Rijtechnisch probleem of tandarts of allebei?

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

terpentijn

Rijtechnisch probleem of tandarts of allebei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-13 15:44

Sedert enige tijd heb ik mijn nu 9-jarige Tinker x Fries weer dressuurmatig opgepakt.
We hadden al een dressuurmatig "verleden", maar hij heeft geruime tijd 24/7 vakantie gevierd met zijn nieuwe paarden- vriendinnetje in de weide. Geen blessurekwestie overigens: paard is nooit geblesseerd geweest.

Gaat allemaal voorspoedig behalve:ik bemerk dat hij bij het rijden geregeld zijn mond een klein beetje open spert, maar op een vreemde manier, hij lijkt zijn onderkaak naar links te duwen, en de mond daar enigzins open te houden. Buig je je dan even schuin, zie je daar zijn tong een beetje tegen een van zijn grote voortanden en het kleine zijtandje aan puilen.
De tong is niet over het bit, de mond is aan de andere kant dan nog met de lippen dicht.

Ik haalde dus de sperriem (die toch al wapperlos zat) er maar eens af, maar dit maakt geen verschil.

Hij doet dit overigens ook met compleet loshangende teugels, ook in stilstand, en uitsluitend met het bit in en mij er op.
Hij kan ook zeer moeilijk een half appeltje eten, die iemand hem dan aanbiedt.

Dat is sedert een week met zo'n half appeltje een gehannes en een gesputter van jewelste.

Hij is nu weer drie maanden om de dag onder het zadel. Ik rijd met een dubbelgebroken kneveltrens.

Ik vermoed een tandartsenkwestie, gezien ook dat de laatste keer enkele jaren geleden was, en hij toen flink wat haken en golven in het gebit had zitten (tandarts toen is 3 kwartier bezig geweest).

Iemand die dit herkent, of hier een visie op heeft?

VERTROUWEN: het komt te voet en gaat te paard

Sassol

Re: Rijtechnisch probleem of tandarts of allebei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 16:42

Gezien jouw posts ga ik er vanuit dat het niet door een harde hand komt. Mond opensperren (hoe onopvallend dan ook) is meestal toch echt een teken van pijn in de mond. Klinkt dus alsof er aan de linkerkant van het gebit iets niet lekker zit.
Als je een bitloos hoofdstel hebt die niet op de kaak in werkt, zou je daar eens mee kunnen rijden. Doet hij het dan niet, weet je het eigenlijk wel zeker.

The 4th Dog Commandement: Do not be angry at me for long, and do not lock me up as punishment. You have your work, your entertainment and your friends. I only have you...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-13 17:13

Ja, die tandarts komt sowieso, de aan komende week, het wordt Jessica Pol ,ik bel morgen voor een afspraak, aangezien die vorige tandarts al 3 jaren geleden was (shame on me!), ik ga er ook vanuit dat hij beslist ergens in zijn mond pijn heeft.

Bitloos rijden? Met Japie?!? Oeffff......dat wordt een uitdaging...!
Nu roept iedereen "Hoezo, waarom niet, je gebruikt dus dat bit wel degelijk om hem tegen te houden?"
Ja, meneer rent nogal onder je door af en toe. Te lezen als: in veel te hoog tempo gaan.
Maar dat zou ik ook doen als ik pijn in mijn bek had. Om er aan te ontkomen.
Er van door is hij nog nooit gegaan, ja eens schrikken, in een heel extreem geval heb je 'm weer na 20 meter.
Bitloos zou voor hem misschien goed kunnen, nadat de tandarts is geweest. Ik denk niet dat een bitloos gereden paard NIET eens per jaar naar de tandarts moet.

Ben sowieso helemaal niet afkerig van bitloos en dit eens proberen met Japie... liever zonder dan met, ik ben helemaal niet van dwing en dwang, dus voor bitloos sta ik ook open. Ben ook helemaal geen handenrijder, daarom viel dat gekke scheve smoel van hem me meteen op.

Had-ie dat "vroeger" dan niet in die dressuurtijd? Nee, maar toen was-ie ook nog recent door de tandarts behandeld, en waren wij samen nog zeer actief, dus waarschijnlijk ligt mijn antwoord al in mijn eigen vraag.

Hendrik100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:17

Wacht eerst de tandarts maar af.
Veel rijproblemen komen door dat het gebit niet vlak meer is.
En natuurlijk een haak op een slechte plek.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:19

Uiteraard moet een paard wat bitloos gereden wordt, ook gewoon naar de tandarts. Het zou voor de komende tijd, tot de tandarts geweest is wel een uitkomst kunnen zijn. Met als voorwaarde dat het hoofdstel dus niet op de kaak inwerkt (want dan kan het nog steeds pijn in de mond veroorzaken).

Je kan een simpel (touw)halster om doen (als je geen hoofdstel hebt) of alleen iets om de nek als je paard al een beetje bekend is met neckreining. En zo niet, dan kan het alsnog. Hoef je alleen geen moeilijke dressuuroefeningen te verwachten.

Ik zeg... leuke uitdaging?

The 4th Dog Commandement: Do not be angry at me for long, and do not lock me up as punishment. You have your work, your entertainment and your friends. I only have you...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-13 17:36

Ja, Sassol, dat zeg ik ook, want zo ik inschat is er aan Japie zijn smoelwerk dus... aardig wat WERK (ik zal het laten weten hier!), en dan is bitrijden even niet aan de orde, dat zou dus mijn kans kunnen zijn om bitloos te proberen.

Uiteraard heb ik als dressuur/klassiek/barok freak natuurlijk geen bitloos hoofdstel. Maar dat lijkt me niet zo'n bezwaar. ik heb een kaptoom, dus dat kan ook.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:55

Nou, dan ben ik benieuwd hoe het bitloos rijden je gaat bevallen met Joapie!

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:58

Als bitloos rijden niet gaat momenteel, wellicht kun je dan eerst grondwerken om je pony duidelijk te maken dat door je heen rennen geen optie is? Zet er bepaalde commando's o.i.d. op? Wat betreft het open doen van de mond, daar moet een tandarts bijkomen.

Ellis_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:02

ik denk zelf dat het beide een beetje mee speelt. de tandarts laten komen kan natuurlijk nooit kwaad.
als het daarna nog niet over is kijken hoe je het met rijden op kan lossen? probeer anders eens een normaal gebroken bitje of in ieder geval zon lief mogelijk bitje?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-13 14:47

Helaas kan beoogde tandarts alleen op bepaalde dagen/dagdelen, dus het beoogde zoals morgen gaat voor mij niet lukken. Dan maar een week later.

Overigens heb ik nu wel beter in beeld wat er nu eigenlijk gebeurt:

Gisteren was hoefsmid-dag, dus haalde ik Japie aan hoofdstel met bit uit de wei (het is een lastige knaap aan de hand), waarop ik er naast lopende goed zag dat zijn onderzijtand (een snijtand) dus blijft hangen tegen de onderkant van zijn bovenlip. Waardpoor de mond aan die kant niet goed gesloten kan worden. Alleen links, want paardenman die rechts meeliep met mijn jonge merrie, zag dat rechts de mond goed gesloten was en bleef.

Dit gebeurt incidenteel, ook als nergens druk op teugels oid staat. Na afhalen hoofdstel en omdoen halster zag ik ditzelfde ook in rust (lees; zonder bit in) af en toe. Je ziet dan die schuine hoek- ondertand, waarop die bovenlip "hangt", en dus ook de zijkant van zijn tong. De mond kan logischerwijze aan die kant op zo'n "hang"moment niet mooi sluiten, omdat de bovenlip dan er tussen raakt. Hij doet dan eerst zijn mond (onderkaak) verder open, om vervolgens de mond wel te sluiten... hierbij manipuleert hij zijn onderkaak zijwaarts, om de sluiting mogelijk te maken.

Hij had dit nooit eerder, dus overduidelijk een tandartskwestie.

Een "spoedje" is dit nog net niet, maar dat dit een zeer snelle komst van de tandartsjuffrouw vereist, is me wel helder.

Wordt vervolgd!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie