kunnen jullie me verder helpen?

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 21:51

Ratina2018 schreef:
hallo allemaal, ik ben marjolein.

ik rij 2 keer per week op een vast paard op de manege, en krijg daar ook les.
maar voor mijn gevoel loop ik een beetje vast. ik heb een beetje moeite met de anleuning. mn instructrice zegt dat ik een beetje moet proberen hoe alles werkt, en een "gevoel" moet krijgen. ze kan het ook niet uitleggen, maar ik moet het zelf gaan "voelen". maar daar heb ik een beetje moeite mee. misschien dat jullie kunnen helpen. hier een foto.
[ [url=m/Z9ppJo.png]Afbeelding[/url] ]

in het begin van de les, gaat ze de hele tijd met haar hoofd omhoog. dan duw ik met mn kuiten een beetje in haar buik. dan doet ze een seconde haar hoofd goed, en dan gaan we de hoek door, en dan begint ze weer. ik vind het zelf heel moeilijk om haar hoofd stil te houden of ervoor te zorgen dat ze haar hoofd stil houd. ik heb gehoord dat het heel belangrijk om het paard warm te rijden, met voltes en gebroken lijnen enzo, maar ik heb geen idee of het wel werkt. ik probeer in het begin van de les al een beetje aanleuning te vragen, maar ik hoor dus van mensen dat je het paard warm moet rijden. ik snap het niet helemaal. kunnen jullie me tips geven hoe ik het kan verbeteren, of hoe ik het anders moet doen.

alvast bedankt!

groetjes marjolein en ratina (het paard)

Een instructeur kan stommere dingen zeggen dan 'ga voelen', maar daarna houdt het bij mij op.

Vraag nummer 1 hoort te zijn: waarom doet het dier haar hoofd omhoog...?
De mogelijke antwoorden zijn varianten op een thema: stijfheid, onvoldoende "ruggebruik" (= buikspieren actief, bekken kantelt) scheefheid en pijn.
En, ik rijd Spaans, de eersteoefening mbt "rechtrichten" gaat ongeveer als volgt en lost vaak al veel op:
Je begint in stap aan de lange teugel.
Neem contact - en voel of er verschil is.
Stel: links heeft meer gewicht.
Vertaling: dier heeft meer gewicht op linker voorbeen.
Aanpak: ga niet mee in het gewicht op linksvoor, dus zit een beetje op rechts,
blijf van de "harde" teugel af en neem met 1 gram de zachte teugel aan.

En idd: goed warm en los werken: halsstrekken, voltes, gebogen lijnen.
Of het werkt. - tja...
Soms heeft een dier wel een half uur nodig, een ander dier niet.
Als het kouder is, als er net een beginner op heeft gezeten, etc etc etc, is het weer anders.

Verder: aanleuning is iets wat je krijgt.
Maak je geen zorgen dat jij iets fout doet, of ""dat jij haar hoofd stil zou moeten houden"".
Ga geen aanleuning 'vragen', biedt enkel een zachte, stille hand, blijf van de hardere teugel af en neem die gram contact met de zachtere kant. De rest is geduld.

Bij correct rijden van achter naar voor gebeurt dat heus, dat je aanleuning gaat krijgen.
Dus: graag goed rug (bekken, buikspieren) gebruik, correcte voltes met een dier dat niet op de binnenschouder valt, maar correct ondertreedt met het binnenachterbeen,
en een goed zittende ruiter
'dan komt het heus aan de voorkant wel goed'.
(En meteen aan de voorkant prutsen geeft hoogstens en hoofd dat in de krul is, maar zelden een correcte aanleuning en nooit goed ruggebruik.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Re: kunnen jullie me verder helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 22:28

Nieuwsgierig vraagje: wat is een openingsteugel...?

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie