Designer Breeds, katten met extreme kenmerken

Moderators: Ods, NadjaNadja, Duhelo, Muiz, MirandaT, Essie73

Eikenbos

Designer Breeds, katten met extreme kenmerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-19 21:02

8nnemiek

Re: Designer Breeds, katten met extreme kenmerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:16

Ik zag vanavond een stukje erover op Nederland 1, maar ik vond het nogal overdreven..
Natuurlijk, een kat die verkeerd gebouwd is en daardoor al heel vroeg artrose krijgt, dat moet je niet willen. Helemaal mee eens. Maar een kat zielig vinden omdat hij geen vacht heeft en daardoor niet naar buiten kan.. Een raskat komt überhaupt niet buiten, en veel huis- tuin- en keukenkatten zitten ook veilig binnen.
Ik vind dat er een veel grotere noodzaak is om eens te kijken naar de echt schrijnende gevallen zoals buldogs die niet meer natuurlijk geboren kunnen worden en herders die haast met hun kruis over de grond slepen.. En al die industriedieren die zo ver doorgefokt zijn. Laten we de plofkippen eerst eens verbieden.
Maar de aaibare dieren waarbij de oortjes te weinig kraakbeen hebben trekken natuurlijk meer aandacht en lijken voor veel mensen veel belangrijker. Dat vind ik ergens wel jammer.

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:18

Wij hebben 2 Perzen, broer en zus. Allebei gekregen omdat ze niet te kammen waren ( en soms nog niet zijn) i.v.m. een jeugdtrauma. Allebei jeugdkampioen geweest op shows en dus als laatste redmiddel bij ons terecht gekomen omdat ze anders ingeslapen zouden worden ( niet omdat de mensen van de cattery zo slecht voor hun dieren zijn overigens maar omdat ze in het verleden hele slechte ervaringen hebben gehad met het weggeven van gratis katten). Ze zijn nu 12 jaar oud, als 3 of 4-jarige zijn bij allebei vrijwel alle tanden en kiezen verwijderd omdat die helemaal verrot waren, kammen gaat bij de kater nu redelijk, bij de poes is het nog steeds drama. Ze zijn niet goed op gewicht te krijgen/ houden en ik hoor ze ademhalen als ze slapen door de platte neuzen. Oftewel, het is in en intriest dat dieren zo gefokt worden omdat mensen het mooi vinden. Deze 2 vallen zelfs nog mee qua neus, ik heb wel Perzen gezien die zo'n plat en hoog neusje hadden dat het eigenlijk geen gezicht is. Omdat deze 2 zo lastig te kammen zijn worden ze regelmatig geknipt en geschoren ( soms onder verdoving omdat de stress anders te groot is). Ik ben absoluut tegen het fokken van dieren voor een "plaatje". De rest van mijn katten zijn allemaal HTK's, op 1 na ook opvangdieren overigens. Of het nu om katten, honden, paarden gaat, fokken op kleur, model, "mode" etc. vind ik echt "not done". Een dier is geen accessoire!

Mohair/ alpaca singels ( Engels/ western) en cinch guards https://www.bokt.nl/markt/ad/498188/moh ... es-singels
Custom made western zadels: informatie via PB https://www.bokt.nl/markt/ad/496675/cus ... ternzadels

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:21

Die platte neuzen vind ik inderdaad ook vreselijk om te zien, zowel bij katten als honden. Dat zouden ze zeker mogen verbieden.

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

MarcoBorsato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:30

8nnemiek schreef:
Ik zag vanavond een stukje erover op Nederland 1, maar ik vond het nogal overdreven..
Natuurlijk, een kat die verkeerd gebouwd is en daardoor al heel vroeg artrose krijgt, dat moet je niet willen. Helemaal mee eens. Maar een kat zielig vinden omdat hij geen vacht heeft en daardoor niet naar buiten kan.. Een raskat komt überhaupt niet buiten, en veel huis- tuin- en keukenkatten zitten ook veilig binnen.
Ik vind dat er een veel grotere noodzaak is om eens te kijken naar de echt schrijnende gevallen zoals buldogs die niet meer natuurlijk geboren kunnen worden en herders die haast met hun kruis over de grond slepen.. En al die industriedieren die zo ver doorgefokt zijn. Laten we de plofkippen eerst eens verbieden.
Maar de aaibare dieren waarbij de oortjes te weinig kraakbeen hebben trekken natuurlijk meer aandacht en lijken voor veel mensen veel belangrijker. Dat vind ik ergens wel jammer.

De bambino sphynx heeft geen tastharen en is zo gehandicapt dat natuurlijk kattengedag niet mogelijk is.

De Napoleon Fold heeft een kraakbeenafwijking en dezelfde gezondheidsproblemen als de pers.

Het is in- en intriest. Hoezo niet schrijnend genoeg?

quera. Voor altijd en langer

Warme groet, Gerda

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:32

Bambino Sphynx bestaat niet, het is of een Bambino (geen erkend ras) of een Sphynx (erkend ras). Alleen dit al zorgt ervoor dat ik de documentaire niet serieus kan nemen mbt de Sphynx (ik heb mij niet verdiept in de andere genoemde rassen daar heb ik dan ook nog geen mening over).

Mijn project "Paardenneusjes" is te zien via https://flic.kr/s/aHsmn4wpGo.

MarcoBorsato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:34

magda_90 schreef:
Bambino Sphynx bestaat niet, het is of een Bambino (geen erkend ras) of een Sphynx (erkend ras). Alleen dit al zorgt ervoor dat ik de documentaire niet serieus kan nemen mbt de Sphynx (ik heb mij niet verdiept in de andere genoemde rassen daar heb ik dan ook nog geen mening over).

Het zijn geen erkende rassen en terecht maar dat betekent niet dat ze niet gefokt worden.

Warme groet, Gerda

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:35

De Sphynx is een erkend ras en derhalve, net als alle andere rasdieren, streng gecontroleerd.
Net als alle andere rasdieren heb je ook hier prutsers.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:36

Het missen van tastharen is niet erg handig nee, maar katten die binnen gehouden worden en hun omgeving kennen zullen ze echt niet missen. Katten hebben daarnaast ook enorm goed zicht in het donker. Om het missen van snorharen gehandicapt te noemen lijkt me wat overdreven.
De korte pootjes gaat ook tegen mijn gevoel in, geen idee hoeveel gezondheidsproblemen dit bij een huiskat oplevert.. maar hoort niet bij de gewone Sphynx.

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:37

Ja, en je ziet wat die strenge controle bij Perzen tot gevolg heeft gehad. |o
En de pest is, als die Bambino Sfynxen maar vaak genoeg gefokt en geshowt worden, wordt het 'ras' uiteindelijk nog erkend ook.

MarcoBorsato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:40

8nnemiek schreef:
Het missen van tastharen is niet erg handig nee, maar katten die binnen gehouden worden en hun omgeving kennen zullen ze echt niet missen. Katten hebben daarnaast ook enorm goed zicht in het donker. Om het missen van snorharen gehandicapt te noemen lijkt me wat overdreven.
De korte pootjes gaat ook tegen mijn gevoel in, geen idee hoeveel gezondheidsproblemen dit bij een huiskat oplevert.. maar hoort niet bij de gewone Sphynx.

Ik noemde het missen van tastharen niet specifiek gehandicapt, ik doelde op hun fysieke gestel.

Warme groet, Gerda

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:43

Ibbel schreef:
Ja, en je ziet wat die strenge controle bij Perzen tot gevolg heeft gehad. |o
En de pest is, als die Bambino Sfynxen maar vaak genoeg gefokt en geshowt worden, wordt het 'ras' uiteindelijk nog erkend ook.

Bambino is een ander ras dan een Sphynx.

De Pers is met die korte neus ook van een totaal andere orde dan de Sphynx. Want die zogenaamde problemen die ze noemen bij de Sphynx heb ik bij al die erkende fokkers die ik heb bezocht niet gezien. Sterker nog ik heb Yadah nog nooit:
- Koud gezien;
- Sprongen zien missen;
- Gezien met problemen met de huid;
- Iets zien missen omdat ze geen snorharen heeft.

Sorry dit zogenaamde onderzoek haalt ook de Sphynx onder uit met argumenten die nergens op slaan.

Over de Bambino en Scottisch fold kan ik niets zeggen omdat ik mij daar niet in heb verdiept - dat zouden meer mensen moeten beseffen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:46

Die korte pootjes hoort bij geen enkele kat dus ook niet bij de Munschkins.
Is gewoon sneu.
En missen van de tastharen is gewoon misdadig

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:52

magda_90 schreef:
Bambino is een ander ras dan een Sphynx.

Ja, en ik had het over de kruising. Bambino Sfynx. Of Sfynx Bambino, net hoe je ze wilt noemen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:53

Dat bestaat dus niet, het is Bambino. Ik snap je wel maar dit is een verdraaid irritant lastig iets om de wereld uit te helpen omdat iedereen het zo blijft noemen.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 01-02-19 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Maar als het vreselijk is om de trieste kenmerken van deze rassen te combineren (naakt, korte poten, kraakbeenafwijkingen, platte neus) is het dan ook al niet sneu dat deze kenmerken uberhaupt bestaan? Moet de fok van de munchkins, folds, sphinxen en perzen (en de rest..) niet simpelweg verboden worden?

fotoshoot van mijn knappe ventje !!

[ITP] hop hop hop quarter in galop, dankzij emdr!

Ibbel

Scottish Fold heeft een genetisch afwijking in het kraakbeen. Daarom floppen de oren. Maar daarom krijgen ze ook gewrichtsproblemen, want dat kraakbeen is óók afwijkend.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:57

Snorharen zijn voor katten een belangrijk communicatiemiddel dus ik vind het wel sneu als ze die missen, net als een staart. Omdat katten zonder haar geen wimpers hebben krijgen ze sneller last van hun ogen. Tja, je moet het maar leuk vinden.
Scottish Folds lijden aan een kraakbeen defect waardoor ze erg snel artrose ontwikkelen. Om over Perzen nog maar te zwijgen... :+

Maar consumenten kopen gewoon een kat omdat ze het er leuk uit vinden zien. Fokkers zullen ze niet op de risico's wijzen of het wegwuiven omdat het allemaal wel meevalt, of dat alle raskatten wel wat mankeert dus dan is het ineens niet erg meer. 8)7

Het ene ras is zieliger dan het ander maar er mag van mij best wat handhaving op komen. Zeker bij de kortsnuitige honden/katten waarvan de helft met elke ademhaling zowat stikt omdat mensen dat zo schattig vinden.

It is not the hardware in your hands, but the software in your heart.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:59

Ik heb me er nooit zo in verdiept. Bij het interview op Nederland 1 deden ze het voorkomen alsof het alleen om de flapoortjes ging, maar als het inderdaad om een aandoening aan ál het kraakbeen gaat, dat vind ik ook niet kunnen.

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 22:14

Ik vind het een slechte ontwikkeling en zal nooit dieren kopen die op die manier bewust gefokt worden. Maar wat denk je met een verbod te bereiken? Wie gaat dat controleren? En handhaven? En wat zijn de gevolgen voor de mensen die er toch mee fokken?

Volgens mij is het veel zinvoller om potentiele verkopers te informeren. Bewustwording dus.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 22:37

Het is gewoon walgelijk dat de mens bepaalde dieren fokt omdat ze het mooi vinden, zonder rekening te houden met de gezondheid van de dieren. Ik snap oprecht niet dat er mensen zijn die menen dierenliefhebbers te zijn, een hond of kat kunnen kopen die moeite heeft met ademhalen vanwege cosmetische redenen. Onbegrijpelijk.

***In het karakter van een dier, herken je de eigenaar***

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 22:41

Ik heb een resultaat rondlopen van een doorgefokte pers. Ze heeft vrijwel geen neus. Het is belachelijk dat mensen dieren dit aandoen omdat het "mooi" is.

Afbeelding

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 22:55

Komt haar tongetje altijd zo naar buiten?

Ik heb geen ras dat extreem gefokt wordt. siberen. Maar ze bestaan wel als munchkin. Het ziet er schattig uit maar ik zou ze nooit aanschaffen. En kat hoort geen dwerggroei te hebben..

I could stay awake just to hear you breathing
Watch you smile while you are sleeping
While you're far away and dreaming

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 14:54

Ik ben een siamezen oosters korthaar liefhebber.
Maar hoe ze tegenwoordig die oren fokken, vind ik ook niet normaal. Ze hangen gewoon aan de zijkant van de kop.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 15:36

Ik heb twee zwerfkatten van straat gehaald en die wonen als koning en koningin hier in huis. Ik zou nooit een raskat kopen, terwijl er nog zoveel zwerfkatten en asielkatten zijn.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa