[INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 12:23

Hey daar!

Ik ben een paardje gaan bekijken en proberen, maar vraag me nu een beetje af of ik niet te groot
of te zwaar voor haar ben.

Zij is een merrie van 3jaar, 1m57 groot momenteel en fijn gebouwd (PRE papieren)
Ze zal nog wel wat groeien, maar nu ook geen 10cm meer waaschijnlijk.

Ik ben zelf 1m65, dus qua lengte denk ik dat het wel ok zit, maar ben niet de lichtste met 75kg.
Uiteraard zou ik haar de kans geven om nog wat uit te groeien voor ik effectief aan het werk ga,
eerst vooral veel grondwerk en longewerk, maar zo nu en dan 1x of 2x in de week er eens een halfuurtje wat mee stappen en draven.

Ik zou alleen niet willen dat ik in feite gewoon te zwaar ben voor haar in the long run.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:29

Wipher schreef:
Ik denk dat dat best gaat :) Heb je een foto toevallig?

Afbeelding

Slechte kwaliteit aangezien ik deze uit een iphone filmpje gehaald heb.
En alvast bedankt voor jullie commentaren, vind het echt belangrijk dat ik haar niet zou overbelasten!

Ik denk dat ik kan zeggen dat mijn onderlichaam meer gespierd is, mijn bovenlichaam
heb ik wat meer last van vetten, ben wel volop bezig met hier iets aan te doen, maar het paardje blijft
mijn eerste zorg!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 10:57

capopjekop schreef:
Als je het dier nog moet gaan kopen zou ik zeker voor een groter en gespierder exemplaar gaan. Als het nu net aan is dan is het zonde als je straks mss niet meer kan rijden als je aan komt ofzo

Aankomen zal zeker niet meer gebeuren, ben langzaamaan gewicht aan het verliezen en vooral spieren
aan het bijkrijgen (ben de kilo's van mijn studieperiode rustig aan het kwijtraken)

Maar ik kan me er wel in vinden dat ik nu wat te groot en te zwaar ben voor een paardje dat zich nog
volop moet ontwikkelen. Dus bedankt allemaal voor jullie mening, ik zoek verder naar toch een iets groter
en wat meer ontwikkeld jong paard!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 10:43

Ik ga de filmpjes nog eens bekijken met mijn lesgeefster dit weekend en praat er met haar ook eens over.
Ik zou het paard inderdaad uiteraard eerst de tijd geven om uit te groeien en aan te sterken door
grondwerk en longewerk, en gewoon veel op de weide staan!
(Heb een hele fijne privéstal gevonden waar ze alle dagen gezellig met 4 op de weide gaan)

Ik probeer volgend weekend nog 5 paarden, dus ik kijk nog wel even verder.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 12:36

prugelpiet schreef:
Niet elk paard word even breed. Het kan best een rank en slank paard blijven, en dan ga je er nooit mooier op passen.

Ik zou echt een grotere nemen, zou zonde zijn als het straks nog niet goed past of je spijt krijgt.

Ik zou het toch eerst even bekijken met mijn lesgeefster en met een dierenarts.
Ze is ook echt nog maar 3jaar, dus ook al blijft ze rank en slank, ze gaat zowieso nog wat groeien en sterker worden.
Het zou inderdaad zonde zijn dat ik er niet mooier zou op passen in de toekomst, maar zou volgens mij ook zonde zijn als ik een leuk paard, waar ik wel een klik mee hebt, zou laten schieten omdat ze heel misschien niet groot genoeg zou worden. Ik denk dat ik best nog een paar deskundigen inschakel om het mee te beoordelen. Nu, ik test volgend weekend zowiso nog 5 andere paarden, dus wie weet zit er daar één bij die wel prima gaat en waar ik ook een fijn gevoel bij heb!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 13:13

Daphara schreef:
Als ze al van jou zou zijn, zou ik snappen dat je haar niet zomaar weg doet. Maar ze is nog niet van jou en ze is nu zeker nog te klein en onbespierd voor jou. Ik lees dat je toch ook wel wilt gaan rijden, terwijl dit paard waarschijnlijk nog tenminste 2 jaar nodig heeft om zich zo te ontwikkelen dat ze sterk genoeg voor je is.
Waarom zou je er (naast het grondwerk wat je wil doen) er nu al op gaan zitten, terwijl je gewoon te groot bent voor haar lijf. Kun jij wel afzien van het rijden voor zo lange tijd?

Waarom zou je niet gaan voor een passend paard, waarmee je ook onder het zadel gelijk lekker mee aan de slag kunt?
Wat is je doel met een eigen paard en zou je dat niet ook (of zelfs beter) met een ander paard kunnen bereiken?

Ik wil me aanpassen aan het paard dat ik koop, daarom dat ik twijfel, moest ze nu meteen groot en sterk genoeg zijn en evt al licht doorgereden (en dus iets ouder), zou ik niet zo twijfelen.
Mijn doel met een eigen paard is om een leuk maatje te hebben waar ik veel plezier aan kan beleven. Ik had een geweldige band met mijn laatste verzorgpaard, die was ook 3 toen ik met hem begon, en dat gevoel wil ik gewoonweg terug. Ik rij momenteel de paarden van mijn lesgeefster mee door, maar mis die band, waardoor ik me telkens minder gemotiveerd voel.
Dus als ik de keuze moet maken tussen een paard dat ik meteen kan beginnen doorrijden, maar geen bijzondere klik mee voel, of een paard waar ik nog veel meer geduld mee zal moeten hebben, maar dat wel een vriendje voor het leven zou kunnen worden ... kies ik toch ongetwijfeld voor dat laatste.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 21:41

Ik had een tijdje geleden al eens iets gepost over een paardje dat ik op het oog had, het was toen een beetje een twijfelgevalletje. Na een gesprek met zowel lesgeefster als dierenarts, heb ik het paardje alsnog gekocht en nu zijn we een half jaar verder en is ze al wel wat aan het uitzwaren en meer bespiering aan het krijgen.

Zij is nu tussen 1m57 - 1m60 (moet nog eens echt meten), ik ben 1m65 en weeg rond de 70kg.
Ben benieuwd wat jullie er nu van vinden! (Ze is nog steeds nog maar 4, we bouwen langzaam op en ze gaat nog behoorlijk wat steviger worden ;) )

Op deze zijn mijn beugels wel nog te kort, gaf ons beiden in het begin wat meer steun, ondertussen rij ik 1-2 gaten langer.
Afbeelding

Afbeelding

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 10:22

xMarjolein schreef:
Beeld vertekend enorm, je hebt je beugels zó kort dat het lijkt alsof je in een echte stoel zit..

Denk als je echt een stuk langer zit ( en eventueel een ander zadel waar je beter in zit ) het beeld veel mooier is. Nu lijk je juist te groot omdat je je benen zo inhoud en niet lekker zit op mijn idee. :)

Ja klopt, dat viel me inderdaad ook meteen op als ik de foto zag, heb de volgende keer mijn beugels meteen langer gezet. Vandaag dat ik ook de tweede foto bijvoegde, omdat mijn benen daar ook gewoon hangen.

Yentaah schreef:
Even naar de vorige foto’s gekeken en dit ziet er al fijner uit. Goed bezig! Nog wat aan de lange kant maar ik denk dat, zeker als ze nog wat uitzwaart, ze je prima kan dragen :)

Ik heb de eerste 2 maanden alleen grondwerk en longewerk gedaan, tot ik begon te zien dat ze wat meer bespiering ging krijgen, dan begonnen met 1x per week 10-15 minuutjes en nu zitten we aan 2x per week een klein halfuurtje. We bouwen het netjes langzaam op, zodat zij de kans krijgt om voldoende te ontwikkelen voor het werk ;)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie