[INFO] Aan de teugel

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Jannicexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 19:22

Heey

Ik vroeg me af of mijn paard goed genoeg aan de teugel loopt voor de B. :D Ik wil daar deze zomer nog in starten alleen ik weet niet wat ik er van moet vinden.
Afbeelding

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. En misschien ook nog commentaar. ;)

X

Badeendje

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 19:57

Daarvoor hebben we minstens een foto van het hele lijf nodig, aan de teugel betekent namelijk niet 'met het hoofd in een krulletje', dus hier kan niets over gezegd worden.

Elk bad heeft er eendje.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 20:22

Jannicexxx schreef:
Heey

Ik vroeg me af of mijn paard goed genoeg aan de teugel loopt voor de B. :D Ik wil daar deze zomer nog in starten alleen ik weet niet wat ik er van moet vinden

X

Ik zie veel spanning en een hele strenge binnenhand.
je moet je handen meer dragen en je handen moeten op dezelfde hoogte zitten. Met stelling breng je je binnenhand opzij en niet zoals op de foto naar je lichaam toe in vergelijking met je andere hand.
ik raad aan om nog niet te starten,maar om het geld te investeren in (meer) les.

Hopelijk heb je er wat aan.

Urania Z1 verkocht
Otura Z1 R.I.P Ik mis je!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 20:27

jesss_amigo schreef:
Hoi allemaal!

Ik meld mij voor het eerst hier in dit topic. En ook ik heb een probleem.
Ik heb een vrij lang paard (springgefokt). Het lukt aardig hem bij elkaar te rijden. Maar tijdens het halthouden krijg ik hem met geen mogelijkheid aan de teugel. Niet eens echt zijn hoofd omlaag.. Hij maakt zich dan ontzettend sterk. Iemand tips?

Hoe rij je hem dan aan de teugel?
Voordat ik tips kan geven moet ik dat wel weten, anders kan een advies totaal verkeerd worden uitgevoerd.

Urania Z1 verkocht

Jannicexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 06:44

superwoman schreef:
Jannicexxx schreef:
Heey

Ik vroeg me af of mijn paard goed genoeg aan de teugel loopt voor de B. :D Ik wil daar deze zomer nog in starten alleen ik weet niet wat ik er van moet vinden

X

Ik zie veel spanning en een hele strenge binnenhand.
je moet je handen meer dragen en je handen moeten op dezelfde hoogte zitten. Met stelling breng je je binnenhand opzij en niet zoals op de foto naar je lichaam toe in vergelijking met je andere hand.
ik raad aan om nog niet te starten,maar om het geld te investeren in (meer) les.

Hopelijk heb je er wat aan.

Bedankt!!
Ja dat is erg vaak mijn fout dat komt omdat ik met rechts minder sterk ben en dan ga ik mee schudden. Ik heb nog nooit les gehad...... En ik zal ook nog een foto van het hele lichaam erop zetten want deze is van een week geleden.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 07:43

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 20:37

debravanesch schreef:
Ik heb een filmpje gemaakt. Zowel ik als mijn paard zijn nog in de opleidingsfase en ik weet dat ik moet werken aan mijn houden en op een moment ben ik te streng met mijn buitenhand (is ook te zien in het filmpje) maar hier werk ik aan.
Ik zou graag weten of ze ontspannen loopt?

https://www.facebook.com/photo.php?v=10201036757274548&l=8392649172963453876

Wat ik zie is dat ze niet aan het been is en niet actief loopt.
Ik weet niet precies wat het is met je armen, maar die lijken toch wel stijf. beweeg jij je ellebogen wel?
geheel komt op mij niet ontspannen over.

Urania Z1 verkocht

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 07:29

superwoman schreef:
debravanesch schreef:
Ik heb een filmpje gemaakt. Zowel ik als mijn paard zijn nog in de opleidingsfase en ik weet dat ik moet werken aan mijn houden en op een moment ben ik te streng met mijn buitenhand (is ook te zien in het filmpje) maar hier werk ik aan.
Ik zou graag weten of ze ontspannen loopt?

https://www.facebook.com/photo.php?v=10201036757274548&l=8392649172963453876

Wat ik zie is dat ze niet aan het been is en niet actief loopt.
Ik weet niet precies wat het is met je armen, maar die lijken toch wel stijf. beweeg jij je ellebogen wel?
geheel komt op mij niet ontspannen over.

Het aan het been zijn, daar werken we aan door heel veel overgangen te rijden, geloof mij, het is al beter dan eerst. Ik zal haar proberen actiever te laten lopen. (We zijn dan ook in de opleidingsfase hé). Op dit moment reageert ze meer op teugel dan op been (iets uit het verleden) en hier is nog werk aan
Ik zal eens proberen te letten op mijn armgebruik, ik heb we korte armen, wat het niet altijd even makkelijk maakt, maar ga er toch op letten!!

Ik heb dit filmpje gemaakt omdat je van erop niet hetzelfde beeld heb en andere ogen zien ook iets anders hé
bedankt en tips om dit verder aan te pakken zijn ook altijd welkom

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 08:33

Ik zag je overgangen, maar om haar goed aan het been te krijgen moet je 1x been geven en vooral ruimte geven met je teugels, dus handen naar voren brengen. Dan even goed doordraven en dan terugnemen op de zit naar een rustigere draf en desnoods daarna naar de stap, maar je kunt ook weer harder gaan. (is beter)
Mocht ze niet in 1x op je been (kuit!) reageren, geef de 2e x wat harder. Bij de 3e x moet ze aandraven,desnoods met een tikje. Je zal merken dat het steeds sneller zal gaan. Vooral zorgen dat jij niet tegen werkt zodat ze voorwaarts gaat denken. Ik zag namelijk vooral de rem erop. je moet van achter naar voren rijden en nu mis je "het van achter" en is het dus onverstandig om aan de voorkant te werken. Volgens mij heeft ze een makkelijke hals en komt het echt vanzelf wel.

Hopelijk heb je er wat aan. Succes!

Urania Z1 verkocht

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:05

superwoman schreef:
Ik zag je overgangen, maar om haar goed aan het been te krijgen moet je 1x been geven en vooral ruimte geven met je teugels, dus handen naar voren brengen. Dan even goed doordraven en dan terugnemen op de zit naar een rustigere draf en desnoods daarna naar de stap, maar je kunt ook weer harder gaan. (is beter)
Mocht ze niet in 1x op je been (kuit!) reageren, geef de 2e x wat harder. Bij de 3e x moet ze aandraven,desnoods met een tikje. Je zal merken dat het steeds sneller zal gaan. Vooral zorgen dat jij niet tegen werkt zodat ze voorwaarts gaat denken. Ik zag namelijk vooral de rem erop. je moet van achter naar voren rijden en nu mis je "het van achter" en is het dus onverstandig om aan de voorkant te werken. Volgens mij heeft ze een makkelijke hals en komt het echt vanzelf wel.

Hopelijk heb je er wat aan. Succes!

De rem erop is een gewoonte denk ik, in de groepslessen (waar ik mee gestopt ben omdat ik niet voorruit ging in mijn privelessen), is het een racebeestje. Ik denk daar dus ook niet meer aan, maar zal dit vanaf nu dus wel doen ;-)
Het probleem is dat wanneer ik met zweepje rijd, ze meteen reageert op mijn been, daarom dat ik de zweep wil weglaten, ik weet niet of je daar een oplossing voor weet (voor haar is het idee aan de zweep voldoende en dit wil ik eruit krijgen)???

PS: De hals lijkt mss makkelijk, maar is het niet. ze kon niet ontspannen omdat ze lang met blokkades gezeten heeft in de rug en achterhand, ze moest leren ontspannen…

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:58

in het filmpje vond ik dat ze makkelijk ging zakken, dus dat is iig positief.

Zonder zweep blijven rijden en gewoon indien nodig harder met je been inwerken. In het filmpje zag ik wel dat ze reageerd, maar daarbij ook werd tegengewerkt door jou. En steeds weer langzaam draven en stappen zonder verbeterin
g. je oefening werkte dus niet. te weinig afwisseling en niet consequent genoeg. Kijk je filmpje nog maar eens terug en kijk of je het ook ziet. Soms is het moeilijk om je eigen fouten te herkenen als je weet waar de moeilijke punten van je paardje zitten. je moet meerekenen dat jij zelf beter gaat rijden en dat sommige oefeningen die je eerder beter niet kon doen, later juist wel moet doen.

Urania Z1 verkocht

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:20

als ik jou dus even samenvat. Om te beginnen moet ik minder tegenwerken met de teugels (zal ik zeker aan werken samen met mijn instructeur uiteraard) en zorgen dat mijn been goed doorkomt bij haar.
En de tempowisselingen zijn niet voldoende zichtbaar en dus niet afwisselend genoeg. OK, hier kan ik zeker wat mee.
Ik ga misschien ook wat moeten zoeken zodat ze het echt graag gaat doen (ze is eigenlijk een springpaard, maar ik vind een goede dressuurbasis heel belangrijk). Ze doet het wel graag hoor, daar niet van, maar je merkt dat ze bij het springen veel opgewekter is (al van zodra ze een balk ziet)
Ik ga straks al lekker rijden en ga dit al zeker gebruiken. thanks

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:39

zoiets ja.
wanneer jullie wat beter worden in dressuur zal je paard dat ook leuker gaan vinden. Nu krijgt ze nogal wat dubbele hulpen en dat maakt het niet duidelijk en leuk voor der. Vooral veel belonen maakt dressuur ook leuk ;-)

Urania Z1 verkocht

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:40

belonen is geen probleem, ik beloon graag.
Het is ook de bedoeling dat we samen groeien, wat natuurlijk altijd wat moeilijker is dan wanneer je een paardje hebt dat al alles kan, maar het maakt het ook veel uitdagender en ik heb al gemerkt dat onze band nog elke dag sterker wordt hierdoor.

Ik heb voor onze training de groepsles die ik 1 keer de week had laten vallen voor een priveles extra.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:17

Priveles is top. Heeft die niet gehamerd op "aan het been zetten" en nog steeds?? Als je paard niet aan het been is, kun je verder eigenlijk niks dus dat is echt stap 1.

Urania Z1 verkocht

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:52

Daarom de overgangen. Ik merk dat ook als aan het inrijden ben reageert ze bijna niet en dan begin ik met overgangen te rijden, dat ze moet opletten en dan is ze al veel beter aan het been, maar uiteraard nog geen 100% De overgangen zijn multifunctioneel hé ;-)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:20

Je rijd idd veel overgangen, maar heb je niet zien schakelen. Juist dat is/zijn fijne oefeningen die het paard actief en aan het been maken. Overgangen ook, maar imo wel minder. voor een correcte overgang moet het pard al aan het been zijn namelijk.

Urania Z1 verkocht

patricia_mes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:26

Ook ik heb je filmpje bekeken Debra. En ik zie een heleboel dingen. Dingen die je goed doet, zoals het rijden van overgangen en je paard kauwt mooi af aan de mooie schuimkraag te zien. Ik vind ook dat het paard te veel met de "rem er op" loopt. Verder zie ik dat het paard niet goed door zijn lijf loopt. Je zou je paard meer moeten gymnastiseren en je niet alleen moeten concentreren op 1 hoofd-hals-houding. Daarnaast zie ik dat je zelf wat stijf bent en zouden er dingen kunnen verbeteren aan je houding en zit.
Meer hierover heb ik in mijn boek geschreven. Succes!

Patricia de Mes - Stal de Mes
Mijn boek: De Paardenrevolutie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:37

Wat ik zo even zie op het filmpje is dat je moeite hebt met je balans te houden, je lijkt af en toe uit evenwicht te raken, en je herpakt je dan wel weer, maar tijdens het herpakken krijgt je paard per ongeluk been, je geeft zithulpen die je niet bedoelt, en je schouders en armen spannen zich, en eigenlijk krijgt je paard heel veel hulpen die niet zo zijn bedoeld. Je paard houdt wel enorm rekening met je, wacht ook tot jij weer in balans bent, maar doordat je best bezig lijkt te zijn met je balans zoeken, is je paard het voorwaarts denken eigenlijk kwijt.
Ik begrijp dat je privélessen krijgt, dat vind ik echt een heel goed iets. Probeer daarin ook aan je houding en zit te werken, zodat je je paard ook de ruimte kunt geven om te gaan, je zit kunt openen. Dat kan ik op internet niet goed uitleggen, vraag het alsjeblieft. Geef ook idd iets mee naar voren met je hand als je been geeft, zodat daar ook ruimte is.
Schakelen ga ik ook in mee, dat is echt belangrijk, het is echt imo dé manier om je paard goed aan het been te krijgen.
Ik verwacht idd ook wel dat je paard vrij makkelijk zal zakken als bij jou de randvoorwaarden kloppen :j

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 07:24

Ok. Bedankt.
Aan houding en zit is inderdaad werk en daar zijn we mee bezig.
Mijn balans is momenteel een probleem, ik heb ook onlangs mijn stijgbeugels een gaatje langer gedaan, waardoor dit weer naar boven is gekomen. Dit zijn inderdaad punten waar ik aan moet werken (en waar momenteel ook aan gewerkt wordt)
Paard is inderdaad nog niet zo goed aan het been, instructeur sprak van in plaats van ee zweep sporen, maar dit zie ik niet zitten net omdat mijn houding niet goed is en ik dus onnodig zou sporen zoals je al zei Yamcha.
En wat 'de rem erop' betreft. Ik krijg nu ook constant van mijn instructeur te horen dat ik haar moet laten door draven. Verklaar waarom hij dit zegt ;-)

Ik ga wel eerlijk zijn, eigenlijk zijn we nog maar 2 maanden echt bezig met op deze manier dressuurmatig door te rijden dus er is inderdaad nog veel werk aan, vandaar dat alle tips welkom zijn.

LisaSita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:17

hoi, ik heb een probleem met mijn lespony, ik krijg haar wel aan de teugel(meestal gaat ze uit zichzelf, en dan loopt ze ook heel mooi als een echt dressuur paard.), maar als ze aan de teugel loopt is ze veel luier, en
ze kan niet echt goed tegen de zweep, dan gaat ze heel hard en niet aan de teugel, met sporen werkt het wel, maar daar rij ik niet echt vaak mee. Ikzelf rijd pas een jaar, terwijl mijn lespony (volgens mij) 16 is, en een hoog niveau dressuur gereden heeft.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:22

LisaSita schreef:
hoi, ik heb een probleem met mijn lespony, ik krijg haar wel aan de teugel(meestal gaat ze uit zichzelf, en dan loopt ze ook heel mooi als een echt dressuur paard.), maar als ze aan de teugel loopt is ze veel luier, en
ze kan niet echt goed tegen de zweep, dan gaat ze heel hard en niet aan de teugel, met sporen werkt het wel, maar daar rij ik niet echt vaak mee. Ikzelf rijd pas een jaar, terwijl mijn lespony (volgens mij) 16 is, en een hoog niveau dressuur gereden heeft.

Een pony die langzamer gaat lopen als ze "aan de teugel" gaat, loopt meestal niet aan de teugel, maar in de krul.
Sporen is niet zo'n goed idee, die zijn niet bedoeld om het paard harder te laten lopen.
Lees maar eens een paar pagina's terug, hoe het daadwerkelijk werkt en als je dan nog vragen hebt, kun je ze stellen.

Urania Z1 verkocht

LisaSita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:30

superwoman schreef:
LisaSita schreef:

Een pony die langzamer gaat lopen als ze "aan de teugel" gaat, loopt meestal niet aan de teugel, maar in de krul.
Sporen is niet zo'n goed idee, die zijn niet bedoeld om het paard harder te laten lopen.
Lees maar eens een paar pagina's terug, hoe het daadwerkelijk werkt en als je dan nog vragen hebt, kun je ze stellen.

ze gaat niet echt langzamer lopen, alleen moeilijker om aan te sporen, ze blijft wel doordraven, alleen als we dan moeten stappen dan krijg ik haar niet meer in draf, maar normaal is ze heel lichtgevoelig.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:36

Dan is dat het dus. In de krul, maar niet aan de teugel.

Urania Z1 verkocht

LisaSita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:38

ik heb ook wel eens dat ze ruimer gaat stappen en met haar kin op de borst ligt, dan is ze wel goed aan te sporen, zoals gisteren gingen we wijken, en toen ging ze uit zichzelf aan de teugel lopen en was ze ook goed aan te sporen.