[INFO] Aan de teugel

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 09:16

fijn met een uitleg.
mika11: te lang vind ik in jouw situatie niet zo erg, omdat je eerst moet leren ontspannen. Door je spanning heb je meer kans om het paard vast en scheef te rijden, dus is het belangrijk om niet onbewust teveel druk op de teugels te hebben.
Scherp aan het been maken is idd belangrijk, maar de grootste fout daarin is vaak dat men teveel drijft, dus zorg dat je drijft waneer nodig. Paard moet ook niet "over z'n tempo" lopen.

Urania Z1 verkocht
Otura Z1 R.I.P Ik mis je!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 09:20

anneliesdj schreef:
Ik vind de uitleg van de halve ophouding wel een beetje vreemd.
Dat volgt niet perse op een voorwaartse hulp en de ophouding zelf maak je niet alleen met je hand maar ook met zit en been. Als daar al dingen mis gaan en dergelijke hulpen gebeuren alleen op de teugel, zal het ook niet lukken een paard nageeflijk te rijden.

klopt, ook is het sluiten van de gehele hand geen halve ophouding, want je blokkeerd de voorkant volledig.

Urania Z1 verkocht

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:39

Dromen schreef:
Ik heb de laatste paar weken een paar trucjes geleerd (eerst kon ik ook niet aan de teugel rijden)
Elk paard reageerd anders.

Bij een van de pony's moet je in plaats van tegelijk kneepjes geven, om de beurt een kneepje geven. Het hoofd vloog naar beneden (eerst heel hoog opgeheven) Bij deze pony moeten je kneepjes heel kort zijn maar dan ook heel kort.

Bij een andere moet je tegelijk kneepjes geven en lang (1.5 seconden)

Je moet gewoon even proberen.

Teugels iets van de hals, blijven drijven, knik in de armen, rug recht, hakken laag en kneepjes geven.

Kneepjes geven is dus niet de juiste manier om het paard of de pony aan de teugel te rijden!

Urania Z1 verkocht

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:13

Dromen schreef:
@ Aleeneh & superwoman
hmmm tijd voor plan c dus.
Ik heb echt jaren gehoord dat je kneepjes moet geven, maar als twee zeggen dat het fout is: dan zal het wel fout zijn.
Voor de rest heb ik gehoord; ontspannen rijden, maar dat lijkt ook niet echt te lukken.

Wanneer jij in je lichaam spanning hebt, geef je onbewust en onbedoeld hulpen.
Het moeilijke van paardrijden is ook die ontspanning, bij bijv het been geven is de automatische reactie ook spanning in je bovenlijf en kan zelfs zo zijn dat je onbewust je handen naar je toe trekt. Dit moet je allemaal afleren en dat is moeilijker dan iets aanleren.

Kneepjes geven is een snelle manier om de kop in de krul te krijgen, maar aan de teugel rijden moet een resultaat zijn van een paard wat fijn over de rug loopt en de ruiterhand wil volgen. Met kneepjes zal het paard niet je hand willen volgen, omdat je daardoor juist het vertrouwen wegneemt. (tis toch niet fijn?!)
Daarbij kun je onthouden dat een paard bij 1 enkele hulp moet reageren, zoals bij het been geven bijv. Doe je dat steeds, dan worden ze juist slomer ( of reageren gewoon niet meer) Het belangrijkste is dat het paard over de rug moet lopen en dat krijg je door aan de achterkant te beginnen. (actief maken)

Hierboven zijn ook weer tips gegeven en ook in het vorige topic staat genoeg geschreven wat zeker de moeite waard is om door te lezen (begin vooral meer achteraan in dat topic)

Urania Z1 verkocht

superwoman

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:39

Als jij een vraag hebt wat betrekking heeft met het aan de teugel rijden, kun je hier prima je vraag stellen.

Urania Z1 verkocht

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:14

Foulplay_ schreef:
Maar hij moet niet aan de teugel lopen hé van mij, dat is het probleem niet. Gewoon dat hij de laatste weken niet meer kan ontspannen op één of andere manier. Dus ik denk dat hij ergens last van heeft. Snap je? Ik heb echt geen nood aan tips of beoordeling van hoe hij loopt op de foto. Dit is enkel als voorbeeld van hoe hij 'normaal' loopt.

Dat hij niet aan de teugel hoeft kan (een deel van ) het probleem zijn. "wij" willen het paard (correct) aan de teugel als gevolg van een paard wat goed "over de rug loopt en dus om ons beter te kunnen dragen. Ook het rechtrichten is een onderdeel omdat een scheef paard gebreken kan krijgen (belasting is dan niet evenredig verdeeld en krijg je dus eerder overbelasting van bepaalde delen)

Urania Z1 verkocht

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:00

Foulplay_ : heb je ook les? Wat zegt "die" ervan? Ik had de foto trouwens graag gezien, maar volgens mij heb je hem verwijderd?

Als je nog niet zo handig bent met het aan de teugel rijden, gaat dit vanuit een ontspannen paard wel het makkelijkst. Echter zit de spanning meestal in de ruiter (onbewust). En meestal wordt het paard daardoor scheef.

Wat je moet doen is denk ik, want dat was je vraag, veel rijden en longeren, maar wel met veel goede begeleiding. Of je laat hem een poosje door een goede ruiter rijden. Stilzetten zal iig niet helpen en verder doortuffen op de huidige manier zal je probleem groter maken.

Urania Z1 verkocht

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:26

DB_CARTAGO schreef:
Hey allemaal,
Mijn paard loopt volgens mij veel te er achter de loodlijn en ik denk dat dit niet gezond is. kunnen jullie mij helpen?

Hier een foto;
http://imageshack.us/photo/my-images/833/agilylov.jpg/

Is dat wel jouw paard?
Ik krijg het gevoel dat ik commentaar moet geven op een andere ruiter namelijk, hopelijk heb ik het mis :?

Urania Z1 verkocht

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:35

Sammie12 schreef:
Geduld is het sleutelwoord hierbij!

goede begeleiding lijkt mij nog véél belangrijker ;)
(zeker omdat ze denk dat hij al nageeft, terwijl het zonder hulpteugel niet lukt)

Urania Z1 verkocht

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:17

Sammie12 schreef:
@superwomen: natuurlijk is goede begeleiding ook echt heel erg belangrijk!
maar ik kom maar vaak genoeg tegen dat mensen na een paar weken zeggen ja het werkt niet hij geeft maar eneklein beetje na oid.
Dat wat ik omschreef heeft tijd nodig en het ene paard pikt dit sneller op dan het andere.
Maar natuurlijk ben ik het helemaal met je eens dat goede begeleiding ook enorm belangijk is!

Zeker in de sommige omstandigheden die hier omschreven werden, wij kunnen zo best moeilijk oordelen over wat het bij jou paard is.
Daar kan zeker goede begeleiding echt enor helpen:)

Hmm, wanneer de ruiter nog weinig ervaring heeft, ligt het probleem bij de ruiter en niet bij het paard "die het niet snel oppikt".
Bij sommige paarden heb je wat meer werk, maar die vragen om een andere werkwijze bijv vertrouwen opbouwen of moet je lichamelijk ergens meer op richten.
Ook bij die paarden heb je juist goede begeleiding nodig.

Urania Z1 verkocht

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:28

LoverHorses0 schreef:
Hoe rijd je je paard aan de teugel?

Om het simpel uit te leggen...
Er is dus geen trucje voor zoals bijv bij het aangaloperen, waarbij je je binnenbeen op de singel legt en je buitenbeen erachter...
(correct) Aan de teugel rijden is een resultaat van een paard wat voldoende/goed aan de hulpen staat.
Belangrijk is dat je het paard zo min mogelijk in de weg zit en niet onbewust hulpen geeft door spanning in je lijf. Meegaan met de beweging van het paard en het paard hulpen geven zonder dat je (onbewust) ook andere spieren aanspant die tegen werken.

Urania Z1 verkocht

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 10:47

met beweging gaan de darmen meer werken. Daarom moet je met koliek ook gaan lopen ;)

Urania Z1 verkocht

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:37

DB_CARTAGO schreef:
Nee hoor wees gerust ik ben het wel degelijk!! Het is alleen nog al een slechte foto maar als jullie zeggen dat hij zo goed loopt zal het wel zijn. Het is een foto dat ik met de cap van iemand anders rijdt ik was de mijne vergeten

Nou, goed lopen vind ik ook nogal overdreven.. ;)
Vooral veel spanning van jou waardoor het paard dat ook heeft. Vooral in je armen en handen vind ik dat je erg sterk bent, daarin moet je veel soepeler meebewegen. Hopelijk heb je er wat aan?

Urania Z1 verkocht

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 21:04

Isabella90 schreef:
Misschien dat jullie mij verder kunnen helpen.. Ik heb al een groot stuk van jullie gelezen maar mijn pony (5)is heel onrustig in zijn hoofd. In stap prima naar beneden te rijden gebruikt zijn hals goed maar is lastig wendbaar en met draven is het weg. Hij houd links heel erg vast wat natuurlijk erg lastig is met rijden.. Ervaringen tips?

Misschien kun je eerst even "vertelllen" welke hulpen je geeft en of je les krijgt en wat die eventuele instucteur er van zegt.

Urania Z1 verkocht

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:02

Langcara schreef:
Bizzybijtje schreef:
Tijdens overgangen doet hij trouwens meestal niet zijn hoofd omhoog, maar duikt hij juist naar beneden en trekt hij je half uit het zadel. Ach ja, heb ik weer wat te trainen. Het paard dat ik het grootste deel van de tijd rijdt is namelijk zo makkelijk bewerkbaar dat je nergens echt lang over doet :))

Dit moet je op dezelfde manier oplossen als wanneer hij het hoofd omhoog doet: door voorwaarts te rijden. Je drijft meteen aan met je kuiten als hij je uit het zadel trekt. En hoe sneller jij reageert, hoe lichter je kunt ingrijpen, hoe gemakkelijker hij dit afleert. NIET terugtrekken met de hand. Dat ga je afleggen en hij wordt er alleen maar stugger van.
Maar EIS reactie op je been. Als hij niet resoluut reageert dan een schop geven, of spoor er in of zweep. Geeft niets als hij dan naar voren wegspuit want dan kun je hem wel weer rustig terugnemen.

Belangrijk is ook om te weten wáárom het paard zo reageerd.
Reageerd hij op de hand van de ruiter of mist hij kracht of.. of.. of...
Daarop maak je een plan om het te corrigeren (jezelf dus ;), want wanneer het paard ergens moeite mee heeft, moet je hem nooit overvragen)

Urania Z1 verkocht

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:17

Langcara schreef:
Het is vaak een kwestie van gebrek aan kracht in achterhand. MAar hoe krijg je de achterhand krachtiger? Door voorwaarts te rijden, steeds een paar pasjes weg. Hoeft niet een volle lengte van de bak. MAar hoe dan ook, dat ga je met je hand toch nooit oplossen. Kan niet.

Dat kan idd, maar vaak zie je ook een ruiter die teveel naar voren zit/hangt en wat je ook vaak ziet is een ruiterhand die te weinig mee geeft.
Vind dat je niet te makkelijk en direct moet uitgaan van een gebrek aan kacht, want meestal is er meer aan de hand wanneer een paard zulke duidelijke signalen gaat geven.

Urania Z1 verkocht

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:31

Langcara schreef:
Hoeft helemaal niet meer aan de hand te zijn hoor. Als een paard iets moeilijk vindt, dan reageert hij ook al zo.

Klopt.
Alleen komen de meeste problemen door de ruiter. Een ruiter die direct door heeft dat het paard het moeilijk vind, moet/zal daarop ook direct reageren. Een paard wat de teugels uit de handen trekt heeft eerder al signalen gegeven die de ruiter niet heeft opgemerkt en dus ook niet juist heeft gereageerd. Belangrijk is dus om eerst te weten wat de ruiter doet voordat je uitgaat van wat "vaak" de oorzaak is.
Anders heb je toch de kans dat je de ruiter verkeerd advies geeft, waardoor je het probleem alleen maar groter maakt.

Urania Z1 verkocht

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:55

xAnitaAvril schreef:
mijn verzorgpaard loopt altijd uit zich eigen aan de teugel, ik hoef er niks aan te doen.
dat heeft de eigenaar geleerd.

Dan loopt hij wsl niet correct aan de teugel, want aan de teugel rijden is niet iets wat je moet aanleren.

Urania Z1 verkocht

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 11:30

Kentiapalm: doorom heb ik er ook "wsl" bij gezet.
Aangezien er bij staat dat de eigenaar het heeft aangeleerd, is de kans zeer groot dat xAnitaAvril nog niet zoveel weet van "het aan de teugel gaan".

Goed dat je beide topics heb doorgelezen.

Ik rij met een open hand en stuit deze een beetje wanneer ik langzamer wil en hij niet volledig op mijn zit reageerd. Ook heb ik mijn polsen iets naar buiten gedraaid (niet teveel) om zo een extra scharnier te hebben. Met een rechte pols ben je toch stugger.

Snelle paardjes moet je idd helemaal goed op je zit laten reageren. Belangrijk is om wanneer je teugeldruk gebruikt, dit direct weer los te laten en heel bewust weer te ontspanen. Makkelijkste en grootste fout is om de hulp te groot te maken. (langdurig)

Urania Z1 verkocht

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 17:25

lottex schreef:
Ben ook benieuwd naar nog tips voor snelle paarden...
Paard van op de manege moet idd goed op zit gereden worden, want hij reageert moeilijk als je aan de teugels trekt.
In galop en soms draf is hij echt sterk om het tempo onder controle te houden, wat moet je dan doen?

Wanneer je het over "te sterk" hebt, dan probeer je op kracht te rijden en elk paard is dan te sterk ;)
In zo'n geval moet je zorgen dat je hulpen veel kleiner (korter) worden. Ik zie liever 1 x een korte harde hulp, die je niet hoeft te herhalen (!) en vervolgens korte hulpen kan blijven geven. Meestal vind de ruiter de hulp al snel kort, terwijl hij dan nog steeds te lang duurt en dus te groot is. Het is moeilijk om jezelf aan te leren om korte hulpen te geven, dus vraag om hulp van je instructeur. Die kan aangeven wanneer je het goed doet, zodat jij jezelf daarin kan trainen.

Urania Z1 verkocht

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 08:02

lottex schreef:
Bedankt superwoman voor je duidelijke uitleg :)
Ik heb elke week les, dus zal het er eens over hebben :j soms wel jammer dat we elke keer met een ander paard moeten rijden, zo is het moeilijk om vooruitgang te 'zien'

graag gedaan.
Ookal zou je elke week op het zelfde paard rijden, dan is het nog moeilijk om vooruitgang te zien, omdat de paarden tussendoor door andere ruiters worden gereden. Wil niet zeggen dat je er daarom weinig op leert hoor ;)

Urania Z1 verkocht

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 08:38

Langcara schreef:
En waarom komen de meeste problemen door de ruiter? Ieder paard heeft in meerdere of mindere mate fysieke beperkingen. Plaatsen waar hij wat stug is in de spieren, of waar hij wat slap is. En dat maakt dat hij bepaalde oefeningen moeilijk vindt. Daar kan de ruiter toch niet aan doen, aan die fysieke beperkingen?

Het is aan de ruiter om de training te bepalen, om het paard de juiste spieren te laten ontwikkelen. Dit op het juiste tempo, zodat het paard niet overvraagt wordt of juist zich gaat vervelen. Paardrijden is moeilijk omdat je al snel door onbewuste spanning het paard tegen werkt, de hulpen die je probeerd te geven daardoor niet duidelijk zijn voor het paard (of zelfs tegenstrijdig worden). Dat laatste is zó moeilijk dat de kans dat de ruiter wat verkeerd doet héél groot is ;)
Het is de ruiter die de opdrachten geeft en als daar iets niet helemaal goed gaat (dus ook door te weinig voorbereiding/training of dat de ruiter teveel wil) is het de fout van de ruiter als dit niet goed gaat. Paard geeft signalen en als deze groot zijn, dan heeft de ruiter er al een hoop gemist.

Urania Z1 verkocht

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:20

Langcara schreef:
Ben ik niet helemaal mee eens. Een ruiter hoeft helemaal niet zoveel signalen te missen van een paard. Een paard gaat iets al moeilijk vinden als je tegen zijn grens gaat. En dat kun je al voelen. Maar tegen de grens aan werken, daar is toch niets mis mee? Daarmee verleg je zijn fysieke grenzen. Zolang je maar niet óver de grens gaat van een paard is er niet zoveel aan de hand.

Klopt,maar het aanvoelen van die grens en dus het herkennen van de signalen is moeilijk. Ook het verschil tussen "stout" of een paard dat de (onjuiste) hulpen niet begrijpt is ook moeilijk.

Door eerst door te vragen kun je wat meer uitsluiten en het goede advies geven, al blijft het lastig zonder de combinatie irl te zien.

Urania Z1 verkocht

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:23

hoe vaak wordt er niet gezegd dat het paard moeite heeft met wijken, terwijl in de meeste gevallen de ruiter naar 1 kant hangt en/of het paard niet goed aan de beenhulpen staat... maar het kan ook een paard zijn wat scheef is en er om die reden moeite mee heeft. In het geval van dat laatste is het ook nog altijd aan de ruiter om te zorgen voor een betere voorbereiding in de zin van rechtrichten en is de scheefheid ook veroorzaakt door de ruiter.(met de normale natuurlijke scheefheid krijg je geen moeilijkheden met de simpele oefeningen)

Urania Z1 verkocht

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:20

Langcara schreef:
Ja, en paarden zijn meestal scheef omdat ze aan de ene kant betere coordinatie hebben. En als ze dan ook nog wat gespannen zijn (omdat instructrice je niet de tijd geeft om eerst eens in stap er de rust in te krijgen), en vervolgens moeten wijken (waarvan je van te voren weet dat dit gaat mislukken onder deze omstandigheden), en dan de instructrice ook nog eens zegt "hij is ongehoorzaam".......

Tsja. Dat heb ik dus ooit meegemaakt. Toen viel ik zelfs uit tegen haar. De rook kwam me uit de oren. Ik kon er niet over uit, zó weinig paardenverstand!

ach er zijn zoveel instructeurs.... goede en slechte.
Ik vind het bijv weer logisch dat voor de les begint je paard al voldoende warm en los is gemaakt en dat je in overleg oefeningen gaat doen waar je aan wil werken.

Urania Z1 verkocht