[INFO] Aan de teugel

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:58

mika11 schreef:
leuk een nieuw topic hierover :)

Dan heb ik wel meteen een vraag.
Mijn paard ontspant moeilijk net het stukje achter haar oren/kaak (kaakspier?)
Ik denk dat het ook te maken heeft met mijn rijkunst :+
Soms lukt het wel, maar ik kan het niet lang vasthouden, zeg maar.
Hoe krijg ik dat voor elkaar?
Meer been geven, meer druk aan de voorkant?

Hier een foto, hopelijk is het duidelijk.
http://i1111.photobucket.com/albums/h48 ... tje006.jpg

De lijn van schouder, armen, hand is niet correct (vanuit de hele zit, namelijk rug en bekken). Ik denk dat het werken aan je eigen houding al resultaten zal geven :)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 18:48

Ik heb mezelf aangeleerd om, zodra een paard in aanleuning, impuls, takt, etc. op een negatieve manier verandert, de focus steeds op mijn eigen houding en zit te leggen. Dus in plaats van "maak het paard ronder" zoals je mensen wel eens hoort lesgeven, denk ik in termen van "ontspan spieren die niet aangespannen horen te zijn, controleer of je armen en handen daar zijn waar ze moeten zijn, controleer of je recht boven je paard zit, of je nog voelt wat er onder je gebeurt, let op ademhaling, etc, etc, etc. Negen van de tien keer werkt dat beter dan de focus op het paard:)

gummie

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:02

@ Langcara: mooi geschreven :)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 10:14

Aan de teugel lopen en geen contact hebben bestaat niet ;) Het lijkt er op dat de pony op verschillende manieren het contact wil vermijden (achter de teugel lopen/ over de teugel lopen). Wat daar de oorzaak van is, kunnen wij van achter de computer niet zien. Dus voordat je rijtechnisch aan de slag gaat, is het altijd goed om fysieke oorzaken uit te sluiten.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:06

Ik kan alleen maar zeggen dat mij opvalt dat het paard erg arm bespierd is achter het zadel... Dat kan de oorzaak of het gevolg zijn van een probleem in aanleuning. Verder vind ik het beoordelen van "aan de teugel lopen" op een foto te moeilijk.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:36

Foulplay_ schreef:
Maar hij moet niet aan de teugel lopen hé van mij, dat is het probleem niet. Gewoon dat hij de laatste weken niet meer kan ontspannen op één of andere manier. Dus ik denk dat hij ergens last van heeft. Snap je? Ik heb echt geen nood aan tips of beoordeling van hoe hij loopt op de foto. Dit is enkel als voorbeeld van hoe hij 'normaal' loopt.

1. je post in een topic dat "aan de teugel" heet.
2. dat hij niet aan de teugel moet lopen van jou, kan juist het probleem wel zijn.
3. als je geen beoordeling wilt van hoe hij loopt op de foto, in een topic over aan de teugel, waarbij je aangeeft dat hij ineens zijn kop in de lucht steekt als je iets van hem vraagt, post dan geen foto.
4. als je paard altijd zo loopt zoals op de foto, dan kan dat de arme bespiering net achter het zadel verklaren. En die arme bespiering en manier van lopen, kunnen de problemen zoals jij ze omschrijft verklaren of er een gevolg van zijn.

Kort samengevat: ik denk dat datgene wat volgens jou het probleem niet kan zijn, en wat irrelevant is volgens jou, juist het probleem zou kunnen zijn. Snap je?

Maar als je dan toch een heel andere insteek wilt hebben: ik zeg altijd maar dat je het beste inderdaad alle mogelijke fysieke oorzaken kunt uitsluiten. En dan is de tip over tanden/ gebit een goeie.

Succes :)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:53

@ Foulplay: sorry dat ik het verkeerd opvatte ;) Ik bedoelde trouwens niet de achterhand van jouw paard, maar het stukje rug achter het zadel :) Dat ik er over begon, heeft te maken met de mogelijkheid dat rug-, nek- of andere klachten zulke reacties bij een paard kunnen geven. En die klachten kunnen van binnenuit ontstaan zijn, of door onjuiste training. Problematische aanleuning kan zowel oorzaak als gevolg zijn. Maar zoals ik al zei: valt niet te beoordelen zo van achter de computer. Goed dat je er een veearts bij haalt. Al zou ik zelf gekozen hebben voor kliniek (maar nogmaals: ik kan en mag niet beoordelen of dat nodig is:)

@ Lancara: wederom een goede uitleg! Er zijn helaas nog altijd veel mensen die menen dat een paard links "vastzit" als die links niet inbuigt. Het probleem zit em dan juist in de aanname van het bit aan de rechterzijde, en het verlengen van de rechterspier(en).

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:02

Ik denk dat je eerst andere oorzaken moet uitsluiten voordat je iets rijtechnisch wilt gaan aanpakken...

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:38

Wederom: helemaal mee eens!!!!! :)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 09:12

DB_CARTAGO schreef:
Hey allemaal,
Mijn paard loopt volgens mij veel te er achter de loodlijn en ik denk dat dit niet gezond is. kunnen jullie mij helpen?

Hier een foto;
http://imageshack.us/photo/my-images/833/agilylov.jpg/

Dat paard loopt niet of nauwelijks achter de loodlijn.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 09:36

Allereerst loopt jouw paard dus niet ontspannen en nageeflijk, want als dat wel zo was dan zou het afhalen van de martingaal niet tot gevolg hebben dat het paard met haar hoofd omhoog gaat lopen. Daarnaast zou ik persoonlijk in dat geval niet de keuze gemaakt hebben wedstrijden te gaan starten in 2012.

Ik denk dat het goed zou zijn om voorlopig zonder martingaal te rijden, hoe je paard ook loopt, en het probleem dan zonder dat hulpmiddel langzaam op te lossen met de hulp van een instructeur.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:44

LoverHorses0 schreef:
Hoe rijd je je paard aan de teugel?

Jouw vraag is te breed en veelomvattend om als geheel in zo'n topic uit te leggen... Begin eens met het lezen van boeken hierover, of het stellen van vragen aan je instructeur als je die hebt.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:03

Nageeflijkheid komt van achter uit.... Niet van de voorkant :) Jammer dat het op verschillende plaatsen nog wordt aangeleerd als iets wat met de hand bereikt moet worden.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:17

Enkele tips:
- "basisschool voor ruiter en paard" geschreven door M. Barrau-Jacometti.
- "Basis rijkunst, wat beweegt de ruiter", geschreven door Anne Muller

http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... hting.html uit deze link blijkt dat nageeflijkheid het gevolg is van een ondertredend achterbeen. Jouw vraag is dus eigenlijk: hoe krijg ik een ondertredend achterbeen en niet wat moet ik met mijn handen doen :)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:34

????????????????? Kennelijk ben jij degene die het verkeerd opvat :) Doe iets met de tips, of doe het niet.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:41

Achterstevoren lijkt me in ieder geval niet echt een optie :P Zonder hoofdstel, daar zijn sommigen wel blij mee :) Maar wat ik bedoelde met mijn post is dat het erg lastig is om in weinig woorden aan te geven HOE een paard nageeflijk gaat lopen, omdat dat een combinatie van factoren is die in verschillende boeken wel netjes en uitgebreid wordt beschreven :) Ik dacht dus dat je er misschien wat aan had om wat boeken te lezen :)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:59

@ DB Cartago: Je vroeg of het paard achter de loodlijn loopt. Het antwoord is volgens mij nee. Houdt er een liniaal langs, en je ziet dat het neusje niet achter die lijn komt. Dat zegt verder niets over hoe het dier verder loopt of hoe je er op zit, maar daar vroeg je ook niet naar :)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:20

Lieke1 schreef:
@Max66
Je schrijft: Zoals gezegd gooit ze in draf haar hoofd gelijk weer omhoog en soms zelfs bij het geven van been in stap.

Je paard lijkt geen respect voor je hand te hebben, als ze haar hoofd zo makkelijk omhoog gooit.
Weerstand bieden, een duidelijk grens aangeven/begrenzen, dus je hand op één plaats houden kun je eigenlijk maar goed doen in draf. In stap en galop moet je tenslotte de beweging van het hoofd volgen anders blokkeer je de beweging van de benen. Daarom zie je zo vaak paarden in stap zo kort stappen, want ze worden tegengehouden door een hand die blokkeert, die worden in elkaar getrokken!

Probeer eens met stilstaan of ze wil nageven en het bit loslaten. Belangrijk is dan de juiste lengte van teugel, kort genoeg dat ze haar hoofd niet omhoog kan doen en niet te kort, dat je haar in elkaar trekt.
Je hand tegen het zadel aan zetten, niet laten wegtrekken en wachten tot ze het bit loslaat. Niet aandrijven, want dat betekent voorwaarts.
Als ze dat doet, dan probeer je zo snel mogelijk aan te draven met je hand op dezelfde plaats.
Niet trekken, alleen weerstand bieden en tegenhouden. Dan moet je snel aandraven en als dat niet lukt is ze niet goed (genoeg) voor de benen. Dus dat moet je dan ook oefenen! En (eerlijk) streng zijn ;-)).

Je paard moet leren dat de druk op het bit door een begrenzende, weerstandbiedende teugel alleen minder wordt als ze zelf het bit los laat.
Doe net of je hand een bijzetteugel is, die trekt niet en ontspant als het paard nageeft.

Stappen kun je in dit stadium beter niet proberen, want dan moet je met je hand meegaan en dan is het voor je paardje heel makkelijk je hand te veel weg te trekken.

Als dit allemaal niet lukt, dan kun je het beste je paardje rijden of longeren met bijzetteugels of met een stootteugel. Onschadelijk hulpmiddel om je paard duidelijk te maken wat zijn grens is en dat ze bij druk op het bit niet moet trekken, maar de druk alleen kwijtraakt door zelf het bit los te laten.

Is je paardje misschien ook aan een kant sterker, zoals veel paarden.
Lees dan dit eens: http://www.paardrijles.info/img/files/h ... terker.pdf

Vragen?? Laat maar weten ;-).
Succes

Steeds maar weer komt er commentaar op dit soort uitspraken, terwijl er in mijn ogen helemaal niets mis mee is. Wat hier staat, is volgens mij correct. Dit heeft niets met in de krul trekken te maken. Jammer dat het onderscheid tussen weerstand bieden en in de krul trekken niet wordt gemaakt.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:24

Joolien schreef:
Activeren van achteren, een paard kan alleen loslaten op de hand als hij achter actief is. De uitleg die Lieke geeft ben ik het niet mee eens, respect krijgen voor de hand vind ik een verkeerde redenering, zoals Superwoman zegt zal het paard juist vertrouwen moeten krijgen in de hand.

Mijn advies zou zijn, goed voorwaarts houden, zelf weinig druk op de teugels houden en zodra ze sterk wordt, voorwaarts vragen met been, ook al gooit ze bijv haar hoofd omhoog, dat maakt niet uit, beter dat dan nog meer druk in de hand. Veel stapwerk doen, en voltes rijden en stelling en buiging vragen. Maar vooral goed voorwaarts en aan het been houden, ze moet echt goed actief doorstappen.
Deze manier van werken zorgt ervoor dat je paard dit keer de hand gaat opzoeken maar omdat ze draagt op het achterbeen hangt ze minder in de hand en zou ze licht contact moeten zoeken.
Als jij sterk wordt, wordt het paard ook sterk. Halthouden bijvoorbeeld is geen goede oefening omdat je dan niet kunt werken met voorwaarts, je 'trekt' als het ware alleen maar in de mond en dat moet niet je uitgangspunt zijn van nagevelijkheid. Halthouden is immers een grote vorm van verzameling en zou ik weglaten zolang ze nog niet nagevelijk en licht in de hand is.

Maar is het niet zo dat alles wat je er met je been in rijdt, ook ergens opgevangen dient te worden? En is het niet zo dat het continu voorwaarts drijven juist zwaarder worden in de hand en op de voorhand lopen kan veroorzaken ipv oplossen? En dat je het risico loopt dat het paard juist van de achterhand af gaat lopen? En is er niet een verschil tussen weerstand bieden en sterk worden?
Ben het overigens wel met je eens dat halthouden geen ideale oefening is.... Zeker niet als in deze context.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:33

Thanx voor de uitleg :) Wat ik lastig vind, dat is dat ik zelf gemerkt heb dat het per paard nogal wil verschillen.... Ik ben daarom van mening dat per concreet geval de aanpak zou kunnen verschillen. Daarom vond ik het jammer te lezen dat de ene uitleg wordt geassocieerd met in de krul trekken, terwijl er een groot verschil is tussen in de krul trekken en de methode toepassen zoals beschreven.... En dat de andere uitleg als toonaangevend lijkt te moeten worden beschouwd, terwijl die methode ook niet altijd het effect heeft dat je wil bereiken.

Over het algemeen is volgens mij sowieso meer informatie nodig per concreet geval, om tot een juiste oplossing te komen. Da's het nadeel van via de computer informatie uitwisselen...
Misschien hebben we allemaal ook een heeeeeeeeeel ander beeld van wat een weerstandbiedende hand is, en komt de discussie daarover daar vandaan.

:)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 09:39

Lieke1 schreef:
Kennen jullie het boek Ruiters en Rechters van Ernest van Loon. Een vakman!!
Weerstandbiedende hand heb ik van hem geleerd in mijn opleiding tot instructeur (nog in de goeie ouwe tijd ;-)).

Totale blokkade klopt alleen als je hand 'vastzet' in stap en galop, in draf geldt dat niet.
Zolang je stilstaat hoef je - in principe - niet aan te drijven, zodra je voorwaarts gaat natuurlijk wel.
Een bijzetteugel is zeker geen gevaarlijk middel, in de grote hoeveelheid hulpmiddelen die er tegenwoordig zijn, is die juist tamelijk onschadelijk.
Leert de (mijn jarenlange) ervaring!
Het werkt in de praktijk heel goed, mits het paard goed voor de benen is en dus van achter naar voren naar de hand toe kan worden gedreven.

Een paard moet leren dat de druk op het bit door een begrenzende, weerstandbiedende teugel alleen minder wordt als het zelf het bit los laat.
En trekken moet natuurlijk niet (heb ik ook niet geschreven) maar alleen tegenhouden/de grens aangeven (begrenzende hand). Tegenhouden met zo min mogelijk kracht is de kunst, maar helaas werkt dat bij veel paarden niet.

Samenvattend kunnen we zeggen: de ruiter zoekt eerst contact met de mond van het paard. Hij drijft het paard naar de hand. De hand staat niet toe, maar biedt weerstand (een weerstandbiedende hand is een hand die niet terugtrekt, maar ook niet toestaat) tot het moment dat het paard zijn kaak en nek ontspant en in een nageeflijke aanleuning komt.

@Superwoman: je schrijft: Een ophouding maak je door je vuist iets dicht te doen en gelijk totaal wwer te ontspannen.
Lieke: dat is het ideale plaatje, maar we hebben het hier over een niet goed gereden paard, toch? Die heeft geleerd zijn kracht op een verkeerde manier te gebruiken.

Quote Tineke Bartels:
Weerstand bieden
Dat doe je om je paard nageeflijk te krijgen. Door je handen te gebruiken alsof het de rubberen ring is waarmee een bijzetteugel aan het zadel vastzit. Het paard trekt eraan en jij biedt weerstand tot het moment dat hij nageeft. Je trekt niet terug, je doet alsof je die bijzetteugel bent en aangezien je hand op dezelfde plek blijft, trek je niet door. Weerstand bieden doet je met de vuisten en niet met je armen. Houdt je duimen naar boven en je polsen licht gebogen.

Succes met oefenen.
Ik zal het boek opzoeken en de tekst aan jullie doorgeven...

Precies, dankjewel :j

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 09:52

Je moet je niet afvragen hoe je het hoofd naar beneden krijgt.... Je geeft eigenlijk zelf het antwoord al: het dier is scheef, niet ontspannen en drukt haar rug weg. Dat is de oorzaak, niet het gevolg. Dus dat is het probleem.

Dat je geen geschikte accomodatie hebt om op de juiste manier met de juiste middelen hier aan te werken, is de belemmerende factor.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 18:09

Zolang er niet voldoende controle is, is naar buiten gaan een risico en zelfs gevaarlijk. Niet alleen voor jou en je paard. Maar da's mijn mening. Dat hete waar je over spreekt kan overigens ook een geheel andere oorzaak hebben dan temperament.... Gezien de dingen die je beschrijft lijkt het me verstandig er hulp bij te zoeken van een goede instructeur.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:37

Ik hoop dat ik het op een vriendelijke opbouwende manier zeg, maar die twee foto's zijn denk ik niet zo'n goed voorbeeld van hoe het zou moeten...
Nogmaals: niet banketstaaf bedoeld!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 21:32

Yamcha schreef:
Wil.je dat onderbouwen?

Ja hoor, tuurlijk :) Houd er rekening mee dat het slechts mijn mening is he ;) Hoeft niet iedereen het mee eens te zijn uiteraard...:
Ik zie geen enkel verschil tussen beide foto's, behalve dat je op de tweede foto de handen op gelijkere hoogte hebt dan op de eerste foto.

Het lastige is dat je van een foto niet kunt ZIEN of iemand zijn spieren al of niet op de juiste manier aan- of ontspant, vandaar dat ik niet zo goed begrijp waarom je er foto's bij plaatst. De beschrijving is namelijk wel prima op zich, maar het plaatje laat niet zien wat je beschrijft.

Je hebt het over rechte rug, maar het gaat er om dat je rug tov van het paard recht omhoog is, en dat is ie niet want je leunt naar voren. Weliswaar met een rechte rug, je kunt er een liniaal langs leggen, maar niet rechtop..
Ten tweede: je armen zijn van schouder tot hand nagenoeg ongebogen. Dat is niet correct en heeft grote invloed op de nageeflijkheid van het paard en ook op je eigen balans en spieraanspanning. Want als je met je armen in deze houding rijdt, is het onvermijdelijk dat je vanuit je schouders en rug werkt.

Ik zie verder niet dat de buikspieren aangespannen zijn. Wellicht omdat het paard een beetje een hangbuik heeft, maar ik zie het niet. Het paard loopt op de voorhand, en dat wordt versterkt doordat je zelf voorover leunt en je onderbenen wat achteruit dreigen te gaan. Risico hierbij is dat je om dat te compenseren spieren in je lijf gaat aanspannen die niet aangespannen horen te zijn.
Je zegt dat je op de eerste foto je armen nog te strak hebt, en dat ze daarom daar niet nageeft. Ik denk dat dat eerder het gevolg is van ongelijke handhouding, de buitenarm is verder naar voren, de binnenarm terug. Echter: je elleboog behoort in je zij te zitten, dus in feite is de houding van de binnenarm optisch gezien beter. En in die houding zou je dan moeten leren je spieren op de juiste manier te ontspannen of aan te spannen.

Maar da's mijn mening :)