scherper bit!!!!

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Anoniem

Re: scherper bit!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 23:25

Meetje22 schreef:
suleilitha schreef:
Meetje en Sandro, jullie zijn volwassen vrouwen, die heel goed weten wat ze doen!!!
Maar er zijn wel andere in dit topic...

Momenteel is mijn dondersteen ook bijna niet te houden en hij is ook erg groot, als hij opgewonden is, krijg je hem ook niet naar beneden. Ik grijp dan voor buiten naar een Thiedemanteugeltje en dat werkt ook prima.

Juist,dus jij hebt ook jouw manier waarop je fijner met je paard kunt werken op momenten dat er wel wat extra hulp gebruikt kan worden.
Ik vind mensen die zonder hoofdstel en alleen een touwtje de weg op gaan juist veel onverstandiger.
Op het moment dat jij ervoor kiest naar buiten te gaan moet je ook de verantwoordelijk nemen voor de mensen om je heen.

Tuurlijk, wat heb ik eraan, als hij het hazepad kiest en boven op een auto belandt, of erger? Ik rij op een Fries van 1.72, die op 3-jarige leeftijd is geruind, hij wordt nu vier. je kunt je wel voorstellen dat als zo'n pakket paardevlees van 650 kg, of iets meer, aan de haal gaat, Leiden in last is.
ik heb gekozen voor een Thiedeman omdat die alleen ingrijpt als het moet, paard is verder niet hard in de mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 23:27

Lara_Silver schreef:
love_speedy schreef:
Afbeelding

hier heb ik een foto weet niet of jullie er iets mee kunnen.
maar nadat ik vanvond op me pony heb gereden ben ik eigenlijk wel van een scherper bit gedachten af Haha!

Super keuze, echt waar. Op de foto staat niks om aan te merken.. Een enkel of dubbelgebroken watertrens met correct passend en aangebracht hoofdstel. Lachen Maar je bit lijkt me erg groot of je trekt het door de mond heen, een van de twee. Een te groot bit is iig nooit zo handig. (dat laatste natuurlijk ook niet) Mischien als je een nieuwe gaat kopen, een maatje kleiner?

Pardon? Super keuze terwijl het bit minstens twee cm. te breed is? Verder zie ik een hoofdstel wat zijn beste tijd wel heeft gehad!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 23:32

suleilitha schreef:
Pardon? Super keuze terwijl het bit minstens twee cm. te breed is? Verder zie ik een hoofdstel wat zijn beste tijd wel heeft gehad!

Goed lezen. Knipoog Super keuze dat ze er geen scherper bit in gaat hangen! En leuk meid ff iemands tuig afkraken.. Hoe kun je uberhaupt van een foto de kwaliteit van leer bepalen, juist dat kun je niet, daarvoor moet je het in je handen hebben.

Smile .. it confuses people =)

Eindelijk weer een up-to-date profiel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 23:36

Je hoeft alleen maar te kijken, hoe bepaalde onderdelen zijn omgekruld en de staat van de neusriem en de manier waarop die zit, garandeert geen stabiele ligging van het bit in de mond. Zo'n oud en achterhaald hoofdstelletje is gewoon verkeerde zuinigheid.
Een dubbelgebroken trens en een degelijk hoofdstel kosten je de kop niet, die zou iemand bovendien moeten incalculeren bij de kosten van paardrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 23:39

Verder zegt Ts zelf dat het een oud manegehoofdstel is, en dat is ook goed te zien.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 23:57

Inderdaad, en darnaast hoef ik leer niet in mn handen te hebben om te bepalen wat wel of geen kwaliteit is.
Maar dat is natuurlijk watvoor kwaliteit je gewend bent Knipoog

bye bye swaai swaai

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 00:21

Ben ik met je eens, Meetje, bij mij moet een goed rijhoofdstel toch wel aan andere kwaliteiten voldoen dan wat er op de foto staat afgebeeld.
Een Pagony-hoofdstel bij een zaak als bijvoorbeeld Divoza heb je al voor 25 euro. Niet duur maar beter dan het vod wat op de foto staat afgebeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 00:27

Afbeelding voor E 27,95

Afbeelding en dat kost nog geen dertig euro. een Aurigan of Argentaan bit is duurder maar die zijn vaak ook wel voor een paar tientjes tweedehands te koop.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 00:39

Klopt helemaal, voor een paar tientjes kun je al een net en goedpassend hoofdstel hebben.
Ik moet eerlijk zeggen dat mijn voorkeur toch bij kieffer of schumacher ligt maar ik kan niet in de portomonee van de ts kijken.
Daarnaast hoeft het bit niet speciaal te groot te zijn,als je goed kijkt zie je dat 1 teugel strak staat en de ander juist los, kan er ook op duiden dat het bit een beetje door zn mond gesjord word.
En als dat zo is ( wat ik niet zeg maar het kan wel) toont dat aan dat ieder bit een martelwerktuig kan zijn in verkeerde handen zelfs een enkel of dubbel gebroken bitje Knipoog

bye bye swaai swaai

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 00:44

Meetje22 schreef:
Klopt helemaal, voor een paar tientjes kun je al een net en goedpassend hoofdstel hebben.
Ik moet eerlijk zeggen dat mijn voorkeur toch bij kieffer of schumacher ligt maar ik kan niet in de portomonee van de ts kijken.
Daarnaast hoeft het bit niet speciaal te groot te zijn,als je goed kijkt zie je dat 1 teugel strak staat en de ander juist los, kan er ook op duiden dat het bit een beetje door zn mond gesjord word.
En als dat zo is ( wat ik niet zeg maar het kan wel) toont dat aan dat ieder bit een martelwerktuig kan zijn in verkeerde handen zelfs een enkel of dubbel gebroken bitje Knipoog

Ik heb zelf ook duurdere hoofdstellen, maar ook eentje van 25 euro die ik in de uitverkoop kocht. Een ronduit netjes, goed zittend hoofdstel, altijd handig om er bij te hebben maar voor iemand die nog niet veel geld heeft, een prima opstapmodel. In alle gevallen beter dan een flodderig oud manegemodel, het hoofdstel op de foto zou ik niet gebruiken, maar gewoon in de kliko stoppen....
En bij een goed zittend hoofdstel ligt het bit vele malen beter in de mond. Het is maar een tip, maar de topicstarter omschreef zelf het harnachement al eerder als zijnde gaar, dus je kunt er van op aan dat het kwalitatief niks meer voorstelt.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:08

Ts, ik hoop dat je ook echt afstapt van dat scherpere bit.

Gekeken naar de foto, wat ik denk dat al een heel eind zal schelen, is even investeren.
Nieuw hoofdstelletje kopen en een nieuw GOED passend bitje (geen scherp).
Denk dat dat ook al heel wat verschil zal maken.

<3 Silence en Jimmy <3
Laatste nieuwe topic: [EJL-ITP] 2013 met Silence en Jimmy.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:52

@ Niine
Citaat:
Ja dat klopt, en als het met bangheid ofzo te maken hebt moet je er ook zeker gedult mee hebben. Maar dan mag jij mij eens vertellen hoe je een paard wat gewoon fris is buiten van blijheid dat af wil leren?

Ehm, moelijke vraag zeg....... eens kijken, wat zou er mogelijk zijn.....??? misschien eerst longeren? of gewoon blijven stappen buiten? of een halster aanleggen samen met het hoofdstel en een lijn naar een 2e ruiter die je 'vast' heeft? of eerst in de bak rijden? of, nee nog beter....... meteen in rengalop gaan, dan is je paard zijn frisheid meteen kwijt!

Ja, erg moeilijk om af te leren hoor!

Die Skala der Ausbildung blijft de basis van de opleiding van ruiter en paard.
Takt, Losheid, Aanleuning, Schwung, Recht richten, Verzameling
https:www.equisabella.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:56

Maar blij wil niet zeggen dat ze eruit moeten naaien Lachen

Kawa heeft ook in de "passage" onder me gelopen. Staart erop en snurken Haha!
Zowel buiten als op concours.
Maar dan zijn ze wel gewoon onder je te houden, zonder lomp te trekken Lachen

Als ze zo verheven gaan lopen hou je dat met niks tegen Lachen
Ja misschien een paar beton blokken...aan elk been 1 Tong uitsteken Clown

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:59

Ja, precies, dat lijkt mij ook! In mijn wereld zijn niet alle brave paarden buiten meteen paarden die geen huppeltje maken oid. Fris is bij mij geen probleem, je moet er voor zorgen dat je paard net zo gehoorzaamt als anders, dan zie ik geen probleem. Heerlijk toch als je paard ook geniet van het buiten rijden=

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:01

Amadeo schreef:
Ja, precies, dat lijkt mij ook! In mijn wereld zijn niet alle brave paarden buiten meteen paarden die geen huppeltje maken oid. Fris is bij mij geen probleem, je moet er voor zorgen dat je paard net zo gehoorzaamt als anders, dan zie ik geen probleem. Heerlijk toch als je paard ook geniet van het buiten rijden=

Maar dan is t toch geen probleem als je buiten met een ander bitje zou rijden ( uiteraard wat op de juiste wijze word gebruikt) zodat paard en ruiter plezier hebben???

Wat mis ik m'n grote maatje:(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:05

Waarom luisterd dat paard wel naar dat andere bit?

Heeft het paard buiten dan wel plezier als het in zijn bekkie allemaal wat pijn doet door dat bit?
Want als het zo'n fijn en zacht bit was, stopte hij daar ook niet op Lachen

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:08

PRECIES! Net wat Runningkawa zegt!

wordt het op de juiste wijze gebruikt dan?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:11

runningkawa schreef:
Waarom luisterd dat paard wel naar dat andere bit?

Heeft het paard buiten dan wel plezier als het in zijn bekkie allemaal wat pijn doet door dat bit?
Want als het zo'n fijn en zacht bit was, stopte hij daar ook niet op Lachen

Wij zijn al vaker met elkaar in discussie geweest en toen kwamen we er ook niet uit Haha! . Ik heb een foto van mijn paard met mij geplaatst bladzijde terug. Daar loopt ie met t pessoa bit in. Ik heb daar ook geschreven waarom ik er mee rij en waaneer ik niet rij met een pessoa bit. Als hij zich gedraagt kan ik t af met alleen de bovenste teugel. Gaat ie drammen of vind ie iets zo grappig om even uit zijn stekker te gaan dan is een kleine ophouding genoeg en kan ik m netjes bij me houden. ookal loopt ie zich dan lekker op te pompen. Op vakantie rijden we ook vaak met een gewoon dubbelgebroken trensje. Ligt heel erg aan de omstandigheden, tijd van t t jaar enz enz. Boris loopt ook voor de wagen dan loopt ie met een liverpoolstang in. We kunnen alles met m doen al rijden we in de binnestad van de haag tussen vracht verkeer of in rengalop of lekker lang teugeltje over t strand. Alleen in gevela van...... wil ik de controle ook houden voor mijn en zijn veiligheid en mijn omgeving.Maar goed de meningen blijven hierover verdeeld zullen we maar zeggen. Ik denk alleen dat als ik zelf naar mijn foto kijk dat ik een paard zie wat plezier heeft tijdens een ritje en die niet bij me blijft omdat zijn mond zo zeer doet Haha! .

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:12

Amadeo schreef:
PRECIES! Net wat Runningkawa zegt!

wordt het op de juiste wijze gebruikt dan?

Ik weet niet of je t nu over mij hebt of over de TS? Als je t over mij hebt denk ik dat ik mijn paard er prima mee kan rijden anders zou ik t er niet in hangen. Maar nog maals daar kunnen de meningen over verdeeld zijn.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:15

sandr0 schreef:
Maar dan is t toch geen probleem als je buiten met een ander bitje zou rijden ( uiteraard wat op de juiste wijze word gebruikt) zodat paard en ruiter plezier hebben???

Hier doelde ik op, op deze opmerking.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:16

ik gebruik ook een scherper bit, wel alleen voor jumping & cross.
ik gebruik een Pelhambit- met zo'n verbind teugel
egt goed; het is niet té straf maar tog behoorlijk scherp

maar probeer eerst wat anders...pas als je het niet meer weet

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:17

Amadeo schreef:
sandr0 schreef:

Hier doelde ik op, op deze opmerking.

O oke. Ja dat is altijd een punt van discussie denk ik. Het is alleen zo jammer dat op Bokt gelijk iedereen gaat steigeren als er word begonnen over ander bit, scherper bit of hulpmiddelen. Probeer t gewoon van combinatie tot combinatie te bekijken. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden Haha! .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:20

Ik denk idd dat de mening daarover verdeeld is...
En ja , ik ben eigenwijs, ga ook niet zomaar van die mening af Haha! Tong uitsteken
Er zijn idd meer wegen naar rome...maar de weg scherper bit vind ik te ver om Haha!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:22

runningkawa schreef:
Ik denk idd dat de mening daarover verdeeld is...
En ja , ik ben eigenwijs, ga ook niet zomaar van die mening af Haha! Tong uitsteken
Er zijn idd meer wegen naar rome...maar de weg scherper bit vind ik te ver om Haha!

Dat mag hoor Haha!

Maar even offtopic: Als je naar mijn foto kijkt wat is dan t storende aan dat ik met dat bit rij???( en sporen en zwep en zonder cap Clown Duivel )

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:23

Ik vind zijn mond/lip er niet ontspannen uitzien en de onderste teugel er best strak bij staan Lachen

Maar wat je al zegt, daar komen we niet uit.
Het is mijn ding iig niet Lachen