Kennen jullie het boek Ruiters en Rechters van Ernest van Loon. Een vakman!!
Weerstandbiedende hand heb ik van hem geleerd in mijn opleiding tot instructeur (nog in de goeie ouwe tijd

).
Totale blokkade klopt alleen als je hand 'vastzet' in stap en galop, in draf geldt dat niet.
Zolang je stilstaat hoef je - in principe - niet aan te drijven, zodra je voorwaarts gaat natuurlijk wel.
Een bijzetteugel is zeker geen gevaarlijk middel, in de grote hoeveelheid hulpmiddelen die er tegenwoordig zijn, is die juist tamelijk onschadelijk.
Leert de (mijn jarenlange) ervaring!
Het werkt in de praktijk heel goed, mits het paard goed voor de benen is en dus van achter naar voren naar de hand toe kan worden gedreven.
Een paard moet leren dat de druk op het bit door een begrenzende, weerstandbiedende teugel alleen minder wordt als het zelf het bit los laat.
En trekken moet natuurlijk niet (heb ik ook niet geschreven) maar alleen tegenhouden/de grens aangeven (begrenzende hand). Tegenhouden met zo min mogelijk kracht is de kunst, maar helaas werkt dat bij veel paarden niet.
Samenvattend kunnen we zeggen: de ruiter zoekt eerst contact met de mond van het paard. Hij drijft het paard naar de hand. De hand staat niet toe, maar biedt weerstand (een weerstandbiedende hand is een hand die niet terugtrekt, maar ook niet toestaat) tot het moment dat het paard zijn kaak en nek ontspant en in een nageeflijke aanleuning komt.
@Superwoman: je schrijft: Een ophouding maak je door je vuist iets dicht te doen en gelijk totaal wwer te ontspannen.
Lieke: dat is het ideale plaatje, maar we hebben het hier over een niet goed gereden paard, toch? Die heeft geleerd zijn kracht op een verkeerde manier te gebruiken.
Quote Tineke Bartels:Weerstand bieden
Dat doe je om je paard nageeflijk te krijgen. Door je handen te gebruiken alsof het de rubberen ring is waarmee een bijzetteugel aan het zadel vastzit. Het paard trekt eraan en jij biedt weerstand tot het moment dat hij nageeft. Je trekt niet terug, je doet alsof je die bijzetteugel bent en aangezien je hand op dezelfde plek blijft, trek je niet door. Weerstand bieden doet je met de vuisten en niet met je armen. Houdt je duimen naar boven en je polsen licht gebogen.
Succes met oefenen.
Ik zal het boek opzoeken en de tekst aan jullie doorgeven...