[INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Sideswipe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 12:22

Renee_S schreef:
Sorry maar ik ga met mijn voorgangers mee, ik vind je ook te zwaar. Mijn fjord is wat kleiner maar een stuk breder gebouwd, voor hem vind ik rond de 75 de max. Zoiets lijkt me ook een geschikter maximum gewicht voor de pony op de foto, mede door de smalle bouw

Hoe zit het dan met de Fjorden, ik lees wel dat ze makkelijk volwassen kun dragen.

Ik ben zelf 1,82 en 83 kg (man) dus zou dan geen Fjord kunnen rijden als ik dat zou willen?
Er komt dan ook nog kleding en een zadel bij natuurlijk, dus je mag er dan wel 10kg bij optellen.

Sideswipe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 12:42

Ninx schreef:
swartbeessie schreef:

Het is wel interessant... maar heb al moeite met de foto van de schrijfster van dat blog.
Paardrijden is toch een sportieve bezigheid, maar haar exterieur wijst meer op smikkelen dan op sporten. Dat is niet heel aardig om te zeggen, maar steeds meer mensen dijen uit naar amerikaans model.... en paarden zijn al zo kwetsbaar.

Als er 1 goede reden is om je hand uit de koekjestrommel te houden zou het toch je paard moeten zijn....

In haar rekenmodel/tabel gaat ze ook al uit van 25% gewicht als draagkracht van een paard. Ik heb gelezen dat je beter onder de 20% kan blijven.

Hier staat een artikel met een verwijzing naar een amerikaans onderzoek:
https://www.jockeyclub.nl/overig-nieuws ... en-dragen/

Een van de meest geciteerde standaarden komt van de U.S. Cavalry Manual of Horse Management. Daarin staat dat ruiter en optoming niet meer mogen wegen dan 20 procent van het gewicht van het paard. Die optoming is belangrijk, een westernzadel weegt veel meer dan een Engels zadel. Deze regels zijn opgesteld aan de hand van militaire ruiters en wetenschappelijke studies hebben hem door de jaren heen nog steeds geciteerd.

Een ander onderzoek van de Staatsuniversiteit van Ohio uit 2008 mat stress- en pijnindicatoren bij paarden voor, tijdens en na het dragen van 15, 20, 25 of 30 procent van hun lichaamsgewicht. De paarden moesten gedurende 45 minuten trainen om een gemiddelde les na te bootsen.

De onderzoekers zagen dat de paarden spierpijn kregen wanneer ze de 20 kilo grens over gingen. Vanaf de 30 procent ging het snel. Paarden die 25 of 30 procent van hun lichaamsgewicht droegen hadden een hogere hartslag, ademhaling en temperatuur vergeleken met paarden die 15 of 20 procent droegen. Deze bevindingen bevestigen dus de oude cavalerierichtlijn.

Sideswipe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 07:50

swartbeessie schreef:
Ze noemt 20 tot 25 procent en noemt beide waarden. Wel goed lezen...

Klopt, ik heb het wat ongelukkig geschreven.

Wat ik bedoel is dat ze (zo lees ik het ) een range aanhoud van tussen de 20 en 25 % terwijl dat andere artikel (van de US cavalry) een rang aanhoud tot de 20%.

Uiteraard is speelt gezond verstand ook mee, enwat je ambitie is (af en toe een relaxed bosritje of wil je kampioen eventing worden)

Dit is wel iets wat mij bezig houd (heb gehouden) aangezien ik zelf 83kg ben (normaal postuur, niet dik, geen bierbuik oid).

Sideswipe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:07

swartbeessie schreef:
Ze noemt 20 tot 25 procent en noemt beide waarden. Wel goed lezen...

Ze schrijft in onderstaande artikel dat een fries makkelijk geschikt is voor 260pond (=117kg )

https://www.helpfulhorsehints.com/horse ... aoeBhMcjRk

The Friesian horse typically weighs between 1300 and 1500 pounds and most members of the breed will easily accommodate a combined saddle and rider weight of 260+ pounds
.

Tja..... ;(

Sideswipe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 14:22

LoveBodin schreef:
Ik vind het ook absurd.
Dan zou vrijwel iedereen op Arabiertjes kunnen rijden (mijne weegt zo'n 450kg, dus met 90 mag je erop blijkbaar. En dat is dan 20%.).

Was er trouwens ook niet ergens een onderzoek dat de grens tussen de 10 en 15% lag? Want dat lijkt mij een stuk realistischer eigenlijk. 20% is al heel erg veel, 25% helemaal absurd. Dat kan toch niet goed zijn voor de rug.

Die 15-20% is dan het totaal gewicht met zadel etc.

De KNHS hanteert 17,5% (het gemiddelde tussen 15 en 20)
https://www.knhs.nl/content-nieuwsbriev ... te-rijden/

In deze studie waar ze dus daadwerkelijk gemeten hebben hanteren ze als advies om 20% als maximum te houden.
https://ker.com/equinews/horses-weight- ... y-studied/

Deze link komt met hetzelfde
https://extension.umn.edu/horse-care-an ... k--1624662

How much weight can your horse carry?
In 2008 at an Ohio University, researchers evaluated the impact of rider and tack weight. They monitored horses for heart rate, breathing rate, rectal temperature and loin muscle condition when carrying loads of 15, 20, 25 and 35 percent of their bodyweight.

The researchers found that an average adult light riding horse could comfortably carry about 20 percent of their ideal bodyweight. This result agrees with the value recommended by the Certified Horsemanship Association and the U.S. Cavalry Manuals of Horse Management published in 1920

Knorretjee schreef:
LoveBodin schreef:
Volgens mij lag de grens inderdaad bij 10 à 15% want er moet ook nog een zadel etc. op de rug van je paard.

Die 10 a 15 is ook wel eens gezegd maar daar vind ik geen artikelen van (wel meningen op diverse fora)
Als die 10 a 15 % de norm is dan kunnen de meeste volwassen (Europese) mannen alleen maar gaan mennen op wedstrijd niveau.

Ik zou dan (met 10%) en een zadel+ kleding van 10kg dan een paard nodig hebben van 930kg. (dan zit je al op een Clydesdale of Shire denk ik)

Bij 15% een paard van 620kg. (dat is wel haalbaar voor een groter paard)

Sideswipe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 10:48

XRuby_SymmyX schreef:
Die link met die 25% dat klopt totaal niet! Mijn pony 1.36 van 385kg zou dan iemand op zijn rug krijgen (zadel van de kilos al afgehaald) van 86,5kg! Wat een arm beest zakt dan geheid door zijn benen. Gelukkig weeg ik 20kg minder

Inderdaad. De knhs zegt zelf 17.5%. En de US cavalry 15-20%.

En dan gezond verstand. Als je endurancekampioen op 160km wilt worden is onder de 15% beter.

Sideswipe

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 15:19

Ik vond deze nog........ Wat een onzin is er te vinden zeg.......... :(

https://everydayhorsing.com/how-much-we ... is%20180kg.

Horses like the Friesian, Clydesdale and Shire are all Draft bloodlines that weigh up and above 900kg. This means that draft horses have a much easier time carrying large and tall humans.

A Draft horse’s safe-carry weight is 180kg.

Dus met een fries kan ik aardig dooreten. Heb dan wel een heftruck nodig om mij in het zadel te tillen aangezien ik mijn lijf zelf niet meer in het zadel krijg als ik 180 weeg..... :? :? 8)7 8)7 -:(-

Sideswipe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 08:06

sneeuwpop schreef:
babzzz schreef:
Even een vraagje, wat vinden jullie de minimale schofthoogte voor iemand van 1.83 (langere benen) en 58 kilo?

Met die lengte heb je veelal een 18 inch zadel nodig. Dus de rug van het paard moet iig lang genoeg zijn voor zo'n zadel.

Mooiste is denk ik wel zo'n 170 -175 h

Heeft die maat van het zadel dan niet te maken met omvang van je achterste ipv de lengte van je benen?

Sideswipe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 08:27

Elise_0o schreef:
We hadden Aagje gekocht als 1 jarige, als weidemaatje voor mijn paard. Ze zou rond de 150 worden, maar is bij 141 blijven steken.
Omdat ik mijzelf te groot voor haar vind (dun ding is ze) is ze pas met 5 jaar beleerd, daarna bijna alleen maar stilgestaan op de wei en sinds een paar weken rijd ik 1 keer in de 1 a 2 weken op haar. Buitenritten van een uurtje.
Ze is nu 7 en als mijn 4 jaar oude dochter groot genoeg is, word Aagje van haar.

Ik ben 166 en 58 kg zwaar. Kan dit nog?

[ [url=m/QDIEb3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind het niet raar staan hoor. Net wat je als vergelijking neemt.

Bij dressuur ziet "men" het liefst slanke dames op een paard van 175... Dus daar tussen val je echt op.
Bij western die je veel mannen (+80 kg) op quarters van 150. daartussen val je dus niet op.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie