[INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Moderators: balance, Lous, RianneH, Neonlight, Nadia

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:20

Als je beugels goed zouden zitten dan zijn je benen ook te lang. Al met al vind ik je helaas te groot en ook wel te zwaar...

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:25

Isharya schreef:
Wipher schreef:
Ik denk dat dat best gaat :) Heb je een foto toevallig?

[ Afbeelding ]

Slechte kwaliteit aangezien ik deze uit een iphone filmpje gehaald heb.
En alvast bedankt voor jullie commentaren, vind het echt belangrijk dat ik haar niet zou overbelasten!

Ik denk dat ik kan zeggen dat mijn onderlichaam meer gespierd is, mijn bovenlichaam
heb ik wat meer last van vetten, ben wel volop bezig met hier iets aan te doen, maar het paardje blijft
mijn eerste zorg!

Ik vind je te groot (lang) voor het paard, je benen heb je bijna haaks, als jij je beugels op normale lengte zou hebben, zouden je voeten er onderuit komen ook je bovenlichaam is erg lang.
Ik vind je niet te dik (volgens mij heb je echt een prachtig figuur), maar in zijn totaliteit te zwaar voor zo’n jong en onbespierd paard. Als het een goed getrainde (en gespierde) 10 jarige zou zijn, zou het verhaal al voor mij anders zijn.

gerlindie

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:34

Ik vind je zeker niet te lang, misschien voor nu nog iets aan de zware kant, maar als paard wat meer spieren krijgt, kan het prima volgens mij :j

"I can see a hat, I can see a cat, I can see a man with a baseball bat"

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 04:24

Wat grappig dat dat zo erg kan verschillen, ik ben langer als jij (1,76 denk ik) en mijn paardje is 1.60 en ik vind mezelf er prima op passen. Heb hier een hele poos terug ook een foto geplaatst. Ik ben inmiddels wel ruim 10 kg afgevallen (op deze foto was het een sta-moment maar als ik echt ging zitten dan zag je echt dat mijn benen veel te stevig waren.. heb mezelf toen ook beloofd daf ik weer fanatiek mocht gaan rijden als ik was afgevallen)

Afbeelding

Edit: typo

"No expectations, no disappointments."
Gaiya ~ B+4
Volg ons ook op Instagram!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 07:28

Ja maar dat is een volledig getraind paard .
Is niet te vergelijken

Zefyra II B+14 L1 +12 L2+10 m1+6

[RIJ-ITP] L2 met zefyra II

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 07:39

Als je het dier nog moet gaan kopen zou ik zeker voor een groter en gespierder exemplaar gaan. Als het nu net aan is dan is het zonde als je straks mss niet meer kan rijden als je aan komt ofzo

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 10:49

capopjekop schreef:
Als je het dier nog moet gaan kopen zou ik zeker voor een groter en gespierder exemplaar gaan. Als het nu net aan is dan is het zonde als je straks mss niet meer kan rijden als je aan komt ofzo

hier sluit ik me bij aan.

al vind ik inderdaad bepaalde ‘keuzes’ uitspraken in dit topic soms n beetje raar bij bepaalde mensen.

Een koude trui, is geen goede trui.
als straks je kist gaat zakken, dan ben je uitgeteld. je doodshemd heeft geen zakken. een lijk heeft niks aan geld. maak geen spaarpot van je kist.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 10:57

capopjekop schreef:

Aankomen zal zeker niet meer gebeuren, ben langzaamaan gewicht aan het verliezen en vooral spieren
aan het bijkrijgen (ben de kilo's van mijn studieperiode rustig aan het kwijtraken)

Maar ik kan me er wel in vinden dat ik nu wat te groot en te zwaar ben voor een paardje dat zich nog
volop moet ontwikkelen. Dus bedankt allemaal voor jullie mening, ik zoek verder naar toch een iets groter
en wat meer ontwikkeld jong paard!

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 22:24

Isharya schreef:
capopjekop schreef:

Aankomen zal zeker niet meer gebeuren, ben langzaamaan gewicht aan het verliezen en vooral spieren
aan het bijkrijgen (ben de kilo's van mijn studieperiode rustig aan het kwijtraken)

Maar ik kan me er wel in vinden dat ik nu wat te groot en te zwaar ben voor een paardje dat zich nog
volop moet ontwikkelen. Dus bedankt allemaal voor jullie mening, ik zoek verder naar toch een iets groter
en wat meer ontwikkeld jong paard!

Verstandige keuze!

mcjv schreef:
Wat grappig dat dat zo erg kan verschillen, ik ben langer als jij (1,76 denk ik) en mijn paardje is 1.60 en ik vind mezelf er prima op passen. Heb hier een hele poos terug ook een foto geplaatst. Ik ben inmiddels wel ruim 10 kg afgevallen (op deze foto was het een sta-moment maar als ik echt ging zitten dan zag je echt dat mijn benen veel te stevig waren.. heb mezelf toen ook beloofd daf ik weer fanatiek mocht gaan rijden als ik was afgevallen)

[ [url=m/dZYuni.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik denk dat als Isharya op jouw paard zou zitten, zij ook niet te groot zal lijken, ondanks dat de schoftmaat van de beide paarden maar 3 cm scheelt.
Volgens mij is die van jou aardig rond geribd en mooi bespierd, het andere paardje is jong, ongetraind en veel smaller.
Ook heb jij jouw beugels op de foto op normale lengte, je bent zelf 10 cm langer dan haar en jouw voeten komen er niet onderuit, wat bij Ishaya wel zou gebeuren bij het paardje op haar foto als zij de juiste beugellengte zou hebben, maar dat zou bij haar niet op jouw paard gebeuren.

Ik denk dus niet dat je in dit geval de twee paarden en ruiters kunt vergelijken. Maar een paard als die van jouw zou misschien wat betreft bouw en bespiering meer bij Ishaya passen imo.

Horizonnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 23:21

Isharya schreef:
Wipher schreef:

[ Afbeelding ]

En alvast bedankt voor jullie commentaren, vind het echt belangrijk dat ik haar niet zou overbelasten!

Ik denk dat ik kan zeggen dat mijn onderlichaam meer gespierd is, mijn bovenlichaam
heb ik wat meer last van vetten, ben wel volop bezig met hier iets aan te doen, maar het paardje blijft
mijn eerste zorg!

Denk dat ik het niet zou doen. Als ik eerlijk ben vind ik dat het paard nog een heel jong lichaam heeft en zou ik sowieso nog wachten tot hij/zij wat beter is gegroeid voor ik er weer op zou stappen. Lekker tijd geven om paard ze zijn en te groeien (maar wel opvoeden aan de hand, grondwerk etc). Verder is je bovenlichaam naar mijn mening te lang al kan dat ook door je korte beugels komen.

liefssonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 09:45

Isharya schreef:
Wipher schreef:

[ Afbeelding ]

mijn eerste zorg!

Precies mijn pre toen ik hem kocht! Het zal je verbazen hoe snel ze breder zal worden! Komt helemaal goed. Op het gemakje aan de slag kan je ze ook niet overbelasten, wordt vanzelf sterker!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 10:17

mcjv schreef:

En wat dacht van 1.87 op 1.53..

Afbeelding

Op een brede en goed getrainde quarter weliswaar :)

Mbt de vorige vraag. Het dier gaat jou prima kunnen dragen, wel met zorg de training opbouwen, maar goed dat doe je sowieso gok ik :)

Jennifer_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 10:40

Mijn zusje is 1.40 m en weegt ongeveer 37 kg kan zij nog op een shetlander van ongeveer 1,10 m ?

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 10:43

Ik ga de filmpjes nog eens bekijken met mijn lesgeefster dit weekend en praat er met haar ook eens over.
Ik zou het paard inderdaad uiteraard eerst de tijd geven om uit te groeien en aan te sterken door
grondwerk en longewerk, en gewoon veel op de weide staan!
(Heb een hele fijne privéstal gevonden waar ze alle dagen gezellig met 4 op de weide gaan)

Ik probeer volgend weekend nog 5 paarden, dus ik kijk nog wel even verder.

prugelpiet
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 10:53

Niet elk paard word even breed. Het kan best een rank en slank paard blijven, en dan ga je er nooit mooier op passen.

Ik zou echt een grotere nemen, zou zonde zijn als het straks nog niet goed past of je spijt krijgt.

Een herinnering in liefde, is een herinnering voor altijd.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 11:44

prugelpiet schreef:
Niet elk paard word even breed. Het kan best een rank en slank paard blijven, en dan ga je er nooit mooier op passen.

Ik zou echt een grotere nemen, zou zonde zijn als het straks nog niet goed past of je spijt krijgt.

Goed advies!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 12:36

prugelpiet schreef:

Ik zou het toch eerst even bekijken met mijn lesgeefster en met een dierenarts.
Ze is ook echt nog maar 3jaar, dus ook al blijft ze rank en slank, ze gaat zowieso nog wat groeien en sterker worden.
Het zou inderdaad zonde zijn dat ik er niet mooier zou op passen in de toekomst, maar zou volgens mij ook zonde zijn als ik een leuk paard, waar ik wel een klik mee hebt, zou laten schieten omdat ze heel misschien niet groot genoeg zou worden. Ik denk dat ik best nog een paar deskundigen inschakel om het mee te beoordelen. Nu, ik test volgend weekend zowiso nog 5 andere paarden, dus wie weet zit er daar één bij die wel prima gaat en waar ik ook een fijn gevoel bij heb!

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 12:45

Isharya schreef:
prugelpiet schreef:

Ik zou het toch eerst even bekijken met mijn lesgeefster en met een dierenarts.
Ze is ook echt nog maar 3jaar, dus ook al blijft ze rank en slank, ze gaat zowieso nog wat groeien en sterker worden.
Het zou inderdaad zonde zijn dat ik er niet mooier zou op passen in de toekomst, maar zou volgens mij ook zonde zijn als ik een leuk paard, waar ik wel een klik mee hebt, zou laten schieten omdat ze heel misschien niet groot genoeg zou worden. Ik denk dat ik best nog een paar deskundigen inschakel om het mee te beoordelen. Nu, ik test volgend weekend zowiso nog 5 andere paarden, dus wie weet zit er daar één bij die wel prima gaat en waar ik ook een fijn gevoel bij heb!

Als ze al van jou zou zijn, zou ik snappen dat je haar niet zomaar weg doet. Maar ze is nog niet van jou en ze is nu zeker nog te klein en onbespierd voor jou. Ik lees dat je toch ook wel wilt gaan rijden, terwijl dit paard waarschijnlijk nog tenminste 2 jaar nodig heeft om zich zo te ontwikkelen dat ze sterk genoeg voor je is.
Waarom zou je er (naast het grondwerk wat je wil doen) er nu al op gaan zitten, terwijl je gewoon te groot bent voor haar lijf. Kun jij wel afzien van het rijden voor zo lange tijd?

Waarom zou je niet gaan voor een passend paard, waarmee je ook onder het zadel gelijk lekker mee aan de slag kunt?
Wat is je doel met een eigen paard en zou je dat niet ook (of zelfs beter) met een ander paard kunnen bereiken?

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 13:13

Daphara schreef:
Als ze al van jou zou zijn, zou ik snappen dat je haar niet zomaar weg doet. Maar ze is nog niet van jou en ze is nu zeker nog te klein en onbespierd voor jou. Ik lees dat je toch ook wel wilt gaan rijden, terwijl dit paard waarschijnlijk nog tenminste 2 jaar nodig heeft om zich zo te ontwikkelen dat ze sterk genoeg voor je is.
Waarom zou je er (naast het grondwerk wat je wil doen) er nu al op gaan zitten, terwijl je gewoon te groot bent voor haar lijf. Kun jij wel afzien van het rijden voor zo lange tijd?

Waarom zou je niet gaan voor een passend paard, waarmee je ook onder het zadel gelijk lekker mee aan de slag kunt?
Wat is je doel met een eigen paard en zou je dat niet ook (of zelfs beter) met een ander paard kunnen bereiken?

Ik wil me aanpassen aan het paard dat ik koop, daarom dat ik twijfel, moest ze nu meteen groot en sterk genoeg zijn en evt al licht doorgereden (en dus iets ouder), zou ik niet zo twijfelen.
Mijn doel met een eigen paard is om een leuk maatje te hebben waar ik veel plezier aan kan beleven. Ik had een geweldige band met mijn laatste verzorgpaard, die was ook 3 toen ik met hem begon, en dat gevoel wil ik gewoonweg terug. Ik rij momenteel de paarden van mijn lesgeefster mee door, maar mis die band, waardoor ik me telkens minder gemotiveerd voel.
Dus als ik de keuze moet maken tussen een paard dat ik meteen kan beginnen doorrijden, maar geen bijzondere klik mee voel, of een paard waar ik nog veel meer geduld mee zal moeten hebben, maar dat wel een vriendje voor het leven zou kunnen worden ... kies ik toch ongetwijfeld voor dat laatste.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 13:51

Isharya schreef:
Daphara schreef:

Ik wil me aanpassen aan het paard dat ik koop, daarom dat ik twijfel, moest ze nu meteen groot en sterk genoeg zijn en evt al licht doorgereden (en dus iets ouder), zou ik niet zo twijfelen.
Mijn doel met een eigen paard is om een leuk maatje te hebben waar ik veel plezier aan kan beleven. Ik had een geweldige band met mijn laatste verzorgpaard, die was ook 3 toen ik met hem begon, en dat gevoel wil ik gewoonweg terug. Ik rij momenteel de paarden van mijn lesgeefster mee door, maar mis die band, waardoor ik me telkens minder gemotiveerd voel.
Dus als ik de keuze moet maken tussen een paard dat ik meteen kan beginnen doorrijden, maar geen bijzondere klik mee voel, of een paard waar ik nog veel meer geduld mee zal moeten hebben, maar dat wel een vriendje voor het leven zou kunnen worden ... kies ik toch ongetwijfeld voor dat laatste.

Je zult toch niet in deze 3 jarige vinden wat je met dat vorige paard had. Gewoonweg omdat het een ander paard is. Persoonlijk zou ik zelf niet snel kiezen voor een 3 jarige, omdat er inmiddels echt wel is bewezen dat ze op die leeftijd gewoon nog niet klaar zijn om bereden te worden.

Die op de foto is echt zo’n puppy dat ik er persoonlijk ook niet op was gaan zitten om die uit te proberen. Ik voelde mij al “schuldig” toen ik op mijn 5,5 jarige (maar nog niet genoeg gespierde) Shire van 177 cm ging zitten om hem uit te proberen. Hij heeft na de koop ook de eerste 9 weken alleen grondwerk gedaan bij mij om spieren te bouwen. Nu ben ik begonnen hem wat te rijden, hij is officieel nu een 6 jarige, is 20 cm groter en een stuk breeder gebouwd dan jouw puppy paard.

Een band bouw je op met een paard en leeftijd zegt daarin niet veel, tijd wel.
Dus ik hoop dat van die andere 5 paarden er ook iets wat grotere en iets wat oudere paarden bij zitten. Ik denk dat je daar meer plezier aan zult beleven.

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 15:35

Daphara schreef:
mcjv schreef:

Ik denk dat als Isharya op jouw paard zou zitten, zij ook niet te groot zal lijken, ondanks dat de schoftmaat van de beide paarden maar 3 cm scheelt.
Volgens mij is die van jou aardig rond geribd en mooi bespierd, het andere paardje is jong, ongetraind en veel smaller.
Ook heb jij jouw beugels op de foto op normale lengte, je bent zelf 10 cm langer dan haar en jouw voeten komen er niet onderuit, wat bij Ishaya wel zou gebeuren bij het paardje op haar foto als zij de juiste beugellengte zou hebben, maar dat zou bij haar niet op jouw paard gebeuren.

Ik denk dus niet dat je in dit geval de twee paarden en ruiters kunt vergelijken. Maar een paard als die van jouw zou misschien wat betreft bouw en bespiering meer bij Ishaya passen imo.

Paard is inderdaad rondgeribt en heeft wel een pak spieren. En wat de rest betrefd ben ik het zeker met je eens!

Ik vind het vooral bijzonder dat paarden dus echt heel erg van elkaar verschillen, en dat je dus nagenoeg geen conclusies kunt trekken zonder foto's. Zo zie je maar dat ik en Ishaya dus totaal verschillen qua beeld terwijl we redelijk bij elkaar in de buurt komen met de maten, en de meningen dus totaal verschillen bij ieder ander.

Op de Quarter vind ik ook gaaf zeg! Past mooi, vind het een leuk beeld. :)

prugelpiet schreef:

Hier wil ik me ook bij aansluiten. Zou zonde zijn inderdaad als je haar over een tijd weer weg moet doen omdat ze niet met je mee groeit.

"No expectations, no disappointments."
Gaiya ~ B+4
Volg ons ook op Instagram!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 17:43

Ik vind het wel passen eigenlijk. Het paard is jong, maar ze groeit sowieso nog in hoogte en breedte. Amazone valt nog wat af zegt ze, en gewicht vind ik er nu niet eens dramatisch uitzien terwijl haar beugels dramatisch kort zitten. Ik denk zelf dat het op de foto wat vertekend en als ze het komende half jaar 1 a 2x per week erop zit voor de routine en verder vooral grond en longewerk doet, het echt wel goedkomt zonder dat dit paard overmatig slijt.

Hartog rising star :)
Jappeloe is van alle markten thuis: Volg springtopper Jappie!
Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1
Jappeloe dr: M1+2 SPR: B+20 L+15 M+2 SGW B+4

Horizonnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 17:46

Jennifer_04 schreef:
Mijn zusje is 1.40 m en weegt ongeveer 37 kg kan zij nog op een shetlander van ongeveer 1,10 m ?

Heb je ook een foto? Hangt ook af van hoe breed de shet is, hoe de bouw van je zusje is etc

Horizonnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 17:47

Isharya schreef:
Ik ga de filmpjes nog eens bekijken met mijn lesgeefster dit weekend en praat er met haar ook eens over.
Ik zou het paard inderdaad uiteraard eerst de tijd geven om uit te groeien en aan te sterken door
grondwerk en longewerk, en gewoon veel op de weide staan!
(Heb een hele fijne privéstal gevonden waar ze alle dagen gezellig met 4 op de weide gaan)

Ik probeer volgend weekend nog 5 paarden, dus ik kijk nog wel even verder.

Heel goed en leuk dat je een paard gaat kopen!❤️

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 22:12

Isharya ik vind je er ook niet op passen.

Second to the right, and straight on till morning