kunnen jullie me verder helpen?

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Ratina2018

kunnen jullie me verder helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-19 15:44

hallo allemaal, ik ben marjolein.

ik rij 2 keer per week op een vast paard op de manege, en krijg daar ook les.
maar voor mijn gevoel loop ik een beetje vast. ik heb een beetje moeite met de anleuning. mn instructrice zegt dat ik een beetje moet proberen hoe alles werkt, en een "gevoel" moet krijgen. ze kan het ook niet uitleggen, maar ik moet het zelf gaan "voelen". maar daar heb ik een beetje moeite mee. misschien dat jullie kunnen helpen. hier een foto.
Afbeelding

in het begin van de les, gaat ze de hele tijd met haar hoofd omhoog. dan duw ik met mn kuiten een beetje in haar buik. dan doet ze een seconde haar hoofd goed, en dan gaan we de hoek door, en dan begint ze weer. ik vind het zelf heel moeilijk om haar hoofd stil te houden of ervoor te zorgen dat ze haar hoofd stil houd. ik heb gehoord dat het heel belangrijk om het paard warm te rijden, met voltes en gebroken lijnen enzo, maar ik heb geen idee of het wel werkt. ik probeer in het begin van de les al een beetje aanleuning te vragen, maar ik hoor dus van mensen dat je het paard warm moet rijden. ik snap het niet helemaal. kunnen jullie me tips geven hoe ik het kan verbeteren, of hoe ik het anders moet doen.

alvast bedankt!

groetjes marjolein en ratina (het paard)

Ratina2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-19 15:27

khirshanta schreef:
Heb je misschien meer foto's? Dat is bij Horses at work wel erg prettig. Leuk topic trouwens, maar misschien krijg je meer hulp als je de titel iets aan (laat) passen zodat meteen te zien is waar je hulp bij nodig hebt.

Naar mijn bescheiden mening hoort een instructrice meer uitleg te geven dan dat je er gevoel bij moet krijgen.

Hoe begin je de les? Met lange (langggge) teugel? Hoe loopt ze dan, hoofd omlaag, omhoog, of mooi ontspannen?

Misschien vertekent deze foto wel, maar hier lijk je net een beetje voorover te leunen- je kont zit zeg maar net wat te ver naar achteren voor mijn gevoel. Misschien je beugels een gaatje of twee langer?

Correct me if I'm wrong, maar ze lijkt niet lekker onder te treden. Dat, in combinatie met wat je met haar hoofd omschrijft... zou ze misschien een beetje vast zitten ergens?

Ik weet niet hoe je lesindeling eruit ziet, maar als er niets medisch mis is met het paard, en je zou mijn leerling zijn, zou ik het zo aanpakken:

-les beginnen zonder beugels, hele lange teugel. Eerst een rondje linksom en rechtsom gymnastieken voor jou, daarna op zit sturen oefenen, teugels een beetje oppakken, als je paard goed ontspannen loopt. Dan wat tempowisselingen in stap erin betrekken, en buigingen oefenen (slangevoltes, voltes etc.)

Dan even stoppen, even op de middellijn staan en je stijgbeugels op maat maken, je teugels weer ietsjes meer op maat nemen, een rondje stappen en steeds na een stukje stap even stoppen met zo weinig mogelijk druk op de teugel. Laat haar de ruimte nemen die ze zelf vraagt.

Dan ben je al goed een kwartiertje bezig, jij bent los, je paard is los. Probeer een lekker arbeidsdrafje, ga helemaal wild met oefenen van doorzitten of lichtrijden :+ 1 rondje, dan weer even stap. Voel hoe ze actiever stapt, hou licht contact met de mond, en vraag dan weer nét iets kortere teugels. Misschien loopt ze nu nog met een relatief lange hals nog, maar dat is even niet hét belangrijkste. Weer in draf, let op dat je van voren genoeg ruimte geeft om achter weg te komen, ga meeee met je hand. Grote volte in een rustig drafje, grote volte in een steviger tempo. Steeds wisselen van tempo. Dan van hand veranderen en hetzelfde de andere kant op, en weer naar stap. Als ze nu lekker ontspannen loopt, pak je de teugels steeds iets korter, tot je voelt dat je een klein beetje 'gewicht' in je handen hebt. Het hoeft er niet uit te zien als een grand prix houding- daar moet je juist lang aan werken. Een paar rondjes stappen met wat figuren rijden en tempo wisselen, waarop jij vooral erop let hoe je hand de mond blijft volgen, en dat je steeds dezelfde druk in je handen voelt. Beweegt ze haar hoofd? Beweeg mee, en haal haar steeds rustig terug tot je weer hetzelfde gewicht in je handen voelt.

Als je dát gewicht hebt en vast kunt houden, ga je weer stappen-stoppen-stappen-stoppen. Stoppen proberen vooral vanuit je zit en 'ho' zeggen, niet met de teugel. Die is ter ondersteuning/bijhulp als het op zit niet gaat (en dat zal best vaak kunnen zijn).

Gaat dat lekker, ga je een rondje draven, eerst weer goed op dat constante gewicht in je handen letten, daarna spring je aan in galop. Niets doen buiten ontspannen, goed meegaan in je lijf, en goed de mond volgen. Steeds hetzelfde gewicht voelen.

Daarna terug naar stap, lange teugel. Zo lang mogelijk, als het kan gewoon los laten. Laat haar maar even lopen waar zij naartoe wil gaan. Jij gaat in verlichtte zit, en houdt je armen gestrekt opzij (vliegen zeg maar). Dan doe je ze langzaam aan naar voren, tot je handen elkaar raken, en weer terug. Even zitten, ontspannen, en weer opnieuw.

Als laatste ga je zitten, neemt de teugels wat op, en met de instructrice naast je ga je nog eens de les bespreken.

En dan is het alweer tijd om af te stappen :+

Ja, ik heb meer foto’s. Alleen ze doen het niet, helaas........ ik ben nu met een iPad aan het reageren, en die doet soms raar....... i’m sorry......

Maar hoe ik de les begin: ik stap op. Ik ga stappen. (In onze les moeten we achter elkaar, om een of andere vage reden.....) dus het gaat een beetje moeilijk om tempowisselingen te doen, ik kan wel vragen of ik apart mag rijden. En na ongeveer 8/9 rondjes door de bak, gaan we draven. Dan draven we ongeveer 5 rondjes ofzo, en dan gaan we weer stappen. En dan gaan we een voor een galloperen. Dan, als het paard moe begint te worden, sluit de voorste achter aan. En dan, als iedereen is geweest, dan gaan we uitstappen.

Ratina2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-19 20:59

Cinnepin schreef:
Klinkt als een saaie les waar je niks leert. Rijden jullie geen figuren enzo?

Nope.

Ratina2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-19 13:11

fohadie schreef:
Mag ik vragen hoelang je "al" lest? Klinkt als een beginnersles, met zn allen in een treintje! Zo kan je nooit zelf leren sturen en zelf leren rijden. Dus mijn advies: eerst zelf leren rijden, dan de adviezen van voorwaards en meer tempo/figuurwisselingen, dan komt de aanleuning vanzelf. Ik denk dat je daar nog lang niet aan toe bent, niet als je alleen maar "treintjes" rijden gewend bent..

Ik les al 4 jaar.

Maar het is dus zo:
Het is een les voor gevorderde ruiters, want we springen ook een halve meter enzo, en we galloperen ook. (En sommige kinderen in de les kunnen wel al aanleuning......) Maar toch zegt de instructrice dat ze het voor haarzelf ”geörderd” wil houden. Dus we mogen ook niet zelf bepalen wanneer we gaan draven en galloperen enzo....
Want ze vind het zelf fijner om zelf te zeggen wanneer dat mag, omdat ze het “opgeruimd” wil houden......

Ratina2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-19 13:03

Citaat:

''Ook in de beginnersles sprong ik en galoppeerde ik, dus dat zegt niets.. Maar na 4 jaar zou je wel eens zonder treintje kunnen rijden. Als je een goede instructeur hebt, moet dat geen probleem zijn. Of zijn de groepen zo groot?

Is het mogelijk om ergens anders of van iemand anders te lessen? Want zolang jij nog niet geleerd hebt om zelf een paard te rijden, ben je er mi nog niet aan toe om iets over aanleuning te leren. Dat komt later wel, als je zelf kan sturen ed.[/quote]''

ik kan volledig zelfstandig rijden. maar het ligt grotendeels bij de instructrice. en ook een beetje bij sommige kinderen in de les. sommige kinderen kunnen er niet tegen als we door elkaar rijden. en de instructrice kan er niet tegen want het is ''onoverzichtelijk'', en ze wil zelf de opdrachten kunnen geven. beetje autistische trekjes dus. het ligt dus niet bij mij, als je het nog niet begrepen had.

Ratina2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-19 14:26

m_arielle schreef:
Je hebt al heel veel tips gekregen. Maar je reageert eigenlijk alleen op berichten als je vind dat je jezelf moet verdedigen. Doe je ook iets met de tips? De uitleg, de filmpjes?
ja natuurlijk. Ik vind het heel fijn dat jullie me helpen. En ik ga we zeker wat mee doen! Dont worry!

Ratina2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-19 10:28

ViennaDj schreef:
Contact met beide teugels? Paard actief maken, dan zal het een stuk makkelijker gaan. Contact met beide teugels, belangrijk om daarbij de druk gelijk te houden. Ik denk dat je al heel veel hebt aan actief rijden, paard voorwaarts en scherp aan je hulp zetten. Dat doen tijdens het los rijden. In draf hetzelfde, eerst naar voren. Waarschijnlijk komt dan de nafegelijkheid voor een groot deel vanzelf. Daarin kneepjes maken (ophoudingen, spelen met je vingers). Les gaan pakken waar ze het wél kunnen uitleggen. En geen gedoe met kneepjes. Hmm een instructrice die je dat niet kan uitleggen.. Heb je misschien meer foto’s? Hoe begin je de les? Correct me if I’m wrong, maar ze lijkt niet lekker onder te treden. Les beginnen zonder beugels, hele lange teugel. Dan ben je al goed een kwartiertje bezig, jij bent los, je paard is los. Niets doen buiten ontspannen, goed meegaan in je lijf, en goed de mond volgen. Daarna terug naar stap, lange teugel. En dan is het alweer tijd om af te stappen. Mag ik vragen welke manege dit is? Ik zie een paard wat erg op de voorhand loopt. Om aanleuning te krijgen zal je eerst de achterhand moeten activeren. Als ik jouw foto zie dan vind ik dat je de teugels te lang hebt. Meer benen geven kan helpen. Misschien is een privé les wel eens goed voor je. Leer je meer. Klinkt als een saaie les waar je niks leert.

Dit is zorgboerderij het scheiend. Geen idee waar het ligt, ergens bij Oirschot geloof ik, maar het is het scheiend.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie