierboven aangehaald wordt echt geen bos te zijn van een halve hectare, manman dan kan bijna niemand een hond houden.

*the minute you think of giving up,think of the reason why you held on so long*
*the road isn't always easy,but the destination might be worth it*
*some days there won't be a song in your heart,try to sing anyway*

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 07:21

Als je dichterbij zou wonen zou je hier wat kenneldelen mogen ophalen om te lenen en uit te proberen.

De bench die ik gezien heb (die ombouw) zou het hier ook niet overleven, maar ik heb benches in de auto gehad waar geen hond uit kan komen. Nu vind ik die wel veel te klein om een hond langer in te laten. Ik snap trouwens heel goed hoe frustrerend een slopende hond kan zijn, ik heb er ook 1. Plinten, gipsplaten van de muur, meubels. Die zit dus in een ruime kennel als ik weg ben. Met dak, zodat hij er niet uit kan klimmen en helaas ook niks in de kennel behalve een nachthok. Vorig jaar met spoed bij de DA gezeten, om hem te laten kotsen of eventueel open te maken. Hij had de rubber tegels opgegeten waar hij zacht op kon liggen. Was maanden goed gegaan... Ik zou dus ook het gereedschap en de schoenen uit de schuur halen.

Over het fietsen. Ik heb Duitse Herders, rond de 8 maanden gaan ze op de foto en als dat goed is gaan we beginnen met fietsen, maar echt fietsen gaan we pas opbouwen als ze een jaar zijn. Daarvoor eerst naast de fiets lopen en opbouwen naar een paar 100 meter. Het enige voordeel daaraan is dat sommige daar moe van worden, niet vanwege het lopen, maar vanwege het nadenken. Speuren is echt een hele fijne manier om ze mentaal uit te dagen, lichamelijk niet belastend. Een spoor van een kwartier uitwerken zorgde voor tevreden honden die heerlijk gingen slapen, een uur wandelen zorgde voor honden die na een kwartier weer kwamen vragen om iets. :')

Ik vraag me wel af hoe je de bench en het alleen zijn hebt aangeleerd. En wat jij verstaat onder mentale uitdaging, want alles wat ik gelezen heb is niet mentaal uitdagen. Denkspelletjes en snuffelmatten kunnen dat wel doen, maar dan moet je daar wel elke keer samen mee bezig zijn. Hier was het niet uitdagend genoeg in ieder geval.

Mondy
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 07:24

Dat zijn sowieso 2 andere bokkers......

Ts wel mee eens dat je veel in de wil niet en kan niet modus zit mbt problemen.
Je maakt me niet wijs dat 20 "kenners" niet weten wat te doen met toch wel typische raskenmerken. Dan zoek je toch echt bij de verkeerde kenners.
Qua beweging geven met trekken zou ik als je daar aan wil gaan beginnen wel goed informeren wat wel en niet mag.
Als ik t niet verkeerd onthouden heb moet je nl toestemming hebben om een hond te laten trekken en mag dat niet zomaar.

Heb je cursus met m ? Gehad en nu ?

Mondy R.I.P. 30-05-2012 <3 JollyJoker
    Be a appaloosa in an arena of sorrels.<|-

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 07:25

Ik denk eerlijk gezegd niet dat er perse een reden is waarom de hond telkens uitbreekt, maar het echt een dingetje is wat dit ras gewoon Doet - en ondertussen heeft de hond natuurlijk vaker succes gehad en zal het gedrag dus zeer zeker aan blijven houden en moet je beginnen met zorgen dat de hond gewoon echt Niet weg kan. En het ontsnappen doen ze niet omdat ze niet graag thuis zijn bij hun roedel, maar omdat ze en zelfstandiger zijn als mening ander ras en ik denk dat je daar eerlijk gezegd weinig aan kunt doen op dit moment behalve zorgen voor een stevige ren of misschien een handgemaakte bench binnen waar de hond gewoon echt Niet uit kan ontsnappen. Husky's staan er gewoon echt om bekend om er vandoor te gaan/ te ontsnappen, hoe goed hun opvoeding ook is en hoe fijn ze het ook hebben in hun roedel thuis. Als ik kijk naar alles wat je voor de rest doet met de hond komt de hond echt niks tekort, maar het ontsnappen zal de hond blijven proberen - zeker nu er vaak succes is geweest - en is iets wat je echt in je hoofd moet houden nu. Het is echt een dingetje bij dit ras hoor. Wat duhelo hierboven ook zegt; een goed afgezet stuk/ren wat je husky proof kunt maken - professioneel hek als omheining laten zetten bv.

Ik weet niet of er husky Facebook groepen zijn, maar anders kun je daar ook nog een balletje opgooien. Daar zul je echt veel mensen tegenkomen die ervaringen hiermee hebben, want heel veel elke husky eigenaren lopen wel tegen dit probleem aan op een punt. Dat is geen onkunde van jouw kant, slechte opvoeding of dat je te weinig doet, maar gewoon iets wat in dit ras zit.

Een collega van m'n vader heeft ook al meer als 20 jaar huskies, die ook echt zo onwijs goed opgevoed zijn, stuk voor stuk. Maar ook die kregen de kolder in de kop met wandelen soms bv. en vonden dat ze in hun up erop uit konden en weg waren ze :') . En zo ken ik iemand van vroeger, toen ik net verkering had met m'n man, die een husky had. Ook super opgevoed en die ontsnapte bij hun ook uit huis en stond dan 's nachts bij m'n vriend voor de deur :') Die kwam telkens naar m'n schoonmoeder thuis. Ik denk dat je misschien dus nog wel wat tips tegen kunt komen in een husky Facebook groep, ergens waar veel husky eigenaren samen zitten in ieder geval. Hier op bokt krijg je helaas ook weer meteen veroordelen omdat mensen er meteen vanuit gaan dat je het fout doet en geen verstand van het ras hebt. Bij dit ras is het eerste wat je zo ongeveer moet weten; ga er maar vanuit dat ze willen ontsnappen op een bepaald moment, hoe goed je ze ook opvoedt en hoe fijn het ook voor ze is in jouw roedel thuis. Als iemand denkt dat je de husky 100% onder appel kunt hebben en dit kunt voorkomen, snapt diegene niet echt hoe de husky in elkaar steekt :') En tuurlijk zal niet elke hond het doen, net als dat je bij andere rassen ook typische ras eigenschappen hebt en individuen onderling verschillen, maar het is echt geen vreemd gegeven dat je husky dit gedrag vertoont - en zeker niet na succes te hebben gehad.
    Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 19-10-19 07:29, in het totaal 3 keer bewerkt

““You could rattle the stars. You could do anything, if only you dared. And deep down, you know it, too. That’s what scares you most.”

― Sarah J. Maas

Duhelo
    Moderator Algemeen2
    No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 07:25

Tinkermuts schreef:
    Zo dat zijn wel erg lage opmerkingen, ik ben het ook niet altijd weeensns met TS maar om dan dit soort dingen te gaan zeggen vind ik echt not done hoor.

Leg dat aub naast je neer kabayo, zonde van je energie.

Duhelo, ja ze doen rare dingen, ik kan er een boek over schrijven, ik leer er ook van hoor, ik weet nu ook hoeveel versnipperde stukjes schuim uit een bank en een matras kunnen komen en hoe vol je huis dan lijkt.

Bizar he!
    Ik had zo een extreme all weather bag. Die was binnen de dag gesloopt. 5 jaar later verhuisden we (woonden op een loft met dakterras, eronder en winkel en nog eens eronder een loods) en we vonden nog bolletjes in de loods terug :+.

Tinkermuts

Re: Wat te doen met deze ontsnapper...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 07:33

Echt duhelo, krijg er nog stress van als ik er aan terug denk, ik had niets meer aan meubels in huis en vloerbedekking wat heel was.
    Ik begrijp dus echt TS heel goed.
    Het gaf zo'n rust voor ons en onze honden toen ze hun eigen ren hadden

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 07:35

Stoppen met werken is helemaal geen rare reactie. Soms moet het even, je hoeft geen ontslag te nemen, maar een paar werken vakantie kunnen de truc al doen. Dan kun je hem even 'resetten'.

Nogmaals, je hebt het hondje 5 maanden in NL, in die 5 maanden zijn ontzettend veel dingen gebeurt. Daar kun en mag je niks van verwachten! Je ouders wil je nergens mee opzadelen, en het klinkt alsof Fizzy ook niet echt welkom is in huis.

Vier uur wandelen met een hond van 8 maanden is not done, dat is ruim 24 km op een beetje tempo.

Ik ben absoluut niet tegen het wandelen en 'werken' met een jonge hond, wij beginnen ook met basis agility met 10 weken. Daar haal die jonge honden ontzettend veel voldoening en succes uit.

Er zijn zoveel dingen die je wél kunt doen, maar dan moet je mindset anders worden. Dit werkt niet, en werkt zelfs compleet averechts, want het hondje draait door in zijn koppie.

Ik blijf bij de overstimulatie, deze hond heeft ritme, rust en regelmaat nodig, net als een baby / jong kind. Vanuit daar kun je gaan uitbouwen naar een ander schema, en dan maakt het niet uit als dat schema eens varieert, als het maar in grote lijnen hetzelfde blijft! En nogmaals, een dagopvang kan je helpen in het behouden van enige regelmaat.

Ik vind het echt rot om te lezen hoe jij je voelt, maar nog rotter hoe de hond zich voelt. Die is gefrustreerd en weet niet meer wat te doen met zichzelf.

Het is jammer dat je zover weg woont, anders had hij hier een paar weken mogen wonen.

Wat een hondenleven! Volg jij ons al?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 07:42

'Those we loved don't go away... They walk beside us...every day
    Unseen, unheard , but always near... still Loved , still missed and still so dear

https://www.facebook.com/Van-het-Echwel ... 913319721/

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 07:43

Neem eens contact op met Anniek Winters , zij is een Hondengedragsdeskundige. Leg jouw verhaal aan haar uit! ( daar zit wel een prijskaartje aan vast mocht je besluiten om daar met je hond heen te gaan)

Verder kan ik je geen tip geven!