[INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Daphara

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 21:10

Ik ook, jammer dat je die hartjes zo groot hebt geplaatst, dan is het lastiger beoordelen na de verhoudingen, dus ik moet alleen op je benen af gaan en die steken echt te ver onder je pony uit,

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 19:27

Het is wel één van de redenen dat ik voor een Shire gekozen heb, ik werk hard aan mijn gewicht, maar voel mij altijd groot en log op een normale maat paard.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 00:31

Op de eerste foto vind ik het nog net kunnen, maar op de tweede foto vind ik je echt te groot.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 23:36

Dat past prima, afgezien dat de pony zelf nog erg overbouwd is en volgens mij beter nog een jaartje de wei op moet om verder te groeien.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 23:43

BrechtCarlos schreef:
Daphara schreef:
Dat past prima, afgezien dat de pony zelf nog erg overbouwd is en volgens mij beter nog een jaartje de wei op moet om verder te groeien.

Ja, ze is nog erg overbouwd… foto is wel van heuvel af. Maar bedankt voor je feedback! Ze is nu 5.5 jaar. Is het dan beter om haar te laten staan tot ze bijvoorbeeld 6 is of kan 1x per week een halfuurtje stappen (wat we nu doen) geen kwaad.

Ik denk niet dat het kwaad kan hoor. Maar inderdaad nog even wachten met intensief rijden tot ze beter in verhouding is. Blijkbaar heeft je pony toch wat meer tijd nodig om uit te groeien. Nu rustig aan doen, betekend doorgaans veel langer nog veel plezier van je pony kunnen hebben.

Edit, afgaand op de foto had ik de pony eerder als driejarige ingeschat.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 00:31

We zijn allemaal 13 jaar geweest, wie accepteerde wel meteen een NEE op die leeftijd als je ervan overtuigd was dat het een ja zou moeten/kunnen zijn?

Ik ben het ermee eens dat ze wat te groot is voor de shet en veel te groot voor de jonge Welsh, maar ze is het er zelf niet mee eens. Ze mishandelt de Shet echt nog niet door er op te rijden en hopelijk valt vroeg of laat het kwartje dat ze de Shet ontgegroeid is.

Zelf op de 3,5 jarige Welsh gaan rijden is wel echt af te raden, je kunt de rug van de pony blijvend beschadigen. Totdat de Welsh sterke rug spieren gebouwd heeft, zou ik er echt geen grote ruiter op adviseren, hoe licht die ruiter ook is. Dus lekker gaan grondwerken en doortrainen voor de kar.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 10:27

Ik vind het op t randje, in theorie kan het net, maar het is een jonge pony en nog erg onbespierd. Ik zou adviseren eerst meer vanaf de grond te trainen, spieren op te bouwen en werken aan balans en draagkracht. Dan zal het al een heel ander beeld geven en zal jij je pony minder in de weg zitten.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 19:33

Flynnieman schreef:
Daphara schreef:
Ik vind het op t randje, in theorie kan het net, maar het is een jonge pony en nog erg onbespierd. Ik zou adviseren eerst meer vanaf de grond te trainen, spieren op te bouwen en werken aan balans en draagkracht. Dan zal het al een heel ander beeld geven en zal jij je pony minder in de weg zitten.

Bedankt voor de tip! Werk inderdaad vooral veel op de grond en rij er niet veel mee, heeft ook nog geen goede balans, dat merk je zeker als je erop zit. Is wel al goed verbeterd sinds ik hem gekocht heb in september

Leuk, ik heb ook een maand geleden een 5 jarige gekocht waar nog bijna niets mee gedaan is. Hij was zadelmak, dus heb er heel even opgezeten, maar hij had totaal geen balans onder het zadel. Hij is 178 cm en ik 182 cm, in theorie past dat prima, maar ik weeg wel 92 kilo, dus ik ga hem pas weer rijden als hij flink wat bespiering en conditie erbij heeft en tot die tijd werken we lekker vanaf de grond. Nu trainen we 2x per week met de dubbele lijnen, en 2x los in de longeerbak. Veel balkjes werk, veel werken naar ontspannen inspanning en elkaar gewoon goed leren kennen.

Mijn advies als je hem nog maar zo kort hebt, laat het rijden even zitten en werk vanaf de grond. Daar zul je op de lange termijn veel meer profijt van hebben!

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 21:27

Ik groeide nog eens 11 cm tussen 13 en 14 jarige leeftijd, van 1.71 naar 1.82 cm.
Tussen 14 en 19 jaarnog 1 cm erbij.

Toch zou ik voor een meisje van 12 dat B niveau rijdt, max een leuke makkelijke e-pony adviseren en geen paard. Je hebt sowieso kans dat ze over 3-4 jaar op een hoger niveau wil/kan rijden en weer een overstap naar een ander moet maken om dat te bereiken.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 14:02

Francieen schreef:
[ [url=m/ERwX90.jpg]Afbeelding[/url] ]
Paard is 161 ik ben 173 en 70 kilo

Dat past makkelijk!

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 14:12

KwpnValkje schreef:
Daphara schreef:
Ik groeide nog eens 11 cm tussen 13 en 14 jarige leeftijd, van 1.71 naar 1.82 cm.
Tussen 14 en 19 jaarnog 1 cm erbij.

Toch zou ik voor een meisje van 12 dat B niveau rijdt, max een leuke makkelijke e-pony adviseren en geen paard. Je hebt sowieso kans dat ze over 3-4 jaar op een hoger niveau wil/kan rijden en weer een overstap naar een ander moet maken om dat te bereiken.

Dus 1.72 is niet te groot voor een e-pony van nog 1.54? of 1.55 cm?

Nee hoor, zeker niet met 55 kilo. Ik zou voor een niet al te slank type gaan, misschien iets als bijvoorbeeld een kleine Fries als ze dressuur echt leuk vind. Voordeel is dat ze met een e-pony bij de paarden mag starten als ze er aan toe is, maar ook bij de pony’s mag blijven rijden.

Ik reed in mijn jeugd met mijn 183 cm ook nog op een grote e-pony af en toe. Ik woog toen iets van 68 kilo en de pony was een Gelders type KWPN van rond de 13 jaar, echt zo’n leermeester. Heb veel lol met dat diertje gehad.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 18:20

KwpnValkje schreef:
Daphara schreef:
E-pony kan nu nog wel, al moet je geen smalle pony kiezen.
Voor de toekomst is een paard mooier met haar lengte.
Ze zal straks wat meer rondingen krijgen en wat meer gewicht.

Als je gaat voor een breed ras, kan ze misschien wel op een Eigen pony blijven rijden, alleen wedstrijd springen is dan meestal geen optie.

Wat is haar/jullie doel met het paard?

Het doel is dressuur in de L klasse, ze vind wedstrijden erg leuk.

Vreemd, die quote is niet van mij, maar ik ben het er verder wel mee eens. :P

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:25

Isharya schreef:
Wipher schreef:
Ik denk dat dat best gaat :) Heb je een foto toevallig?

[ Afbeelding ]

Slechte kwaliteit aangezien ik deze uit een iphone filmpje gehaald heb.
En alvast bedankt voor jullie commentaren, vind het echt belangrijk dat ik haar niet zou overbelasten!

Ik denk dat ik kan zeggen dat mijn onderlichaam meer gespierd is, mijn bovenlichaam
heb ik wat meer last van vetten, ben wel volop bezig met hier iets aan te doen, maar het paardje blijft
mijn eerste zorg!

Ik vind je te groot (lang) voor het paard, je benen heb je bijna haaks, als jij je beugels op normale lengte zou hebben, zouden je voeten er onderuit komen ook je bovenlichaam is erg lang.
Ik vind je niet te dik (volgens mij heb je echt een prachtig figuur), maar in zijn totaliteit te zwaar voor zo’n jong en onbespierd paard. Als het een goed getrainde (en gespierde) 10 jarige zou zijn, zou het verhaal al voor mij anders zijn.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 22:24

Isharya schreef:
capopjekop schreef:
Als je het dier nog moet gaan kopen zou ik zeker voor een groter en gespierder exemplaar gaan. Als het nu net aan is dan is het zonde als je straks mss niet meer kan rijden als je aan komt ofzo

Aankomen zal zeker niet meer gebeuren, ben langzaamaan gewicht aan het verliezen en vooral spieren
aan het bijkrijgen (ben de kilo's van mijn studieperiode rustig aan het kwijtraken)

Maar ik kan me er wel in vinden dat ik nu wat te groot en te zwaar ben voor een paardje dat zich nog
volop moet ontwikkelen. Dus bedankt allemaal voor jullie mening, ik zoek verder naar toch een iets groter
en wat meer ontwikkeld jong paard!

Verstandige keuze!

mcjv schreef:
Wat grappig dat dat zo erg kan verschillen, ik ben langer als jij (1,76 denk ik) en mijn paardje is 1.60 en ik vind mezelf er prima op passen. Heb hier een hele poos terug ook een foto geplaatst. Ik ben inmiddels wel ruim 10 kg afgevallen (op deze foto was het een sta-moment maar als ik echt ging zitten dan zag je echt dat mijn benen veel te stevig waren.. heb mezelf toen ook beloofd daf ik weer fanatiek mocht gaan rijden als ik was afgevallen)

[ [url=m/dZYuni.jpg]Afbeelding[/url] ]

Edit: typo

Ik denk dat als Isharya op jouw paard zou zitten, zij ook niet te groot zal lijken, ondanks dat de schoftmaat van de beide paarden maar 3 cm scheelt.
Volgens mij is die van jou aardig rond geribd en mooi bespierd, het andere paardje is jong, ongetraind en veel smaller.
Ook heb jij jouw beugels op de foto op normale lengte, je bent zelf 10 cm langer dan haar en jouw voeten komen er niet onderuit, wat bij Ishaya wel zou gebeuren bij het paardje op haar foto als zij de juiste beugellengte zou hebben, maar dat zou bij haar niet op jouw paard gebeuren.

Ik denk dus niet dat je in dit geval de twee paarden en ruiters kunt vergelijken. Maar een paard als die van jouw zou misschien wat betreft bouw en bespiering meer bij Ishaya passen imo.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 11:44

prugelpiet schreef:
Niet elk paard word even breed. Het kan best een rank en slank paard blijven, en dan ga je er nooit mooier op passen.

Ik zou echt een grotere nemen, zou zonde zijn als het straks nog niet goed past of je spijt krijgt.

Goed advies!

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 12:45

Isharya schreef:
prugelpiet schreef:
Niet elk paard word even breed. Het kan best een rank en slank paard blijven, en dan ga je er nooit mooier op passen.

Ik zou echt een grotere nemen, zou zonde zijn als het straks nog niet goed past of je spijt krijgt.

Ik zou het toch eerst even bekijken met mijn lesgeefster en met een dierenarts.
Ze is ook echt nog maar 3jaar, dus ook al blijft ze rank en slank, ze gaat zowieso nog wat groeien en sterker worden.
Het zou inderdaad zonde zijn dat ik er niet mooier zou op passen in de toekomst, maar zou volgens mij ook zonde zijn als ik een leuk paard, waar ik wel een klik mee hebt, zou laten schieten omdat ze heel misschien niet groot genoeg zou worden. Ik denk dat ik best nog een paar deskundigen inschakel om het mee te beoordelen. Nu, ik test volgend weekend zowiso nog 5 andere paarden, dus wie weet zit er daar één bij die wel prima gaat en waar ik ook een fijn gevoel bij heb!

Als ze al van jou zou zijn, zou ik snappen dat je haar niet zomaar weg doet. Maar ze is nog niet van jou en ze is nu zeker nog te klein en onbespierd voor jou. Ik lees dat je toch ook wel wilt gaan rijden, terwijl dit paard waarschijnlijk nog tenminste 2 jaar nodig heeft om zich zo te ontwikkelen dat ze sterk genoeg voor je is.
Waarom zou je er (naast het grondwerk wat je wil doen) er nu al op gaan zitten, terwijl je gewoon te groot bent voor haar lijf. Kun jij wel afzien van het rijden voor zo lange tijd?

Waarom zou je niet gaan voor een passend paard, waarmee je ook onder het zadel gelijk lekker mee aan de slag kunt?
Wat is je doel met een eigen paard en zou je dat niet ook (of zelfs beter) met een ander paard kunnen bereiken?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 13:51

Isharya schreef:
Daphara schreef:
Als ze al van jou zou zijn, zou ik snappen dat je haar niet zomaar weg doet. Maar ze is nog niet van jou en ze is nu zeker nog te klein en onbespierd voor jou. Ik lees dat je toch ook wel wilt gaan rijden, terwijl dit paard waarschijnlijk nog tenminste 2 jaar nodig heeft om zich zo te ontwikkelen dat ze sterk genoeg voor je is.
Waarom zou je er (naast het grondwerk wat je wil doen) er nu al op gaan zitten, terwijl je gewoon te groot bent voor haar lijf. Kun jij wel afzien van het rijden voor zo lange tijd?

Waarom zou je niet gaan voor een passend paard, waarmee je ook onder het zadel gelijk lekker mee aan de slag kunt?
Wat is je doel met een eigen paard en zou je dat niet ook (of zelfs beter) met een ander paard kunnen bereiken?

Ik wil me aanpassen aan het paard dat ik koop, daarom dat ik twijfel, moest ze nu meteen groot en sterk genoeg zijn en evt al licht doorgereden (en dus iets ouder), zou ik niet zo twijfelen.
Mijn doel met een eigen paard is om een leuk maatje te hebben waar ik veel plezier aan kan beleven. Ik had een geweldige band met mijn laatste verzorgpaard, die was ook 3 toen ik met hem begon, en dat gevoel wil ik gewoonweg terug. Ik rij momenteel de paarden van mijn lesgeefster mee door, maar mis die band, waardoor ik me telkens minder gemotiveerd voel.
Dus als ik de keuze moet maken tussen een paard dat ik meteen kan beginnen doorrijden, maar geen bijzondere klik mee voel, of een paard waar ik nog veel meer geduld mee zal moeten hebben, maar dat wel een vriendje voor het leven zou kunnen worden ... kies ik toch ongetwijfeld voor dat laatste.

Je zult toch niet in deze 3 jarige vinden wat je met dat vorige paard had. Gewoonweg omdat het een ander paard is. Persoonlijk zou ik zelf niet snel kiezen voor een 3 jarige, omdat er inmiddels echt wel is bewezen dat ze op die leeftijd gewoon nog niet klaar zijn om bereden te worden.

Die op de foto is echt zo’n puppy dat ik er persoonlijk ook niet op was gaan zitten om die uit te proberen. Ik voelde mij al “schuldig” toen ik op mijn 5,5 jarige (maar nog niet genoeg gespierde) Shire van 177 cm ging zitten om hem uit te proberen. Hij heeft na de koop ook de eerste 9 weken alleen grondwerk gedaan bij mij om spieren te bouwen. Nu ben ik begonnen hem wat te rijden, hij is officieel nu een 6 jarige, is 20 cm groter en een stuk breeder gebouwd dan jouw puppy paard.

Een band bouw je op met een paard en leeftijd zegt daarin niet veel, tijd wel.
Dus ik hoop dat van die andere 5 paarden er ook iets wat grotere en iets wat oudere paarden bij zitten. Ik denk dat je daar meer plezier aan zult beleven.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 16:30

horsegg schreef:
viljalover ; In dit opizicht vindt ik jou te groot. Het kan, maar zou er zelf niet meer opstappen.

Salinero ; Jou vindt ik nog prima passen, zoals ik het nu zie. Maar van de zijkant kunnen we het beter beoordelen.

Helemaal mee eens!

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 22:20

Het zadel lijkt ook niet goed te liggen, mega naar achter gekanteld.
Nou staat het paard ook niet heel voordelig, ik ben eigenlijk benieuwd hoe het er uit zou zien als het paard vierkant staat.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 22:38

Jep, je zadel ligt gekanteld naar achter, minder erg op deze foto, maar toch.
Ik vind je niet te groot en denk dat er veel te halen valt bij een goed liggend zadel, zelfs in deze maat kan de best. Of anders een backriser onder het zadel leggen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 19:02

ChanelR schreef:
Wat vinden jullie hiervan? Ben de laatste tijd een beetje aan het twijfelen of het nog wel past maar nu ik foto's zie vind ik het best wel meevallen.
Mijn pony is ongeveer 1.53 en ik ben ongeveer 1.59 [ [url=m/stbP8p.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/mTrIjQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind het ook heel prima kunnen, je rijdt hier ook niet op een iel en onbespierde pony, maar op een goed gebouwd en gespierd paardje. Niet twijfelen, want jullie lijken mij een hele mooie combinatie!

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 19:28

Yaviera schreef:
Past dit nog?

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ik vind het nog net kunnen, maar als je groter of zwaarder wordt niet meer.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 21:09

Jammer dat je foto’s weggehaald hebt, dat is nou niet de bedoeling van dit topic.