Teveel achterin zadel

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 15:26

Ik heb het idee dat het zadel zelf ook flink achterover kantelt waardoor je zelf naar achter geduwd wordt. Ik kan me voorstellen dat je je dan zekerder voelt met korte beugels, maar het lastige is dat je dan met je knieën tegen die kniewrongen aankomt waardoor je weer naar achter moet om die knieën nog een beetje ruimte te geven.

Heb je misschien foto's van hoe het zadel ligt zonder ruiter? Als het inderdaad naar achter kantelt, heb je misschien meer aan een prolite pad met achterin wat opvulling zodat het zadel rechter ligt.

En de vraag of het zadel bij jou past: ik heb een beetje het idee dat dat wat vertekent omdat jij zo ver achterin het zadel zit. Ik denk (maar weet dus niet zeker) dat wanneer het zadel recht ligt en jij je beugels iets langer hebt, dat dit prima kan.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 16:56

Ik vind het zadel inderdaad nog steeds naar achter hellen. Verder lijkt je paard nog aardig wat ruimte over te hebben, dus ook al past dit zadel goed op jouw paard, eigenlijk is het een beetje zonde dat er nog zoveel ruimte op de rug overblijft terwijl dat allemaal nog zou kunnen helpen de druk te verdelen.

Een ander zadel die recht ligt en waar jij goed in past die ook nog de ruimte van de rug van je paard benut, zou mijns inziens ideaal zijn. Voor nu zou je inderdaad de zadelmaker kunnen laten kijken of een prolite pad met vulling achterin kunnen proberen om te kijken of dat verschil maakt.

Verder zijn er ook zadelmakers zoals Raisa van Zadellogisch die lezingen en clinics geven over zadelpassen. Je wordt daar natuurlijk geen zadelpasser van, maar het helpt je zeker bij het beoordelen van een zadel en het trainen van je oog. Zoiets zou je ook nog kunnen overwegen te doen :)

Tenslotte nog over de zit: ik las dat iemand iets zij over schouders naar achter, borst naar voren en zitten op het schaambeen. Hier ben ik het niet mee eens. Je kunt je heup beter openen en je benen onder je lijf houden als je op je zitbeenknobbels zit. Hiervoor moet je je rug lang maken. Schouders naar achter en borstbeen naar voren zijn prima tips, maar niet als je je rug daarbij hol trekt.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie