kunnen jullie me verder helpen?

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 21:47

Elvirawortel schreef:
Ben het op zich wel met je eens dat zonder beugels rijden goed is, maar ik zou het niet aan het begin van de les doen. Het paard is dan nog niet los in zijn rug, daardoor zet het de rug vast waardoor TS minder goed kan zitten en begint te stuiteren waardoor het paard zichzelf nog meer vast zet.

Andersom dan toch. Paard zet de rug vast omdat de ruiter stuitert, niet andersom. Het probleem bij veel manegepaarden is dat ze dat altijd doen, omdat alle ruiters daar stuiteren. Maar het is niet zo dat je pas goed kunt zitten als het paard de rug loslaat, want dan kun je zitten. Je kunt juist doordat je goed zit, en het paard niet tegenwerkt, het paard stimuleren de rug los te laten.
Overigens zie ik het nut niet in van zonder beugels rijden als je je met beugels al niet kunt ontspannen. Dan ga je zonder beugels al helemaal klemmen, en dat maakt het stuiteren alleen maar erger. Eerst maar eens lekker kunnen ontspannen met een zadel, in stap en in draf, en netjes doorzitten zonder dat je het paard hindert.
Elvirawortel schreef:
en eventueel zonder paard wat oefeningen doen om zelf los te komen. Daarna misschien eens zonder beugels rijden.

Dat vind ik wel een uitstekend advies, het kan zelfs heel goed helpen om nog een sport te doen naast paardrijden, waar je los en lenig van wordt. Turnen kan heel goed zijn, dansen, oefeningen voor core stability, en zwemmen.
Salinero123 schreef:
Wat ik zelf altijd doe is de aanleuning eerst in stap te proberen, dus eerst heel licht been geven en dan voor tegen houden maar natuurlijk niet trekken

Sorry, maar niet mee eens. Doe dat bij mijn paard en ze staat op haar achterbenen, en daar wordt ze dan dik voor beloond ook. De stap is de makkelijkste gang om volledig naar de bliksem te helpen, en op deze manier wordt de stap echt niet beter.
Zoals eerder gezegd: zelf fijn meezitten, maak je paard actief op je been (niet hetzelfde als vooruit jagen, maar gewoon heel simpel dat het paard actief is, en alert op je hulpen. Zit je paard niet in de weg, dus lekker op je billen zitten, benen los en lang, hakken laten vallen, schouders laten vallen, rug recht, en contact op twee teugels. In de wendingen binnenhand opzij en naar voren, nooit naar achteren, iets meer gewicht op je binnenbeugel, kijken waar je heengaat, buitenbeen iets naar achter, en je buitenhand begrenst de schouder.
Je paard moet daarop naar beneden komen, van voren tegenhouden is niet de bedoeling.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie