[INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

SavannahNx

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 14:12

Gaan we weer :)ddd

• Sjaan ‘ vermist sinds februari 2013
• Quinto
• Be a warrior not a worrier

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 17:36

Ze noemt 20 tot 25 procent en noemt beide waarden. Wel goed lezen...

Sideswipe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 08:50

swartbeessie schreef:

Klopt, ik heb het wat ongelukkig geschreven.

Wat ik bedoel is dat ze (zo lees ik het ) een range aanhoud van tussen de 20 en 25 % terwijl dat andere artikel (van de US cavalry) een rang aanhoud tot de 20%.

Uiteraard is speelt gezond verstand ook mee, enwat je ambitie is (af en toe een relaxed bosritje of wil je kampioen eventing worden)

Dit is wel iets wat mij bezig houd (heb gehouden) aangezien ik zelf 83kg ben (normaal postuur, niet dik, geen bierbuik oid).

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 09:04

Sideswipe schreef:
swartbeessie schreef:

Klopt, ik heb het wat ongelukkig geschreven.

Wat ik bedoel is dat ze (zo lees ik het ) een range aanhoud van tussen de 20 en 25 % terwijl dat andere artikel (van de US cavalry) een rang aanhoud tot de 20%.

Uiteraard is speelt gezond verstand ook mee, enwat je ambitie is (af en toe een relaxed bosritje of wil je kampioen eventing worden)

Dit is wel iets wat mij bezig houd (heb gehouden) aangezien ik zelf 83kg ben (normaal postuur, niet dik, geen bierbuik oid).

Ik vind het artikel totaal niet realistisch. Omgerkend mag ik dan iemand van 200 kg op mijn Shire van 840 kg zetten. Nou ammenooitniet dat hij dat dragen kan. Ik voel mij met mijn eigen 92 kilo af en toe al bezwaard, vooral omdat mijn bijrijder maar 55 kg weegt.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 10:24

Sideswipe schreef:
Renee_S schreef:
Sorry maar ik ga met mijn voorgangers mee, ik vind je ook te zwaar. Mijn fjord is wat kleiner maar een stuk breder gebouwd, voor hem vind ik rond de 75 de max. Zoiets lijkt me ook een geschikter maximum gewicht voor de pony op de foto, mede door de smalle bouw

Hoe zit het dan met de Fjorden, ik lees wel dat ze makkelijk volwassen kun dragen.

Ik ben zelf 1,82 en 83 kg (man) dus zou dan geen Fjord kunnen rijden als ik dat zou willen?
Er komt dan ook nog kleding en een zadel bij natuurlijk, dus je mag er dan wel 10kg bij optellen.

Dit varieert natuurlijk ook per fjord, er zijn er tussen van 1,55 en een stuk breder, die kunnen uiteraard meer dragen. Maar, het blijven pony’s. Dus voor de mijne (1,45) vind ik je absoluut te groot en te zwaar ja. Een van 10cm groter zou wel kunnen lijkt me. Dat een fjord meer kan dragen dan een smalle sportpony van 1,45 kan ik me zeker in vinden. Maar nogmaals, het blijven ponys

Vestgard-Briggen x Arin-19 jaar-L1+10
Norvik-Gio x Faun Tor-2 jaar

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:13

Ik begrijp de berekening ook niet, dan zou je 100+ op een kwpn'er van 650kg kunnen zetten?

Sideswipe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 12:07

swartbeessie schreef:

Ze schrijft in onderstaande artikel dat een fries makkelijk geschikt is voor 260pond (=117kg )

https://www.helpfulhorsehints.com/horse ... aoeBhMcjRk

The Friesian horse typically weighs between 1300 and 1500 pounds and most members of the breed will easily accommodate a combined saddle and rider weight of 260+ pounds
.

Tja..... ;(

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 13:07

Ik vind het ook absurd.
Dan zou vrijwel iedereen op Arabiertjes kunnen rijden (mijne weegt zo'n 450kg, dus met 90 mag je erop blijkbaar. En dat is dan 20%.).

Was er trouwens ook niet ergens een onderzoek dat de grens tussen de 10 en 15% lag? Want dat lijkt mij een stuk realistischer eigenlijk. 20% is al heel erg veel, 25% helemaal absurd. Dat kan toch niet goed zijn voor de rug.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 14:34

LoveBodin schreef:
Ik vind het ook absurd.
Dan zou vrijwel iedereen op Arabiertjes kunnen rijden (mijne weegt zo'n 450kg, dus met 90 mag je erop blijkbaar. En dat is dan 20%.).

Was er trouwens ook niet ergens een onderzoek dat de grens tussen de 10 en 15% lag? Want dat lijkt mij een stuk realistischer eigenlijk. 20% is al heel erg veel, 25% helemaal absurd. Dat kan toch niet goed zijn voor de rug.

Volgens mij lag de grens inderdaad bij 10 à 15% want er moet ook nog een zadel etc. op de rug van je paard.

:)

Sideswipe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 15:22

LoveBodin schreef:
Ik vind het ook absurd.

Die 15-20% is dan het totaal gewicht met zadel etc.

De KNHS hanteert 17,5% (het gemiddelde tussen 15 en 20)
https://www.knhs.nl/content-nieuwsbriev ... te-rijden/

In deze studie waar ze dus daadwerkelijk gemeten hebben hanteren ze als advies om 20% als maximum te houden.
https://ker.com/equinews/horses-weight- ... y-studied/

Deze link komt met hetzelfde
https://extension.umn.edu/horse-care-an ... k--1624662

How much weight can your horse carry?
In 2008 at an Ohio University, researchers evaluated the impact of rider and tack weight. They monitored horses for heart rate, breathing rate, rectal temperature and loin muscle condition when carrying loads of 15, 20, 25 and 35 percent of their bodyweight.

The researchers found that an average adult light riding horse could comfortably carry about 20 percent of their ideal bodyweight. This result agrees with the value recommended by the Certified Horsemanship Association and the U.S. Cavalry Manuals of Horse Management published in 1920

Knorretjee schreef:
LoveBodin schreef:
Volgens mij lag de grens inderdaad bij 10 à 15% want er moet ook nog een zadel etc. op de rug van je paard.

Die 10 a 15 is ook wel eens gezegd maar daar vind ik geen artikelen van (wel meningen op diverse fora)
Als die 10 a 15 % de norm is dan kunnen de meeste volwassen (Europese) mannen alleen maar gaan mennen op wedstrijd niveau.

Ik zou dan (met 10%) en een zadel+ kleding van 10kg dan een paard nodig hebben van 930kg. (dan zit je al op een Clydesdale of Shire denk ik)

Bij 15% een paard van 620kg. (dat is wel haalbaar voor een groter paard)

123merel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 13:45

Past dit nog? Ik ben 1,78 en weeg 55/58 kilo, de pony is ongeveer 1,46/1,49 groot.
Afbeelding

Afbeelding

[o]

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 13:50

Echt te zwaar vind ik meevallen, maar je bent wel te lang. Ik zou dus zeggen dat het helaas niet meer past.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 13:52

Op de 1e foto lijk je echt veel te lang. 2e foto vind ik je bovenlichaam te lang. Weet niet hoe oud je bent en of je nog groeit/gaat aankomen, maar zou alvast een schuin oog gaan richten op een wat groter paard..

The secret of happiness, you see, is not found in seeking more, but in developing the capacity to enjoy less.

123merel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 14:03

Pepperrr schreef:
Op de 1e foto lijk je echt veel te lang. 2e foto vind ik je bovenlichaam te lang. Weet niet hoe oud je bent en of je nog groeit/gaat aankomen, maar zou alvast een schuin oog gaan richten op een wat groter paard..

Ik bene bijna 16 en ga dus niet meer groeien

[o]

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 14:10

Maar qua kilo's kan er maar zo veel aankomen :j

Je zit nu echt op het uiterste randje. Paar kilo's erbij en dan vind ik t echt niet meer kunnen

The secret of happiness, you see, is not found in seeking more, but in developing the capacity to enjoy less.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 14:39

Pepperrr schreef:

Je zit nu echt op het uiterste randje. Paar kilo's erbij en dan vind ik t echt niet meer kunnen

Eens. Je zit nog in de (late) pubertijd. Vaak word je nog wat voller en ronder en dus ook wat zwaarder.

Voor mijn pony (iets groter, 152 maar slank) heb ik als limiet ongeveer 60kg. Om je een idee te geven. Zelf ben ik gelukkig niet groot maar ook ik ben wel een paar kg aangekomen tussen mijn 16e en 18e. Dat is compleet normaal en moet je ook rekening mee houden.

123merel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 15:06

LoveBodin schreef:
Pepperrr schreef:

Eens. Je zit nog in de (late) pubertijd. Vaak word je nog wat voller en ronder en dus ook wat zwaarder.

Voor mijn pony (iets groter, 152 maar slank) heb ik als limiet ongeveer 60kg. Om je een idee te geven. Zelf ben ik gelukkig niet groot maar ook ik ben wel een paar kg aangekomen tussen mijn 16e en 18e. Dat is compleet normaal en moet je ook rekening mee houden.

Bedankt voor de reacties. Ik reed er zowiezo niet vaak op (1/2 keer per maand), omdat ik mezelf ook op het randje vind. Voortaan ga ik wel andere leuke dingen doen inplaats van rijden :)

[o]

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 15:17

Verstandig! Kan ook superleuk zijn :D

XRuby_SymmyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 09:32

Die link met die 25% dat klopt totaal niet! Mijn pony 1.36 van 385kg zou dan iemand op zijn rug krijgen (zadel van de kilos al afgehaald) van 86,5kg! Wat een arm beest zakt dan geheid door zijn benen. Gelukkig weeg ik 20kg minder

♡Every step I take, I take with you
and if I ride, I fly with you♡
Volg ons op Instagram: RubySymfonie

Sideswipe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:48

XRuby_SymmyX schreef:
Die link met die 25% dat klopt totaal niet! Mijn pony 1.36 van 385kg zou dan iemand op zijn rug krijgen (zadel van de kilos al afgehaald) van 86,5kg! Wat een arm beest zakt dan geheid door zijn benen. Gelukkig weeg ik 20kg minder

Inderdaad. De knhs zegt zelf 17.5%. En de US cavalry 15-20%.

En dan gezond verstand. Als je endurancekampioen op 160km wilt worden is onder de 15% beter.

Sideswipe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 16:19

Ik vond deze nog........ Wat een onzin is er te vinden zeg.......... :(

https://everydayhorsing.com/how-much-we ... is%20180kg.

Horses like the Friesian, Clydesdale and Shire are all Draft bloodlines that weigh up and above 900kg. This means that draft horses have a much easier time carrying large and tall humans.

A Draft horse’s safe-carry weight is 180kg.

Dus met een fries kan ik aardig dooreten. Heb dan wel een heftruck nodig om mij in het zadel te tillen aangezien ik mijn lijf zelf niet meer in het zadel krijg als ik 180 weeg..... :? :? 8)7 8)7 -:(-

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 16:40

Sideswipe schreef:
Ik vond deze nog........ Wat een onzin is er te vinden zeg.......... :(

https://everydayhorsing.com/how-much-we ... is%20180kg.

Horses like the Friesian, Clydesdale and Shire are all Draft bloodlines that weigh up and above 900kg. This means that draft horses have a much easier time carrying large and tall humans.

A Draft horse’s safe-carry weight is 180kg.

Dus met een fries kan ik aardig dooreten. Heb dan wel een heftruck nodig om mij in het zadel te tillen aangezien ik mijn lijf zelf niet meer in het zadel krijg als ik 180 weeg..... :? :? 8)7 8)7 -:(-

:oo :oo

Hadden Friezen niet juist een zwakkere rug dan andere paarden? De eerste fries van 900 kg moet ik in elk geval toch nog tegenkomen.

Paardengek in hart en nieren!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 16:44

Oh jeetje er staat verderop in het artikel ook dat Shetlanders met gemak een volwassen vrouw kunnen tillen 8)7

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 16:54

Veel Friezen hebben idd een hele weke rug! Sorry maar als er iemand vsn 180kg op mijn paard gaat zitten (of elk ander paard) denk ik dat het hele lichaam toch echt naar de klote is :oo

En als iemand een Fries heeft van 900+kg wil ik dat wel eens zien :')

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 17:07

Amber_anne schreef:
Oh jeetje er staat verderop in het artikel ook dat Shetlanders met gemak een volwassen vrouw kunnen tillen 8)7

Volgens dat artikel kan in principe diezelfde shet combi dan nog eens op de fries gaan staan ook *D :j

Paardengek in hart en nieren!